انتفاضه سوم و مرگ روند سازش میان اسرائیل و فلسطین

روزنامه الشرق‌الأوسط در مقاله‌‌ای به شکست عملیات سازش میان اسرائیل وفلسطین و کشیده شدن درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطین به آستانه انتفاضه سوم سخن گفت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران روزنامه الشرق الأوسط در مطلبی با اشاره به شکست تلاشهای صورت گرفته برای سازش میان اسرائیل و فلسطین، از انتفاضه سوم در سایه حملات و کشتارهای رژیم صهیونیستی و ربودن و کشتن محمدابوخضیر نوجوان فلسطینی، سخن گفت.

این روزنامه در مقاله خود می‌نویسد: استعفای مارتین اندیک فرستاده ارشد آمریکا، از پست خود در اواخر ماه گذشته و پس از 6ماه از منصوب شدنش از سوی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، پایانی برای تلاشهایی بود که دولت آمریکا به منظور امضای یک توافق میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیها به انجام رسانده بود.

آخرین تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن طرفین به میز مذاکره با اعلام دولت نتانیاهو برای ساخت هفتصد واحد مسکونی و خودداری از آزادی بخش آخر اسرای فلسطینی دچار چالش گردید و راه را برای احتمالاتی خطرناک تر باز کرد.

نویسنده این روزنامه سپس می گوید: در میان استعفای فرستاده ارشد آمریکا و مرگ روند صلح میان اسرائیل وفلسطین،  ربوده شدن 3 شهرک نشین اسرائیلی در نزدیکی شهرک "غوش عتسیون"  در کرانه باختری، نقطه عطفی در اوضاعی که تمامی درهایش به روی بدترین احتمالات باز بود، به شمار رفت.

نویسنده این روزنامه می نویسد: شرایط ربوده شدن این سه شهرک نشین و عاملان آن هرچه که بوده باشد، در زمانی این ربایش صورت گرفت که به نفع هیچ کدام از فلسطینیها و اسرائیلیها نبود و منجر به وخیم شدن اوضاع گردید و باعث شد تا نتانیاهو بتواند به بهانه آن قواعد بازی را تغییر دهد و از شرایط بوجود آمده برای هدف قرار دادن آشتی انجام گرفته میان فتح وحماس استفاده کند.

 این وقایع سبب گردید که تشکیلات خودگردان فلسطین از یک سو به سبب امضای هماهنگی امنیتی با اسرائیل و از سوی دیگربه دلیل خشم فلسطینی‌ها که به سبب حملات گسترده اسرائیل شکل گرفته بود در تنگنا قرار بگیرد.

در این میان ربوده شدن محمد ابوخضیر نوجوان فلسطینی و کشتن و سوزاندن جسد وی سبب گردید تا کرانه باختری در آستانه انتفاضه سوم قرار گیرد و این درحالی است که در شبکه‌های اجتماعی نیز صدای برخی شهرک نشینان اسرائیلی ونیروهای رادیکالی نژادپرست منتشر شده است که خواستار انتقام از عرب‌ها شده است.

این روزنامه درآخر می‌گوید: مصلحت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در شرایط کنونی این چنین اقتضا می‌کند که آرامش برقرار شود و اوضاع به سمت غیرقابل بازگشتی نرود؛ خصوصا پس از اینکه جنایت کشتار نوجوان فلسطینی محمد ابوخضیر هزاران فلسطینی را به خیابان‌ها کشاند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار