در اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران مطرح شد

بررسی بسته خروج از رکود تورمی توسط فعالان بخش خصوصی/عدم توجه به منابع هدفمندی یارانه‌ها در بسته خروج از رکود توسط دولت

صبح امروز بسته خروج از رکود تورمی دولت توسط فعالان بخش خصوصی مورد بررسی و نقد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در چهل و چهارمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بسته اعلامی خروج از رکود تورمی دولت توسط فعالان بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.
 
در این جلسه ابراهیم بهادرانی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران ضمن بیان جزئیات و کلیات بسته خروج از رکود تورمی دولت گفت: رویکرد دولت در سیاست‌های اقتصاد کلان انضباط پولی، کنترل ابزار پایه پولی و پیش‌بینی‌پذیر کردن تحولات متغییرهای اقتصاد کلان است.
 
وی افزود: سیاست‌های ارزی دولت مبنی بر کاهش نوسانات نرخ ارز و افزایش رقابت بنگاه‌های داخلی و خارجی است.
 
وی افزود: هدف دولت زمینه‌سازی برای یکسان سازی نرخ ارز می‌باشد.
 
وی در ادامه گفت: در بخش سیاست‌های مالی و مالیاتی تلاش دولت بر این است که در جهت رونق تولید و تحرک این بخش پیش رود.
 
**توجه به نیازهای بخش خصوصی در بسته خروج از رکود تورمی دولت


احمد پورفلاح در ادامه این نشست با اشاره بر اینکه تولید محور توسعه است گفت: بسته 177 بندی ارائه شده از سوی دولت بسیار خوب است و در آن پارامترهایی که به اقتصاد ضربه زده دیده شده است.
 
پورفلاح گفت: اما این بسته سنگین است و ظرف 18 ماه اجرایی شدن آن عملی نیست.
 
وی ادامه داد: باید مسائل اولویت بندی شوند و بخش خصوصی بهتر است به صورت سیستمی در کنار این کارگروه قرار گیرد.
 
هر چند که در این بسته توجه کامل به نیازهای بخش خصوصی شده است.
 
وی در ادامه با انتقاد از حذف لایحه حمایت از تولید گفت: بهتر بود اجازه می‌دادند این لایحه جریان خود را طی می‌کرد و همچنین توجه به قانون بهبود فضای کسب و کار باید بیشتر شود.
 
پور فلاح تصریح کرد: باید اجازه داده شود که از ظرفیت های همه تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک در صادرات، واردات و گردشگری استفاده شود.
 
پورفلاح خاطرنشان کرد: بخش خصوصی آمادگی خود را اعلام می‌:ند تا در کنار دولت به اجرایی شدن این بسته کمک کند البته باید در نظر گرفت که ظرف 10 روز این بسته نهایی نشود.
 
**استفاده از تجربیات بین‌المللی در اجرای بسته خروج از رکود تورمی
 

نجف منش عضو انجمن قطعه سازان در ادامه این نشست گفت: ارائه این طرح یک قدم مثبت و روبه جلو است و ما نباید با نقدهای غیرسازنده بر اجرای آن خللی وارد کنیم.
 
وی افزود: البته نکته مهم این است که موانعی که مانع حرکت است چگونه برداشته شود.

به عنوان مثال بخش‌نامه‌های قبلی که صادر شده است با سیاست‌های کنونی دولت سازگار نیست.
 
وی در ادامه گفت: به عنوان مثال دولت از تحرک بازار و تشویق مصرف کننده خبر می‌دهد در حالی که صدا  و سیما و نمایندگان مجلس می‌گویند خودرو نخرید تا ارزان شود این در حالی است که بازار و مشتری وجود دارد و خودمان توقف ایجاد می‌کنیم.
 
وی در ادامه گفت: در اجرای بسته خروج رکود تورمی باید از تجربیات بین‌اللملی و کشورهای موفق مثل مکزیک و ترکیه استفاده کنیم.
 
**در بخش صادرات غیرنفتی در بسته دولت کلی گویی شده است

اسدالله عسکراولادی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه این نشست با تشکر و قدردانی از دولت بابت ارائه این بسته گفت: در کشور ما 80 درصد اقتصاد در بست بخش دولتی و تنها 20 درصد در بست بخش خصوصی است.
 
وی در ادامه گفت: در 10 دولت گذشته قرار بود 50 درصد اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود که در این بسته این قسمت و واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی شفاف نیست.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در صادرات غیرنفتی نیز کلی‌گویی شده است و مشوق‌ها مشخص نیست.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه گفت: در حال حاضر حضور در بازار هدف مشکلات متعددی دارد و این بسته در بحث صادرات برای حرکت به جلو راهنما و شفاف نیست.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: در بحث مالیات نیز تنها به صورت کلی‌گویی و بندهای آن اشاره شده است.
 
**عدم توجه به منابع هدفمندی یارانه‌ها در بسته خروج از رکود


حمید حسینی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: این بسته نشان دهنده این است که دولت به رأی بخش خصوصی و کارشناسی اهمیت می‌دهد.
 
وی با تأکید بر اینکه اکثر بندهای موجود در این بسته مورد تأیید است گفت: در راهکارهای اجرایی و سیاست‌ها رویکردها هماهنگ نیست.
 
وی در ادامه افزود: دولت هیچ چیزی را نمی‌خواهد فدای دیگری کند و نکته مهم دیگر این است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در این بسته دیده نشده است به طوری که باید منابع هدفمندی کم شود تا دولت آسیب نبیند.
 
وی افزود: همچنین فاینانس چین و ارزش افزوده و پیشران‌های خروج از رکود نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: دولت باید شفاف‌تر حرکت کند که در این صورت تولید تحرک پیدا می‌کند بدون نیاز به منابع مالی جدید.
 
**حمایت از بخش خصوصی باید مورد توجه قرار گیرد


حاجی بابا عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه این نشست گفت: هدف این بسته باید فقط حمایت از بخش خصوصی باشد و نه بخش دولتی که با تکیه بر منابع بی‌پایان کار می‌کند.
 
وی با اشاره به افزایش قیمت دلار گفت: در سال 91 دلار 40 درصد ، در سال 92 ، 30 درصد و به طور خوشبینانه در سال جاری 20 درصد افزایش داشته است.به طور کلی هزینه‌های تولید 50 درصد افزایش پیدا کرده است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: یکی از اقداماتی که می‌تواند مؤثر باشد بالا بردن تعرفه کالاهایی است که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود.
 
وی همچنین از عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت برای اجرای این بسته انتقاد کرد و گفت: برخی از مسئولین خبر از افزایش قیمت می‌دهند و برخی دیگر آن را تکذیب می‌کنند.
 
وی افزود: در این بسته برای صادرات برنامه کوتاه مدت، بلند مدت و هیچ مشوقی در نظر گرفته نشده است.
 
وی همچنین در ادامه افزود: بخشنامه‌هایی که صادر می‌شود هنوز در بانک‌ها عملیاتی و اجرایی نیست و هیچ سازمانی پیگیر مصوبات اجرایی دولت نیست.
 
**عدم توجه به کاهش هزینه‌های دولت در بسته خروج از رکود تورمی


ترک نژاد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه این نشست گفت: صحبت از خروج از رکود کار سختی نیست بلکه اجرا و ارزیابی آن اهمیت دارد.
 
وی افزود: دولت در خصوص کاهش هزینه‌های خود در این بسته صحبت نکرده و همچنین در بحث یارانه‌ها نیز سکوت اختیار کرده است.
 
وی افزود: همچنین در مورد مسئله فساد اداری نیز سکوت شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: مسئله جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز امری است که باید به آن توجه شود.  
انتهای پیام/

برچسب ها: تورم ، یارانه ، رکود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار