رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

خودروسازان تاکنون تسهیلاتی از صندوق دریافت نکرده‌اند/ 2680 میلیون دلار از عیدانه پرداختی دولت قبل مانده

صفدر حسینی گفت: صندوق توسعه ملی برای اختصاص 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و آب برنامه‌ریزی 4 ساله در دستور کار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ "سیدصفدر حسینی" رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی امروز یکشنبه 26 مرداد در نشست خبری با خبرنگاران علکرد صندوق را طی یکسال گذشته به تفصیل بیان کرد: اگر از درآمدهای نفتی به خوبی استفاده نشود آثار منفی خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: درآمدهای نفت از شش مسیر موجب ایجاد اثرات منفی داشته است که شایع ترین آن بیماری هلندی است و آن هم به اینگونه که تقاضا را به سمت بخش غیر مولد اقتصادی ببرد.

حسینی تصریح کرد: اینکه 70 صندوق در دنیا شکل گرفته که بیش از 60 درصد آنها مربوط به کشورهای نفتی و منابع طبیعی است و مابقی به دلیل مازادهای اقتصادی شکل گرفته است، گفت: اندازه این صندوق ها حدود 6-7 هزار میلیارد دلار است.

وی به رتبه بیستم صندوق توسعه ملی در بین صندوق های موجود در دنیا اشاره کرد و افزود: ترکیب دارایی های این صندوق‌ها نشان می دهد که همه آنها در بازار سرمایه و سهام فعالیت می کنند و بیشتر سهام این بخش را می خرند.

*دولت وقت سال‌های 84 و 85، ‌بیش از 5 بار از حساب ذخیره ارزی متمم بودجه داد

وی همچنین اظهار داشت: تجربه ای از حساب ذخیره ارزی در برنامه سوم داشتیم که در برنامه چهارم هم تکرار شد درحالی که فلسفه اصلی حساب ذخیره ارزی بیشتر حساب ثبات ساز با این هدف بود که 50 درصد مازاد درآمدهای نفت را صرف کنترل نوسان های اقتصادی بکند به خصوص در ارتباط با بودجه دولت و 50 درصد دیگر صرف حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی شود اما به دلیل مدیریت ناصحیح این حساب تجربه خوبی را نداشتیم.

به گفته وی دولت فقط ظرف سال های 85 و 84 بیش از 5 بار از محل حساب ذخیره ارزی متمم بودجه داد و بخشی از پیامد آن شرایطی است که امروز شاهد آن هستیم.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: سه سال پیش که صندوق توسعه ملی ایجاد شد و طبق قانون باید موجودی حساب ذخیره ارزی به صندوق منتقل می شد موجودی 12 میلیون دلار بوده درحالی که وقتی من بعنوان وزیر اقتصاد امور را تحویل وزیر بعدی دادم موجودی 12 میلیارد دلار بود.

در پایان سید صفدر حسینی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص تسهیلات اعطایی به خودروسازان گفت: صندوق توسعه ملی تاکنون هیچگونه تسهیلاتی به صنعت خودرو کشور اعطا نکرده است.

 وی در ادامه افزود : صندوق توسعه ملی فقط می تواند به بخش خصوصی تسهیلات و وام اعطا کند و بخش دولتی شامل دریافت تسهیلات از صندوق طبق اساسنامه نخواهد شد.

وی در خصوص طرح‌ها و تسهیلات پرداختی در سال 93گفت: 64 میلیارد و 827 میلیون دلار واریزی به صندوق تا خرداد ماه بوده که 13 میلیارد و  139 میلیون دلار تسهیلات ریالی و ارزی برای تسهیلات ریالی و ارزی در نظر گرفته شده و نیز کل عیدانه پرداختی سال گذشته 2 میلیارد و 755 میلیون بوده که 2 میلیارد و  680 میلیون آن باید برگردد.
 
به گفته حسینی 200 میلیون دلار به صندوق شکوفایی و دانش‌بنیان پرداخت شده است. همچنین مانده  مسدودی بخش خصوصی برای طرح‌های مختلف 12 میلیارد و  769 میلیون دلار، طرح‌‌های مصوب در شرف مسدودی 3 میلیارد و 615 میلیون دلار، آب و کشاورزی 10 میلیارد دلار و همچنین برای خط اعتباری بانک‌ها که بخشی از موجودی فعلی نیز است 21 میلیارد و 400 میلیون دلار در نظر گرفته شده است.
 
وی افزود: تکالیف بودجه 93، 2 میلیارد و  800 میلیون دلار بوده و نیز در سال 93 در سه ماهه اول دو میلیارد و 923 میلیون دلار به حساب صندوق واریز شده است.
 
وی تأکید کرد: 7 هزار میلیارد تومان از منابع ریالی برای خروج از رکود در بخش صنعت و معدن، گردشگری، آب و کشاورزی که منجر به تحرک و تقویت بخش خصوصی می‌شود اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
بابا مردم خسته شدن.یکی نیس به داد مردم برسه .اقایان مسول خواهش میکنم بداد مردم برسین.قضیه قیمت خودرو تا کی باید ادامه داشته باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
هیچ راهی جز رقابت واقعی با خودروهای خارجی خودروسازان را به گرانی خودروهایشان متقاعد نمیکند هزینه خرجهای بالاسری و ......اقایان نباید از جیب خریداران پرداخت شود .اقایا ن چه دلیلی برای 2 تا 3 برابر بودن یک خودرو داخلی نسبت به یک اتوموبیل مشابه یا مدرن تر خارجی دارند در حالیکه کارخانجات خارج هم با دلار هزینه میکنند و تازه قیمت نیروی کار بیشتری هم می پردازند .
Iran (Islamic Republic of)
kazem
۱۲:۳۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
سلام الهی که ماشین بشود 200میلیون تومان چرا یه روزی جان به جان همدیگه می افتید
آخرین اخبار