اذعان رویترز به ناکامی "جان کری" در حل بحران‌های جهانی/ رکورد سفر به 36 کشور در 8 ماه بدون هیچ دستاوردی

خبرگزاری رویترز در گزارشی به ناکامی "جان کری" در حل بحران‌های جهانی اذعان کرد و نوشت" او در کمتر از 8 ماه به 36 کشور جهان سفر کرده ولی دستاوردی نداشته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم "پیتر فان بورن" با این عنوان که عراق، سوریه، اوکراین و غزه در حال فروپاشی هستند اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هیچ کمکی به حل بحران این کشورها نکرده است، نوشت: جان کری - به احتمال زیاد - در آخرین دوره کاری خود به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا مدام در حال سفر کردن به مناطق مختلف جهان است و از یک بحران وارد یک بحران دیگر می شود بدون آن که به واقع کمکی به حل آنها کند.

رویترز نوشت: اما آیا این تقصیر کری است یا این که آیا او به واسطه اغتشاش تاریخی در سیاست خارجی آمریکا در انجام کار خود دچار مشکلاتی شده است؟ پس از حملات 11 سپتامبر 2001 آمریکا دچار مشکلاتی شد و یک دهه بعد ، گسستگی راهبردی و نشان ندادن قاطعیت را به عنصر اصلی در سیاست خارجی خود تبدیل کرده است. رویکرد مشترک در این زمینه این است که کری بدترین بازیگر بدترین فیلم محسوب می شود که کاری برای بهبود اوضاع انجام نمی دهد اما در عین حال، از بر عهده گرفتن مسئولیت این ناکامی نیز خودداری می‌کند.

این یک حقیقت محسوب می شود اما ظرفیت حقیقی کری را برای حل نکردن مشکلات تا حدود زیادی نادیده می گیرد. طی چند دهه،  این گونه ناکامی ها برای وزرای امور خارجه سابق آمریکا رخ نداد. نه برای شولتز، نه بیکر ، نه پاول ، نه آلبرایت و نه کلینتون.

"پیتر فان بورن" نوشت: به منظور درک ناکامی های منحصر بفرد  جان کری به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا ، باید به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه یک وزیر امور خارجه به خارج از کشور سفر می کند و چگونه وزرای امور خارجه سابق آمریکا از وزارت امور خارجه به منظور دست یابی به اهداف خود استفاده کرده اند؟ من در این زمینه اطلاعاتی دارم زیرا طی 24 سال کار در وزارت امور خارجه در همه این گونه سفرها دخیل بوده ام. سفر یک وزیر امور خارجه با جزییات کاملش برنامه‌ریزی می‌شود هم از سوی مقامات در واشنگتن و هم توسط سفارت خانه آمریکا در کشور مقصد. مقامات بلندپایه ای که در وزارت امور خارجه آمریکا مسئولیت این کار را بر عهده داشته اند از زمان ریگان در دولت حضور داشته اند.  بر اساس روال کار، نیازی نیست وزیر امور خارجه از همه موضوعات مطلع باشد . زمانی که موضوع منافع یک ابرقدرت مطرح می شود صراحت در سخنرانی وزیر امور خارجه بسیار حیاتی و مهم به نظر می‌رسد.

در این زمینه به نمونه ای از پیامدهای ناخواسته سخنان کری اشاره می کنیم. وزیر امور خارجه آمریکا کمتر از یک سال پیش در سخنان بی مقدمه ای اعلام کرد اگر مقامات سوری تسلیحات شیمیایی خود را  به پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تحویل دهند ، می توان از حملات هوایی آمریکا به این کشور جلوگیری کرد. او در یک شرایط بحرانی در انجام آنچه که باید رخ می داد ، ناکام ماند .

یکی دیگر از ناکامی های کری این است که او از شمار زیاد معاونان خود برای فراهم کردن مقدمات برای سفرهای خود استفاده نمی کند. در فصل بهار، کری در تلاش برای دست یابی به توافق نامه صلح بین اسرائیل و فلسطینیان بر آمد و به منطقه سفر کرد. بیانیه مقامات اسرائیلی یک ماه بعد در آزاد نکردن  زندانیان فلسطینی پایانی بر تلاش های کری در این زمینه بود . استفاده از معاونان نه تنها زمینه را برای انجام یک سفر موفقیت آمیز وزیر امور خارجه فراهم می کند بلکه از وقوع چنین ناکامی هایی گسترده ای نیز جلوگیری می کند. با حضور معاون وزیر امور خارجه ، اگر مذاکرات به شکست هم بینجامد این ناکامی بسیار گسترده نخواهد بود زیرا وزیر امور خارجه شخصا در آن دخیل نبوده است. دست یابی به موفقیت با توسل به روش های دیگر نیز بسیار دشوارتر خواهد بود . مقامات سفارت خانه ها نیز در بهترین شرایط تلاش می کنند اطمینان حاصل کنند رویدادها مختلف موضوعات کاری روزانه را از مسیر اصلی خود منحرف نکند.

هدف از سفر وزیر امور خارجه برداشتن گام هایی کوچک برای حل یک موضوع نیست بلکه تکمیل کردن تلاش های بزرگ است زیرا در غیر این صورت فردی ضعیف قلمداد می شود که به موضوعات مهم اهمیت نمی‌دهد.

اما وزیر امور خارجه کنونی آمریکا خودش را وارد هر بحرانی در جهان کرده است. عراق وارد جنگ داخلی شده است و کری سفر کوتاهی به این کشور انجام داد که نتیجه آن نیز تنها بیان سخنانی درباره اتحاد گروه های مختلف عراقی بود. با مطرح شدن ادعاهایی درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ، جان کری توجه خود را معطوف این کشور کرد تا بتواند سبب حصول توافق نامه ای بین نامزدها شود اما در حال حاضر به نظر می رسد این موضوع به یک بحران در این کشور تبدیل شده است. 

چرا تلاش های کری برای حل بحران های مختلف تاکنون راه به جایی نبرده است؟ زیرا او در کمتر از هشت ماه گذشته به 36 کشور سفر کرده است ، یعنی بیش از یک سفر در یک هفته. برخی موارد این گونه به نظر می رسد که کری تنها مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکاست که با مجوز دولت می تواند به سفرهای بین المللی برود. به نظر می رسد کری با سراسیمگی در پی رسیدن به نتیجه است .

دیپلماسی عجولانه و نابخردانه سبب شده است کری زمان کمی برای پیگیری تلاش های گذشته خود در اختیار داشته باشد. ( برای نمونه طی دو هفته گذشته او 72 ساعت در هند حضور داشت، در نشست جامعه مدنی آفریقا شرکت کرد ، سفری غیر منتظره به افغانستان انجام داد و در سفری شش روزه به میانمار ، استرالیا ، جزایر سلیمان و هاوایی رفت .)

از آنجایی که آمریکا در تلاش برای مقابله با پوتین در اوکراین و گروه موسوم به داعش بر آمده است باید بگوییم کری مدام در حال طی کردن اقیانوس آرام بوده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در پی ناکامی اخیر خود بر سر درگیری های غزه اعلام کرد: دست کم می دانیم به منظور نجات جان افراد و یافتن راهی قانونی برای حل این مشکل تلاش کرده ایم. او همچنین گفت: این شغل ماست ، این که برای حل چنین مسائلی تلاش کنیم.

به نظر می رسد واژه " تلاش " هدفی محدود برای دیپلمات بلندپایه آمریکا محسوب می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار