مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ٢١ خرداد؛

نارضایتی مردم از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی/ خرید شارژ تلفن همراه هم شامل کارمزد می‌شود

ورود جدیدترین نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار به بازار، 10 درصد میکروالکترونیک آمریکا در اختیار ایرانیان، همایش شبکه‌های مخابراتی در شرایط اضطراری برگزار می‌شود، نخستین پرتال بازاریابی و فروش مخابراتی راه اندازی شد، فناوری‌های جام جهانی در یک نگاه و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






ورود جدیدترین نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار به بازار/ خداحافظی با صدای رباتیک با موتور ایرانی "رسا"
مهر/ موتور صوتی رسا که دارای نرم افزار تبدیل متن به گفتار به زبان فارسی است توسط پژوهشگران ایرانی ساخته شد.این موتور دارای صدای طبیعی انسانی است. سمیه باقر بیگی ایده پرداز موتور صوتی رسا گفت: شرکت دانش بنیان رسا در حوزه پردازش متن، گفتار و تصویر با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی در زمینه تکنولوژی شبیه سازی صدا فعالیت می کند.

وی افزود: شبیه سازی صدا با دقت 85 درصد، بیشتر برای نابینایان و کم بینایان با نرم افزاری قابل نصب بر روی تلفن همراه ایده پردازی شده تا این افراد بتوانند متن های موجود در تلفن همراهشان را درک کنند.

باقربیگی با توضیح اینکه استفاده از نرم افزار تبدیل متن به گفتار فارسی کاربردهای متفاوتی دارد،گفت: این نرم افزار علاوه بر قابلیت نصب بروی تلفن همراه با سیستم عامل سیمبین، قابلیت نصب بر روی رایانه را نیز دارد که فرد استفاده کننده می تواند به عنوان موتور رسمی رسا از موبایل بانک، اینترنت بانک، تلفن بانک و همچنین از سیستم های خود پرداز به صورت صوتی نیز بهره ببرد.



وی اظهار داشت: تاکنون این نرم افزارها با صدای رباتیک بوده است اما برای اولین بار نرم افزار تبدیل متن به گفتار بر روی سیستم بانک مسکن راه اندازی شد که تاکنون بر روی هیچکدام از سیستم های خود پرداز بانکی شبیه سازی صدای انسانی دیده نشده است .

این محقق با اشاره به مزایای نرم افزار گفت: با نصب نرم افزار پردازش متن ،گفتار و تصویر امکان گوش دادن به کتاب، اخبار و پیامک برای هر فردی فراهم می شود. ضمن این افراد در هنگام رانندگی هم می توانند بدون نیاز به تماس با تلفن همراه خود از این نرم افزار بهره بگیرند.

وی افزود: ضمن اینکه این نرم افزار به افزایش استقلال عمل نابینایان و کم بینایان کمک شایانی می کند و در عین حال افراد دارای اختلال گفتاری و یا کم شنوایی هم می توانند از مزایای این نرم افزار بهره ببرند.

مدیر این شرکت با اشاره به حوزه فعالیت این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: این شرکت از سال 89 تاکنون توانسته در زمینه تولید و توسعه نرم افزار تبدیل متن، گفتار و تصویر به زبان فارسی با صدای طبیعی، به عنوان شرکت کار آفرین برتر شناخته شود.


خرید شارژ تلفن همراه هم شامل کارمزد می‌شود
تسنیم/ پس از آغاز دریافت کارمزد از مانده گیری بر روی تمامی درگاه های بانکی و پرداخت، در آینده نزدیک خرید شارژ تلفن های همراه نیز مشمول کارمزد شود. شنیده های موثق حاکی است، دریافت کارمزد از تراکنش خرید شارژ به زودی آغاز خواهد شد.



به این ترتیب خریداران شارژ تلفن همراه بر روی دستگاه های کارت خوان، درگاه های اینترنتی و از طریق تلفن همراه باید در آینده نزدیک کارمزد پرداخت کنند. بنا بر این گزارش رقم این کارمزد هنوز نهایی نشده اما دریافت آن از اویل تابستان قطعی است. به این ترتیب پیش بینی می شود با افزایش موارد مشمول پرداخت کارمزد، زمینه برای اعمال نظام تعرفه ای و کارمزدی بر روی دستگاه های کارت خوان نیز فراهم شود.


حجم بازار میکروالکترونیک کشور/ 10 درصد میکروالکترونیک آمریکا در اختیار ایرانیان
مهر/ دبیر ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: حجم بازار میکرواکترونیک کشور 60 هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که در پنج سال گذشته تنها 23 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری شده است.

سید مجتبی عطاردی در نشست بررسی طرح جامع کسب و کار میکروالکترونیک و برنامه سال 93 و پنج سال آینده گفت: بازار محصولات میکروالکترونیک، 60 هزار میلیارد تومان ارزش دارد و با توجه به استراتژیک بودن این فناوری، ضرورت دارد دولت در این بخش بیش از گذشته سرمایه گذاری کند.

وی افزود: هم اکنون 80 درصد از بازار میکروالکترونیک کشور در اختیار دولت قرار دارد و باید سرمایه گذاری و مدیریت بر این فناوری نیز از سوی دولت به انجام برسد چرا که با توجه به دخالت وسیع دولتی در این حوزه، بخش خصوصی قادر نخواهد بود در رقابت های ایجاد شده با دولت موفقیتی کسب کند.

عطاردی با اشاره به اینکه بازار بکر و دست نخورده ای برای حضور شرکت های فعال در حوزه میکروالکترونیک کشور وجود دارد، اظهار داشت: هوشمند سازی ساختمان ها، تولید کنتورههای هوشمند برق و انرژی با توجه به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، موضوعات مرتبط با امنیت ملی و بسیاری دیگر از طرح های نفت و گاز و پتروشیمی از بخش هایی هستند که می توان با استفاده از توان شرکت های فعال در این بخش، نسبت به تامین نیازهای کشور به این فناوری اقدام کرد.

23 میلیارد سرمایه گذاری در پنج سال گذشته
دبیر ستاد میکروالکترونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اینکه این ستاد تلاش دارد تا با برقراری ارتباط و تعامل با بخش های مختلف، زمینه را برای استفاده مراکز گوناگون از توانایی های مربوط به میکروالکترونیک شرکت های داخلی فراهم کند، گفت: طراحی، ساخت، تجاری سازی، استاندارد سازی، ارایه خدمات ساخت، پشتیبانی و مشاوره های حقوقی و فنی از برنامه ها و اقداماتی است که از سوی این ستاد به شرکت های فعال در بخش میکروالکترونیک ارایه می شود.

وی اظهار داشت: در پنج سال گذشته در ستاد میکروالکترونیک 23 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است که از این مبلغ، 35 درصد اعتبار به طرح های میکروالکترونیک و مابقی آن در بخش الکترونیک سرمایه گذاری شده است.

عطاردی توضیح داد: با توجه به سیاستگذاری معاونت علمی و فناوری در ایجاد اشتغال از سوی شرکت های دانش بنیان، این فناوری و سرمایه گذاری صورت گرفته به هیچ وجه متناسب با فوق و نیز انتظارات دولت از بازگشت سرمایه نیست چرا که سرمایه گذاری صورت گرفته فاصله زیادی تا آستانه بازدهی دارد.



به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک، بسیاری از کشورها با استفاده از فناوری میکروالکترونیک موفق شده اند تولید ناخالص ملی بالایی را از آن خود کنند که در این میان سهم میکروالکترونیک از تولید ناخالص ملی کره جنوبی از طریق شرکت سامسونگ 25 درصد است و از این رو، اینک کشورهایی مانند چین، امارات متحده عربی، عربستان، قطر و اتحادیه اروپا با اجرای طرح های بزرگ و سرمایه گذاری های عظیم مالی به دنبال بهره برداری از این فناوری در افزایش تولید ناخالص ملی خود هستند که می طلبد در کشور نیز به این مهم بیش از گذشته توجه شود.

10 درصد میکروالکترونیک آمریکا در اختیار ایرانیان
دبیر ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه هم اکنون درصد بالایی از نخبگان کشور در این حوزه به اروپا و آمریکای شمالی مهاجرت می کنند، گفت: بر اساس آمارهای موجود، حدود 10 درصد تولید میکروالکترونیک در آمریکا توسط ایرانیان اداره می شود که ارزش تولید اقتصادی آن 30 میلیارد دلار در سال است.

وی به چالش های فراروی صنعت میکروالکترونیک در کشور اشاره و بیان کرد: نبود تضمین بازار برای محصولات تولیدی در حوزه میکروالکترونیک ایرانی و گذاشتن بازار در اختیار خارجی، ناآشنایی مسئولان از موضوع و جایگاه میکروالکترونیک در کشورو جهان، بهره برداری ناکافی از سرمایه های پرورش یافته در این حوزه، فقدان قوانین کارآمد و چابک و نیز سرمایه گذاری ناکافی دولت در این بخش از جمله چالش هایی است که توسعه میکروالکترونیک کشور با آن رو به رو است.

عطاردی، تضمین بازار برای محصولات تولیدی و اعتماد بخش های مختلف به توانایی ایرانی در تولید محصول را از مهمترین راهکارهای موجود برای توسعه فعالیت شرکت های فعال در این زمینه دانست و عنوان کرد: برای جلب این حمایت ها خصوصا در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات و خودروسازی، تصویب طرح ها و یا لوایح در مجلس و دولت و نظارت معاونت علمی و فناوری می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این بخش باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک به راهبردهای پنج ساله این بخش که در ستاد میکروالکترونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با مشارکت فعالان این بخش تدوین شده است اشاره کرد و افزود: حمایت از تاسیس مرکز تعالی میکروالکترونیک، حمایت از تقویت مرکز خدمات طراحی و ساخت مدارهای مجتمع، استاندارد سازی میکرو الکترونیک، تهیه و تدوین لوایح و طرح های مناسب برای ارایه به معاونت علمی و فناوری برای طرح در دولت و تصویب آن، جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی در این بخش، برند سازی در داخل و عرضه آن به صورت بین المللی از طریق ساختار تجارت بین الملل بخشی از برنامه هایی است که در برنامه پنج ساله این بخش تدوین و آماده سازی شده است.


همایش شبکه‌های مخابراتی در شرایط اضطراری برگزار می‌شود
مهر/ نخستین همایش شبکه‌های مخابراتی در شرایط اضطراری و بحران، 28 خرداد ماه در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار خواهد شد.

عامل بحران ممکن است یک حادثه طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان باشد، یا از جنگ‌ها و حوادثی نشات بگیرد که ریشه در بی‌تدبیری انسان‌ها دارد، در هر دو حالت طی زمانی کوتاه فرآیند طبیعی زندگی مردم آسیب‌دیده کاملا تغییر خواهد کرد؛ شادی‌ها و غم‌هایی که تا دیروز فکر آن‌ها را به خود مشغول کرده بود، به یکباره جای خود را به دغدغه‌ای پایه‌ای‌تر می‌دهد: تلاش برای نجات یافتن و بقا.

از دیرباز تاکنون، توانایی انتقال پیام و ارتباطات مهمترین نقش را در موفقیت‌آمیز بودن این تلاش بر عهده داشته است، مساله‌ای که در سده اخیر و با گسترش ارتباطات الکترونیکی، شکلی متفاوت و سرعتی به مراتب بالاتر پیدا کرده‌ است.

پاسخ به این پرسش که "آیا این شبکه‌های ارتباطی کنونی منجر به تسهیل فرآیند امدادرسانی شده‌اند؟" قطعا مثبت خواهد بود، اما با نگاهی به حوادثی که پیش‌تر رخ داده است، سوال دیگری مطرح می‌شود و آن اینکه "آیا این شبکه‌ها در شرایط بحرانی توانسته‌اند از حداکثر ظرفیت خود برای نجات انسان‌ها استفاده کنند؟" پاسخ این سوال بی‌تردید "خیر" است.



مشاهدات نشان‌دهنده آن است که در اغلب حوادثی که پیش از این رخ داده‌اند، شبکه‌های ارتباطی عمومی با اختلالات جدی مواجه شده و عملا غیر قابل استفاده بوده‌اند. در این میان و با توجه به حوادثی که پیش‌تر رخ داده، متاسفانه سرزمین ایران نیز که یکی از حادثه‌خیزترین نقاط جهان به شمار می‌رود و انتظار آن است تا آمادگی بیشتری برای مقابله با شرایط بحرانی داشته باشد، در چنین شرایطی با مشکلات به مراتب بیشتری مواجه بوده که نشان از عدم آمادگی مناسب کشورمان برای اقدام موثر در شرایط اضطراری است. نمونه این مساله را در طوفان اخیر تهران مشاهده کردیم، با اینکه این طوفان از نظر سطح بحران، نوع چندان پرخطر و مخربی نبود، اما در همین شرایط نیز تقریبا تمامی لینک‌های ارتباطی شهر تهران با اختلالات جدی مواجه شدند، به گونه‌ای که این مساله در مدتی کوتاه توجه زیادی را به خود جلب کرد.در این راستا همایش "شبکه‌های مخابراتی در شرایط اضطراری و بحران" در دانشگاه علم وصنعت ایران با حضور مدیران و کارشناسان برجسته بخش‌های دولتی و خصوصی 28 خرداد ماه برگزار می شود.

سید محمد رضوی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و دبیر برگزاری این همایش، هدف از برگزاری این رویداد را جلب توجه مدیران و تصمیم‌گیران بخشهای دولتی و خصوصی به مسأله مهم نقش شبکه های ارتباطی در شرایط اضطراری و بحران و برنامه ریزی لازم در این زمینه دانست و گفت: تشکیل هسته‌ای تحقیقاتی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه نیز از سایر اقداماتی است که در کنار برگزاری این همایش صورت گرفته است.

به گفته وی آمادگی در مقابل بحران‌ها، نیازمند عزم و مدیریتی جهادی در همه زمینه‌ها است و تمام دستگاه‌های مرتبط باید پیش از آن که دیر شود وارد عرصه شده و با همکاری یکدیگر، برای مقابله با شرایط بحرانی تدبیری اندیشید.


نارضایتی مردم از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی
همشهری آنلاین/ اپراتورهای کشور بدون اجازه از مشترکان اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌کنند، در حالی است که باید از مشترکان برای ارسال این گونه پیامک‌ها کسب تکلیف شود.

در سال 1390 مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بدون کسب اجازه از مشترکان تصویب و به اپراتور‌های فعال در کشور ابلاغ شد اما متاسفانه این مصوبه نه تنها اجرایی نشد بلکه ارسال پیامک‌های تبلیغاتی نیز روز به روز افزایش یافت بطوری که نارضایتی مردم را به دنبال داشت.

حال این سئوال در ذهن مشترکان به وجود آمده است که آیا بدون اجازه آنان اپراتور‌های کشور می‌توانند شماره تلفن افراد را در اختیار شرکت‌ها قرار دهند و یا خیر؟ همچنین مشترکان از این مهم نیز گلایه دارند که حتی اگر شرکتی براساس موقعیت جغرافیایی درخواست ارسال پیامک از اپراتورها را دارد و از طریق آنان پیامک ارسال می‌شود این اقدام برخلاف قوانین و نادیده گرفتن حریم شخصی افراد است.

اگر هم بخواهیم به بخشی از پیامک‌های ارسالی در این گزارش اشاره کنیم باید بگویم که، "میلیونر شو"،" هفته های 200 میلیونی"، "دوست دارید خواب راحت و آرام داشته باشید"، "چه كسی می‌خواد از تیم ملی حمایت كند و برنده شود؟" "شانس برنده شدن هواپیمای دونفره و آپارتمان به شما داده شده است"، "سوتی‌های بزرگ و جالب"، "رازهای داشتن خانواده شاد و خوشبخت"، "انواع نرخ خودرو، مسكن، طلا، ارز و سكه" را می‌توانید با ارسال پیامك به شماره مورد نظر با قیمت مناسب دریافت كنید از جمله پیامك‌های این روزهای همراه اول است که موجبات نارضایتی مردم را به همراه داشته است.

البته تنها پای همراه اول در این تخلف و ورود غیر قانونی به حریم شخصی افراد در میان نیست بلکه اپراتور دوم نیز دستی برآتش دارد هر چند که به نسبت ارسال پیامک، ایرانسل به گرد پای همراه اول نمی‌رسد و براساس گفته مشترکان این اپراتور کمتر از صاحب شعار "هیچكس تنها نیست" موجبات نارضایتی آنان را به همراه داشته است.

بطوری که پیامک‌های ایرانسل محدود است و از جمله می‌توان به پیامک‌های پیشنهاد ویژه در انتظار شما است و برای اطلاع به شماره مورد نظر پیامک ارسال كنید، مجانی كارت بگیرید و شارژ ایرانسل خریداری کنید، در قرعه كشی پژو 206 شركت كنید، شاهگوش و مسابقه قرعه كشی هر روز یك سكه طلا، تبلیغات هایپر استارو پارك آبی از جمله تبلیغات اپراتور دوم است.



اما نکته قابل توجه در ارسال این پیامک‌ها ساعت و زمان است بطوری که در طول 24 ساعت شبانه روز پیامک‌ها از سوی شرکت‌ها ارسال می‌شود و مسئولین آنان حتی به زمان استراحت مشترکان توجه ندارد و به حقوق افراد احترام نمی‌گذارند.

با این همه اپراتور‌های کشور می‌توانند پیش از هر گونه همکاری با شرکت‌ها با ارسال پیامک از مخاطبان این پرسش را کند که آیا تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را دارند یا خیر و در صورتی که پاسخ منفی به آنان داده شد تکلیف روشن است و اپراتور حق ارسال پیامک‌های تبلیغاتی شرکت‌ها را نخواهد داشت البته اگر آنان حقوق افراد و مشترکان را قربانی منافع مالی نکنند.

در این راستا یك منبع آگاه از شركت ایرانسل در گفتگو با ایلنا در مورد ارسال پیامك‌های تبلیغاتی به مشتركین و دریافت هزینه از آنها اظهار داشت: ایرانسل پیامك شركت‌ها را ارسال نمی‌كند و در صورتی كه مشتركی تمایل به دریافت آهنگ‌های پیشواز و غیره را نیز نداشته باشد می‌تواند برای غیر فعال سازی پیامك تبلیغاتی ایرانسل برای ثبت درخواست خود عدد 2 را به شماره پیامكی 5005 ارسال كنند و باید توجه داشت هزینه پیامک ارسالی از سوی مشترکان رایگان است.

وی ادامه داد: همچنین مشترکان می‌توانند از طریق خط ایرانسل خود با شماره 700 تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور ایرانسل درخواست خود مبنی بر عدم دریافت پیامك‌های تبلیغاتی را اعلام كنند. البته باید به این مهم اشاره کرد که دراپراتور همراه اول این موضوع تا به امروز قطعی نشده است و همچنان ارسال پیامك‌های تبلیغاتی ادامه دارد.

همچنین عسگری، مدیر روابط عمومی همراه اول در گفتگو با ایلنا درباره ارسال پیامك‌های تبلیغاتی گفت: غیر فعال‌سازی پیامك تبلیغاتی همراه اول با ارسال پیامك عدد 1 به شماره پیامكی 8999 امكان پذیر است، علاوه بر آن برای ثبت درخواست عدم دریافت پیامك‌های تبلیغاتی همراه اول با شماره تلفن 09990 تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور همراه اول درخواست خود مبنی بر عدم دریافت پیامك‌های تبلیغاتی را اعلام كنند. وی در پاسخ به این پرسش كه آیا با ارسال پیامك‌های تبلیغاتی هزینه‌ای نیز از مشتركین كسر می‌شود یا خیر، افزود: هیچ هزینه‌ای از مشتركین كسر نخواهد شد.

مدیر روابط عمومی همراه اول در پاسخ به این سئوال که آیا این اپراتور شماره‌های مشترکان را در اختیار شرکت‌ها قرار داده است، گفت: براساس قانون اپراتور‌ها اجازه در اختیار دادن شماره تلفن مشترکان را به شرکت‌ها جهت ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ندارند و ما نیز تا به امروز براساس درخواست شرکت‌ها که خواستار ارسال پیامک در چه منطقه جغرافیایی هستند، پیامک‌های شرکت‌ها را ارسال می‌کنیم.


نخستین پرتال بازاریابی و فروش مخابراتی راه اندازی شد
مهر/ نخستین پرتال بازاریابی و فروش (تجاری) مخابراتی کشور توسط شرکت مخابرات استان تهران راه اندازی شد.

هدف از ایجاد پرتال بازاریابی و فروش(تجاری) خدمات رسانی به مشترکان و ایجاد محیطی کامل و جامع از محصولات و خدمات با اهداف جلب توجه و رضایت مشتری است. شرکت مخابرات تهران ایجاد بستری مناسب جهت فروش محصولات و خدمات در محیطی کاملا پیشرفته ، راهنمایی مشتریان در راستای چگونگی دریافت خدمات پس از فروش و افزایش رضایتمندی را از دیگر مزایای این پرتال اعلام کرد.



متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت شرکت مخابرات استان تهران WWW.TCT.IR و یا  marketing.tct.ir  نسبت به استفاده از خدمات اقدام کنند.


فناوری‌های جام جهانی در یک نگاه/ تأمین امنیت رویداد برزیل با پهپادها و روبات‌ها
مهر/ جام‌جهانی فوتبال هر چهار سال یک بار به میزبانی یکی از کشورهای نامزد شده برگزار می‌شود در این بین علاوه بر آنکه 32 تیم منتخب جهان برای کسب جام جهانی به رقابت با یکدیگر می پردازند شرکت های مختلف در زمینه های تجهیزات ورزشی، فناوری، معماری و خدمات نیز این ویترین را برای نمایش محصولات خود بسیار مطلوب می بینند.

نکته ای که تمامی کشورها و شرکتهای حاضر در جام جهانی متفق القول بر آن اهتمام دارند استفاده از فناوری برای عملکرد بهتر و دستیابی به نتیجه مطلوب تر است. لباس های راحت تر برای ورزشکاران، توپ های سریع تر و مناسب تر، ورزشگاه های کم مصرف تر و پخش با کیفیت مسابقات از تلویزیون از جمله دلمشغولی های دست اندرکاران جام جهانی است. در این گزارش به برخی از فناوری های خاص جام جهانی برزیل 2014 پرداخته می شود.

** پوشاک فناورانه ورزشی

* سریع ترین کفش

2 شرکت نام آور پوشاک، تجهیزات و لوازم جانبی ورزشی مانند دوره های پیشین، جدیدترین محصولات خود را خاص جام جهانی عرضه کرده اند. آنها سعی کرده اند با بهره مندی از جدیدترین فناوری های روز بهترین و مناسب ترین محصولات را برای این جام عرضه کنند.

کفش  Mercurial Superfly را برای این جام رونمایی شده که قرار است ستارگانی مانند کریستیانو رونالدو آن را به پا کنند.

این کفش نتیجه چهار سال تحقیقات در آزمایشگاه تحقیق و توسعه‌ است که با هدف ایجاد انقلاب در سرعت، ساخته شده است.

از فناوری‌های جدید بکار رفته در این کفش می‌توان به فناوری دوخت سه گره اشاره کرد که منجر به کاهش مواد مورد استفاده بین پا و توپ و در نتیجه بالا رفتن کنترل روی توپ و لمس خوب توپ توسط بازیکنان می‌شود. در این کفش از ساق استفاده شده تا پا بهتر در کفش قرار گیرد. همچنین میخ‌های بهبود یافته در پاشنه برای پایداری بیشتر و کشش افزون‌تر در قسمت پنجه و چسبندگی روی زمین است.

* کفش های متفاوت برای بازیکنان متفاوت

یک شرکت دیگر با بکارگیری مواد جدیدی در رویه کفش Adizero F50  امکان کنترل بهتر و در نتیجه دریبل بهتر را برای بازیکنان در تمامی شرایط آب وهوایی به ارمغان می آورد. 

کفش دیگر این شرکت با نام Predator Instinct با بهره گیری از ساختار نیمه شفاف بیرونی طراحی شده است و با استفاده از ساختار ناهموار روی آن بازیکنان امکان ارسال پاس های دقیق تری را خواهند داشت. این کفش مخصوص بازیکنانی طراحی شده که وظیفه ارسال پاس را برعهده داشته و باید ضربات دقیقی را به توپ وارد کنند. 

Notrocharge با بهره گیری از ساختار مقاوم بیشتر برای بازیکنانی که در پست های تدافعی بازی می کنند تدارک دیده شده است. این کفش با مقاومت بالا ساخته شده و می تواند پای مدافعان را در انجام تکل های مختلف یاری کند.

و در آخر Adipure قرار دارد که ساختاری مواج روی آن در نظر گرفته شده است.

* جلیقه خنک کننده

با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی در برزیل که هم اکنون در حال گذراندن فصل زمستان است بسیاری از تیم ها بر فناوری های جدید برای خنک سازی فیزیکی بدنهایشان پیش از بازی تکیه دارد.

یک شرکت جلیقه یخی جدیدی تولید کرده است که آزمایش آن توسط اعضای تیم ملی آلمان، موجب محبوبیت آن در بین این ورزشکاران شد. همه اعضای این تیم به جلیقه و آستین پیش خنک کننده مجهز شده اند.

این پوشاک که به مدت 20 دقیقه در نزدیکی دمای انجماد سرد می شود بر روی بخش پایینی دست و بالای کمر موثر است که به گفته آدیداس مهمترین بخش های بدن هستند که باید خنک شوند.

این جلیقه باید در زمان گرم کردن بدن و بین دو نیمه پوشیده شود. این جلیقه از آب پر می شود و پیش از استفاده بعدی در فریزر گذاشته می شود.

* توپی با فرهنگ برزیلی

نقطه مشترک تمامی مسابقات برگزار شده در جام جهانی امسال استفاده از توپ جدید مخصوص این مسابقات با نام  Brazuka برازوکا (به معنای سبک زندگی برزیلی) است.
 
برازوکا از شش قطعه ملخی شکل تشکیل شده که با گرما و بدون دخالت دست انسان به هم متصل شده‌اند. به نظر می‌رسد با این تکه‌های کمتر برازوکا باید توپ نرم‌تر و سبک‌تری هم باشد. اما این طور نیست.

شکل هندسی درزها و نوع دوختن آنها در تعیین میزان نرمی و سختی توپ‌ها بسیار موثر است. در اینجا مهندسان دست به ابتکار جالبی زده‌اند. آنها برازوکا را با درزهایی عمیق‌تر و طولانی‌تر طراحی کرده‌اند که همین برازوکا را به توپ‌های قدیمی‌تر فوتبال نزدیک‌تر می‌کند و این یعنی اصطکاک بیشتر و انحراف کمتر.

این توپ ۴۳۷ گرم وزن داشته و در طول باران شدید نیز فقط دو دهم درصد آب به خود جذب می‌کند. رقمی که بسیار کمتر از استاندارد ۱۰ درصدی مخصوص فیفاست.

** استادیوم ها 

* انرژی تجدید پذیر در اولویت 

پس از آنکه برزیل برای برگزاری جام جهانی 2014 انتخاب شد، این کشور از ساخت استادیوم های میزبان بازی‌های جام‌جهانی 2014 برزیل با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر خبر داد.

این رقابت ها در 12 استادیوم برگزار می شود و سازندگان آنها توانسته اند فاکتورهای حفاظت از محیط زیست را در آنها رعایت کنند.

سقف ورزشگاه ها به لایه‌ای از پنل‌های خورشیدی مجهز شده که قادر به تولید 1.5 تا 3.3  مگاوات انرژی الکتریکی هستند. باتری‌های خورشیدی تعبیه شده در سقف این ورزشگاه قادرند تا دو برابر انرژی مورد نیاز برای ورزشگاه را در حالت اوج مصرف تولید کند.

در برخی از این ورزشگاه ها، علاوه بر روشنایی از انرژی خورشیدی برای سیستم حرارتی رخت‌کن‌ها، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها نیز استفاده خواهد کرد.

* نیمکت هایی با الهام از تلفن های هوشمند

یکی دیگر از ویژگی های این جام جهانی، نیمکت و شیشه های محافظه فناورانه است. شرکت AGC  نسل جدیدی از این نیمکت‌ها را با بهره‌گیری از سقف شیشه‌ای که با استفاده از ترکیبات شیمیایی مقاوم‌سازی شده است، در این مسابقات به کار می گیرد.

این شرکت با استفاده از فناوری به کار رفته در ساخت گجت‌هایی مانند تلفن‌های ‌هوشمند، این نیمکت‌ها را با پایداری بالا و مقاومت در برابر انواع آسیب‌ها ساخته است. نیمکت بازیکنان نیز از فریم‌های پلاستیک تقویت شده با روکشی پلیمری ساخته شده است.

این نیمکت‌ها مقاوت بالایی در برابر خراش، تغییر حالت در اثر فشارهای وارده و همچنین شرایط محیطی همچون رطوبت و گرمای شدید دارند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شیشه‌های مورد استفاده در نیمکت‌های جدید، شفافیت بالا است که نتیجه استفاده از روکشی ضد انعکاس است که منجر به کاهش انعکاس نور در این شیشه‌ها به میزان ۱۳ برابر یک شیشه‌ معمولی شده است. این اقدامات در جهت افزایش میدان دید انجام شده است.

پوشش نیمکت بازیکنان و نیمکت‌نشینان نوعی شیشه تقویت شده که در تلفن‌های ‌هوشمندی مانند سونی اکسپریا Z  از آن برای محافظت صفحه‌ی نمایش استفاده شده است.

** آغاز جام جهانی و روشن شدن امید در دل معلولین

در مراسم افتتاحیه این مسابقات یک جوان برزیلی که توانایی راه‌رفتن ندارد، با استفاده از نتیجه‌ تحقیقات پروژه‌ Walk Again قادر به راه‌رفتن شده و با نواختن اولین ضربه به توپ مسابقات، جام جهانی برزیل را آغاز خواهد کرد.

این آغاز متفاوت ترین شیوه برای آغاز مسابقات جهانی از ابتدا تاکنون بوده است و بر استفاده از فناوری در زندگی تاکید دارد.

هدف از پروژه‌ی Walk Again استفاده از امواج مغزی افراد معلول برای قدرت بخشیدن و کنترل پاهای روباتیک برای حرکت بدون نیاز به استفاده از فرامین فیزیکی است.

محققان این پروژه موفق به ساخت پاهایی شده‌اند که در مراسم افتتاحیه، جوانی برزیلی که قادر به راه رفتن نیست، با استفاده از آن روی پاهای خود ایستاده و با نواختن اولین ضربه به توپ مسابقات، علاوه بر افتتاح مسابقات، افق‌های روشنی را پیش روی افراد معلول قرار خواهد داد.

** پخش مستقیم مسابقات در سطح شهر با کیفیت 4K 

برخی از بازی‌ها در تلویزیون‌ عظیم‌الجثه‌ی تعبیه شده در سطح ریودوژانیرو با رزولوشن 4K برای عموم نمایش داده خواهد شد.

یک شرکت برزیلی با همکاری یک شرکت ژاپنی درصدد پخش برخی از بازی‌ها با رزولوشن 4K در سطح شهرها است. بازی‌های پخش شده شامل یکی از دیدارهای دور دوم، یک چهارم نهایی و دیدار فینال می‌شود. این دیدارها با استفاده از یک تلویزیون 65 اینچی که در محله‌ ای در ریودوژانیرو تعبیه خواهد شد، پخش می شود.

این اولین باری نیست که برای نمایش محتوای زنده از تلویزیون‌هایی با رزولوشن 4K استفاده می‌شود و  پیش از این نیز در جریان برگزاری جام کنفدراسیون‌ها از چنین امکاناتی برای پخش برخی از بازی‌های بهره گرفته شده بود.

** تامین امنیت با پهپاد و روبات

شرکت iRobot روبات‌های PackBot خود را در اختیار پلیس و نیروهای امنیتی برزیل قرار خواهد داد تا در مواقع حساس از آن استفاده کنند. PackBotها سابقه زیادی در انجام ماموریت‌های خطرناک دارند به طوریکه از آن‌ها در کشورهایی چون افغانستان، عراق و همچنین در حادثه‌ی نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن استفاده شده است.

نیروهای امنیتی برزیل 30 دستگاه روبات PackBot را دریافت خواهند کرد که هر کدام از  100,000 تا 200,000 دلار قیمت دارند. 

روبات‌های PackBot از تجهیزاتی مانند دوربین‌ و قابلیت کنترل از راه دور بهره‌مند هستند که امکان مشاهده و کنکاش هر شی مشکوکی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بزرگ‌ترین مزیت این ویژگی حفظ امنیت جانی اپراتور در شرایط است که روبات قادر است در مناطق مشکوک به جستجو بپردازد و اشیاء غیرقابل شناسایی را مورد بازبینی قرار دهد.

* عینک های دوربین دار پلیس

در کنار این روبات‌ها، نیروهای امنیتی برزیل از عینک‌های مجهز به دوربین نیز برای ثبت تصاویر استفاده خواهند کرد تا در صورت بروز مشکل به راحتی فرد مورد نظر را بیابند. اطلاعات منتشر شده حاکی از این امر است که این دوربین‌ها قادرند در هر ثانیه 400 تصویر از چهره‌ی اشخاص را ثبت کرده و در پایگاه داده‌ی مربوطه که قادر است تا ۱۳ میلیون تصور را ثبت کند، ذخیره کنند.

میزبان جام جهانی، چهار پهپاد را نیز برای کنترل مسابقات از آسمان خریداری کرده است. بودجه‌ی اختصاص داده شده برای تقویت و تجهیز نیرو‌های امنیتی در حدود 900 میلیون دلار برآورد شده است که این مسابقات را روی کاغذ تبدیل به امن‌ترین دوره‌ی برگزاری بازی‌ها کرده است.


انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.
انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار