در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

طوری: آمریکا بدنبال ناامن نگاه‌داشتن افغانستان است/ فرقانی:‌ هنوز زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات آزاد در افغانستان فراهم نشده است + فیلم

یک کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه آمریکا درصدد است افغانستان را برای ادامه حضور خود ناامن نگاه‌د‌ارد، گفت: آمریکا از دموکراسی دم می‌زند اما در عمل شاهد تناقض‌گویی سران این کشور در قبال کشورهای مختلف از جمله فلسطین هستیم، لذا آمریکا هیچ‌وقت نمی‌خواهد "عبدالله عبدالله" در افغانستان رئیس‌جمهور شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ پیامدهای ملی و منطقه‌ای اعلام نتایج انتخابات در افغانستان شب گذشته (16 تیرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محمدرضا فرقانی" کاردار پیشین ایران در افغانستان و "عاشق حسین طوری" کارشناس مسائل افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
فرقانی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه ‌آرایش سیاسی در افغانستان امروز به چه صورت است، گفت: انتخابات باید به عنوان ابزاری در جهت ایجاد وحدت ملی در یک کشور محسوب شود ، این در حالی است که در افغانستان اینگونه نشد.
 
وی با اشاره به اینکه اعلام نتیجه انتخابات در افغانستان به دلیل رقابت‌های شدید قومی، ابزاری برای واگرایی اقوام در این کشور تبدیل شده است، ادامه داد: روند دموکراسی در افغانستان به تاخیر افتاده است، به دلیل اینکه در این کشور هنوز زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات آزاد فراهم نشده است.
 
کاردار پیشین ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی از مردم افغانستان به ویژه زنان و علی‌الخصوص در قسمت پشتو‌نشین فاقد برگه هویت هستند و مدرک تابعیت و شناسایی ندارند.
 
وی با اشاره به اینکه در دو طرف مرز افغانستان و پاکستان پشتو‌نشین‌ها قرار دارند، گفت: بسیاری از پشتو‌نشین‌های دوطرف مرز تابعیت مشخصی ندارند، به گونه‌ای که آنان در تردد بین پاکستان و افغانستان قرار می‌گیرند.
 
این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه در افغانستان هنوز بافت قومی حرف اول را می‌زند، ادامه داد: مردم این کشور آزادی و فرهنگ لازم را برای حضور در انتخابات آزاد ندارند.
 
فرقانی با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات افغانستان شاهد تخلفات بسیار زیادی بودیم، گفت: "عبدالله عبدالله" به عنوان کاندیدای مطرح در این انتخابات دست به اعتراض زده است و دلایل بسیار زیادی برای اعتراض خود دارد که مستند هستند.
 
کاردار پیشین ایران در افغانستان با اشاره به کشف دو کامیون حامل صندوق‌های پر از برگه‌های رای به نفع یکی از کاندیداها توسط نیروهای امنیتی قبل از برگزاری انتخابات افزود: بافت کمیسیون انتخابات در افغانستان متاسفانه مستقل‌نگر ، همه‌جانبه‌گرا و بی‌طرف نبوده است.
 
وی ادامه داد: اکثریت اعضای کمیسیون انتخابات به ویژه مقامات مسئول این کمیسیون، تخلف در انتخابات را پذیرفته‌اند و این مسئله را اعلام کرده‌اند.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه تعداد شرکت‌کنندگان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بیشتر از دور اول بود، افزود: کمیسیون انتخابات و تمامی طرف‌ها قبول کرده‌اند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است، اما آنها معتقد هستند که به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی افغانستان باید با تسامح و تساهل با موضوع برخورد شود.
 
وی با تاکید بر اینکه دوطرف باید از طریق سازش در انتخابات با یکدیگر کنار بیایند، گفت: انتخابات افغانستان نشان داد که هیچ قومی در این کشور اکثریت مطلق ندارد.
 
فرقانی با تاکید بر اینکه جامعه افغانستان هنوز آمادگی لازم برای پیشی‌گرفتن در پروسه دموکراسی را ندارد، ادامه داد: متاسفانه در افغانستان وحدت ملی ایجاد نشده است، به گونه‌ای که در این کشور گرایشات قومی بر گرایشات ملی غالب است.
 
وی با تاکید بر اینکه برگزاری اینگونه انتخابات در افغانستان می‌تواند این کشور را وارد دور جدیدی از بحران کند، گفت: افغانستان نزدیک چهار دهه است که درگیر جنگهای داخلی با تجاوزگران خارجی و با مخالفان داخلی‌ است.
 
این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه مردم این کشور طی دهه‌های اخیر لطمات و صدمات بسیار زیادی را متحمل شده‌اند، گفت: کشورهای فرامنطقه‌ای و قدرت‌های خارجی در افغانستان دخالت موثری دارند؛ از زمان برگزاری انتخابات در افغانستان، آمریکا بیشترین افراد خود را به این کشور اعزام کرده است، تا نیروهایش در امر انتخابات دخالت کنند.
 
کاردار پیشین ایران در افغانستان با بیان اینکه سناتور "مک‌کین" از سناتورهای متنفّذ آمریکایی است که در جریان برگزاری انتخابات به افغانستان آمده است، ادامه داد: این فرد بین طرفین انتخابات و افراد متنفّذ و سیاستمدار افغان لابی می‌کند.
 
وی افزود: اگر "عبدالله عبدالله" در افغانستان به قدرت برسد، در این صورت شاهد جنگهای داخلی در این کشور خواهیم بود، لذا به مصلحت نیست عبدالله عبدالله به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود.
 
فرقانی با اشاره به وجود اراده‌ای خارج از افغانستان در جریان اعلام نتایج انتخابات این کشور اظهار داشت: کشورهای منطقه از جمله پاکستان در پیشبرد این سیاست‌ها نقش اساسی دارند چرا که پاکستان یکی از طرفداران "اشرف غنی احمد زی" است.
 
وی با بیان اینکه انگلیس نقش اساسی و راهبردی در شکل‌دهی و مهندسی انتخابات افغانستان دارد، گفت: انگلیس به دنبال تامین منافع منطقه‌ای خود در افغانستان است.
 
این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه انتخابات در افغانستان باید سبب ایجاد وحدت در این کشور می‌شد، گفت: متاسفانه در این کشور شاهد اتفاقات دیگری به جای وحدت ملی شده‌ایم.
 
فرقانی با بیان اینکه امیدواریم مردم افغانستان با درک موقعیت تاریخی خود به نحوی از این بحران عبور کنند، افزود: دخالت‌های خارجی باید در امور کشور افغانستان مورد توجه قرار بگیرد، زیرا قطعا دخالت خارجی برای یک کشور امنیت، ثبات، آرامش، رشد و ترقی را به دنبال ندارد.
 
کاردار پیشین ایران در افغانستان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نگاه طالبان به روند انتخابات در افغانستان چگونه است، افزود: طالبان با برگزاری انتخابات، هم در این دوره و هم در دوره قبل به طور رسمی مخالف است و انتخابات را قبول ندارد.
 
وی با بیان اینکه در صورت روی کار آمدن "اشرف غنی احمد زی" ممکن است طالبان از عنصر نظامی به سیاسی تبدل شود، گفت: "اشرف غنی احمد زی" بیشترین ارتباط را با طالبان داشته و اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات طالبان را جذب خواهد کرد.
 
این کارشناس مسائل افغانستان خاطرنشان کرد: طالبان مدعی است که با برگزاری انتخابات در افغانستان مخالف است، اما در عمل عملیات نظامی خود را در دور دوم انتخابات کاهش داد که این مسئله با سیاست اعلامی طالبان مغایر بود.
 
فرقانی با اشاره به اینکه در افغانستان زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات آزاد وجود ندارد، ادامه داد: در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تقلب و تخلفات بسیار زیادی رخ داده است.
 
کاردار پیشین ایران در افغانستان با اشاره به اینکه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بیشتر طرفدار "اشرف غنی احمد زی" هستند، اظهار داشت: به دلیل وضع افغانستان، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با تساهل و تسامح مسئله را حل و فصل کنند.
 
این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه "اشرف غنی احمد زی" با طالبان ارتباط دیرینه‌ای دارد، گفت: جنبش طالبان جنبش مسلحانه، نظامی است.
 
فرقانی با بیان اینکه آمریکا در ابتدا از طالبان حمایت می‌کرد اما بعدها تلاش کرد تا از این گروه فاصله بگیرد، افزود: "عبدالله عبدالله" یکی از مقامات اصلی جنبش مقاومت در برابر طالبان به حساب می‌آید.
 
کاردار پیشین ایران در افغانستان با اشاره به اینکه "عبدالله عبدالله" مسئول روابط خارجی مقاومت بود، گفت: برای طالبان "عبدالله عبدالله" هرگز مورد قبول و تائید نیست.

فرقانی گفت: اگر نتیجه انتخابات با سازش و مصالحه حل شود شاید تحولی در مسئله طالبان هم ایجاد شود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آینده افغانستان را چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: آینده افغانستان روشن نیست چرا که این تحولات نتوانست انتظارات مردم را برآورده کند.

کارشناس مسائل  افغانستان با بیان اینکه بافت و ساختارهای سنتی در افغانستان به هم خورده و تضعیف شده است، ادامه داد: جامعه افغانستان در وضعیت بی‌هویتی از لحاظ ساختار قدرت قرار گرفته است.
 
کاردار پیشین ایران در افغانستان با اشاره به اینکه بعید است جامعه افغانستان ایدئولوژی وارداتی را بپذیرد، افزود: افغان‌ها در برابر خارجی‌ها به شدت مقاومت می‌کنند.  
 
فرقانی با بیان اینکه بافت و ساختارهای سنتی قدرت در افغانستان تضعیف شده است، گفت: جامعه افغانستان حاضر به بازگشت به ساختارهای تصمیم‌ساز نیست.
 
وی افزود: انتخابات در افغانستان نشان داد که راه حل کوتاهی برای رفع بحران وجود ندارد و باید به دنبال راه‌های دیگری بود و افق روشنی را در کوتاه‌مدت نمی‌توان برای افغانستان در نظر گرفت.  
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران در ادامه برنامه "عاشق حسین طوری" کارشناس دیگر مسائل افغانستان گفت: آمریکا از سال 2001 در افغانستان حضور داشته و این کشور را اشغال کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه گرایشات قومی در افغانستان نسبت به سایر گرایش‌ها غالب است، خاطرنشان کرد: گرایش‌های قومی در دور اول انتخابات افغانستان شرکت نکردند.  
 
"عاشق حسین طوری" با اشاره به اینکه آمریکا دم از دموکراسی می‌زند اما در عمل شاهد تناقض‌گویی سران این کشور در قبال کشورهای مختلف از جمله فلسطین هستیم، خاطر نشان کرد:‌ آمریکا هیچ وقت نمی‌خواهد "عبدالله عبدالله" در افغانستان رئیس‌جمهور شود.
 
این کارشناس مسائل افغانستان اظهار داشت: همه چیز در افغانستان در ظاهر افغانی اما اصل آن آمریکایی است و مقامات واشنگتن مردم افغانستان را به نام دموکراسی فریب داده‌اند.
 
"عاشق حسین طوری" با اشاره به اینکه ممکن است طرفداران "عبدالله عبدالله" با توجه به تقلب گسترده‌ای که در انتخابات این کشور رخ داده است در پی تشکیل حکومت موازی باشند، افزود: البته ممکن است آمریکایی‌ها به "عبدالله عبدالله " امتیازاتی بدهند و ممکن است وی از برخی مواضعش کوتاه بیاید.
 
 وی عامل تقلب در افغانستان را دولت و شخص "حامد کرزای" دانست و عنوان کرد: کرزای خود را طرفدار "عبدالله عبدالله " معرفی می‌کند اما در عمل در پیروزی اشرف غنی بسیار کمک‌ساز بود.
 
این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه "اشرف غنی احمد زی" از نگارندگان پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا است، ادامه داد: با رئیس‌جمهور شدن "اشرف غنی" افغانستان این پیمان را با آمریکا امضا خواهد کرد.
 
"عاشق حسین طوری" با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند پس از خروج بخشی از نظامیانش از افغانستان، جنگ را از حالت آمریکایی- افغانی به جنگ افغانی- افغانی تبدیل کنند، ادامه داد: آمریکا حرف از دموکراسی می‌زند اما به دنبال دموکراسی نیست زیرا اگر اینگونه بود باید پرسید چرا در مصر حکومت "محمد مرسی" سرنگون شد.
 
این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه کرزای 13 سال در راس حکومت قرار گرفت، افزود: در سال 2009 عبدالله با کرزای رقیب بود البته در آن دوران هم عبدالله شکایت کرد ولی آمریکا او را با دادن امتیازاتی راضی کرد.
 
وی خاطر نشان کرد: "عبدالله عبدالله" در سال 2009 برای گرم کردن تنور انتخابات در عرصه حضورداشت تا فضای انتخابات را گرم نگه دارد.
 
این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه دردور دوم انتخابات، آمریکا فضا را به سمت گرایشات قومی هدایت کرد، گفت: نتایجِ اعلام‌شده ابتدایی است ولی نتایج قطعی در 31 تیر ماه اعلام خواهد شد.
 
"عاشق حسین طوری" با تاکید بر اینکه آمریکا به دنبال ناامن نگاه‌داشتن افغانستان است، خاطر نشان کرد: معاون دوم "عبدالله عبدالله" طی گفتگوی زنده تلویزیونی نتایج انتخابات را نپذیرفت.
 
وی با اشاره به این که انتخابات مورد مهندسی قرار گرفته است، گفت: کمیسیون انتخابات افغانستان ناپختگی کرده است.
 
"عاشق حسین طوری" با اشاره به اینکه در دور اول انتخابات شاهد مشارکت 6 میلیون نفری مردم افغانستان بودیم، ادامه داد: آمریکا به دنبال بحران قومی است تا بتواند به حضورش در افغانستان ادامه دهد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا "عبدالله عبدالله" در این قضیه کوتاه خواهد آمد، افزود: در انتخابات سال 2009 هم در دور اول انتخابات میان "عبدالله عبدالله" و "کرزای" اختلاف به وجود آمد اما آمریکا پادرمیانی کرد و به "عبدالله عبدالله" امتیاز داد.
 
این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه "عبدالله عبدالله" این بار صبر نمی‌کند، خاطر نشان کرد: 2.5 میلیون تخلف در افغانستان صورت گرفته است، "عبدالله عبدالله" هم این بار با این مسئله کنار نمی‌آید مگر این که یک سری خواسته‌های او برآورده شود.  
 
وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال پایان جنگ نیست بلکه می‌خواهد جنگ را کنترل کند، گفت:‌ آمریکا تلاش می‌کند جنگ بین افغان‌ها ادامه یابد البته لازم است که ارتش ملی افغانستان باید بر روی پای خود بایستد. 

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: کارشناس ، امور ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار