پاکسازی منبع میکروب های بدن با روزه

روزه علاوه بر آثار معنوي فراوان و تزكيه روحي مي‌تواند باعث بركات فراوان از نظر جسمي و فيزيولوژيك باشد. متخصصان علوم پزشكي نيز از جنبه‌هاي مختلف به آثار مفيد روزه‌داري اسلامي پرداخته‌اند. همانطور كه در فرمايشات معصومين نيز به كرات اشاره شده است روزه باعث ارتقاي سلامتي خواهد بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،

براي بهره‌مندي از آثار مفيد روزه‌داري از آنجا كه در ايام ماه مبارك رمضان از نظر فيزيولوژيك تغييراتي ايجاد مي‌شود بايستي تغييراتي متناظر در شيوه طبيعي زندگي ايجاد كرد تا بهره‌مندي بيشتري عايد شود. يكي از نكاتي كه در تغذيه سالم و براي تنظيم متابوليسم طبيعي توصيه مي‌شود، داشتن يك نظم غذايي  وعده‌هاي غذايي مكرر در روز است. در ايام روزه داري كه افراد طي روز از خوردن امساك مي‌نمايند بايد در ساعات باقيمانده همين نظم را به نحوي ايجاد كنند. روزه فوايد جسمي و روحي فراوان دارد، شفابخش جسم و توان بخش جان است، پاک کننده آدمي از رذايل حيواني است، در ساختن فرد صالح و اجتماع بسامان بسيار موثر بوده و در تذهيب و تزکيه نفس و رهاندن انسان از روزمره گی و واماندگي در نياز هاي تن تأثير بسزايي دارد.

 

فوايد طبي و بهداشتي روزه که از سودمندي هاي کوچک اين فريضه انسان ساز است بحدي است که شايد نياز به توضيح و تکرار نداشته باشد و بيشتر مردم کم و بيش از آن آگاهند. ما به اختصار به گوشه اي از اين فوايد انسان ساز اشاره ميکنيم: معده و دستگاه گوارش از اندام پرکار بدن آدمي است، با سه وعده غذا که معمول مردم است؛ تقريباً در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحليل و جذب و دفع مشغول است. روزه باعث ميشود از يکسو اين اعضا استراحت کنند و از فرسودگي مصون بمانند و نيروي تازه اي بگيرند و از سوي ديگر ذخاير چربي که زيانهاي مهلکي دارند تحليل رفته و کاسته شوند.

 

در روايات اسلامي حتي به فوايد جسمي روزه نيز تصريح شده تا برخي از سست عنصران، اگر نه با ايمان کامل لااقل با توجه به فوايد بهداشتي روزه اين فريضه ثمر بخش را بجاي آورند و از سودمندي هاي گوناگون آن در حد خود بهره ور شوند. پيامبر گرامي اسلام (ص) در همين رابطه فرموده اند: «صوموا تصحوا» روزه بگيريد تا سالم بمانيد. و نيز در روايات بسياري پيشوايان گرامي اسلام فرموده اند: « معده آدمي خانه بيماريهاي اوست و پرهيز از غذا درمان آن است»

 

دفع سموم و فلزات سنگین تجمع یافته در اثر استنثاق هوای آلوده و بعضی مواد غذایی در بدن و نیز به دست آوردن احساس سبکی و شادابی جسم از فواید روزه داری است. کاهش وزن یکی از تاثیرات روزه داری است، بدین معنا که در صورتی که فرد روزه دار توصیه های بهداشتی را رعایت کند، به طور طبیعی بعد از ماه رمضان، به دلیل کاهش چربی های بدن تا چند کیلوگرم کاهش وزن پیدا می کند و همین امر نیز منجر به حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری های ناشی از چاقی می شود.

 

استراحت نسبی بدن از دیگر مزیت های روزه داری است. بدن در طول این یک ماه، فرصت استراحت نسبی در بعضی از اندام ها و بافت های بدن همچون دستگاه گوارش را پس از یک سال فعالیت بدست می آورد. روزه داری سبب گاستریت (التهاب معده) و زخم های دستگاه گوارش نمی شود، علی رغم این موضوع به افرادی که سابقه زخم دستگاه گوارش دارند و یا مستعد این بیماری هستند، توصیه می شود با مراعات نکات بهداشتی از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند. مصرف غذاهای کم حجم، سبک و دارای مواد قندی طبیعی را بهترین ماده غذایی هنگام افطار است. روزه داران می توانند با گذشت دو ساعت از زمان افطار، از وعده غذایی شام استفاده کنند.

 

منبع: جام نیوز
برچسب ها: پاکسازی ، میکروب ، بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.