در پی پخش گزارش باشگاه خبرنگاران صورت گرفت

دستور پلمب معدن دماوند از سوی رئیس دستگاه قضا

به دنبال پیگیری باشگاه خبرنگاران از بهره برداری غیر مجاز یک معدن، رئیس دستگاه قضا دستور پیگیری داد که در نهایت معدن مذکور واقع در ارتفاع 3200 متری قله دماوند پلمب شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،‌ ششم مردادماه جاری گزارش باشگاه خبرنگاران در مورد استخراج غیرقانونی از معدنی واقع در ارتفاعات قله دماوند در ذره‌بین بخش خبری 20:30 به روی آنتن شبکه دوم سیما رفت.

این گزارش موج تازه‌ای را در محافل خبری ایجاد کرد تا آنجا که "آیت‌الله صادق آملی" رئیس قوه قضاییه کشورمان با صدور دستوری به رئیس دادگستری کل استان مازندران، وی را ملزم به بازدید از این محل کرد.

برهمین اساس "حجت‌الاسلام تقوی‌فرد" رئیس دادگستری کل استان مازندران عازم منطقه شد و پس از بازدید از معادن مذکور در همین زمینه به باشگاه خبرنگاران گفت: ریاست قوه قضاییه شخصا پس از مشاهده گزارش پخش شده در اخبار 20:30 ششم مردادماه با برقراری تماسی با بنده خواستار بازدید و بررسی مورد مذکور شد.

وی ادامه داد: ممانعت از بازدید بخشدار لاهیجان و ماموران حفاظت محیط زیست به منظور بررسی و بازدید از معدن مطروحه از جمله مواردی بود که در گزارش خبری 20:30 پخش شد.

رئیس دادگستری کل استان مازندران تصریح کرد: پس از دستور رئیس قوه قضاییه به منظور بررسی و بازدید از معدن مطروح در قله دماوند جهت ارائه گزارش در صبح روز سه‌شنبه(هفتم مرداد ماه) مصادف به عید سعید فطر به همرا هیئتی به محل مذکور جهت بازدید رفتیم.

وی گفت: پس از بازدید متوجه شدیم که بر اساس مصوبه شورای تامین استان عملا نوار نقاله آنها توقیف شده و در پی آن شخص بهره‌بردار معدن ملارد مدعی بود که برای انجام چنین کاری دارای مجوز است و با طرح چنین ادعایی در چندین سال اقدام به بهره‌برداری معدن کرده و البته این معدن در این چند سال جهت بهره‌برداری در دست اشخاص مختلفی بوده است.

حجت‌الاسلام تقوی‌فرد به حضور نمایندگانی از سازمان محیط زیست و صنعت معدن و تجارت استان مازندران در روز بازدید اشاره و تصریح کرد: از نماینده صنعت و معدن استان سوالی را مبنی بر اینکه با توجه به اعلام ممنوعیت شورای تامین استان به منظور بهره‌برداری و برداشت از پوکه معدن ملارد در بالای 2200 متر از سطح دریا، چرا در این چند سال اقداماتی جهت بهره‌برداری صورت گرفته، پرسیدیم که وی در پاسخ به ما گفت: ما کاری به بقیه نداریم و در هر مکانی که معدن وجود داشته باشد مجوز لازم را برای بهره‌برداری و برداشت از معدن به افراد خواهیم داد.

وی افزود: پس از طرح پرسش‌های دیگر از نماینده صنعت، معدن و تجارت استان متوجه شدیم که از محیط زیست هم استعلام‌های لازم گرفته نشده و نماینده سازمان محیط زیست هم غیر قانونی بودن این برداشت را به ما اعلام کرد.

رئیس دادگستری کل استان مازندران اظهارداشت: در این مدت مکاتبات زیادی جهت اعلام ممنوعیت برداشت از معدن مذکور انجام شده، و هیچ توجهی نسبت به این مکاتبات و قوانین و مقرارات جاری و اعلام ممنوعیت شورای تامین استان در برداشت از معدن مذکور از طرف برخی مسئولان صورت نگرفته است.

رئیس دادگستری کل استان مازندران با اشاره به اعلام ممنوعیت در برداشت از معدن مذکور در قله دماوند گفت: در روز بازدید از معدن با حضور جانشین فرماندهی انتظامی ممنوعیت تردد هرگونه کامیون مرتبط با برداشت معدن اعلام شد.

وی به توقیف نوار نقاله در معدن از مدت‌ها قبل اشاره و خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های ویژه و انجام شده در این بازدید به طور جدی از برداشت غیرمجاز در معدن جلوگیری شده و تاکنون دیگر هیچ برداشتی از آن صورت نگرفته است.

گزارش باشگاه خبرنگاران و دستور مستقیم رئیس دستگاه قضا

در پی پخش گزارش باشگاه خبرنگاران، مبنی بر فعالیت غیرقانونی و بهره‌برداری غيرمجاز از معادن واقع در ارتفاع بيش از 2200 متر در قله دماوند، آيت‌الله آملی به رئيس كل دادگستري استان مازندران دستور داد: شرايط و نحوه فعاليت اين معادن هر چه سريعتر بررسی شود.

بنابراين گزارش در پی صدور اين دستور رئيس كل دادگستري مازندران با دعوت از مديران دستگاه‌هاي ذيربط و ضابطان قضايی در استان مازندران، در روز عيد سعيدفطر به منطقه عزيمت و از نزديك به بررسی امور مذكور پرداختند.

پس از انجام بررسی‌های لازم و شنيدن سخنان مسئولان ذيربط و بهره‌برداران معادن، دستور توقف فعاليت تمامی معادن واقع در ارتفاع بيش از 2200 متر صادر و از فرماندهی انتظامی استان خواسته شد از تردد هر گونه كاميون و وسايل باربری به سمت معادن جلوگيری شود.

براساس اين گزارش اقدامات لازم به منظور رسيدگی نهايي به پرونده اين معادن از طريق مبادي قانونی در حال انجام است.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار