معاون فرهنگي وزير علوم خبرداد

امضا تفاهم نامه‌ای با وزارت ارشاد براي فعالیت جدی‌تری در حوزه قرآن و دانشگاه

با حضور وزیرعلوم در نشست هم اندیشی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان از 11 تن از اساتید برتر قرآنی تجلیل شد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ،سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعي وزير علوم در این نشست وی با بیان روایتی از پیامبر اکرم که فرمود ˈهنگامی که فتنه ها به شما روی می آورد به قرآن پناه ببريد اظهار داشت: مادامی که نتوانیم از این مخزن الهی بهره بگیریم، نمی توانیم به انس واقعی با قرآن برسیم و در دانشگاه های کشور نیز بایستی این نیاز برجسته شود و نشان دهیم قرآن در چه مواردی می تواند دست ما را بگیرد.

مسئول بخش دانشگاهی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در ادامه گفت: زمانی که قرآن را شناختیم و با آن انس پیدا کردیم هیچگاه این انس را رها نخواهیم کرد و تا زمانی که در شروع جلسات، آیاتی از قرآن تلاوت می شود اما واکنشی درباره معانی آن وجود نداشته باشد، انسی به وجود نخواهد آمد.

وي افزود: امیدواریم نمایشگاه قرآن امسال نقطه عطفی در فعالیت‌های قرآنی دانشگاهی باشد ، زيراآنچه که در این نمایشگاه عرضه شده حاصل تلاش فعالیت های جمع کثیری از دانشگاهیان می باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعي وزارت علوم با اشاره به اینکه این نمایشگاه تا نیمه ماه مبارک رمضان برپاست، گفت: این فرصت مناسبی است تا در جهت ترویج و انس با قرآن گام برداریم زیرا ترویج قرآن در محیط دانشگاهی تمایز معنی داری با ترویج قرآن در سایر حوزه‌ها دارد.

دکتر هاشمی  با تاکید بر اینکه در این نمایشگاه سعی شده است تا برنامه‌ها متفاوت با سالیان گذشته طراحی شود، گفت: در نمایشگاه امسال تلاش کرده ایم تا قدری متفاوت با سال های گذشته عمل کنیم و در همین راستا تقسیم بندی غرفه های بخش دانشگاهی بر اساس موضوع صورت گرفته وفعالیت‌های قرآنی در دانشگاه موضوع محور است و غرفه‌ها بر اساس محورهای تعیین شده دسته بندی شده‌اند.

وي افزود :به عنوان مثال در بخش پایان نامه‌های قرآنی جهاد دانشگاهی مسئولیت آن را برعهده گرفته است، در بخش طب قرانی نیز وزارت بهداشت، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، کانون‌های قرآن و عترت بسیج، نمایشگاه قرآن و عترت دانشگاه پیام نور و همچنین فعالیت در فضای مجازی نیز دانشگاه آزاد اسلامي و غیره متولی این امور هستند.

وی همچنين با اشاره به برگزاری 10 نشست علمی و تخصصی از سوی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن اضافه کرد: در سیزدهمین دوره جشنواره پایان نامه های قرآنی 500 پایان نامه مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته است.

دكتر هاشمي با اشاره به اینکه در بخش فعالیت‌های هنری بیش از 200 اثر هنری عرضه شده است، افزود: در طی برگزاري این نمایشگاه تفاهم نامه‌ای با وزارت ارشاد به امضا خواهد رسید تا با همکاری یکدیگر فعالیت جدی تری در حوزه قرآن و دانشگاه داشته باشیم.

در ادامه این نشست حجت الاسلام طاهری ، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز با اشاره به محجوریت قرآن در جامعه اظهار کرد: در محجوریت قرآن همین بس که به علم بشر که هر روز در حال تکمیل است بیشتر اعتماد داریم و در فضاهای دانشگاه‌ها هنوز به دنبال آموزش، انس و فرهنگ سازی قرآن هستیم. مسئله‌ای که سالها پیش باید به فکر آن می‌افتادیم.

وی با اشاره به راهکارهای رفع محجوریت قرآن افزود: ابتدا باید اعتقادهای به قرآن را استحکام ببخشیم سپس باور کنیم که تمام نیازهای بشری را قرآن می‌تواند پاسخگو باشد. زمانی که توانستیم به این باورها برسیم آنها را به رفتار قرآنی تبدیل می‌کنیم.

حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه گاهی عده‌ای می‌گویند بیاییم فقط به مفاهیم قرآنی بپردازیم، افزود: در پاسخ به این افراد باید گفت گام به گام باید حرکت کرد اگر اعتقادات مستحکم نشوند و باورها ایجاد نشود نمی‌توان به سمت رفتار سازی گام برداشت.

در پايان این نشست از 11 تن از اساتید برتر قرآنی با حضور دکتر فرجی دانا و معاونان وزارت علوم و دانشگاه آزاداسلامي و روسای برخی از دانشگاه‌های کشور تقدیر شد.

گفتني است این نمايشگاه با همكاري وزارت علوم و مشاركت وزارت بهداشت، جهاد دانشگاهی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علوم و معارف قرآنی، دانشگاه آزاد اسلامي ،دانشگاه فرهنگيان، دانشگاه جامع علمی کاربردی، موسسات فنی حرفه‌ای و غیره برگزارشده بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا 23 تیر از ساعت 18 تا 24 در باغ موزه دفاع مقدس برپاست. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار