واشنگتن پست :

معامله غرب با ایران ، آری یا خیر !؟

کمتر از دوهفته به پایان موعد "20 جولای"‌ برای تحقق توافقی جامع با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور باقی مانده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست ؛ این روزنامه آمریکایی مقاله ای به قلم " جنیفر روبین "‌ منتشر کرد و نوشت : رهبری ایران که نظارت بر تمامی امور کشور را بر عهده دارد در سخنرانی اخیر خود اظهار داشت : هدف ایران پذیرش فعالیت 10 هزار سانتریفیوژ از انواع قدیمی آن که هم اکنون در نیروگاه های کشور در حال کار است , می باشد . مقامات کشور اعلام می کنند که نیاز ایران تعداد 190 هزار سانتریفیوژ می باشد اما شاید این تعداد امسال , دو سال آینده یا پنج سال آینده مورد استفاده نباشد اما نیاز کلی کشور این تعداد است . 

این گفته ها از سوی رهبر ایران نشان می دهد که این کشور هرگز تصمیمی برای برچیده شدن تاسیسات نیروگاهی خود ندارند و دهها هزار سانتریفیوژ فعال در نیروگاه های مختلف همچنان به کار خود ادامه خواهند داد . این تصمیم تاکنون از اظهارات نمایندگان ایرانی در مذاکرات هسته ای با 5+1 نیز بخوبی مشهود بوده است . 

در ادامه این مقاله آمده است : میشل ماکوفسکی , مدیر اجرایی گروه حامی اسرائیل "جینسا" در این باره اظهار داشته است : سخنان اخیر رهبری ایران نشان می دهد که تحقق یک توافق دو طرفه و جامع تا پیش از تاریخ 20 ژوئیه بعید به نظر می رسد . این در حالی است که دولت آمریکا و شخص باراک اوباما تصور دیگری داشته و از هم اکنون نسبت به این موضوع ابراز اشتیاق و استقبال می  نماید . 

وی ادعا کرد : چنانچه طرف ایرانی باز هم بر روی فعالیت سانتریفیوژهای خود اصرار داشته باشد نمی توان انتظار تداوم توافق موقت را نیز داشت . در صورت توافق موقت تهران باز هم این اجازه را خواهد داشت که به فعالیت های هسته ای خود ادامه دهد و در همین حال نیز صادرات نفتی خود را به دو برابر افزایش دهد . 

این کارشناس حامی رژیم اشغالگر قدس همچنین گفت : بجای برقراری توافق با ایران آمریکا باید نفوذ و قدرت نمایی خود را با تشدید تحریم ها بر ضد ایران اعمال نماید . همچنین احتمال حمله نظامی تل آویو به تاسیسات هسته ای ایران نیز باید همواره در دسترس و آماده اجرا باشد . با این حال نمی توان کاملا تضمین کرد که همه این اقدامات می تواند تهران را وادار کند که برنامه هسته ای خود را تعطیل نماید . 

واشنگتن پست همچنین تصریح کرد : سوال اینجاست که پس از تاریخ 20 ژوئیه چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ یکی دیگر از مقامات این گروه حامی تل آویو در پاسخ به این سوال می گوید : ایرانی ها در معاملات در حال انجام بازی ای هستند که مهره های اصلی را در دست خود گرفته اند بنابراین در انتها برنده بازی خواهند بود . سوال این است که آیا 5+1 نیز تلاش می کند تا مانند ایران درست و مناسب بازی کند و یا ترجیح می دهد به همین رویه ادامه داده و به انجام معامله ای بد با تهران اکتفا نماید ؟

چنانچه مذاکرات به پایان برسد و نتیجه ای بدست نیاید نمی  توان از دولت ها انتظار داشت که اقدام مفید و موثری را اجرا نمایند چرا که در این صورت آنها با یک واقعیت محض روبرو هستند : شکست دیگری در کارنامه سیاست خارجی خود .

این روزنامه آمریکایی در ادامه تاکید کرد : بهترین اقدام از سوی 5+1 این است که حتی در صورت عدم توافق با ایران تا تاریخ 20 ژوئیه اجازه ندهد که درهای گفتگو با تهران بسته شود . به این معنا که کنگره آمریکا نباید دست به اقدامات خصمانه علیه تهران بزند . این در شرایطی است که سنا نیز به شکل متفق القول معتقدند که چنانچه تمامی تاسیسات هسته ای ایران در معامله نهایی برچیده شد , آن را می پذیرند وگرنه تنها تعلیق برنامه های هسته ای نمی تواند منجر به رفع تمامی تحریم ها شود . 

دنیس راس , مشاور سابق اوباما در امور ایران نیز اخیرا اظهار کرده است : اوباما باید به پیشنهاد "ماکوفسکی" فکر کرده و آن را بپذیرد . رییس جمهور باید با کنگره صحبت کرده و تحریم های جدیدتر و شدیدتری ضدایران اعمال نماید تا از این طریق قدرت نفوذ واشنگتن را به آنها ثابت کنیم . ما همچنین باید تسلیحات نظامی برای اسرائیل ارسال کنیم تا این رژیم بتواند از آن در حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران استفاده نماید . 

در انتهای این مقاله آمده است : مشکل اینجاست که اگرچه مقامات و کارشناسان آمریکایی در موضع زور و قدرت در برابر ایران سخن می گویند , اما اعتباربین المللی واشنگتن و شخص رییس جمهور تا حدود زیادی از بین رفته و با شکست مذاکرات با ایران نیز تشدید می شود . 

در واقع گزینه نظامی علیه ایران چه از سوی اسرائیل و چه آمریکا نمی تواند منجر به نابودی برنامه هسته ای ایران شود . همچنین برنامه موشک های بالستیکی تهران را نیز از بین نخواهد برد . بنابراین این گزینه از پیش شکست خورده است . 



انتهای پیام /
برچسب ها: ایران ، غرب ، هسته ای ، کشور ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار