مذاکره فتح و حماس برای تشکيل کميته پيگيری اجرای توافقنامه آشتی ملی

یک مقام جنبش حماس روز چهارشنبه اعلام کرد این جنبش و گروه فتح برای تشکیل کمیته پیگیری اجرای توافقنامه آشتی ملی با یکدیگر مذاکره می کنند.

به گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا؛ "باسم نعیم" عضو ارشد کمیته سیاسی حماس به خبرگزاری شین هوا گفت این کمیته به دنبال تضمین اجرای توافقنامه آشتی ملی بین فتح و حماس است. این دو گروه ماه آوریل بر سر پایان دادن به اختلافات سیاسی و تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیدند.
نعیم خاطرنشان کرد این کمیته درباره مشکلاتی که ممکن است بر سر اجرای این توافقنامه به وجود بیاید، بحث خواهد کرد.
به گفته وی این کمیته همچنین در جهت یکپارچه کردن موسسات دولتی و نهادهای امنیتی و همچنین بازگرداندن کارمندانی که از سال 2007 فعالیت خود را متوقف کرده اند، تلاش خواهد کرد.
نعیم تاکید کرد یکی از مشکلاتی که این کمیته به آن خواهد پرداخت بازگشایی گذرگاه رفح بین مصر و نوار غزه است که مقامات مصری مدتهاست آن را بسته نگاه داشته اند. این گذرگاه ژوئیه سال گذسته از زمان برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر بسته شده است.
اعضای دولت وحدت ملی فلسطین روز یکشنبه در مقابل محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در شهر رام الله سوگند یاد کردند.
نخست وزیر جدید دولت وحدت ملی فلسطین اخیرا اعلام کرده است که دولت جدید برنامه سیاسی عباس را در پیش خواهد گرفت و به توافقات قبلی با اسرائیل پایبند خواهد بود.
نعیم اظهارات نخست وزیر جدید دولت وحدت ملی فلسطینی را «مانور سیاسی» خواند و تاکید کرد دولت وحدت ملی سیاسی نیست اما در هر روز به مسائل مربوط به فلسطینیها خواهد پرداخت.
نعیم گفت:« ما توافق کرده ایم دولت وحدت ملی یک دولت فن سالار است و هیچ برنامه سیاسی ندارد و مامورت اصلی آن نیز بازسازی نوار غزه و آماده سازی مقدمات برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین است.»
این مقام حماس اعلام کرد عباس کمیته دیگری را برای فعال کردن سازمان آزادیبخش فلسطین برپا خواهد کرد که طی دو هفته و احتمالا در اردن یا کویت تشکیل جلسه خواهد داد.
این کمیته موظف است تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات شورای ملی فلسطین به عنوان بالاترین نهاد قانونگذاری را تعیین کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار