تحلیل واشنگتن‌پست از تاثیر بحران عراق بر سیاست خارجی واشنگتن در قبال ایران

آیا اوباما برای حل مسئله عراق به سمت ایران گام برمی‌دارد؟

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست به تاثیر بحران عراق بر سیاست خارجی واشنگتن در قبال ایران پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به قلم "جنیفر روبین" آورده است: همان‌طور که من هفته پیش در مقاله خود اشاره کردم، متحدان ما در خاورمیانه نگران این موضوع هستند که دولت آمریکا بخواهد تمامی مسائل را قربانی به دست آوردن توافق هسته‌ای با ایران کند؛ زیرا این گمان می‌رود که اوباما به دلیل شکست در سیاست‌های خارجی خود ناامید شده و نمی‌خواهد برای اقدام نظامی به منظور جلوگیری از اتمی شدن ایران تحت فشار قرار گیرد. به همین دلیل حاضر است برای به دست آوردن این توافق، حتی به قیمت فراموش کردن مسائل دیگر درباره ایران، از بسیاری از موضوعات چشم‌پوشی کند.




روبین در بخش دیگری از مقاله خود می‌نویسد:" الیوت آبرامز"، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در مقاله‌ای در این‌باره اشاره کرده است که آمریکا باید مسائلی چون مقابله با دیگر اقدامات ایران از جمله کمک این کشور به سوریه را نیز در کنار مذاکرات هسته‌ای لحاظ کند. وی در این یادداشت تاکید کرده است که بسیاری از کشورهای منطقه در این‌باره سوءظن دارند که ایران و آمریکا در معاملات میان خود یک معامله بزرگ را مد نظر دارند و ممکن است پس از توافق هسته‌ای، مقاومت آمریکا درباره برخی موضوعات و رفتارهای ایران تا حدی تعدیل شود و این اتفاق پس از آن رخ دهد که کاهش تحریم‌ها به ایران فرصت بیشتری برای بهبود شرایط اقتصادی‌اش دهد.

در ادامه مقاله آبرامز تاکید شده است: این هراس‌ها و سوءظن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و دولت اوباما باید این را روشن کند که فقط به دنبال توافق هسته‌ای با ایران است و قرار نیست از مسائل دیگر چشم‌پوشی کند.

روبین با اشاره به این مقاله مشاور امنیت ملی سابق آمریکا آورده است- در واقع به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال یک معامله بزرگ با ایران است که این معامله با عراق آغاز می‌شود. جان کری شب گذشته در گفتگو با یاهو تاکید کرد که اقدامات شبه‌نظامیان در عراق چالشی است که ثبات منطقه را تهدید می‌کند و باراک اوباما در حال بررسی تمام گزینه‌ها از جمله استفاده از پهپادها برای مقابله با این مسئله است. کری همچنین اعلام کرد که آمریکا برای گفتگو با ایران درباره عراق آمادگی دارد و البته همکاری نظامی با ایران در این‌باره را منتفی ندانست.

در ادامه این گزارش آمده است: اکنون به نظر می‌رسد که دولت اوباما برای اجتناب از هر گونه دخالت مستقیم آمریکا در منطقه هر اقدامی انجام خواهد داد، حتی اگر این اقدام به معنای افزایش نفوذ ایران در عراق باشد. اما تصور کنید واکنش متحدان ما در منطقه شامل مصر، اسرائیل و کشورهای سنی مذهب را در قبال این اقدام دولت اوباما که در حال کمک به هژمونی ایران در منطقه است. در واقع دولت اوباما به جای گسترش نفوذ آمریکا در منطقه، به گسترش نفوذ ایران کمک می‌کند و قصد ندارد ایران و سوریه را دچار چالش کند. در واقع هر دو این مسائل نگران‌کننده است، یا شکست در ایجاد توافق هسته‌ای و یا وادار کردن اوباما به رفتار با اوضاع عراق در جهت خواست ایران.

"کلیف می"، کارشناس موسسه دفاعی دموکراسی در این‌باره می‌گوید- وادار کردن ایران به درگیری با تروریست‌های بعثی تکفیری بسیار بهتر از سهیم شدن در رودخانه‌ای پر از کروکودیل برای حل مشکلات است. بنابراین اوباما باید ادامه حضور اسد در سوریه را تحمل کند، مسئله‌ای که باعث می‌شود در سیاست واشنگتن مبنی بر سقوط دولت اسد، تغییر ایجاد شود که این به معنای پیروزی ایران خواهد بود. یا اینکه عراق را به ایران واگذارد که این هم به معنای پیروزی ایران خواهد بود. با توجه به این مسائل آیا می‌توان تصور کرد که در صورت امتناع ایران از توقف برنامه هسته‌ایش، اوباما از گزینه نظامی استفاده خواهد کرد؟

"مارک دوبوویتز" که از طراحان تحریم‌های ضد ایرانی است، در این باره می‌گوید- وضعیت بسیار آزاردهنده است. ایران در حال کاهش گزینه‌های غرب در مذاکرات هسته‌ای است و این در شرایطی است که آمریکا مسئله اپوزیسیون سوریه را فراموش کرده است. اکنون کاخ سفید بیش از پیش درب‌ها را برای حضور ایران در عراق باز گذاشته و تهران به خوبی از این شرایط سود می‌برد. عجیب نیست که رئیس‌جمهور ایران اعلام کرده است حتی اگر توافق هسته‌ای تا 20 ژوئیه به دست نیاید، حمایت از تحریم‌های بین‌المللی از بین رفته است. اکنون در نظر بگیرید که چه میزانی از این شرایط قابل پیشگیری بود. اوباما می‌توانست درباره سوریه به سرعت عمل کند که این به معنای پیروزی آمریکا و شکست ایران است. درباره عراق نیز اگر اوباما در زمان خروج نیروها آمریکایی از عراق قراردادی مبنی بر ابقای برخی نیروها با دولت عراق امضا می‌کرد، اکنون آمریکا پیروز میدان عراق و ایران بازنده آن بود. در واقع در زمان ریاست جمهوری اوباما مسائل خاورمیانه به زمینه‌ای برای مقابله آمریکا و ایران در کنار هم علیه متحدان سابق! واشنگتن تبدیل شده است. مسئله‌ای که باعث دلسردی متحدان و فتوحات ایران شده است. اکنون بسیار مایلم که بدانم آیا هیلاری کلینتون دیپلماسی اوباما در قبال خاورمیانه را هوشمندانه می‌داند؟



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار