مشهد/

زخم تازیانه‌های باد بر پیکره نیش طوفان/ آس بادهای نشتیفان در رویای ثبت جهانی

" آس بادهای نشتیفان" یکی از عظیم‌ترین آسیاب‌های بادی جهان واقع در شهرستان خواف استان خراسان رضوی با نفس‌های به شماره افتاده در انتظار گوشه چشم متولیان حفاظت از آثار تاریخی است، بی توجهی مسئولان به این میراث باستانی موجب شده تا کارشناسان باستان شناسی ثبت جهانی این میراث را رویایی تعبیر نشده بدانند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، یک پژوهشگر آثار باستانی با بیان اینکه مجموعه تاریخی آس بادهای نشتیفان یکی از معروف‌ترین آسیاب‌های بادی جهان بوده که به لحاظ قدمت و معماری ، ارزشمندترین میراث تاریخی است ، افزود : برخی از مورخان زمان ساخت اين اثر را به قبل از فتح ايران به دست مسلمانان و عده ای دیگر مربوط به هزار و ۷۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح مي دانند.

مهرداد صابری‌نیا باد‌هاي 120 روزه سيستان را اصلي‌‌ترين منبع انرژي آسبادها عنوان کرد و گفت: این ویژگی یکی از دلایلی است که موجب شده تا اقدامات لازم برای ثبت جهانی این اثر انجام شود اما هنوز نام این اثر ارزشمند در شناسنامه جهان ثبت نشده و باتوجه به تخریب هایی که صورت گرفته به احتمال زیاد رویای ثبت جهانی "آس بادهای نشتیفان" تعبیر نمی شود .

وی ادامه داد : این مجموعه از بزرگترین آثار خشت، گل و چوب بازمانده از دوران صفویه است و در حقیقت در صف عظیم‌ترین و قدیمی ترین مجموعه آس‌بادهای جهان قرار دارد طوری که در سطح جهان بسیاری از باستان شناسان و پژوهشگران آثار تاریخی و حتی توریست ها، نظاره گر تغییر و تحولات این اثر هستند .

این پژوهشگر آثار باستانی با اشاره به اینکه شهر نشتیفان 40 آس باد دارد که در ارتفاع ‌‌15 تا ‌‌20 متر از سطح زمین قرار گرفته، عنوان کرد : احیای مجدد آسیاب‌های نشتیفان می‌تواند جدای از قرار گرفتن در فهرست یونسکو، جذب گردشگران داخلی و خارجی را نیز در پی داشته باشد؛ اما تاکنون اقدامات چشم‌گیر و در خور توجهی برای حفظ و محافظت از این اثر انجام نگرفته است .

صابری نیا با بیان اینکه این اثر باید بیش از این ها مورد مراقبت قرار بگیرد، افزود: این اثر باستانی قرار است در فهرست میراث جهانی قرار گیرد بنابراین باید بیش از این‌ها مورد مراقبت قرار بگیرد و از سویی دیگر مردم آن منطقه و حتی کشورهای جهان نیز بايد از میزان ارزش های این اثر آگاهی یابند تا نسبت به حفظ و ظاهر و نماي آن حساسیت بیشتری به خرج دهند .

وی از ضعف در اطلاع رسانی و معرفی آثار مهم تاریخی خراسان انتقاد کرد و افزود: چندی پیش در جریان بازدید از این مجموعه تاریخی، مشاهده کردم که تابلوي اطلاعات گردشگري و معرفي آسباد‌هاي نشتيفان به مکانی براي قرار گرفتن وسايل مازاد منازل روستاييان تبدیل شده و آیا به راستی با چنین وضعیتی می توان به ثبت جهانی این اثر و یا دفاع برای قرار گرفتن آن در فهرست یونسکو امیدوار بود؟

صابری نیا عنوان کرد: این منطقه قابلیت بالایی برای جذب گردشگر و مسافر خارجی دارد واین امر در حالی است که وابستگی به دلارهای نفتی موجب شده تا نسبت به حفظ آثار تاریخی و باستانی بی توجه باشیم؛ حال آنکه می توان در سایه توجه به آثار تاریخی نظیر آسیاب های بادی نشتیفان، منابع مالی و سرمایه های خوبی را بدست آورد تا از این طریق فرهنگ و هویت خود را هم به جهانیان بشناسانیم.

با وجود این انتقادات مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي در گفتگو خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت : چندي پيش مستندسازي آس بادهاي شهر نشتيفان براي فراهم‌سازي مقدمات پرونده ثبت جهاني اين اثر طي شده و کارشناسان ميراث فرهنگي فعاليت‌هاي خود را براي تهيه مقدمات ثبت جهاني اين اثر تاريخي آغاز کرده‌اند.

رجبعلي لباف خانيكي اظهار کرد : طي سال‌هاي گذشته اقدامات اوليه از جمله مقاوم‌سازي و مرمت بخش‌هاي آسيب ديده صورت گرفته و اقدامات حفاظتي لازم براي مراقبت از اين بنا پيش بيني شده است بنابراین این اثر تاریخی به حال خود رها نشده و توجهات لازم برای حفظ اين اثر تاريخي صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه بادهاي با سرعت بالا در منطقه خواف اهميت و ارزش اين اثر تاريخي را دو چندان كرده، می‌افزاید: در حال حاضر صداي چرخ برخي از آس‌بادها به گوش مي رسد و مستند نگاري و احيا دوباره آن ها مي تواند باعث توجه بيشتر و جذب گردشگران و دوستداران داخلي و خارجي شود.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: نشتیفان ، ثبت ، جهانی ، خواف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.