مشهد/

آرامگاه نادری از مکان های گردشگری در مشهد

بعد از حرم مطهر امام رضا (ع) يکي از مکان هاي پر بازديد مشهد آرامگاه نادرشاه افشار است. از نادرشاه و کشورگشايي هایش، جنگ ها، و همينطور غنايم زيادي که با خود به ارمغان آورد، داستان های زیادی شنیده ایم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ نادر شاه افشار، رئیس ایل افشار بود که به پادشاهی ایران رسید و بنیان گذار سلسله ی افشاریه شد. او دوازده سال (از ۱۱۱۴ تا ۱۱۲۶) بر ایران حکومت کرد و مشهد را به‌ عنوان پايتخت انتخاب کرد .

به استناد نوشته های مورخین عهدافشاری، نادرشاه پس از هر کشورگشايي تصميم به ساخت آرامگاهي براي خود و خانواده اش می ‌گرفت که به روايت تاريخ سه مقبره، معروف به کلات نادري از ساخته‌هاي اوست.

البته نادر پس از مرگ در هيچ يک از اين مقبره‌هاي گران‌ قيمت به خاک سپرده نشد سَر نادر به هرات فرستاده شد و تنش در تهران خاک شد.

و آرامگاه های مزبور در خلال ناآرامی ها و آشوبهای سیاسی آن عهد و پس از آن روی به ویرانی نهاد. بعدها در سال 1296 شمسی به دستور قوام السطنه بنای دیگری بر مدفن نادر ساخته شد و استخوان هاي نادرشاه را از تهران در اين مکان دفن کردند که آن هم در معرض آسیب و خرابی قرار گرفت ، بنای فعلی آرامگاه به اهتمام انجمن آثار ملی و براساس طرحی از مهندس هوشنگ سیحون در سال 1335 شمسی در باغی به مساحت 1546 مترمربع درمشهد بنا نهاده شد.

ساختمان آرامگاه نادر شاه از قسمت مرکزی که محل تدفین نادرشاه می باشد و دو تالار موزه تشکیل شده است که یکی از آن ها موزه اسلحه دوره‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش میدهد، در باغ آرامگاه نادراولین هوانورد ایرانی قهرمان آزاده کلنل محمدتقی خان پسیان که در اول صفر 1340 قمری(1300 شمسی) در قیامی که برای تحكیم مبانی و اصول قانون اساسی مشروطیت ایران بود به شهادت رسید به خاک سپرده شده است. دیوارهای اطراف باغ با نرده هایی به شکل تبرزین نادر تزئین شده است. آرامگاه نادر تماماً از سنگ های گرانیت ساخته شده است که فقط دیواره اطراف مقبره از سنگ تراورتن قرمز استفاده شده است.


مقبره نادر تا حدی شبیه چادری است که نادر در آن زندگی می کرده است. در جوار مقبره نادر پایه ای به منظور نصب مجسمه مفرغی نادر بنا شده که بر فراز آن مجسمه ای عظیم از نادرشاه سوار بر اسبی سرکش که سه سرباز از طوایف مختلف ایرانی (فارس، ترک و لر) او را همراهی می کنند خودنمایی می نماید. این مجسمه به وسیله پیکرتراش شهیر ایرانی استاد ابوالحسن صدیقی و با نظارت خود استاد در کارخانه برونی ایتالیا ساخته شد.

آرامگاه نادری در چهارراه شهدا مشهد واقع شده است و روزانه صدها گردشگر ایرانی و خارجی از آن دیدار می کنند.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: نادری ، گردشگری ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.