حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد مطرح کرد

ضرورت ارتقاء بین‌المللی نهاد وکالت به عنوان بازوی نظام

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید طوری تصمیم بگیریم که مقبولیت بین‌المللی نهاد وکالت به عنوان بازوی نظام برای ارتقای دستگاه قضایی افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "محمدحسن ابوترابی فرد" شب گذشته در همایش نقد و بررسی پیش نویس لایحه جامع وکالت اظهار داشت: محور اصلی این نشست نگاه مبتنی بر دانش برآمده از تجربه به لایحه با عنوان تدوین و تبیین لایحه جامع وکالت است که قانون برنامه پنجم توسعه آن را جزو وظایف دستگاه قضایی تعریف کرده است.
 
وی تصریح کرد: این لایحه برای برداشتن گامی بلند و به منظور ارتقا نهاد وکالت در کشور تدوین می‌شود و در ضرورت این مهم نیز تردیدی وجود ندارد.
 
ابوترابی فرد افزود: با توجه به تحولات حقوقی و اجتماعی، ضرورت بازنگری قانون استقلال کانون وکلا مصوب سال 1333 برکسی پوشیده نیست و چند مورد در این قانون که نهایتا در مجلس شورای اسلامی تصویب و با تایید شورای نگهبان نهایی خواهد شد باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: تعامل و ارتباط منطقی و قانونمند دو نهاد قضاوت و وکالت را مهمترین مورد دانست که بر پایه این تعامل و ارتباط قطعا زمینه کارآیی مطلوب در دو نهاد فراهم می‌شود.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی ادامه داد: نقش نهاد وکالت در سلامت دستگاه قضا نقش تعیین‌ کننده‌ای است و می‌تواند راه صواب را فراروی یک قاضی متعهد قرار دهد.
 
وی افزود: نقش یک وکیل عالم و متعهد نسبت به حقوق موکلش و نسبت به حق درهدایت یک قاضی دوستدار حق به سوی صواب بسیار تعیین کننده است.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با بیان اینکه طبق اصل 35 قانون اساسی در همه دادگاه ها طرفین حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و حتی در صورت مقصر بودن باید امکان گرفتن وکیل برای آنها فراهم شود،دلیل این موضوع را کاهش تضییع حقوق افراد به حداقل عنوان کرد.
 
وی افزود: اگر بخواهیم به سلامت دستگاه قضا کمک کنیم باید راه را برای دفاع منطقی و اصولی و آزاد وکلای عالم و متعهد نسبت به حق هموار کرد، لذا هر قدم و تصمیمی که امکان این انجام وظیفه را به خطر می‌اندازد قطعا راه غلطی است.
 
ابوترابی فرد گفت:‌ استقلال نهاد وکالت و قضاوت باید با ایجاد یک تعامل منطقی راه برای اتخاذ یک تصمیم درست هموار شود.
 
نایب رییس مجلس تاکید کرد:امروز در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و حتی این دهکده به یک کلبه کوچک تبدیل شده است پس باید طوری تصمیم بگیریم که مقبولیت بین‌المللی نهاد وکالت به عنوان بازوی نظام برای ارتقای دستگاه قضایی افزایش پیدا کند.
 
 
ابوترابی فرد ادامه داد: ما به عنوان نماینده شما در هر صحنه بین‌المللی که حضور می‌یابیم دارای وزانت سیاسی هستیم چون آنها می‌دانند از پایگاه محکم رای مردم برخورداریم.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتخابات آزاد مبتنی بر اخلاق و مشارکت 72 درصدی مردم در سال 92 یکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار نظام است که می‌تواند با شش قدرت سیاسی جهان با اقتدار گفتگو کند.
 
ابوترابی فرد خطاب به وکلا تاکید کرد: مسائل مورد دغدغه شما قابل تحلیل و بررسی و قابل توجه است اما اگر می‌خواهیم تصمیماتمان در همه حوزه‌های تصمیم‌سازی به حق و صواب نزدیک‌تر باشد باید از ماندگاری بیشتری برخوردار باشد و استحکام علمی و اتقان منطقی است که قانون را پایدار می‌کند.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که دستگاه قضایی در این زمینه پیشگام باشد. از رییس دستگاه قضا که یک شخصیت علمی و صاحب اندیشه است انتظار می‌رود برای استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات شما به گفتگو بنشیند و در مجلس نیز باید قدم دوم برداشته شود.
 
وی افزود: مجلس باید از شما صاحبان اندیشه حقوقی برای گفتگو و استفاده از نظراتتان دعوت و از نظرات کارشناسی شما استقبال کند وتصویب نهایی مجلس به گونه ای باشد که اندیشمندان، خردورزان و نیروهای متعهد به نظام آن را امضا و تصویب کنند.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه حوزه حقوقی یکی از رشته‌های تخصصی مرتبط با همه حوزه‌های تصمیم‌گیری است از حقوقدانان درخواست کرد تا کارگروه‌هایی برای کمک به دولت و مجلس تعیین کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار