عسگری در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

تیرماه پایان فرصت تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی/ شماره اقتصادی برای نظام طرح جامع مالیاتی الزامی است

رئیس سازمان مالیات ایران با اشاره به اینکه امیدواریم در پایان سال 94 و ابتدای سال95 به نظام یکپارچه مالیاتی با کارکرد‌های بسیار مدرن در کشور برسیم گفت: شصت درصد اقتصاد زیر چتر مالیات نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عملکرد سازمان مالیات ایران شب گذشته(5 تیر ماه)در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "علی عسگری" رئیس سازمان مالیات ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
رئیس سازمان مالیات ایران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مالیات در توسعه کشور چه نقشی دارد گفت: مالیات در هر نظام اقتصادی تامین کننده منابع درآمدی برای دولت است به گونه‌ای که از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه امروز کشوری نیست که یک نظام حقوقی کارآمدی نداشته باشد افزود: نظام مالیاتی در سطح جوامع در نقش‌های تخصصی از جنبه‌های عدالت اثر گذار است.
 
***مالیات تامین کننده اصلی درآمد برای دولت است
 
رئیس سازمان مالیات ایران با اشاره به اینکه نظام مالیات به خوبی می‌تواند در اقتصاد ایفای نقش کند تصریح کرد: امروزه مالیات تامین کننده اصلی درآمد برای دولت‌ها است.
 
عسگری با اشاره به اینکه دولت‌ها در کشورهای مختلف برنامه‌هایی برای توسعه و خدمات رسانی به مردم دارند گفت: این خدمات از طریق مالیات ارائه داده می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در کشور ما اقتصاد متکی به نفت است خاطر نشان کرد: بخش اعظمی از هزینه‌های دولت از طریق تامین ارزی حاصل از نفت تامین می‌شود که این منابع فهور وصول است.
 
عسگری با بیان اینکه دولت‌ها از تامین منابعی که برایشان سخت است طفره می‌روند اظهار داشت: از طریق منابع مالیاتی باید نظام‌مندی‌های خوبی را ایجاد کرد.

***پرداخت الکترونیکی اقدام جدید دولت در سال 93

رئیس سازمان مالیات با اشاره به نقش کلیدی دولت در اقتصاد گفت: پرداخت الکترونیکی یکی از اقدامات جدید نظام مالیاتی در سال 93 است.
 
 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پرداخت الکترونیکی چه تفاوتی با اظهارنامه الکترونیکی دارد افزود: دو سه سال است که نظام مالیاتی را به سمت خدمات الکترونیکی برده‌ایم این در حالی است که هنوز نتوانستیم سطح جامع را به صورت کامل اجرا کنیم.
 
***باید نظام مالیاتی را طی دو سال آینده یکپارچه کرد

رئیس سازمان مالیات ایران با اشاره به اینکه هنوز در قالب سیستم‌های قبلی سیستم‌هایمان را الکترونیکی کرده‌ایم افزود: طرح جامع از پارسال به صورت پایلوپ در اصفهان و کرمانشاه آغاز کرده‌ایم به گونه‌ای که امسال و سال آینده دو سال بسیار پر کار برای پیاده سازی و الکترونیکی کردن یک پارچه نظام مالیاتی خواهد بود.
 
عسگری ادامه داد: از سال‌های قبل اظهارنامه به صورت الکترونیکی بود و این در حالی است که امسال کلیه اظهارنامه‌ها را نیز به صورت الکترونیکی دریافت می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه سال‌های قبل مودیان مالیاتی ناچار بودند پرینت اظهارنامه‌هایشان را به صورت کاغذی دریافت کنند افزود: امسال اظهارنامه‌ها را الکترونیکی ارائه می‌دهیم و دیگر نیازی به پرینت کاغذی نیست بلکه به محض مراجعه،‌ اظهارنامه از طریق سیستم کد رهگیری داده می‌شود.
 
عسگری با اشاره به اینکه امسال در کنار اظهارنامه الکترونیکی پرداخت‌ها هم نیز به شیوه الکترونیکی انجام می‌دهیم ادامه داد: اگر مودی مالیاتی، اظهارنامه‌اش را به صورت الکترونیکی بدهد در این صورت می‌تواند مالیاتش را هم نیز به شیوه الکترونیکی پرداخت کند.

*** عدم ارائه به موقع اظهارنامه منجر به جریمه می‌شود


رئیس سازمان مالیات ایران خاطر نشان کرد: اگر مودیان در زمان قانونی اظهارنامه خود را ارائه نکنند جرایمی برای آنها پیش بینی شده است که آن جرایم به مودیان تعلق می‌گیرد.
 
***داشتن شماره اقتصادی الزامی است
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مودیان چگونه باید شماره اقتصادی دریافت کنند اظهار داشت: داشتن شماره اقتصادی الزام است به گونه‌ای که تمام اشخاص حقوقی و حقیقی، دادگستری، دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، موسسات خیریه و تشکل‌های قانونی باید شماره اقتصادی دریافت کنند.
 
عسگری با تاکید بر اینکه همه باید در نظام طرح جامع شماره اقتصادی منحصر به فرد داشته باشند ادامه داد: ثبت نامه از دو سال قبل در طی دو مرحله انجام شده است به گونه‌ای که در مرحله اول اطلاعات اشخاص حقوقی و حقیقی ویا تشکل‌های قانونی را دریافت می‌کنیم و در مرحله دوم نیز اطلاعات خواستن را از آنها کسر می‌کنیم.
 
وی گفت: در اشخاص حقوقی در مرحله اول اطلاعات شرکت‌ها را از آنها دریافت می‌کنیم که این اطلاعات شامل اطلاعات شرکت، نام، شناسه، مشخصات اعضای هیئت مدیره است.

**در پایان سال 94 و ابتدای 95 به نظام یکپارچه مالیاتی مدرن خواهیم رسید
 

وی با اشاره به اینکه امسال در کنار اظهارنامه الکترونیکی پرداخت‌ها هم نیز به شیوه الکترونیکی انجام می‌دهیم ادامه داد: اگر مودی اظهارنامه اش را به صورت الکترونیکی بدهد در این صورت می تواند مالیاتش را هم نیز به شیوه الکترونیکی پرداخت کند.
 
رئیس سازمان مالیات ایران با اشاره به اینکه در راستای رسیدن به اقتصاد بدون اتکاء به نفت قدم‌های موثری خواهیم برداشت ادامه داد: هم زمان با این امر باید درآمدهای مالیاتی محقق شود.
 
***درآمد‌های مالیاتی در سه ماه سال جاری 45  درصد افزایش یافت
 
وی با اشاره به اینکه درآمد مالیاتی کشورمان در سه ماه اول سال جاری نسبت به پارسال حدود 45 درصد افزایش داشته است گفت: رشد 45 درصدی درآمد مالیاتی در شرایط فعلی اقتصاد خوب است.
 
عسگری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا درآمد‌های مالیاتی با ظرفیت تولید ناخالص ملی کشور همخوانی ندارد گفت: بر اساس مطالعات انجام شده اقتصاد کشورمان حدود بیش از دو برابر ظرفیت موجود مالیاتی امکان مالیات دارد.
 
***نظام مالیاتی کشور نسبت به سایر کشورها سی سال عقب است

 
وی با بیان اینکه باید یک سری الزامات و ابزارها را در کشور فراهم کنیم خاطر نشان کرد: متاسفانه نظام مالیاتی کشور نسبت به برخی از کشورها حداقل سی سال عقب است.
 
 این مقام مسئول افزود: طی چهار سال آینده از پشتیبانی خوب دولت قبلی و فعلی در مجلس برخوردار بودایم که در راستای نظام مالیاتی کشور قدم‌های خوبی را برداشته است.
 
عسگری با اشاره به اینکه متاسفانه این الزامات و ابزارها فراهم نشده است گفت: خوشبختانه به سمت فراهم کردن الزامات و ابزارها حرکت می‌کنیم به گونه‌ای که باید کار را با آرامش و جرات به جلو پیش ببریم.
 
وی یکی از الزامات نظام مالیاتی را شفافیت اطلاعات دانست و عنوان کرد: نظام مالیاتی زمانی فعال است که کارکرد فعالین اقتصاد در بازار سرمایه و بازار پول به نظام مالیاتی منتقل شود.

***25 درصد اقتصاد کشور با فرار مالیات مواجه است
 
این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چند درصد فعالین اقتصادی کشور مالیات نمی‌پردازند گفت: حدود سی و نه و چهل درصد اقتصاد از تولید ناخالص داخلی معاف هستند به طوری که بیست تا بیست و پنج درصد اقتصاد با فرار مالیات مواجه هستند.
 
 وی با تاکید بر اینکه نزدیک 60 درصد اقتصاد زیر چتر مالیات نیست ادامه داد: در اصلاح قانون مالیات‌ها تصمیم گرفته‌ایم تا بخش‌هایی از اقتصاد که قبلا معاف بودند دیگر معاف نباشند بنابر این در لایحه دولت به مجلس پیشنهاد دادیم تا این امر صورت گیرد.
 
عسگری تاکید کرد:  امیدواریم با اصلاحاتی که در قانون مالیات‌ها صورت می گیرد وضعیت بهبود یابد.
 
وی با اشاره به اینکه امروز کشوری نیست که یک نظام حقوقی کارآمدی نداشته باشد افزود: نظام مالیاتی در سطح جوامع در نقش‌های تخصصی از جنبه‌های عدالت اثر گذار است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۲۱:۰۷ ۰۶ تير ۱۳۹۳
چنددرصدمردم بااحتساب افرادبيكاروبى خانمان ومعتادومعلول وكارتن خواب بايدكداقتصادى داشته باشند؟٨٠درصديابيشترياكمتراز٨٠درصدنميشدكارت ملى هوشمندبه جاى كداقتصادی مردم_كارت يارانه وغيره باشدهزينه صدوركارت هاى متعددريك كارت خلاصه ميشدومشمول ماليات بودن افرادبراى آنهاپيامك ميشدباوجودركودبازارسرمايه وديگربازارهابه علل گران فروشى_احتكار_دلالى_اختلاس_پول شويى وغيره مسائل مالى پيچيده شده ومردم عادى ازريسمان سياه وسفیدميترسن_هراس موجب دروغ دربيان واقعيات است
آخرین اخبار