مشهد/

افزایش 200 هزار نفری تعداد مراجعان کتابخانه های وابسته آستان قدس رضوی در سال 92

کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در شهرستان‌ها، با مراجعه بیش از دو میلیون و 832 هزار نفر از هموطنان در سال 92 در سراسر کشور روبه‌ رو شدند

 ، معاون امور کتابخانه‌های سازمان کتابخانه ها،موزها،ومرکز اسناد آستان قدس رضوی،در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، با بیان این که آمار مراجعان به کتابخانه‌های وابسته به این سازمان در شهرستان‌ها، با حدود 200 هزار نفر افزایش نسبت به سال گذشته، به حدود دو میلیون و 832 هزار مراجعه رسیده است، بیان کرد: این آمار بدون در نظر گرفتن تعداد مراجعان کتابخانه‌ مرکزی و 17 کتابخانه‌ وابسته به این سازمان در سطح شهر مشهد است.

مهدی قیصری‌نیک با اعلام این که کتابخانه مرتضوی رفسنجان و کتابخانه امام‌زاده حسین بن موسی‌الکاظم(ع) در طبس، به ترتیب، بیشترین تعداد مراجعان را به خود اختصاص داده‌اند، افزود:
این کتابخانه‌ها دارای بیش از یک میلیون و شش هزار منبع مطالعاتی، اعم از دست‌نویس‌های کهن، کتاب‌های چاپ سنگی و چاپی، و منابع دیداری‌شنیداری می باشند.

وی کتابخانه وزیری یزد را با حدود شش هزار نسخه کتاب چاپ سنگی، پس از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، دارای بیشترین تعداد کتاب چاپ سنگی در میان کتابخانه‌های وابسته دانست و گفت: کتابخانه وزیری یزد با بیش از چهار هزار و چهارصد جلد و کتابخانه محمودآباد هندوستان با 1630 جلد دست‌نویس کهن، بیشترین تعداد دست‌نویس را در میان کتابخانه‌های وابسته در اختیار دارند.

قیصری نیک هم چنین گفت:با توجه به این که کتاب‌های چاپ سنگی، جزءِ نفایس هر کتابخانه‌ای به شمار می‌آیند، به منظور ارائه خدمات مطلوب، مخزن کتاب‌های چاپ سنگی در این کتابخانه ایجاد و برای افتتاح در آینده نزدیک آماده شده است.

معاون امور کتابخانه‌های وابسته آستان قدس رضوی با بیان این که اعضای این کتابخانه ها افزون بر 193 هزار نفر هستند، اظهار داشت: این افراد، رقمی بالغ بر دو میلیون و 700 هزار جلد کتاب را به امانت گرفته یا مورد مطالعه قرار داده‌اند که کتابخانه مرتضوی رفسنجان، در این مورد نیز رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه افزود: 3 مجتمع فرهنگی و کتابخانه غنی و مجهّزِ وابسته به این سازمان در شهرهای درگز، قوچان و سرخس، به همراه کتابخانه وزیری یزد، علاوه بر ارائه خدمات کتابخانه‌ای، با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای گوناگون، اقدام به برگزاری همایش‌ها و نشست‌های متنوّع کرده‌اند.

قیصری نیک در مورد نمایشگاه های برگزار شده در طول سال گذشته همچنین گفت: در طول سال گذشته، نمایشگاه‌های متعددی در حوزه کتابخانه‌های وابسته به این سازمان در سطح شهر مشهد و شهرستان‌ها با موضوع‌های گوناگون برگزار شد که از آن جمله می‌توان به برگزاری نمایشگاه اسناد محرّم، نمایشگاه آثار بنیان‌گذاران هنر خوش‌نویسی ایران، خاندان میرخانی، نمایشگاه اسناد موضوعی کتاب، نمایشگاه کتاب‌های دست‌نویس و چاپی با موضوع حضرت علی(ع)، نمایشگاه اسناد و عکس‌های قدیمی و برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی کتاب اشاره کرد.
گفتنی است که آستان قدس رضوی با در اختیار داشتن 17 کتابخانه وابسته در سطح شهر مشهد و 20 کتابخانه در شهرستان‌ها و یک کتابخانه در کشور هندوستان، یکی از قطب‌های علمی و فرهنگی منطقه به شمار می‌آید که پاسخ‌گوی نیاز بخش عظیمی از پژوهشگران است

ش/ن//انتهای پیام

برچسب ها: کتابخانه ، آستان ، قدس ، مراجعان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.