چشم انداز توسعه تجارت ایران و افغانستان در مشهد بررسی شد

چشم انداز توسعه تجارت ایران و افغانستان با هدف معرفی فرصتهای تجاری، صنعتی و کشاورزی کشور همسایه با محوریت ولایت هرات، طی نشستی در مشهد بررسی شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران این نشست هم اندیشی روز چهارشنبه در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی تخصصی دام و طیور مشهد با حضور جمعی از مسوولان خراسان رضوی و هیات تجاری 40 نفره از مسوولان و فعالان بخش خصوصی ولایت هرات افغانستان برگزار شد.

در این چارچوب دو طرف با تاکید بر وجوه اشتراک، ظرفیتها و جذابیتهای فعالیت و همکاری مشترک، موانع و مشکلات موجود را مطرح کرده و برای رفع آن بر تعامل بیشتر تاکید کردند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این نشست گفت: در سفر پارسال والی هرات به مشهد توافق شد کمیسیون همکاریهای مشترک تشکیل شود که مسائل تجارت و مبادلات دو طرف را بررسی کند.

ˈعلی رسولیانˈ افزود: بر این اساس نمایندگانی از دو طرف تعیین شد تا موانع توسعه و انتقال خدمات فنی و مهندسی را احصا و زمینه ارتقا این روابط را بهبود بخشند.

وی گفت: تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته و جمع بندی لازم هم انجام شده و اگر افغانها هم خوب حمایت کنند می توانیم کار را نتیجه خوبی برسانیم تا مشکلات موجود در توسعه روابط حل شود.

معاون توسعه بازرگانی خارجی سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این نشست گفت: امروز مشکلی که باید به نحوی حل شود مراودات مالی و پولی ایران با افغانستان است.

ˈمحمدرضا موحدˈ افزود: این امر با تاسیس موسسات مالی مشترک و یا راهی دیگر می تواند حل شود.

وی اظهار داشت: اعزام هیاتهای تجاری به شهرهای افغانستان بویژه هرات و ایجاد نمایشگاه در هرات و مشهد مورد تاکید است.

وی ادامه داد: توافقهایی که در سفر قبلی انجام شده امیدواریم به منصه ظهور برسد و برای خراسان رضوی و هرات آثار مثمر و خوبی داشته باشد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست افغانستان را کشور فرصتهای طلایی و البته مشکلات خاکستری توصیف و بیان کرد: امروز بیشترین فرصت و امکان برای خود افغانها فراهم شده که در راه توسعه و پیشرفت حرکت کنند ضمن آنکه این فرصت طلایی برای ما نیز وجود دارد تا همراه با افغانها در این فرآیند مشارکت کنیم.

ˈمحمود سیادتˈ افزود: افغانستان 35 سال درگیر جنگهای داخلی و خارجی و مسائل عدیده ای چون مهاجرت و غیره بوده اما مردم افغان در این سالها هر جا بوده اند باعث خیر، تحرک و کار مفید اقتصادی بوده اند و در بازگشت با پیشرفتهایی که در داخل این کشور و طی این چند ساله ایجاد شده شگفت انگیز و قابل تقدیر است.

وی گفت: اگر افغانستان به ثبات امنیتی و اقتصادی لازم برسد جهش آن غیرقابل باور خواهد بود و قطعا این رشد را در افغانستان با شتاب بیشتری نسبت به کشورهای شوری سابق پس از استقلال شاهد خواهیم بود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: امتیازات زیادی برای همکاری ومشارکت با افغانها داریم که نخستین آن زبان و فرهنگ مشترک است.

وی افزود: امروز بیش از 60 درصد اقتصاد افغانستان متکی به کشاورزی و دامپروری است و این بخش با توجه به اینکه شرایط و منابع مناسبی که در این سالها چندان استفاده نشده فرصتهای بسیار زیادی دارد.

سیادت جمعیت حدود 30 میلیونی آن کشور را از جمله ظرفیتهایی دانست که فرصت و امکان صادرات و سرمایه گذاری در تولید را برای افغانستان فراهم می کند.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از کشورهای دنیا برای کمک، تعرفه واردات محصولات از افغانستان را صفر کرده اند لذا ما می توانیم با مشارکت افغانها در سرمایه گذاری و تولید و نیز کمک به صادرات محصولات آنها از این ظرفیت و مزیت استفاده کنیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: نیروی کار ارزان و فراوان خود از دیگر مزیتهای افغانستان است لذا می توانیم از این ظرفیتها با انتقال فناوری و خدمات فنی مهندسی هم ما بهره بگیریم و هم اشتغال برای مردم منطقه و توسعه و رونق ایجاد شود.

وی افزود: فاصله نزدیک با ایران و نیاز به نیروی متخصص و دانش روز، قطعات و تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز می تواند بازار افغانستان را به یک بازار ویژه برای ایران به ویژه خراسان رضوی تبدیل کند.

وی ادامه داد: بهترین امکان برای توانمند شدن ما در ورود به بازارهای جهانی، افغانستان است و هیچ کشوری برای فعالیت ما بهتر از این همسایه هم زبان نیست ضمن آنکه برای افغانستان هم هیچ کشوری بهتر از ایران برای مشارکت و همکاری و توسعه م بادلات و تجارت نیست.

سیادت گفت: در این میان در چند حوزه می توان بطور جدی کار کرد، نخست بحث کشت فراسرزمینی است چنانکه که کشت بسیاری از محصولات در ایران به دلایلی چون محدودیت منابع آب و نیروی کار توجیه ندارد اما در هرات با توجه به منابع آبی خوب و زمینهای بکر عملا می توان حضور یافته و به صورت مشارکتی کار انجام داد.

وی عنوان کرد: با استفاده از امکانات محیطی منطقه، انتقال بذر، نیروی متخصص، دانش فنی و تجهیزات می توانیم در تولید مشارکت کرده و محصول تولیدی را به داخل منتقل کنیم که هم فرصت برای افغانها و توسعه کشورشان و هم برای ما است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی همچنین با اشاره به رویکرد دولت یازدهم گفت: اگر شرایط افغانستان به ثبات بیشتری برسد در یک سال آینده می توان انتظار اقدامات و همکاریهای بهتر و بیشتری را میان دو طرف داشت.

والی ولایت هرات افغانستان هم در این نشست گفت: باید مشخص شود نوع تعامل با افغانستان بر مبنای تجارت است، تجارت و کمک است و یا کمک صرف می باشد.

ˈسید فضل الله وحیدیˈ افزود: امروز از جمله مشکلات در تعامل با ایران محدودیتهایی است برای واردات برخی کالاها چون دام و طیور می باشد که ما خریداری کرده و در مرز برای ورود به افغانستان دچار مشکل می شویم.

وی گفت: امروز توقع ما از ایران هم کمک و هم تجارت است و برای یک تجارت خوب نیز باید کشورها سعی کنند شریک تجاری خود را به سطح مناسبی برسانند تا این همکاری مفید به فایده برای دوطرف باشد و تداوم یابد.

والی هرات ادامه داد: امروز بیش از همه ضمن تجارت با ایران سعی می کنیم بیاموزیم و بر این اساس شما باید معلم خوبی برای ما باشید تا توانمندیهای ما نیز ارتقا یافته و هر دوطرف سود کنیم.

وی گفت: ما در افغانستان کالاهای بسیار خوبی در بخشهای مختلف تولید می کنیم اما امکان صادرات نداریم و در این زمینه شما می توانید کمک و حمایت نمایید و ما نیاز داریم که از توان، تجربه و تخصص شما در این زمینه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: امروز 70 تا 80 درصد واحدهای تولیدی که در هرات وجود دارد همه آنها ایرانی و تجهیزاتی است که از ایران آورده شده است.

والی هرات با تاکید بر امکان تهیه تجهیزات بیشتر از ایران، فراهم شدن امکان انتقال این تجهیزات در صورت خرابی به ایران را برای تعمیر و یا ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرگاهی در افغانستان از دیگر زمینه های مناسب برای توسعه همکاری در این حوزه خواند.

وی افزود: در این سفرها تلاش ما آن است تا از فرصتهای موجود میان دو کشور بهره لازم گرفته شود.

رییس شورای ولایتی هرات هم در این نشست گفت: معتقدیم برای افغانستان 1393باید فکری شود، امروز به جای تاکید بر زبان، ادبیات و فرهنگ مشترک نیاز به گفتمان اقتصادی نوین در روابط ایران و افغانستان داریم.

ˈسید وحید قتالیˈ افزود: افغانستان شناسی و فرصت شناسی ما باید مبتنی بر شرایط امروز باشد نه تاریخ گذشته چنانکه همه ما مردم افغان امیدواریم این نابسامانیها چند صباحی بیشتر دوام نیاورده و به زودی شاهد به نتیجه رسیدن دهها و صدها معدن، کارخانه و واحد تولیدی خواهیم بود.

وی ادامه داد: کمتر از اعراب که کشورهایی کویری دارند نیستیم ما آب، نیروی انسانی، امکانات، معادن غنی و منابع را داریم تا بیش از امارات و دبی این کشور را آباد کنیم.

رییس شورای ولایتی هرات گفت: به راهبردهای سیاسی دو کشور احترام می گذاریم اما باید گفتمان اقتصادی را از گرو تصمیمات سیاسی رهایی بخشیم البته نه مغایر با منافع ملی دو کشور بلکه باید بین این دو تفکیک قائل شد تا در گذر مباحث یکی از دیگری متاثر نشود.

قتالی افزود: امروز متاسفانه کوچکترین اصطکاک سیاسی تاجر و مهاجر را متاثر می کند و در این رابطه دو کشور مسوول هستند.

وی با بیان اینکه امروز روابط افغانستان و جمهوری اسلامی ایران بسیار کم است گفت: در بحث روابط اجتماعی شهرها با یکدیگر یکی از انتظارات ما آن بود که بیش از هر کشور دیگری شاهد خواهرخواندگی هرات با یکی از شهرهای ایران باشیم.

رییس اداره کشاورزی و مالداری افغانستان هم در این نشست گفت: مشکلات زیادی داریم اما بسیاری از کالاهای تولیدی ایران با کیفیت مطلوب اگر برای بازارهای اروپایی مناسب نباشد در کشور ما بازار خوبی دارد.

ˈبیانگرˈ افزود: امروز بسیاری از منازعات منطقه ای و جهانی بر سر کسب بازارها است و افغانستان با این بازار امروز در اختیار شما قرار دارد و بهترین نیروی کار ارزان را در همسایگی خود دارید ضمن آنکه آب و منابع خاک غنی و غیره نیز در آن در دسترس است.

وی گفت: هم اینک ما در هرات قادر به تولید پنج تن زعفران هستیم که هم تفکر، دانش، تجربه و تخصص آن از ایران به افغانستان منتقل شده است.

رییس اداره کشاورزی و مالداری افغانستان افزود: همواره ترجیح می دهیم با ایرانیان همکاری کنیم.

رییس کمیسیون تجارت و صنایع هرات هم در ادامه این نشست گفت: هیچ جامعه ای بدون قانون پیشرفت نمی کند و تجارت هم بدون قانون ممکن نیست.

ˈسید جابر انصارˈ افزود: امروز ما قانون تجارتی داریم که مدرنترین قانون افغانستان است و هیچ نگرش سیاسی در آن جای ندارد و هر سرمایه گذار خارجی با شرایط یکسان بدون تبعیض می تواند در این کشور سرمایه گذاری کند و قانون مالکیت او 100 درصد به رسمیت شناخته شده و از حق انتقال سرمایه گذاری در کنار مصونیت سرمایه هم برخوردار است.

وی گفت: در کنار آن جوانترین قانون صنایع و قانون تجارت مدرنی را داریم که فرصتی برای ایرانیان می باشد اما این فرصت محدود است.

رییس کمیسیون تجارت و صنایع هرات افزود: این مزیتها در فاصله سالهای 2014 تا 2016 میلادی برقرار است و شاید ایرانیان جایگاهی در سرمایه گذاری در کشور ما افغانستان داشته باشند که امکان سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای کوچک با سرمایه های اندک را دارند اما در سالهای بعد سرمایه گذار خارجی با پولهای کلان از کشورهای مختلف چون کانادا، آمریکا و اروپا می آید.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران در هرات نیز گفت: هدف ما ارائه فرصتهای سرمایه گذاری و فروش کالای با کیفیت در افغانستان برای تجار و سرمایه گذاران ایرانی است.

رییس کمیسیون تجارت و صنایع هرات افزود: از هر نوع سرمایه گذاری ایرانیان در داخل حوزه جنوب غرب افغانستان استقبال می کنیم و انتظار داریم این رابطه با صداقت و شفافیت همراه باشد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی ˈاتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و افغانستانˈ پارسال انواع کالا به ارزش افزون بر دو میلیارد و 400 میلیون دلار از ایران به آن کشور صادر شد.

از این میان طی سال 92 ارزش کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی به افغانستان نیز معادل 742 میلیون و 554 هزار دلار بود.

بر این اساس افغانستان در سال 92پنجمین کشور هدف صادراتی ایران با سهمی برابر هفت درصد ارزش دلاری کل صادرات کشور بوده است.

همچنین 47 درصد صادرات کل خراسان رضوی از لحاظ دلاری در سال 92 و 50 درصد از لحاظ وزنی به مقصد افغانستان صورت گرفته است.

30 درصد صادرات کل ایران به افغانستان از لحاظ دلاری، و از لحاظ وزنی 29 درصد آن از گمرک استان خراسان رضوی انجام شده است.

ارزش واردات ایران از افغانستان نیز در سال 92 مبلغ 32 میلیون و 297 هزار دلار بود.

ارزش کالاهای وارداتی استان خراسان رضوی نیز در این مدت از افغانستان 17 میلیون و 618 هزار دلار اعلام شده است.

بر این اساس 54 درصد واردات کل جمهوری اسلامی ایران از افغانستان از لحاظ دلاری در سال 92 سهم خراسان رضوی بوده است.

همچنین سهم کالاهای افغانستانی از مجموع واردات کل خراسان رضوی در سال 92 تنها 4.5 درصد بوده است.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.