در نخستین روز از دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره، كارگاه های داستان كودك و نوجوان و بزرگسال با حضور محمدعلی علومی، حسین فتاحی و احمد دهقان برگزار شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، صبح امروز یكشنبه 1 تیر در ادامه مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره كارگاه های داستان در دو بخش داستان بزرگسال و داستان كودك و نوجوان برگزار شد.

در كارگاه داستان بزرگسال كه توسط محمدعلی علومی، احمد دهقان در سالن هتل جهانگردی كرمان برگزار شد نویسندگان جوانی از استان های مختلف كشور همچون تبریز، كرمان، كاشان، یزد و ... شركت داشتند. این كارگاه ها كه در راستای توانبخشی، آموزش و نقد آثار داستان نویسان جوان برگزار می شود در دو نوبت صبح و عصر ادامه دارد.

راه نجاتمان، برگشت به اسطوره ها ست

در ابتدای این كارگاه محمد علی علومی نویسنده طنز پرداز كشور با مطرح كردن این سوال كه چرا باید به اسطوره ها بپردازیم گفت: اسطوره منحصر به خوزستان و مازندران نیست و داستان هایی همچون هزار و یك شب بسیار تحت تأثیر اسطوره های بین النهرین قرار دارد.

وی با تاكید بر برگشت به اسطوره ها و فرهنگ بومی بیان كرد: راه نجات ما برگشت به اسطوره ها، باورهای نیاكان و فرهنگ بومی ما ست. اهمیت این موضوع جایی روشن می شود كه می بینیم اقبال از داستان های ماركز به خاطر توجه او به باورهای عشایر سرخ پوستی بوده است. ما با توجه به تمدن  بومی خودمان  می توانیم باورهای نیاكان‌مان را كه امروزه ریشه در باورهای مردمی دارد در قالب داستان ارائه دهیم.

امروزه حمایت از هنرمندان كاری ناثواب به حساب می آید

این نویسنده كشور با تأكید بر این كه هنرجویان داستان نویسی وارد بازی سخت و پر مشقتی شده اند، ادامه داد: متاسفانه امروزه حمایت از هنرمندان در ایران كاری ناثواب به شمار می رود انگار به خاطر سابقه و تمدن چند صد ساله ایران توجه به هنرمندان و مسائل آنها مواردی تشریفاتی است.

وی در ادامه فرهنگ مردمی را بسیار حیرت آور توصیف كرد و افزود: می توان با مرعوب نشدن از غرب در وجوه مختلف ادبیات و داستان از عناصر بومی خودمان به نحو شایسته ای استفاده كنیم.

علومی با رضایتمند خواندن نگاه جوان های امروزی در حوزه نقد، گفت: خوشبختانه جوان های ما در حال رشد هستند و امروزه با نقد ادبیات داستانی و روشنفكری غربی می توانند داستان نویسانی را همچون بهرام صادقی اطراف خود ببینند كه مثلا نسبت به یونسكو از ادبیات بسیار غنی تری بهره می‌برند.

اول اصول را یاد بگیریم بعد نوآوری كنیم

وی با توصیه به نویسندگان جوان مبنی بر اینكه گزارش ندهید و به داستان ورود كنید، خاطره ای را از شاگردی خود در محضر آیدین آغداشلو بیان كرد و گفت: آغداشلو در یكی از كارگاه های خود به یكی از شاگردان اش می گفت مربع بكش و او لوزی میكشید. وقتی آغداشلو از او می پرسید چرا لوزی میكشی؟ شاگرد در جواب می گفت من مربع را لوزی میبینم! باید اول اصول را یاد بگیریم بعد نو آوری كنیم.

این نویسنده معاصر كرمانی با انتقاد از اینكه امروز هنرمند نمی تواند همچون گذشته  جامعه خود را نقد كند، گفت: اشتباه بزرگی است كه نگذاریم هنرمند وارد نقد اجتماعی بشود. باید كاری كرد كه هنر ارجمند باشد.

هر چه فكر والاتری داشته باشیم داستان غنی تری خواهیم داشت

در ادامه این كارگاه احمد دهقان با بیان اینكه داستان برای ما یك ظرف است و هرچه فكر والاتری داشته باشیم داستان غنی تری خواهیم داشت، گفت: مثلا داستان های "كارور" داستان هایی ملموس و داستان های خود مردم آمریكا بود اما معانی غنی را می شد در آن جست و جو كرد.

وی با اشاره به اینكه منتقدین آمریكا كارور را در آمریكا یك نویسنده درجه 2 محسوب می كنند، گفت: همه منتقدین این اجماع را دارند كه كارور در داستانهایش یك نیویوركی كامل است یعنی زندگی یك امریكایی را به طور كامل می شناسد و روایت می‌كند.

دهقان با تاكید بر اینكه بسیار مهم است داستان، داستان روز و معنا دار باشد، تصریح كرد: معنادار بودن تنها اصل ماندگاری اثر است. 

داور بخش داستان دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در ادامه این كارگاه آثار ارسالی به جشنواره را مورد بررسی قرار داد و گفت: از 8 سال پیش تا به الان من تنها در این جشنواره به عنوان داور حضور داشته ام. در سال های گذشته كه داوری میكردم همه دوست داشتند "كاروری"، آپارتمانی و شهری بنویسند كه متاسفانه بهترین آثار در آن دوره كپی دست چندمی از نویسندگان غربی می شد. اما خوشبختانه در داستان هایی كه در این جشنواره خواندم نقطه قوت داستان ها این بود كه داستان ها برای خود بچه ها بود و داستانی را ندیدم كه مرا به یاد داستان دیگری بیاندازد.

این داستان نویس نقطه ضعف آثار ارسالی به جشنواره را شلختگی در آثار بیان كرد و گفت: بسیار زشت است كه نویسنده ای در اثر ارسالی خود غلط املایی داشته باشد یا صفحه بندی مناسبی برای متن خود طراحی نكرده باشد.

اگر می خواهید داستان نویس شوید، زیاد بخوانید

دهقان خواندن بسیار را به نویسندگان جوان توصیه كرد و افزود: اگر میخواهید داستان نویس بشوید باید بسیار بخوانید و مطمئن باشید نویسنده خوبی خواهید شد.

نویسنده رمان «من قاتل پسرتان هستم» با اشاره به این كه لازم نیست در ادبیات جنگ تحمیلی حجم زیادی از داستان به كشتن، توپ و خمپاره اختصاص داده شود، گفت: در فیلم ها و داستان های خوب جنگی دنیا لحظه های جنگی بر اساس یك عشق و رابطه انسانی استوار است.

این نویسنده با بیان این كه مشكل داستان جنگ این است كه می خواهیم غیر واقعی حرف بزنیم اضافه كرد: داستان جنگ داستان بچه های امروزی است كه در جنگ حضور داشته اند و با تمام مناسبات انسانی خود اتفاقات مهمی را رقم زده اند. داستانهای جنگ داستان های انسانی ست كه می توان با تصاویر بسیار ساده اما تاثیر گذار آنها را ارائه داد.

در ادامه كارگاه های این جشنواره كارگاه داستان كودك و نوجوان نیز با حضور حسین فتاحی و نویسندگان در این حوزه برپا شد.

در این كارگاه برخی از نویسنگان جوان داستان های خود را خواندند و فتاحی به نقد و بررسی آنها پرداخت.

در روایت داستان های دفاع مقدس برای كودك، نگاهی كودكانه داشته باشیم

فتاحی با بیان اینكه كودكان باید با آنچه اطرافشان اتفاق می افتد آشنا شوند، بر لزوم بیان واقعیات جنگ با بیانی هنرمندانه تاكید كرد و گفت: برای ارائه داستان های جنگی در مقطع سنی كودك و نوجوان نگاه باید نگاهی كودكانه باشد و لازم نیست از غلو برای بیان اتفاقات جنگی بهره برد.

این داستان نویس با اشاره به ادبیات جنگ كودك و نوجوان در كشورهایی چون فرانسه، آمریكا و هلند گفت: به عنوان مثال" كودك، سرباز، دریا" داستانی از ادبیات فرانسه در برابر فاشیسم است.

ادبیات جنگ كودك، نیاز به فضاهای فانتزی دارد

وی خطوط قرمز ادبیات جنگ كودك و نوجوان را افراط و تفریط در نشان دادن اتفاقات جنگی دانست و تاكید كرد: صرفا با زبان هنری می توانیم واقعه ای تاریخی و ارزشی از دوران خود را برای كودكان و نوجوانان بازگو كنیم. همچنین لازم است از فضاهایی فانتزی و دراماتیك در روایت داستان خود بهره ببریم تا داستان ما لطافت كودكانه خود را حفظ نماید.

این داستان نویس كشور با پذیرفتن انتقادات بر داستان های جنگی كودك و نوجوان در ایران گفت: ما راه بسیاری در پیش رو داریم مقوله داستان نویسی كودك و نوجوان بسیار جوان است و در دنیا حداكثر صد سال و در ایران سی و چند سال سابقه دارد.

شایان ذكر است این كارگاه ها در نوبت صبح برگزار شد و در نوبت عصر ساعت 17 ادامه خواهد داشت. گفتنی است مراسم اختتامیه این جشنواره دوشنبه 2 تیر ماه ساعت 18 در تالار عماد واقع در چهار راه سمیه برپا می‌گردد.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار