مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ٢٤ خرداد؛

شرایط تعویض اپراتور با حفظ شماره موبایل اعلام شد/ ناگفته‌های دبیر شورای فضای مجازی از اجرا نشدن شبکه ملی اطلاعات

وزارت ارتباطات کم کاری می‌کند، ارائه خدمات بانکی در باجه‌های پستی ممکن می شود، ضرورت ایجاد شبکه ملی مدیریت دانش، سومین دوره مدرسه روباتهای انسان نما برگزار شد، روزی ۶۰ سایت مشکوک به فیشینگ کشف می‌شود، هشدار پلیس در مورد کلاهبرداری‌های مربوط به جام جهانی و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






شرایط تعویض اپراتور با حفظ شماره موبایل اعلام شد
مهر/ کمیسیون تنظیم مقررات اصول حاكم بر ارائه ترابردپذيري شماره های موبایل را تصويب کرد که به موجب آن، هر مشترك براي هر شماره مي تواند حداكثر دو بار در سال، اپراتور خود را بدون تغییر شماره، تعویض کند. اجرای طرح ترابردپذیری شماره موبایل یکی از الزامات اپراتورهای فعال موبایل است که در آخرين جلسه كميسيون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید.

براساس اصول حاکم مدنظر بر این مصوبه، در فرايند ترابردپذيري شماره تلفن‌همراه، مشترك يك اپراتور با حفظ شماره خود مي‌تواند اپراتور خود را تغيير دهد که ترابرد شماره فقط براي سيم‌كارتهاي فعال امكانپذير است.



طبق این مصوبه، براي انجام عمليات ترابرد، مشترك داراي سيم‌كارت فعال بايد درخواست خود را به صورت الكترونيكي يا با مراجعه حضوري به اپراتور پذيرا، يعني اپراتوري كه مشترك اپراتور ديگر، قصد استفاده از خدمات آن را دارد، ارائه كند و اپراتور پذيرا موظف است درخواست مشترك را براساس دستورالعمل اجرائي كه از سوي رگولاتوري ابلاغ مي‌شود تا رسيدن به نتيجه نهائي و تكميل عمليات ترابرد شماره مورد درخواست مشترك و برقراري خدمت پيگيري و اجرا كند.

بر اساس مصوبه كميسيون تنظیم مقررات ارتباطات، در حال حاضر هر مشترك براي هر شماره مي تواند حداكثر دو بار در سال، تقاضاي ترابرد شماره داشته باشد. ترابرد شماره فقط بصورت نظير به نظير يعني سيم‌كارت دائمي به سيم‌كارت دائمي و سيم‌كارت اعتباري به سيم‌كارت اعتباري امكانپذير است. همچنین براساس مصوبه كميسيون، اپراتور پذيرا موظف است به مشترك ترابرد شده، صرفا با همان تعرفه و كيفيت خدمات ارائه شده به ساير مشتركان خود، خدمات ارائه كند.


ناگفته‌های دبیر شورای فضای مجازی از اجرا نشدن شبکه ملی اطلاعات/ وزارت ارتباطات کم کاری می‌کند
مهر/ دبیر شورایعالی فضای مجازی با اعلام نگرانی از عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات و تاخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مجری این پروژه، گفت: وزارت ارتباطات قرار بود از بهمن سال گذشته ظرف مدت یک ماه برنامه اولیه زمان بندی این پروژه را ارائه کند اما تاکنون به وظیفه خود عمل نکرده است.

محمد حسن انتظاری در گفتگو با خبرنگار مهر، به تشریح آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور پرداخت و دلیل عملیاتی نشدن این پروژه را بعد از 9 سال در کشور، کم کاری مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای این طرح ملی عنوان کرد.

وزارت ارتباطات باید برنامه زمان بندی را یک ماهه ارائه می داد
دبیر شورایعالی فضای مجازی با بیان اینکه الزامات شبکه ملی اطلاعات در 15 بهمن ماه سال 92 پس از دو سال بحث و بررسی به تصویب شورایعالی فضای مجازی رسید و دو هفته بعد از آن به وزارت ارتباطات ابلاغ شد گفت: شورایعالی فضای مجازی به عنوان تصمیم گیر کلان و سیاستگذار در این حوزه، نقش هماهنگ کننده برای اجرای طرح را نیز برعهده دارد و براین اساس این پروژه را برای اجرا به وزارت ارتباطات ابلاغ کرده است؛ پس از آن نیز برای اجرایی شدن پروژه، بحث نظارت در دستور کار قرار می گیرد که در زمینه شبکه ملی اطلاعات نیز این شرایط اعمال شد.



وی با بیان اینکه براساس ماموریتی که برای این شبکه تعریف شده، وزارت ارتباطات موظف شد برنامه زمان بندی و فاز بندی را یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه به مرکز ملی فضای مجازی ارائه دهد، افزود: تا به امروز هنوز ما این برنامه را دریافت نکرده ایم. این خبر خوبی نیست؛ واقعیت این است که برای یک وزارتخانه ای که شاکله فنی دارد و پروژه های فنی اجرا می کند و باید ساختارش طوری باشد که ارائه زمان بندی یک کار روتین مهندسی باشد، عدم ارائه برنامه زمان بندی بعد از 4 ماه، نگران کننده است.

انتظاری ادامه داد: در این زمینه با توجه به نظارت صورت گرفته در زمینه این پروژه ملی، جلسه ای هم حدود یک ماه پیش با مجریان این طرح داشتیم و در آن جلسه نیز مسئولان وزارت ارتباطات، برنامه ای ارائه ندادند.

وزارت ارتباطات جدی تر به مسائل نگاه کند
دبیر شورایعالی فضای مجازی به مهر گفت: با توجه به تاکید بسیار زیادی که شورایعالی فضای مجازی و اعضای آن بر اجرای شبکه ملی اطلاعات به عنوان برنامه اصلی توسعه فضای مجازی کشور دارند حساسیت ما اخیرا در مورد این پروژه زیاد شده است و براین اساس نگرانی خود را به وزارت ارتباطات نیز منعکس کرده ایم و امیدواریم جدی تر نسبت به قبل، به این پروژه ملی نگاه کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از شاخص های بین المللی مانند پهنای باند، تعداد مشترکان و سرعت دسترسی اینترنت که باعث رشد ایران در رتبه بندی های جهانی می شود متاثر از اجرای شبکه ملی اطلاعات است خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات تحت عناوین مختلف وارد نهمین سال تعریف خود شده است و امیدواریم که کل مجموعه وزارت ارتباطات متوجه این نکته شوند و زودتر به این مساله بپردازند.

گزارش نظارتی خود در مورد عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات را به شورا می دهیم
انتظاری با تاکید براینکه در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجاری بسیاری از اعضا در این زمینه اظهار نگرانی کرده اند افزود: ما در جلسه بعدی شورایعالی فضای مجازی، یک گزارش نظارتی مبنی بر عدم اجرای شبکه و کم کاریهای صورت گرفته در این زمینه به اعضای شورا ارائه خواهیم کرد و پیشنهاداتی را برای طی شدن این فرآیند ارائه می دهیم. وی با بیان اینکه بودجه های زیادی در این زمینه مصرف شده و دیگر باید وزارتخانه فکری کند گفت: قطعا شورایعالی فضای مجازی در این زمینه تصمیم قطعی خواهد گرفت.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: در اینکه باید شبکه ملی در کشور راه اندازی شود شکی نیست و نیز در اینکه اجرای این پروژه تا الان با تاخیر همراه بوده نیز شکی نیست؛ از این رو باید در این زمینه زودتر تصمیم گیری صورت گیرد.



جلسات در سطح وزیر، فقط برای کسب اطلاع است
وی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی ناظر بر پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات است در مورد چرایی اجرا نشدن پروژه شبکه ملی اطلاعات گفت: انسجامی که برای اجرای یک طرح ملی وجود داشته باشد در وزارت ارتباطات دیده نمی شود؛ این پروژه در این وزارتخانه سازمان دهی نشده است؛ البته شخص وزیر ارتباطات مصر به اجرای پروژه است و جلساتی را نیز شخصا برگزار می کند اما اجرای این شبکه، توسط مجموعه های وزارت ارتباطات باید انجام شود و جلسات در سطح وزیر، فقط برای کسب اطلاع است.

انتظاری موضوع توان فنی را نیز از دیگر دلایل عدم اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: نحوه اجرای پروژه شبکه ملی باید با یک کار جدی، حرفه ای و مهندسی صورت گیرد و گرنه این کار ناقص خواهد بود. البته اگر بخواهیم بگوییم پیمانکار اصلی طرح، مشخصات لازم از نظر فنی را دارد یا خیر، باید در این زمینه بررسی بیشتری صورت گیرد.

راه حل های دیگری را برای اجرای شبکه ملی اطلاعات به کار می گیریم
دبیر شورایعالی فضای مجازی عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات را گلوگاهی برای ارائه خدمات در فضای مجازی عنوان کرد و با اظهار نگرانی از عملیاتی نشدن این پروژه گفت: ما در یک لحظه حساس هستیم؛ براین اساس راه حل های دیگری که بتواند زیرساخت این شبکه را در کشور فعال کند در نظر می گیریم که اگر احتمالا مشاهده شد که وزارت ارتباطات در این زمینه دارای مشکلاتی است راه حل های دیگر را به کار خواهیم گرفت تا کشور معطل این پروژه نماند؛ به طور قطع اگر این شبکه راه بیافتد بحث دسترسی و سرویس های اینترنتی حل می شود و شاهد تحولات در عرصه فضای مجازی خواهیم شد.


عناوین 17 دستاورد برگزیده علمی در زمینه فناوری اطلاعات
مهر/ 17 دستاوردهاي برگزيده علمی کشور در همايش مديران فناوري اطلاعات مراكز علمي مورد تقدیر قرار گرفت. دومين همايش ملي مديران فناوري اطلاعات مراكز علمي كشور توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در مرکز تحقیقات مخابرات برگزار شد. از میان دستاوردهای ارسالی به دبیرخانه همایش، 68 دستاورد از 42 مرکز علمی مورد داوری قرار گرفت که 17 دستاورد به عنوان دستاورد برتر انتخاب شد و در همايش مورد تقدير قرار گرفت.



عناوين دستاوردهاي برگزيده عبارتند از:
1. پرتال و سيستم مديريت محتواي ايرانداك مربوط به پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
2. بانک جامع و سامانه WEB GIS شرکت عمران شهرهای جدید و 17 شرکت تابعه آن مربوط به شرکت عمران شهرهای جدید
3. کارت هوشمند اوراق مشارکت و گواهی سپرده بانکی با تکنیک الگوریتم پرداخت الکترونیک و رمز یکبار مصرف مربوط به شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات هوشمند داتیس
4. سامانه مدیریت میزکار مجازی پویش داه نوین مربوط به شرکت پویش داده نوین
5. رصدخانه شهر تهران مربوط به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران
6. سامانه پایش و ارزیابی موتورهای جستجو مربوط به پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات
7. بانک اطلاعات اشیا موزه مربوط به کتابخانه و موزه ملی ملک
8. موتور جستجوي پارسي جو مربوط به شركت دانش بنيان پارسي جو
9. پایگاه پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی(گنجبینه علمی ایرانیان) مربوط به پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
10. شبکه اجتماعی انجمن مربوط به پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
11. سمیم نور (سامانه مشابه یاب متون نور) مربوط به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
12. ارائه يك معماري براي مديريت داده هاي كليدي دانشگاهي در محيط توزيع شده با استفاده از سامانه های موجود و زیرساخت سرویس گرایی مربوط به مركز فناوري اطلاعات دانشگاه تهران
13. سامانه کتاب من (سفارش و خريد کتب جهت کتابخانه ها) مربوط به نهاد کتابخانه های عمومی کشور
14. سامانه مدیریت نشریات رایاسمین مربوط به پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
15. شبکه هوشمند پوشش امنیت دفاعی (شهپاد) مربوط به شرکت بهین راهکار توسعه پیشرو
16. ابر رايانه ملی اميرکبير مبتنی بر تکنولوژی ابر محاسباتی مربوط به پردازش های فوق سریع دانشگاه اميرکبير
17. پياده‌سازي و استفاده از سامانه هوش سازماني با ابزار QlikView در محيط دانشگاهي مربوط به مركز فناوري اطلاعات دانشگاه تهران


ارائه خدمات بانکی در باجه‌های پستی ممکن می شود
مهر/ ارائه خدمات بانکی پست بانک در شعب پستی کشور، با امضای تفاهمنامه میان شرکت پست بانک و پست عملیاتی شد. این تفاهم‌نامه برای مدت سه سال به انعقاد رسیده تا از این پس خدمات بانکی پست بانک در باجه‌های پستی کشور ارائه شود.



قبول و پرداخت حواله، دریافت و قبول وجوه قبوض مصرفی، ارائه سرویس حساب‌های قرض الحسنه و سپرده سرمایه‌گذاری، قبول چک و دریافت و پرداخت وجوه به نمایندگی از طرف دستگاههای دولتی و خصوصی، بازاریابی خدمات بانکی، پرداخت حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی بهزیستی و کمیته امداد، سود سهام عدالت و یارانه از موضوعات اصلی این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.


ضرورت ایجاد شبکه ملی مدیریت دانش/ اشتراک گذاری دانش و اطلاعات برای استفاده همگان
مهر/ نشست هم‌اندیشی معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با متخصصان و صاحبنظران حوزه مدیریت دانش در محل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد. در این نشست که با حضور دکتر سید سپهر قاضی‌نوری، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی و جمعی از استادان، صاحبنظران و فعالان دانشگاه‌ها و صنایع کشور در حوزه مدیریت دانش برگزار شد؛ موضوع مدیریت دانش از دو منظر "نحوه اثرگذاری مدیریت دانش در سطح ملی" و "نقش دولت در مدیریت دانش در سطح بنگاه‌ها" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این جلسه با سخنرانی و ارائه‌ نظرات از سوی صاحبنظران حوزه مدیریت دانش، دکتر سید مهدی الوانی، دکتر حسین رحمان‌سرشت، دکتر عباس افرازه، دکتر محمدرضا حمیدی‌زاده، دکتر محمد حسن‌زاده، دکتر نوید نظافتی، دکتر جلیل حیدری دهویی، دکتر مهدی شفیع‌زاده، دکتر امیر ذاکری، دکتر ابراهیم شیخ و دکتر اکرم قدیمی و دکتر رضائیان آغاز شد.

همچنین موضوع نقش های ممکن دولت در سه سطح تصدی‌گری، سکان‌داری (سیاستگذاری و استانداردسازی)، و زمینه‌ساز و بسترساز، در بحث مدیریت دانش بر اهمیت و ضرورت ایفای نقش تسهیل‌گری و بسترسازی از سوی دولت مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست موضوعاتی از جمله ایفای نقش و توجه دولت به مدیریت دانش در سه محور شامل مدیریت دانش دولت، مدیریت دانش ملی، و مدیریت دانش بنگاهها و ایفای نقش متولی در دو محور اول و نقش بستر ساز و ارزیاب در محور سوم؛ رصد تجربه‌های قبلی مدیریت دانش در کشور و بررسی آن با نگاه بهبود؛ لزوم ایجاد یک سامانه ملی جهت ثبت و انتقال تجربه بین نسل ها؛ ضرورت ایجاد شبکه ملی مدیریت دانش جهت به اشتراک گذاری دانش و اطلاعات در کشور برای استفاده همگان، تبادل نظر شد.

همچنین، مباحثی چون توجه به نوع و نگاه اقتصادی حاکم در کشور جهت هماهنگ‌سازی نقش و استراتژی دولت با اقتصاد؛ پرهیز از شتابزدگی و انجام کارهای سطحی و نمایشی؛ تلاش در جهت دادن مشاوره صحیح و موردی به بنگاه ها و سازمان ها متناسب با نیاز آن ها؛ لزوم پرهیز از برخورد شکلی با موضوع مدیریت دانش و تلاش درجهت برخورد محتوایی و عمقی با موضوع؛ برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلند مدت و پیگیری و مداومت طولانی مدت تا حصول نتایج مطلوب؛ توانمندسازی بنگاهها در بحث مدیریت دانش از طریق تنظیم مقررات و قوانین لازم و نیز اصلاح، تکمیل و تقویت شبکه‌های موجود؛ رفع موانعی از قبیل بروکراسی و دیوانسالاری، تقویت ارکان مدیریت دانش شامل منابع انسانی (خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت دانش، تولیدکنندگان دانش در دانشگاهها)، فرآیندها (ساختار و سازمان)، و فناوری (زیرساخت IT)، توجه ویژه به بحث آموزش نیروی انسانی در همه سطوح در بحث مدیریت دانش و جاری کردن رویکرد عملیاتی و اجرا محور به جای رویکرد نظری و تئوریک در حوزه مدیریت دانش مورد تاکید قرار گرفت.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر سیدسپهر قاضی نوری معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ارزشمند دانستن تلاشها و سرمایه‌گذاری هایی که تاکنون در این حوزه صورت گرفته، این تلاش ها را به عنوان گام های اولیه‌ کشور در این مسیر دانست.

وی با اشاره به اینکه از معاونت علمی بعنوان بخشی از دولت انتظار می‌رود که در سطح کلان از فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و ایجاد شبکه ‌ملی مدیریت دانش حمایت کند و در سطح بنگاهی نقش تسهیل‌گری (ارزیابی، قانونگذاری، پیگیری،‌ و ...) را ایفا کند، گفت: وظیفه اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نهادسازی و ایجاد حلقه‌ای از صاحبنظران و فعالان جهت تفکر و تمرکز بر این حوزه است.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه که درحال حاضر دغدغه معاونت در بحث مدیریت دانش، شکل‌گیری یک ساختار مناسب با هدف همفکری و همکاری سرمایه‌های فکری کشور در این حوزه در قالب تشکیل این سلسله جلسات هم‌اندیشی است گفت: تا از این طریق، با شناسایی نیازها و اولویت های کشور در بحث مدیریت دانش، ابزارهای مناسب سرمایه‌گذاری معاونت علمی در این حوزه (از قبیل تعریف پروژه‌های تحقیقاتی، تعریف کاربرد، مصوبه‌ دولت، مجلس، و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی، و ..) استخراج و ارائه شود تا این نهاد بتواند نقش مؤثری را در جهت مدیریت دانش در سطح کلان و بنگاه ایفا کند.



سومین دوره مدرسه روباتهای انسان نما برگزار شد
مهر/ در سومین دوره مدرسه بین المللی روبات های انسان نما که امروز در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد، چهار روبات ایرانی ساخته شده توسط ایرانی ها حضور داشتند.

سروش صادق نژاد - عضو کمیته فنی و اجرایی فدراسیون جهانی روبو کاپ درلیگ ربات های انسان نما در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: امسال دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزبان سومین دوره مدرسه بین المللی ربات های انسان نما بود که هر ساله در دیگر کشورها از جمله کانادا و آلمان اجرا می شده است. وی اظهار داشت: در سومین دوره مدرسه بین المللی ربات های انسان نما پنج شرکت کننده از قشر دانش آموزان، دانشجویان و افراد علاقمند به ربات های انسان نما شرکت کرده اند.

صادق نژاد با بیان اینکه در سومین دوره مدرسه بین المللی ربات های انسان نما از دو دانشگاه در کانادا و تایوان سخنران داشته ایم، گفت: علاوه بر دو سخنران خارجی در این دوره دو استاد برجسته از دانشگاه صنعتی شریف و امیر کبیر در بخش های تئوری و عملی نیز حضور داشته اند.



وی تصریح کرد : از 9 ربات انسان نمای شرکت کننده در این دوره، چهار ربات در انواع مختلف به ایرانی ها تعلق داشت که همه آموزش ها در این دوره نیز پیرامون  این چهار روبات بوده است. صادق نژاد در ادامه توضیح داد: پنج ربات دیگر از امریکا، کره و فرانسه در سومین دوره مدرسه بین المللی شرکت کردند.

عضو کمیته فنی و اجرایی فدراسیون جهانی روبو کاپ درلیگ ربات های انسان نما گفت: از ویژگی های برجسته این دوره نسبت به دوره های قبل می توان به حضور ربات هایی هوشمند تر با قابلیت مانوری بالا و همچنین به روزتر اشاره کرد. وی عنوان کرد: هدف از برگزاری دوره های آموزشی، بررسی آخرین دستاوردهای به روز در حوزه روبات ها ی انسان نما در 2 بخش تئوری و عملی بوده که کل مباحث تئوری به صورت عملی در این دوره پیاده شده اند که در ارتقای سطح علمی دانشمندان در این حوزه تاثیر بسزایی دارد.


روزی ۶۰ سایت مشکوک به فیشینگ کشف می‌شود/ هشدار پلیس در مورد کلاهبرداری‌های مربوط به جام جهانی
خبر آنلاین/ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: روزانه حدود ۶۰ سایت مشکوک به فیشینگ در حوزه جام جهانی کشف می‌شود.

سرهنگ علی نیک نفس با بیان این مطلب اظهار داشت: انتشار زیاد اخبار برخی از مناسبت‌ها و رویدادهای مهم جهانی در خبرگزاری‌ها، سوژه‌ای برای سوء استفاده کلاهبرداران اینترنتی و سارقان اطلاعات تبدیل می‌شود که آن‌ها با ترفندها و روش‌های بسیاری با پهن کردن دام خود برای کاربران، اقدام به سرقت اطلاعات و کلاهبرداری می‌کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتا ناجا، راه اندازی سایت‌های شرط بندی را نمونه‌ای از کلاهبرداری‌های اینترنتی عنوان کرد و افزود: مجرمان با راه‌اندازی این سایت‌ها، کاربران طرفدار و مشتاق حدس زدن نتایج تیم‌های فوتبال جام جهانی هستند را فریب می‌دهند.

نیک نفس در تشریح شگرد مجرمان، خاطرنشان کرد: مجرمان ابتدا اقدام به پرداخت جایزه‌های کوچک با مبالغ کم کرده و سپس کاربران را ترغیب به سرمایه‌گذاری بیشتر می‌کنند. کاربر پس از چند نوبت برنده شدن به سایت مزبور اعتماد کرده و اقدام به سرمایه گذاری با مبالغ بسیار زیاد می‌کند، مجرم نیز پس از دریافت مبلغ شرط‌‌‌بندی، سرمایه وی را بلوکه کرده و از این به بعد پاسخی به تعاملات و پیام‌های کاربران و قربانیان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در مواردی دیگر، کلاهبرداران جهت دریافت مبلغ شرط‌بندی از کاربر با قرار دادن درگاه جعلی پرداخت الکترونیک بانک‌ها (فیشینگ) بر روی وب‌سایت شرط‌بندی، و مراجعه کاربر جهت واریز مبلغ فوق، اطلاعات بانکی وی را به سرقت می‌برند.



رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا خاطرنشان کرد: با توجه به اشتیاق هموطنان عزیز به دیدن بازی‌های جام جهانی فوتبال، کلاهبرداران از طریق درج آگهی‌های فریبنده برخی از آژانس‌های مسافرتی و تور‌های گردشگری جعلی و غیر واقعی در تارنماهای اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغاتی، کاربران را فریب می‌دهند.

سرهنگ نیک نفس در ادامه توصیه هایی را به هموطنان عزیز ارائه کرد: مراقب ایمیل‌های اسپم با موضوعات جذاب در مورد جام­ جهانی باشیم، مجرمان اینترنتی با خبرهای غیرواقعی قصد دارند توجه کاربران را به آن جلب کرده تا بتوانند اعمال مجرمانه خود را انجام دهند.

فریب نرم افزارهای تبلیغاتی مبنی بر پخش زنده مسابقات جام جهانی را نخورید، اینگونه سایت‌ها امکان دارد نرم افزارها را به بدافزار آلوده کرده باشند. هرگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه از طریق منابع رسمی مسابقات و فدراسیون جهانی فوتبال صورت می‌پذیرد. مسافران و گردشگران برای اطمینان خاطر از عملکرد این شرکت‌ها و موسسات از اداره کل نظارت و ارزیابی گردشگری، معاونت گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اطلاعات لازم را دریافت کنند.

هموطنان بهتر است از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک (E-namad) معتبر استفاده کنند، اطلاعات تکمیلی مربوط به این نماد را می‌توانید در سایت www.enamad.ir مشاهده کنید. نماد اعتماد الکترونیک نشانه‌ای است که مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت الکترونیک جهت راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی به فروشگاه‌های الکترونیکی اعطاء می‌کند. این مقام مسوول در خاتمه از هموطنان خواست تا در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش تماس با ما گزارش کنند.


انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.
انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار