هفته قوه قضاییه/7

حجت‌الاسلام والمسلمین رهبر: 14میلیون پرونده در سال گردش قضایی دارند

یک حقوقدان گفت: زمانبر بودن رسیدگی و حجم زیاد پرونده‌های در گردش ناشی از کمبود نیروی انسانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین "محمدتقی رهبر" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران با اشاره به سخنان اخیر آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه درباره لزوم افزایش نیروی انسانی در دستگاه قضا اظهار داشت: کار قضا و اطاله دادرسی، بسیار زمان‌بر است و حجم پرونده‌هایی که گردش قضایی دارند طبق آمار در حدود 14میلیون پرونده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به این شرایط لزوم داشتن تعداد زیادی قاضی برای اختصاص زمان کافی و دقت لازم برای پیگیری پرونده‌ها در جهت احقاق حقوق مردم ضروری می‌نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رهبر افزود: دستگاه قضا نیاز به نیروهای کارآزموده و مفید دارد.

وی افزود:‌ اطاله دادرسی به دلیل کمبود نیروی انسانی است و تبعا رسیدگی به پرونده‌ها با کمبود نیروی انسانی زمان زیادی را از دستگاه قضا می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رهبر تصریح کرد:  مشکلات ناشی از کمبود نیروی انسانی شامل زمانبر بودن رسیدگی  و افزایش حجم پرونده‌هایی است که دستگاه قضا در دستور رسیدگی دارد.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: قضاتی که در دستگاه قضا پذیرفته می‌شوند از فیلترهای زیادی می‌گذرند تا کارآزموده و دلسوز باشند، ما در روایات می‌خوانیم که امیر المومنین علی(ع) به شریح قاضی فرمودند که:" تو بر مسندی نشسته‌ای که جز پیغمبر و یا وصی پیغمبر نمی‌نشیند، پس قاضی باید از خوبان باشد و اگر نباشد شقی است" و این مسئله خود نشان دهنده اهتمام دین اسلام به امر قضا و کیفیت کار قوه قضائیه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قضا ، قضاوت ، قاضی ، پرونده ، رسیدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار