وضعیت آموزش ریاضی در ایران مطلوب نیست

یکی از پایه گذاران آموزش ریاضی در ایران گفت: برای پیشرفت باید در تکنولوژی تحول ایجاد شود که لازمه آن تحول در علوم پایه است و تحول در علوم پایه مستلزم تحول در ریاضی و آموزش ریاضی است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران و به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات‌، عضو هیأت علمی این واحد و از اساتید و پایه گذاران رشته آموزش ریاضی در ایران گفت: در دنیا می‌توان مرحله‌ای از تحول در تکنولوژی را بعد از جنگ جهانی دوم و نیازهایی که در جنگ احساس می‌شد بعنوان یکی از عوامل رشد آموزش ریاضی دانست.  

وی ادامه داد: کشورهای غربی به ویژه آمریکا در مطالعات و بررسی‌هایی که صورت دادند، عمده ترین و مهمترین علت عقب افتادگی خود را شکاف بین دانش دبیرستان و دانشگاه بخصوص در علم ریاضی دانستند. برهمین اساس از سال 1960 به بعد کشورهایی نظیر آمریکا و آلمان ،انگلستان و فرانسه و ... اقدام به ایجاد تحول در برنامه‌های ریاضیات دبیرستان کردند. در نتیجه این تحول در آمریکا پروژه "SMSG" و در انگلستان پروژه "SMP" و پروژه‌هایی نظیر این پروژه‌ها در بعضی از کشورهای اروپایی تدوین شد. 

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات یکی دیگر از عوامل تحول آموزش ریاضی را تحول در خود ریاضیات دانست و افزود: از سال 1950 دیدگاه دانشمندان نسبت به ریاضی تغییر پیدا کرد و ورود منطق ریاضی و تئوری مجموعه‌ها در ریاضیات توجه ریاضیدانان به ریاضیات ساختاری را جلب کرد و این تحول که می‌توان آن را سازماندهی جدید ریاضی دانست به ریاضیات جدید معروف شد. 

دکتر شاهورانی با بیان اینکه عامل سوم تحول آموزش ریاضی را می‌توان در بوجود آمدن روانشناسی آموزش ریاضی دانست، ادامه داد: دلیل مطرح شدن این شاخه علمی ارتباطی بود که بین روانشناسی و آموزش ریاضی از زمان‌های گذشته وجود داشته است. یکی از اهداف بسیار مهم آموزش ریاضی رشد استعداد‌های شناختی است. و به همین علت از سال 1960 به بعد شاهد بوجود آمدن شاخه علمی جدیدی به نام روانشناسی آموزش ریاضی هستیم.  

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات‌، با بیان این مطلب که اهمیت علم ریاضی آنقدر بالا است که سازمان یونسکو در سال 2000 موضوع "ریاضیات برای همه" را مطرح کرد تا ریاضیات  برای همه دانش آموزان تدریس شود، گفت: امروزه در اکثر کشورها توجه ویژه‌ای به علم و آموزش ریاضی می شود، براساس ارزشیابی "آزمون تیمز" در ریاضیات، کشورهای شرق آسیا بالاتر از امریکا و کشورهای غربی قرارگرفته اند، متاسفانه ایران در این رتبه بندی در قعر جدول قرار گرفته است. 

وی بر پیشرفت علوم ریاضیات در کشور تاکید کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش باید به تألیف و برنامه ریزی کتابهای درسی به ویژه ریاضیات توجهی خاص داشته باشد و در معاونت پژوهشی و برنامه ریزی کتب درسی از افراد متخصص در علم آموزش ریاضی استفاده شود تا با برنامه‌ریزی مطلوب در ریاضیات دبیرستانی زمینه مطلوبی برای دانش آموزان در جهت ورود به دانشگاه‌ها فراهم شود.  

وی به فعالیت واحد علوم و تحقیقات در امر آموزش عالی اشاره کرد و افزود: امروز واحد علوم و تحقیقات متصدی تربیت جوانان کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته های گوناگون است. این واحد دانشگاهی در کنار دانشگاه‌های دولتی در رشد رشته‌های تحصیلات تکمیلی تأثیر بسزایی داشته است. 

شاهورانی به دستاوردهای گروه ریاضی واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و گفت: واحد علوم و تحقیقات با توجه به ظرفیت‌های علمی مناسب و حضور فعال اساتید مجرب، کمک بسیار شایانی در رشد رشته آموزش ریاضی داشته ودارد، دانش آموختگان این واحد دانشگاهی در رشته آموزش ریاضی هم اکنون در دیگر واحدها درحال تدریس هستند و همکاری آنها است که زمینه تأسیس رشته آموزش ریاضی در سطح کارشناسی ارشد را در دیگر دانشگاه ها فراهم آورده است.  

شاهورانی با بیان اینکه یکی از رشته هایی که به موازات دانشگاه دولتی در واحد علوم و تحقیقات تأسیس شده و با کیفت برتر از دانشگاه های دولتی است، آموزش ریاضی است، اظهار داشت: رشته ریاضی برای اولین بار در سال 1380 در دانشگاه های شهید بهشتی و علوم و تحقیقات در مقطع کارشناسی ارشد تأسیس شد و در سال 1385 شاهد راه اندازی دوره دکتری این رشته نیز در واحد علوم و تحقیقات بودیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار