مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۲۷ مرداد؛

جولان جاسوسان انگلیسی در اینترنت/ گوگل مپ تمام جابجایی‌های ما را دنبال و ثبت می‌کند

حضور مشاور خارجی در تدوین پروانه اپراتور دوم پست، شبکه همراه اول و ایرانسل در مناطق زلزله‌زده سرپاست، توفیقات خوبی در تعامل با دنیا داشتیم، کارمندان انگلیسی به شنود اینترنتی رأی مثبت دادند، دلیل کندی اینترنت اکسپلورر کشف شد، معرفی 5 محصول تازه وارد فناوری و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






حضور مشاور خارجی در تدوین پروانه اپراتور دوم پست
تسنیم/ وزیر ارتباطات گفت: اساسنامه پست اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال اصلاح است و به محض اتمام اصلاحات کار قادر خواهیم بود پروانه دوم پستی را نیز اعطا کنیم. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم افتتاح 4 سرویس، 80 خدمت و سامانه‌های یکپارچه قبول و مبادله پستی درباره سیاست وزارتخانه در مسیر رفع تحریم‌های بین‌المللی در ارتباط با این حوزه اظهار کرد: ارتباطات بین‌المللی ما با پست، از طریق پست جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود که این هم براساس پروتکل‌هایی است که از یک سو در محافل بین‌المللی با حمایت اتحادیه جهانی پستی بین کشورها تدوین شده و همه کشورها ملزم به رعایت هستند.

او افزود: در یک سال گذشته با بسیاری از کشورها موافقتنامه‌های دو جانبه برای همکاری‌های پستی امضا کردیم که تسهیل کننده اهدافی هست که در عرصه خارجی پست دنبال می‌شود. وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر این که چه زمانی پست از انحصار خارج شده و پروانه دوم پستی نیز آماده اعطا می شود؟، گفت:  در هیچ کشوری، بخش خصوصی علاقه‌مند به ارائه خدمات به نقاط دور افتاده نیست و در این زمینه باید احتیاجات و نیازمندی‌های مردم توسط پست دولتی برطرف شود.

واعظی افزود: اساسنامه پست در مجلس شورای اسلامی در حال اصلاح است و به محض تصویب شدن آن قادر خواهیم بود که پروانه اپراتور دوم پستی را نیز اعطا کنیم. او همچنین درباره اینکه از مشاور خارجی برای تدوین پروانه‌ اپراتورهای پستی نیز استفاده شده است، گفت: از مشاور خارجی در تدوین پروانه استفاده کرده‌ایم.

وزیر ارتباطات درباره سرویس‌های جدید پست نیز عنوان کرد: این سرویس‌ها چند هدف را دنبال می‌کند یکی تسهیل زندگی مردم و رفت و آمد کمتر آنهاست و از دیگر اهداف شناسنامه دار شدن روابطی از قبیل فروش و استانداردهاست.

او درباره اینکه چه زمانی شعب پستی به منازل مردم می‌رود؟، گفت: سرویس‌هایی که امروز در پست رونمایی شد بخشی از آنهاست و امروز به دنبال این هستیم که سرویس تلفنی را اول در تهران و بعد در شهرهای بزرگ دایر کنیم، هدف دیگر است. وی ادامه داد: اینکه عملا ارتباط نزدیکی بین پست و خانواده‌ها ایجاد کردیم، حرکتی در این مسیر است.

وزیر ارتباطات ابراز کرد: پست هیچ محدودیتی ندارد و در هر جا می‌تواند ورود کند، پست امروز برخلاف تصور همگان در کشورهایی که توسعه فناوری داشته‌اند مثل ژاپن و کره، جزو شرکت‌های پولدار است زیرا خدمات بسیاری را به مردم می‌دهد. وی گفت: اواخر سال آینده با توجه به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، پست و خدمات پستی بخشی از خدمات پستی است و از این جهت بیشتر نمایان می‌شود.

وزیر ارتباطات درباره اینکه این سرویس‌های جدید، هزینه‌هایی دارد، چگونه این هزینه‌ها جبران می‌شود؟ گفت: ما در وزارت ارتباطات سال گذشته تصمیم جدی گرفتیم پست مورد حمایت قرار گیرد و در نظر داریم از بخش‌های دیگری که توان حمایت دارند استفاده کنیم تا پست در آینده سرویس‌های بیشتری دهد. او افزود: در آن هنگام است که اگر پست از زیرساخت‌های کشور به خوبی استفاده کند، سودده می‌شود.

واعظی با تأکید بر اینکه این شرکت به رشد سوددهی رسیده، عنوان کرد: در قیاس چهار ماه اول امسال با سال گذشته، رشد سوددهی پست 37 درصد بوده است در حالیکه وقتی پست را گرفتیم بیش از 200 میلیارد تومان بدهکار بود که بخشی از آن را جبران کردیم و امیدواریم سال آینده تمام آن بدهی‌ها جبران شود.


شبکه همراه اول و ایرانسل در مناطق زلزله‌زده سرپاست
تسنیم/ زمین لرزه ۶.۱ ریشتری استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان علی‌رغم اختلال در شبکه محلی برق، نتوانست به شبکه‌های همراه اول و ایرانسل ضربه بزند و ارتباطات در این مناطق همچنان پابرجاست. در پی وقوع زمین لرزه 6.1 ریشتری که صبح امروز شهرهای مختلف استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان را لرزاند، دو اپراتور ایرانسل و همراه اول هر کدام به ارائه گزارشی در ارتباط با شبکه ارتباطی‌شان پرداختند و خبر از پایداری آن دادند.

ایرانسل گفت: با اجرای طرح پایداری شبکه در شرایط اضطراری؛ علی‌رغم وقوع زلزله 6.1 ریشتری و اختلال در شبکه محلی برق، شبکه تلفن همراه ایرانسل در این منطقه بدون هیچگونه قطعی و با پایداری کامل در حال سرویس‌دهی و انتقال ترافیک مخابراتی استان با وجود افزایش فوق‌العاده میزان مکالمات درخواستی است. 30 دقیقه پس از وقوع زلزله، اولین گروه فنی در منطقه حاضر شده و از سرویس‌دهی پایدار شبکه در این مناطق اطمینان حاصل کرده‌ است.

همراه اول نیز عنوان کرده است: ترافیک شبکه در مناطق زلزله زده، روان و بدون اختلال است. پس از وقوع زلزله در مناطق جنوبی استان ایلام، شبکه اپراتور اول در آن مناطق کاملاً پایدار بوده و انتقال ترافیک بدون هیچگونه اختلالی صورت می‌گیرد. انتقال آنتن‌های BTS اضطراری به مناطق زلزله‌زده، افزایش ظرفیت سایت‌های موجود و بازدید از کلیه سایت‌های منطقه و  حصول اطمینان از عملکرد مناسب آنها، از اقدامات اپراتور اول در مناطق زلزله زده بوده است.

با اقدامات پیشگیرانه و تسریع در اقدامات پس از وقوع زلزله، علی رغم افرایش بسیار زیاد ترافیک منطقه، سرویس دهی مناسب به هم وطنان زلزله زده میسر شده است.


توفیقات خوبی در تعامل با دنیا داشتیم/دولت در مسیر اقتصاد مقاومتی رفت
تسنیم/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه هفته دولت گفت: تعامل سازنده با کشورهای جهان را سال گذشته هدف‌گذاری کرده بودیم که توانستیم به توفیقات خوبی در این زمینه دست یابیم. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در افتتاح چهار سرویس و 80خدمت پستی، با اشاره به اینکه در آستانه هفته دولت هستیم و دقیقا یک سال از روی کار آمدن کابینه یازدهم می‌گذرد، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت جدید آرامشی در جامعه بین همگان به وجود آمد زیرا پیش از آن برخی اختلاف سلیقه‌ها باعث شده بود که دل‌های ملت از هم دور بیفتد.

وی ادامه داد: دولت به محض روی کار آمدن از زبان رییس جمهور خود گفت که نه تنها متعلق به کسانی است که به آن رأی داده‌اند بلکه متعلق به آحاد ملت است؛ همین موضوع باعث شد تا مردم بفهمند که کسی سکان دولت را در دست گرفته که علاقه‌مند به خدمت‌رسانی است و از این رو دل‌ها به یکدیگر نزدیک شد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه علی‌رغم تمامی مشکلات مخصوصا در زمینه اقتصادی و وجود تحریم‌ها، دولت توانست با سهیم کردن مردم و بخش خصوصی در توسعه و پیشرفت کشور، زمینه امید را ایجاد کند، گفت: مردم با این امید ایجاد شده توانستند بفهمند که توانمندی‌های بالایی در کشور داریم و محق این هستیم که به اهداف در نظر گرفته شده برای کشور دست یابیم.

او ابراز کرد: چنین رویکردی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است زیرا اقتصاد مقاومتی هم می‌گوید برخلاف تمامی مشکلات، می‌توانیم توسعه و سازندگی را با نگاه جدی به نقش مردم در اقتصاد، داشته باشیم.

واعظی با اشاره به اینکه دولت باید بسترها را فراهم کند و مردم امور را در دست گیرند، اظهار کرد: فرهنگ و اخلاق از دیگر موضوعات هدف‌گذاری شده دولت در یکسال گذشته بود؛ انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بر مبنای ایدئولوژی اسلامی است.

وی ادامه داد: دولت‌ها باید تلاش کنند تا اخلاق در جامعه ما حکم‌فرما شود زیرا در این زمینه پیشینه‌ای قوی داریم. علاوه بر آن در دنیای امروز که قدرت نرم جایگزین قدرت سخت شده است به این موضوع بسیار نیازمندیم. او تورم را از دیگر موضوعات هدف‌گذاری شده در ابتدای کار دولت دانست و خاطر نشان کرد: تلاش‌های بسیاری در این زمینه داشتیم و امسال نیز هدف‌گذاری کرده ایم تا رونق را به جامعه باز گردانیم تا رکود حاکم بر کشور طی چند سال گذشته شکسته شود.

وزیر ارتباطات گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و هماهنگی‌هایی هم با مجلس شورای اسلامی شده است. واعظی همچنین درباره تعامل با کشورهای جهان اذعان کرد: ایران در این زمینه توفیقات خوبی را کسب کرده است؛ اصولا با این هدف‌گذاری دنبال تعامل سازنده با کشورهای دنیا بودیم تا بتوانیم تصویر شکل گرفته از ایران را در دنیا تغییر دهیم و رابطه خوبی با کشورهای جهان داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه صحبت‌های خود، موفقیت پست را در گرو به کارگیری استانداردهای بین‌المللی دانست وافزود: پست باید زنده بودن و شکوفایی خود را حفظ کند. وی افزود: بایداز نظر پیشرفت در ارائه خدمات نوین پستی  به جایی برسیم که در هر منزلی یک شعبه پستی وجود داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه از ملزومات پست مالی تعامل با سایر کشورهاست ادامه داد: پست به عنوان یک نهاد بین‌المللی نیازمند رابطه تنگاتنگ با کشورهاست. وزیر ارتباطات به تاثیرات ارائه خدمات پستی اشاره کرد و افزود: حفظ محیط زیست، استفاده بهینه از انرژی و وقت نتیجه ابداع و ترویج سرویس‌های جدید پستی است.

وی بر شناسایی بازار، رقابت سالم و آموزش در پست اشاره کرد و افزود: مهمترین سرمایه پست نیروی انسانی در سراسر کشور است. واعظی اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که سرویس‌های جدید را در تهران، شهرهای بزرگ و سپس در تمام ایران دایر کنیم؛ چراکه هر چه ارائه سرویس‌ها به مردم بیشتر باشد، سوددهی نیز افزایش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه پست باید از تمام زیرساخت‌های مخابراتی برای سوددهی بیشتر استفاده کند، گفت: در استفاده از سرویس‌های جدید نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم تا مردم طعم شیرین استفاده از سرویس‌ها را بچشند. واعظی با تاکید بر اینکه هر چه تکنولوژی‌ها پیشرفت می‌‌کند، پست در دنیا زنده‌تر می‌شود افزود: باید تک‌تک ابزارهای نوین در خدمت اهداف پستی  قرار گیرد.


ایران آغازگر جریان پستی در دنیا بوده است
تسنیم/ رئیس هیات مدیره شرکت پست گفت: پست برنامه‌های توسعه‌ای خود را مبتنی بر نیازهای جامعه تدوین کرده و در راستای نوآوری و ارتقا کیفیت خود از محورهای مورد تاکید در اتحادیه پستی جهانی بهره می‌برد.

حسین مهری رییس هیات مدیره شرکت پست امروز در سمینار مدیران ستادی شبکه پستی کشور که با حضور بشار حسین دبیرکل اتحادیه پست جهانی برگزار شد، اظهار داشت: شرکت پست در راستای پیاده‌سازی استراتژی و راهبرد پستی دوحه در ابعاد سه گانه پستی (فیزیکی، الکترونیکی و مالی) تنوع بخشی به محصولات و سرویس‌های خود را در واحد‌های پستی در دستور کار قرار داده و با توجه به الزامات و نیازمندی‌های بومی سرویس‌ها‌ی خود را ارائه می‌دهد.

وی گفت: وزیر ارتباطات و  فناوری اطلاعات از ابتدای شروع فعالیتش در دولت تدبیر و امید اهمیت و جایگاه خاصی را برای  شرکت پست قائل بوده و در طول این مدت حمایت‌های خوبی صورت گرفته است. او ادامه داد: اتحادیه جهانی پست نقش موثری در تحولات پست ایفا کرده و انتقال دانش و تجربیات اتحادیه در راه‌اندازی پست مالی و دیگر سرویس‌های مبنی بر فناوری اطلاعات در کشور موثر خواهد بود.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت پست با اشاره به نقش ممتاز پست در افکار عمومی جامعه افزود: کشور ایران افتخار دارد که اولین مبدا برای ایجاد جریان پستی در دنیا بوده و امروز فرهنگ پست به دلیل پایه‌های ارزشمندی که از ابتدا داشته سرمایه گرانقدری را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه شرکت پست اهداف بلندی در راستای ارتقا خدمت‌رسانی داشته و نهادی مردمی است، تصریح کرد: به تایید منابع علمی، توسعه بخش پست می‌تواند حفظ منابع طبیعی و آرامش افراد را در برداشته باشد و در این راستا نوآوری و ارتقا کیفیت در خدمت‌رسانی در پست امری مهم و ضروری است.

وی با اشاره به این که شرکت پست در میان سازمان‌های دولتی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است، در پایان خاطر نشان کرد: در راستای توسعه پست در ایران از مشورت‌های تخصصی مشاوران اتحادیه پست جهانی بهره می‌بریم.


تفاهم‌نامه ترویج خط و زبان فارسی در فضای مجازی امضا شد
تسنیم/ مرکز ملی فضای مجازی تفاهم‌نامه ترویج خط و زبان فارسی در فضای مجازی را با فرهنگستان زبان و ادب فارسی امضا کرد. این مرکز برای اجرای برنامه ملی ترویج خط و زبان فارسی در فضای مجازی و در راستای مصوبات جلسه هجدهم این شورا در تاریخ  1393/3/10، تفاهم‌نامه همکاری با فرهنگستان زبان و ادب فارسی را به عنوان یکی از اقدامات دارای فوریت در فضای مجازی امضا کرد.

سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای ترویج و تقویت ابعاد گوناگون خط و زبان فارسی و صیانت از آن در فضای مجازی از ارکان هویت و شخصیت ملی و اسلامی کشور بوده و در اولویت اهداف و برنامه‌های شورای عالی فضای مجازی کشور به عنوان بالاترین نهاد حاکمیتی در این حوزه قرار دارد که حفظ و اعتلای خط و زبان فارسی برای جلوگیری از گسست فرهنگی و زمینه‌ساز توسعه وجودی ملت کهن و مومن ایران خواهد بود.

براساس این تفاهم‌نامه که به امضای محمد حسن انتظاری – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور- و حداد عادل -رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی- رسیده است، فرهنگستان به عنوان بازوی علمی و مشاوره‌ای مرکز ملی فضای مجازی در امور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، پایش و راهبری ترویج خط و زبان فارسی در فضای مجازی فعالیت خواهد کرد.

مرکز ملی فضای مجازی با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی از فرصت‌های موجود در فضای مجازی برای تقویت فرهنگ و هویت ایران اسلامی بهره مند شده و در همین راستا یک مجمع مشورتی نیز از شخصیت‌ها و برجستگان علم و فرهنگ کشور در حوزه‌های مختلف تشکیل می‌شود.


کارمندان انگلیسی به شنود اینترنتی رأی مثبت دادند
تسنیم/ پرایس واتر هاوس کوپرز که به اختصار PwC گفته می‌شود، می‌گوید که یک سوم مردم تمایل دارند اجازه استفاده از داده‌های شبکه اجتماعی خود را جهت بهره‌وری کارکنان در اختیار کارفرمایان خود قرار دهند. متدهای داده بزرگ (Big data) که توسط تسکو (شرکت خرده‌فروشی بریتانیایی است که پس از وال‌مارت به ‌عنوان دومین شرکت خرده‌فروشی جهان بر پایه میزان درآمد سالیانه شناخته می‌شود) برای رفتارسنجی خریداران صورت گرفت، به زودی در فضای کاری هم جهت ارتقای بهره‌وری کارمندان رواج می‌یابد.

پی‌دابلیو‌سی در گزارش آینده کاری گفته است که تقریبا یک سوم کارمندان از اینکه کارفرمایان به اطلاعات شبکه اجتماعی آنها دسترسی داشته باشند، رضایت دارند. این مطالعات پیش‌بینی کرده که تا سال 2022، استخدام افراد در بخش‌های مختلف سازمانی تحت تأثیر مستقیم از اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی افراد خواهد بود تا دلیل ترک کار، روش‌های تحریک افراد به کار بیشتر و ارتقای بهره‌وری آنها مشخص شود.

چنین رویکردی قطعا به ضرر نسل جوانتر است زیرا این نسل که در گزارش به "Y" (برگرفته از کلمه Younger) شهرت یافته حفاظت کمتری بر روی هویت دیجیتالی خود دارد و هرگونه اطلاعاتی را روی پیج شخصی خود منتشر می‌کند. این نسل را افراد متولد 1980 تا 1990 که به نوعی با اینترنت بزرگ شده‌اند شکل می‌دهد و اتفاقا این نسل رغبت بیشتری برای سرک کشیدن کارفرمایان در حساب‌شان دارند.

تا سال 2020 این قشر نیمی از نیروی کاری را شکل می‌دهند. با این حساب طبق گفته آنتونی بروس محقق ارشد تیم تحقیقاتی PwC، همانطور که اکنون آگهی دهندگان و خرده‌فروشان از داده‌های مربوط به مشتریان برای سهم بیشتر در بازار استفاده می‌کنند، به سراغ اطلاعات کارمندان خود البته با اجازه خود آنها جهت ارتقای بهره‌وری کاری خواهند رفت.

چنین کاری نظارت مداوم بر سلامت کارکنان را در بر خولاهد داشت به گونه‌ای که می‌تواند نرخ مرخصی‌های استعلاجی را در سازمان‌ها بکاهد. همانطور که متدهای داده بزرگ موفق واقع شده، به سر منزل رسیدن چنین طرحی نیز در گرو تشریح مزایای نظارت بر داده و اطلاعات مربوط به حریم شخصی کارکنان است تا آنها اجازه سرک کشیدن به داده‌های خصوصی‌شان را بدهند.

این تحقیق روی 2 هزار کارمند انگلیسی صورت گرفته که 59 درصد ابراز علاقه خود را به چنین کاری نشان داده و گفته‌اند که برای ارتقای امنیت شغلی خود حاضرند به شکل مدام با کارفرما از طریق این بسترها در ارتباط باشند. از این تحقیق میدانی، 64 درصد از کسانیکه اعلام رضایت داشته‌اند، مربوط به گروه Y بوده‌اند.


دلیل کندی اینترنت اکسپلورر کشف شد
تسنیم/ راهکار رفع کندی اینترنت اکسپلورر در قالب آپدیت امنیتی برای آن منتشر شد. اگر به تازگی با کندی در اجرای اینترنت اکسپلورر یا توقف در ادامه کار آن مواجه شده‌اید، مشکل از دیالوگ باکس است.

جمعه گذشته که مایکروسافت به کاربرانش توصیه کرد تا آخرین آپدیت‌های ویندوز 7 و 8 را دریافت کنند، یک هات‌فیکس (راهکار رفع مشکلی خاص همچون پچ) نیز برای اینترنت اکسپلورر معرفی کرد. براساس مقاله‌ای که روز جمعه در ارتباط با این ضعف سیستمی مرورگر مایکروسافت منتشر شده، کندی پنجره جست‌وجوی وب به اجرای متوالی دیالوگ‌ باکس‌ها (پنجره‌ پیغام‌های خطا) ربط داده شده است.

هات‌فیکس معرفی شده مایکروسافت برای تمامی نسخه‌های اصلی اینترنت اکسپلورر 7 تا 11 است. مایکروسافت همچنین گفته کاربرانی که آپدیت‌های امنیتی MS14-037 و MS14-051 را که مربوط به ماه گذشته است نصب کرده‌اند، آسیب‌پذیر هستند. هم‌اکنون مرکز پشتیبانی مایکروسافت رفع چنین نقیصه‌ای را در قالب هات‌فیکس برای نسخه‌های مختلف ویندوز قرار داده است.


گوگل عکس‌های اینترنت را تجزیه و تحلیل می‌کند
تسنیم/ گوگل استارت‌آپ جت‌پک را در راستای تحلیل محتوای عکس‌های منتشر شده در اینترنت می‌خرد. گوگل درصدد خرید کمپانی نرم‌افزاری جت‌پک که تجزیه و تحلیل عکس‌های منتشر شده اینترنتی را به همراه دارد، است.

وب سایت استارت‌آپ جت‌پک گفته است که غول تکنولوژی گوگل اقدام به خرید این شرکت که به تجزیه و تحلیل عکس‌های پست شده در اینترنت می‌پردازد و بر اساس اطلاعات استخراجی از آنها، روی راهنماهای شهری کار می‌کند، کرده است. جت‌پک سال 2011 با هدف گردآوری اطلاعات از عکس‌های پست شده توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی در سانفرانسیسکو تأسیس شد.

سیستم هوش مصنوعی پیشرفته به کمک فعالیت‌های این شرکت آمده تا با استفاده از اطلاعات به دست آمده از عکس‌ها به ارائه راهنمایی‌هایی در زمینه‌های مختلف بپردازد. عکس‌های معمولی از غذا، ساختمان‌ها، مردم و اِلمان‌های مربوط به دکور از جمله موارد پست شده رد شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستگرام هستند که امکان تحلیل رفتاری را در اختیار جت‌پک قرار می‌دهند. ارزش مالی این خرید مشخص نشده است.


اریکسون انتقال نوری استرالیا را به دست گرفت
تسنیم/ اریکسون رسما قرارداد پیاده‌سازی تجهیزات انتقال نوری در استرالیا را به نام خود زد. اپراتور ارتباطی تلسترای استرالیا طی قراردادی با اریکسون، تأمین تجهیزات و سرویس‌های انتقال نوری را به این شرکت واگذار کرده است. براساس این موافقتنامه اریکسون باید SDN (شبکه تعریف شده با نرم‌افزار یا مدیریت شبکه با نرم‌افزار) و NFV (مجازی‌سازی عملکرد شبکه) را در انتقال نوری لحاظ کند تا شبکه‌های کنترل منعطف و پایدارتر شود.

مدیر اریکسون در استرالیا و نیوزلند می‌گوید که ما طی چند سال با تلسترا در زمینه پایلوت تکنولوژی ابری همکاری‌هایی داشتیم و در آنجا SDN و NFV را یکپارچه کرده‌ایم. حال با چنین قراردادی به سمت عملیاتی کردن قطعی این دو تکنولوژی‌ برای شبکه انتقال استرالیا می‌رویم. در این قرارداد اشاره‌ای به تضمین مالی و سقف اعتبارات نشده است.

اریکسون در فوریه 2014 توافقنامه استراتژیکی را با سیِنا امضا کرد که براساس آن می‌تواند طرح همگرایی پاکت‌های دیتای نوری را علاوه بر فروش، پشتیبانی نیز کند.


تیمی را مأمور بهبود پست ایران می‌کنم/ ایران شریک قوی اتحادیه جهانی پست است
تسنیم/ دبیر کل اتحادیه جهانی پست گفت: وقتی از ایران بازگردم تیمی را برای بهبود وضعیت پست ایران خواهم فرستاد. هم‌زمان با نزدیک شدن به هفته دولت از چهار سرویس پستی "پست مالی"، "سرویس پست‌نت"، "سرویس تحویل در زمان مشخص" و "فعال‌سازی سرویس پس کرایه" در حضور بشار عبدالرحمان حسین دبیر کل اتحادیه جهانی پست، رونمایی شد.

بشار حسین در این مراسم که وزیر ارتباطات، معاونان وزارت ارتباطات و کارکنان شرکت پست حضور داشتند، با بیان اینکه شما از حمایت‌های من برای توسعه پست برخوردارهستید، اظهار کرد: کشور ایران سه سال بعد از تشکیل اتحادیه جهانی پست به این مجموعه پیوست، بنابراین ایران یکی از موسسان این اتحادیه محسوب می‌شود.

وی با تاکید براینکه ابتدا 22 کشور عضو این اتحادیه بودند و امروز 192 کشور در آن عضویت دارند، گفت: هیات‌های اعزامی از ایران نقش رهبری را دراین اتحادیه ایفا می‌کنند. او با اشاره به اینکه صبح امروز از موزه ارتباطات پست  بازدید کرده است افزود: این موزه من را به 30سال قبل برد و جالب اینکه در مدت این  30 سال، پست چقدر دچار تحول شده است.

دبیرکل UPU با تاکید بر اینکه ایران یک شریک قوی از نظر منابع انسانی و تامین بودجه در این اتحادیه است، گفت: ایران درخط توسعه پایدار برای اتحادیه جهانی پست است. وی با اشاره به اینکه پست یک سازمان قابل اعتماد و احترام برای مردم است، افزود: اتحادیه پستی جهانی یکی از بزرگترین شبکه‌های توزیع کننده جهانی است.

بشارحسین تصریح کرد: 150 کشور جهان مبادلات مالی خود را از طریق پست انجام می‌دهند. ایران نیز یکی از این اعضا خواهد بود. وی بر نقش دولت در موفقیت پست تاکید کرد و افزود: ما تقاضای انحصار در پست نداریم؛ آزادسازی و جهانی‌سازی یک واقعیت است اما لازم است در دور افتاده‌ترین نقاط کشورها خدمات پستی وجود داشته باشد.

وی درباره پست جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: شک ندارم ایران درمقایسه با سایر کشورها از پیشرفت‌های خوبی برخوردار است و ایران نقش مهمی در تصمیم‌سازی‌ها دارد. او به برخی شکاف‌ها و چالش‌ها در پست کشورهای در حال توسعه و ایران اشاره کرد و گفت: وقتی از ایران بازگردم تیمی را برای بهبود وضعیت پست ایران خواهم فرستاد.


بازی رایانه ای سه بعدی دفاع مقدس رونمایی می شود
مهر/ بازی انیمیشن سه بعدی "دوران افتخار" با مضمون دفاع مقدس در دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی رونمایی می شود. محمد خراسانی زاده دبیر دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی با اشاره به تولیدات دیجیتالی که قرار است در این نمایشگاه عرضه شود اظهار داشت: در این دوره تولیدات ارزنده ای با مضمون پاسداشت آرمان های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به بازدیدکنندگان ارائه می شود.

وی تصریح کرد: بازی انیمیشنی "دوران افتخار"، به عنوان یکی از با کیفیت ترین بازیهای رایانه ای طی چند سال گذشته کشور، از جمله محصولاتی است که با هدف گرامیداشت دوران دفاع مقدس، در این نمایشگاه رونمایی می شود.

خراسانی زاده با بیان اینکه بازی رایانه ای و انیمیشنی "دوران افتخار" یک بازی سه بعدی و با طراحی متفاوت نسبت به محصولات مشابه داخلی است گفت: بازی دوران افتخار با هدف حفظ و نگهداری ارزش های 8 سال دفاع مقدس، تولید شده که روایت کاملا حقیقی از عملیات مرصاد و آزادسازی خرمشهر است.

وی گفت: ساخت این بازی رایانه ای کاملا ایرانی از سال 90 آغاز شده و در انجام این پروژه 35 نفر از جوانان کشور حضور داشتند. دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی اول تا هفتم شهریور، از ساعت 10 تا 21 در بوستان گفتگو تهران برگزار خواهد شد.


جولان جاسوسان انگلیسی در اینترنت/ مقامات بریتانیایی در دام جاسوسان
مهر/ شبکه های اینترنتی از جمله وب سایت ها و شبکه های اجتماعی تبدیل به جولانگاهی برای جاسوسان انگلیسی شده اند که گاهی اوقات همانند یک چاقو به مقامات انگلیسی نیز ضربه می زنند. سازمان ارتباطات دولت بریتانیا GCHQ یکی از سازمان های انگلیسی است که در سال های اخیر به جاسوسی از کاربران اینترنتی مشهور  شده است. این سازمان علاوه بر جاسوسی از شبکه های اینترنتی کشورهای اطراف به جاسوسی از کاربران بریتانیایی نیز می پردازد.

تاکنون نقشه مشخصی برای اعمال جاسوسی این گروه اعلام نشده اما گروه های جاسوسی به سادگی و بدون استفاده از برنامه خاصی به جاسوسی پرداخته و هیچ گونه رد پایی نیز از خود بر جای نمی گذارند. جاسوسان انگلیسی برنامه های رصد خود را از مقامات عالی رتبه انگلیسی دریافت کرده و بنا به گزارشات منتشر شده در سال 2009 میلادی، جاسوسان از 27 کشور دنیا جاسوسی کرده و اطلاعات مهم امنیتی را از آنها به سرقت برده بودند.

یکی از کارشناسان رایانه که تمایلی به افشا شدن اسمش ندارد در مصاحبه ای گفت:"عملکرد این تکنولوژی بسیار ساده است و جاسوسان موسسه GCHQ فعالیت برجسته یا منحصر به فردی را انجام نمی دهند اما عملکرد آنها از جایی حائز اهمیت می شود که به قوانین و همینطور حقوق دیگران کوچکترین اهمیتی نمی دهند زیرا مقامات اطلاعاتی و اجرایی باید قادر به پیگیری افرادی باشند که در عرصه قانون شکنی فعالیت کرده و به سرقت اموال و اطلاعات خصوصی مردم به صورت آنلاین می‌ پردازند.

وی در ادامه گفت:"مقامات انگلیسی در حالی به دنبال به دست آوردن اطلاعات سایر کشورها هستند که نمی دانند این عملکرد نه تنها می تواند موقعیت و ظاهر بریتانیا را در معرض خطر قرار دهد بلکه بسیاری از جاسوسان به اطلاعات مهم مقامات بریتانیایی نیز دسترسی داشته و  همانند یک چاقو عمل می کنند که در زمان مناسب دسته خود را خواهند برید!

تاکنون فیلم های بسیاری از عملیات های جاسوسی ساخته شده اند که جاسوسان پس از به دست آوردن اطلاعات مقامات عالی رتبه بریتانیا دچار سرنوشت های نامعلومی شده اند. این فیلم ها بر اساس واقعیت های عینی ساخته شده اند..."

جاسوسان بر سازمان های اطلاعاتی بریتانیا تسلط داشته و مانع از هرگونه هک یا نفوذ به اطلاعات توسط سایرین شده و کنترل تمام حفره های امنیتی را با سوالات مختلفی که در صورت ارائه پاسخ اشتباه آلارمی را به سازمان امنیتی ارسال می کند، پوشانده اند. در گزارش دیگری آمده است که سازمان GCHQ جاسوسی های خود را با نظارت و همینطور همکاری سازمان جاسوسی امریکا NSA انجام داده و بر شبکه های اینترنتی به خصوص شبکه های اجتماعی تسلط دارند.


معرفی 5 محصول تازه وارد فناوری/ لپ تاپی به سبکی پر و کوچکترین فلش‌مموری
مهر/ جدیدترین محصولات دیجیتالی روز دنیا در اندک زمانی وارد کشور می شود و بدون گارانتی و با گارانتی در سطح بازار به چشم می خورد. گشتی در بازار کامپیوتر و موبایل پایتخت از حضور مدلهای متفاوت و متنوع گوشی های موبایل، انواع تبلت و لپ تاپ تا لوازم جانبی حکایت دارد که اغلب آنها همزمان با عرضه جهانی به صورت واردات رسمی و غیررسمی و حتی مسافری به ایران می آیند.

به نظر می رسد کمپانی تایوانی اچ تی سی تمرکز بیشتری بر گوشی های ارزان قیمت هوشمند داشته و چندین محصول جدید به بازار عرضه کرده است، در همین حال کمپانی ایسوس که فعالیت پررنگی در حوزه سخت افزارهای کامپیوتری دارد این بار دو مدل لپ تاپ به بازار معرفی کرده است؛ محصولات کمپانی سیلیکون پاور با تمرکز بر ذخیره اطلاعات از دیگر تازه واردهای بازار است؛ در همین حال گوشی باریک سونی و کارت گرافیک جدید msi از دیگر تازه واردهای بازار دیجیتال محسوب می شود.

چند مدل ارزان قیمت از HTC
کمپانی HTC دو گوشی ارزان قیمت نسبت به مدلهای قبلی خود را با نام دیزایر 516 و دیزایر 616 به بازار عرضه کرده است که قیمت این دو مدل به ترتیب 580 هزار تومان و 780 هزار تومان اعلام شده است. هر دوی این گوشی ها دارای صحفه نمایش 5 اینچی، پردازشگر قوی با پشتیبانی دو سیم‌کارت و قابلیت عکس‌برداری پیشرفته هستند؛ HTC Desire 516، ترکیبی از دوربین 5 مگاپیکسلی پشتی و دوربین 2 مگاپیکسلی جلویی است و HTC Desire 616،  مجهز به دوربین 8 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری fullHD(1080p)  به همراه دوربین جلویی 2 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری 720p)) است.

مدل HTC Desire 616 دارای امکاناتی چون HTC Blinkfeed به عنوان یک خبرخوان تصویری است که امکان به روزرسانی اخبار مهم روزانه را برای کاربر مهیا می کند؛ در همین حال ویژگی برجسته نمایی ویدیویی (HTC Video Highlight ) با امکان مونتاژ حرفه ای فیلم از دیگر امکاناتی است که این گوشی دارد.



باین کمپانی مدل دیگری از گوشی را با نام HTC Desire 816 به عنوان یک گوشی میان قیمت نیز وارد بازار کرده است که حدود یک میلیون و 50 هزار تومان قیمت داده می شود. از جمله این امکانات می توان به داشتن بلندگوهای دو‌قلوی جلویی به همراه تقویت کننده های از پیش نصب شده و HTC BoomSound™ اشاره کرد. سرویس خبرخوان تصویری بر روی صفحه نمایش 5.5 اینچی و تعبیه دو دوربین 13 و 5 مگاپیکسلی از دیگر ویژگیهای این گوشی است.

پردازشگر چهار هسته ای، 1.6 گیگاهرتزی، و استاندارد اتصال به شبکه ‌4G LTE از دیگر امکانات این مدل است که در رنگهای مختلفی مانند آبی، خاکستری و شیری در بازار وجود دارد.

لپ تاپی به سبکی پر از ایسوس
جدیدترین لپ تاپ فوق سبک از خانواده ایسوس با نام ZENBOOK در بازار دیجیتال دیده می شود؛ بدنه این لپ تاپ فوق سبک از جنس آلومینیوم بوده تا علاوه بر سبکی، دوام و مقاومت بالایی نیز داشته باشد و حدود 3 میلیون و 240 هزار تومان قیمت داده می شود.

نمایشگر این دستگاه فوق سبک مجهز به پنل IPS FHD با ابعاد 13.3 اینچ است و تصاویری با کیفیت Full HD  و با زاویه دید بالا را به نمایش در می آورد. به علاوه در این لپتاپ از یک وب کم HD  نیز استفاده شده تا امکان برقراری ارتباط تصویری با کیفیت نیز برای کاربران میسر شود.



ZENBOOK UX32LN به پردازنده نسل چهارم Core شرکت اینتل و پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce مجهز شده و از سیستم عامل ویندوز 8 پیشتبانی می‏ کند؛ همچنین این محصول دارای 4گیگابایت حافظه داخلی و حداکثر 1 ترابایت هارددیسک است؛ تجهیز به 3 پورت USB 3.0، یک پورت HDMI، یک پورت mini Display Port و یک اسلات کارت خوان SD از دیگر ویژگیهای ZENBOOK ایسوس است.

استفاده از فناوری اختصاصی SonicMaster و بکارگیری اسپیکرهای Bang & Olufsen ICEpower برای افزایش عملکرد صوتی از دیگر امکانات این محصول است. این مدل برای امکان ذخیره سازی، به اشتراک گذاری و هماهنگ سازی اطلاعات با حجم بالا نیز از فناوری WebStorage بهره گرفته است.

این کمپانی نوع دیگری از لپ تاپ را نیز به بازار عرضه کرده که به نمایشگر 15.6 اینچی LED FHD مجهز است و در ساخت آن از فناوری اختصاصی Splendid Video Intelligent استفاده شده است. این فناوری برای دستگاه توانایی بوت تا حداکثر 2 ثانیه را مهیا می سازد؛ استفاده از چهارمین نسل از پردازنده های Core شرکت اینتل در کنار ویژگی USB Charge+ که امکان شارژ بلادرنگ دستگاه را فراهم می کند از دیگر ویژگیهای مدل ASUS N56JR است که از سیستم عامل ویندوز 8 Pro بهره می برد.



کوچکترین فلش مموری های پلاستیکی
کمپانی سیلیکون پاور نیز مجموعه جدیدی از فلش مموری‌های کوچک و کم وزن خود را تحت عنوان Touch T07 (با پورت USB 2.0) و Jewel J07 (با پورت USB 3.0) به بازار عرضه کرده که به اعتقاد فروشندگان از جمله کوچک‌ترین فلش‌مموری‌های موجود در بازار با بدنه ساخته شده از پلاستیک فشرده هستند. این محصولات از برای پیشگری از فقدان اطلاعات و جلوگیری از وارد آمدن هرگونه آسیب به آنها از فناوری Micro COB بهره مند شده اند و محافظ در برابر آب، گرد و غبار و لرزش هستند.



فلش مموری Touch T07در چهار رنگ صورتی، آبی، سبز و خاکستری تیره  در ظرفیت‌های 4، 8، 16، 32 و 64 گیگابایت عرضه شده و مدل J07 با اینترفیس USB 3.0 و در ظرفیت‌های 8، 16، 32 و 64 گیگابایت در بازار وجود دارد که مجهز به برنامه بازیابی اطلاعات ریکاوا برای دسترسی به فایل‌های حذف شده است.

باریک‌ترین تلفن هوشمند 5.3 اینچی جهان
به گزارش مهر/ گوشی باریک مدل XperiaTM T3 از Sony که حدود یک میلیون و 200 هزار تومان قیمت داده می شود در بازار عرضه شده است.

بدنه این گوشی از فولاد ضدزنگ است و کمپانی سونی مدعی است که این گوشی باریکترین تلفن هوشمند 5.3 اینچی در جهان است. صفحه‌نمایش TRILUMINOS™‎ برای موبایل با کیفیت HD به همراه Mobile BRAVIA® Engine 2، از جمله ویژگیهای این گوشی 4 هسته ای است.



این گوشی 148 گرم وزن دارد و در رنگهای سفید، مشکی و ارغوانی عرضه شده است. این مدل در دوربین از Cyber-shot بهره گرفته و دارای دوربین 8 مگاپیکسلی مجهز به Exmor RS™ برای موبایل است که به کاربر تصاویر مناسب حتی در شرایط نوری چالش‌برانگیز ارائه می‌دهد و HDR برای ویدیو به این معناست که می‌تواند حتی زمانی که نور پشت سوژه فیلم باشد.

Xperia T3 از شبکه‌های 4G پشتیبانی می‌کند و پردازشگر چهارهسته‌ای 1.4 گیگاهرتزی، باتری 2500 میلی آمپر ساعتی و مجهز بودن به فناوری Timeshift burst از دیگر ویژگیهای این گوشی است. این فناوری امکان گرفتن 31 عکس در دو ثانیه را فراهم می کند.

قدرتمندترین کارت گرافیک دو هسته‌ای جهان
کارت گرافیک MSI Geforce GTX Titan-Z با دو هسته گرافیکی مبتنی بر GK110 و در مجموع 5760 هسته Cuda از دیگر محصولات بازار دیجیتال است. این کارت گرافیک با داشتن ویژگی‌هایی همچون 12 گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 با پهنای باند 768-bit و پشتیبانی از رزولوشن 5K، قدرتمندترین کارت گرافیک دو هسته‌ای جهان محسوب می شود.

فرکانس هسته این کارت گرافیکی در حالت پیش فرض 706 مگاهرتز بوده که این مقدار در حالت Boost به 876 مگاهرتز افزایش می‌یابد، همچنین فرکانس حافظه آن نیز 7010 مگاهرتز به صورت موثر لحاظ شده است.

تکنولوژی GPU Boost 2.0 این کارت گرافیکی به کاربران این اجازه را می‌دهد که بتوانند فرکانس هسته کارت گرافیکی را با توجه به شرایط و موقعیت های گوناگون مدیریت کنند.

تکنولوژی NVIDIA 3D Vision Surround نیز این امکان را فراهم می کند که کاربران و گیمرهای حرفه‌ای از چهار مانیتور به صورت همزمان استفاده کنند؛ مقدار توان مصرفی یا TDP این محصول 375 وات است.

مدیا پد 8 اینچی از هوواوی
کمپانی چینی هوواوی نیز تبلت جدیدی با نام مدیاپد وارد بازار کرده است. مدل HUAWEI MediaPad M1 مجهز به یک صفحه نمایش مولتی تاچ خازنی از نوع IPS با کیفیت تصویر HD با رزلوشن 800x1280 پیکسل، همراه با فناوری Huawei SWS، دو بلندگوی رو به جلو و دو میکروفون برای کیفیت صدای بهتر و افکت های استریو است. این مدل مجهز به پردازشگر چهار هسته ای بوده و با یک باطری با ظرفیت 4800 mAh تغذیه می شود که با یک بار شارژ امکان 8 ساعت پخش فیلم را فراهم می کند.



MediaPad M1 با بدنه آلمینیومی و ظاهر متالیک براق بسیار نازک دارای ضخامت 7.9 mm و وزن 329 گرم است و از دوربین جلویی یک مگاپیکسل و دوربین پشتی 5 مگاپیکسل با فوکوس خودکار بهره گرفته است. قیمت این محصول در بازار 865 هزار تومان به فروش می رسد.


آیفون 6 با دو باطری متفاوت می‌آید/ شایعات داغ محصول جدید اپل
مهر/ جدیدترین محصول اپل با نام "آیفون6 " با دو مدل و همینطور دو باتری متفاوت در ماه‌های آتی به بازار فناوری ارائه خواهد شد. محصول جدید اپل تبدیل به یکی از پر حاشیه ترین خروجی های این کمپانی شده است. در هفته های اخیر، اخبار متفاوتی مبنی بر تاریخ عرضه و همینطور زمان رونمایی آیفون 6 در رسانه های مختلف منتشر شده که با تائید کمپانی اپل مواجه نشده است.

آیفون 6 در دو سایر 4.7 اینچی و 5.5 اینچی تا ماه های آتی وارد بازار خواهند شد. مدل کوچکتر"آیفون "6 و مدل بزرگترین "آیفون 6L " نامیده می شوند. اپل برای هر یک از این دو مدل باطری های مختلفی را در نظر گرفته و همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، آیفون بزرگتر نیاز به میزان باطری بیشتری نسبت به مدل کوچکتر دارد.

آیفون 6 با سایر 4.7 اینچی باطری 1810 میلی آمپر و مدل 5.5 اینچی با نام آیفون 6L مجهز به باطری 2915 است. آیفون 5 با سایز 4 اینچ از باطری1570 برخوردار بوده که می توان گفت آیفون 6 به نسبت آیفون 5 با رشد و همینطور ارتقاء قابل توجهی مواجه بوده است.


یک حمله پیامكی به کاربران اندروید/ پیامک 100 هزار مشترک "کیت کت" هک شد
مرکز ماهر/ مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای از حمله پیامكی به 100 هزار کاربر سیستم عامل کیت کت اندروید خبر داد که به موجب آن تمامی پیامك های تلفن قربانی به آدرس ایمیل هكر ارسال می شود. با اینكه سیستم عامل اندروید در نسخه جدید خود (كیت كت) راهكارهای جدیدی برای كنترل دسترسی های بسیار باز خود در ارسال و دریافت پیامك ارائه کرده اما بدافزارها همچنان قادر به ارسال پیامك در این نسخه ها هستند. بدین معنی كه نسخه های جدیدتر اندروید هم قادر به متوقف کردن این گونه بدافزارها نیستند.

از این رو در ماه اخیر، بدافزار Heart (یا XXShenqi در زبان چینی) در قالب یك برنامه قابل اطمینان كاربر را فریب داده و پس از تایید از سوی كاربر، به جمع آوری اطلاعات شخصی كاربر و همچنین گسترش خود با ارسال پیامكی حاوی یك لینك دانلود به 99 مخاطب اول دفتر تلفن قربانی اقدام می کند.

این بدافزار همچنین كاربران را جهت نصب كامپوننت دومی (com.android.trogoogle) فریب می دهد كه به موجب آن تمامی پیامك های تلفن قربانی به آدرس ایمیل هكر ارسال می شود. این بدافزار بطور متوسط هزینه ای نیز برای هر قربانی درپی دارد.

با توجه به كمبود مكانیزم های امنیتی، قدرت شناسایی در حوزه بدافزارهای تلفن های همراه پر واضح است به نحوی که طی تنها چند روز 20 میلیون پیامك ارسال شده و 100 هزار کاربر آلوده به این بدافزار شده اند. دلیل دیگر انتشار گسترده این بدافزار، استفاده از مفاهیم مهندسی اجتماعی است بدین ترتیب كه غالبا كاربران به لینك های ارسالی از سوی افراد ذخیره شده در دفتر تلفن خود، اطمینان می كنند.


تصاویری از نمونه‌های اولیه گجت‌های رایج امروزی
زومیت/ شرکت‌هایی مانند اپل، نینتندو، سونی و مایکروسافت خالق بسیاری از گجت‌هایی هستند که ما هر روز و در روال زندگی روزمره خود از آن‌ها استفاده ‌می‌کنیم. اما تمام این شرکت‌ها ساخت این گجت‌های پیشرفته امروزی را از یک نقطه‌ی ابتدایی شروع کرده‌اند. برخلاف محصولات شیک و سبک امروزی، اولین نمونه‌های ساخته شده توسط این کمپانی‌ها بسیار زمخت و سنگین بودند. اولین تلفن همراه توسط موتورولا ساخته شد و وزنی معادل 23 کیلوگرم داشت که تصویر آن را در بالا (کاور مقاله) مشاهده می‌کنید.

اگرچه اپل برای ساخت آیفون خود از این گوشی الگوبرداری نکرد ولی تصویر زیر به خوبی نشان می‌دهد این شرکت در سال 1983 در مسیر ساخت یک تلفن با نمایشگر لمسی قرار داشت.



این تبلت که Bashful نام داشت، نمونه‌ای از زبان طراحی صنعتی سفید رنگ اپل طی سال‌های 1983 تا 1990 است. به این ترتیب آن‌ها بار دیگر طی این سال‌ها شانس خود را در ساخت محصولی با نمایشگر لمسی امتحان کردند، البته شاید در آن زمان این محصولات دارای قلم مانند محصولات دارای قلم امروزی با استقبال مواجه نشدند.



در واقع پلی‌استیشن سونی محصولی بود که قرار بود سونی برای کمپانی نینتندو تولید کند و قرار بود پلی‌استیشن محصولی با قابلیت پشتیبانی از CD-ROM بوده و بعنوان نسل بعدی سوپر نینتندو معرفی شود. اما عدم توافق این دو کمپانی در بحث مجوزها، موجب شد تا سونی تصمیم به تک‌روی در این زمینه بگیرد و مسیری را به تنهایی ادامه دهد که به قدری سرشار از موفقیت بود که باعث شد تا این شرکت هیچگاه پشت سر خود را هم نگاه نکند.



در سال 2001، اولین اکس‌باکس در واقع به شکل حرف اکس (X) طراحی شده بود. گرچه باید بپذیریم که این طراحی در نوع خود بسیار جالب بود ولی همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید ضخامت این دستگاه واقعا زیاد بود و با توجه به نوع طراحی که داشت، به سختی روی میز‌های تلویزیون قرار می‌گرفت.



در انتها بد نیست تا با هم نگاهی به نمونه‌ی اولیه کنترلر Wii U متعلق به شرکت نینتندو بیاندازیم:





گوشی هوشمند فوق زیبای Sharp Aquos Crystal بدون حاشیه صفحه‌نمایش در راه است!
فارنت/ آیا از حاشیه‌های باریک دو طرف صفحه‌نمایش جی3 ال‌جی شگفت‌زده شده‌اید؟ پس با دیدن تصاویر گوشی جدید شارپ Aquos Crystal انگشت به دهان خواهید ماند. این گوشی تقریباً هیچ حاشیه و قابی در دو طرف و بالای صفحه‌نمایش خود ندارد و قرار است فردا رسماً رونمایی شود.

در مراسمی تحت عنوان "take the edge off” اپراتور اسپرینت آمریکا قصد دارد با همکاری شارپ این گوشی شگفت‌انگیز را به صورت اختصاصی معرفی و عرضه کند. همان طور که حدس زده‌اید این گوشی نسبت به گوشی‌های دیگر با اندازه مشابه صفحه‌نمایش بسیار کوچک‌تر خواهد بود.



در واقع ابعاد Sharp Aquos Crystal با صفحه‌نمایش 5 اینچی آن 131 میلی‌متر ارتفاع، 67 میلی‌متر عرض و 10 میلی‌متر ضخامت است. به این ترتیب ابعاد گوشی شبیه به گوشی‌های با صفحه‌نمایش 4.5 اینچی مانند موتو جی موتورولا خواهد بود! این گوشی همچنین 140 گرم وزن داشته و از نظر مشخصات در رده میانی بازار قرار می‌گیرد. صفحه‌نمایش با وضوح 720p، پردازنده اسنپ‌دراگون 400 با پشتیبانی از LTE، 1.5 گیگابایت رم، 8 گیگابایت حافظه داخلی و اندروید 4.4.2 مطمئناً به پای پرچم‌داران کنونی نمی‌رسد اما زیبایی و البته ویژگی‌های منحصر به فرد این گوشی مطمئناً خریداران خود را جذب خواهد کرد.



این گوشی با موتور صدای Harman Kardon و Clari-Fi می‌تواند اطلاعات از دست رفته هنگام فشرده‌سازی موزیک به فرمت mp3 را بازگرداند و LiveStage هم افکتی مشابه کنسرت‌ها را به همراه می‌آورد. چیزی که پیش از این نیز در نسخه Harman Kardon از اچ‌تی‌سی One M8 دیده بودیم. این گوشی قرار است هفتم شهریورماه به بازار عرضه شود. توجه شما را به گالری تصاویر این محصول شگفت‌انگیز جلب می‌کنیم.


سونی در حال کار بر روی تبلت کوچک‌تر Xperia Z3 Tablet Compact
فارنت/ تاکنون با عرضه تبلت عالی Xperia Z2 Tablet و Vaio Tap 11 تمرکز سونی بر روی تبلت‌های ده اینچی و یا بزرگتر بود و از آن‌جایی که می‌دانید استقبال کاربران از تبلت‌های کوچکتر هفت یا هشت اینچی نیز بسیار خوب است. به همین دلیل ظاهراً سونی تصمیم گرفته تا نسخه کامپکت تبلت بعدی خود را نیز ارائه کند.



وب‌سایت Techstatic اخیراً در راهنمای اسپیکر بلوتوث سونی BSC10 به نکته جالبی برخورد کرده است. در لیست دستگاه‌های سازگار به وضوح نام Xperia Z3 Tablet Compact در کنار سایر گوشی‌ها و تبلت‌های سونی به چشم می‌خورد و از آن‌جایی که این راهنما را سونی منتشر کرده است تقریباً می‌توان مطمئن بود که سونی یک تبلت کوچک‌تر در دستور کار دارد.



البته هنوز مشخصاتی در مورد این تبلت درز نکرده است اما احتمالاً با یک تبلت هشت اینچی یا کوچکتر با وضوح 1080p با پردازنده اسنپ‌دراگون 801 یا 805، حداقل دو گیگابایت حافظه رم و همچنین با استاندارد مقاوم در برابر آب و گرد و غبار مواجهیم.


دعوتنامه هواوی برای سیزدهم شهریورماه: منتظر Ascend Mate 7 باشید
فارنت/ بدون شک هفته دوم شهریورماه روزهایی جنجالی برای دوستداران فناوری خواهد بود و حالا نوبت به هواوی رسیده تا دعوتنامه خود را برای روز سیزدهم شهریورماه در نمایشگاه IFA 2014 ارسال کند. این دعوتنامه چیز زیادی را مشخص نکرده و تنها یک اثر انگشت از حضور احتمالی چنین حسگری در گوشی آینده هواوی خبر داده است.



برطبق شایعات هواوی قصد دارد فبلت Ascend Mate 7 را در این نمایشگاه معرفی کند. این فبلت احتمالاً با صفحه‌نمایش 6 اینچی و در دو نسخه، یکی با صفحه‌نمایش QHD و دیگری Full HD معرفی خواهد شد. پردازنده خانگی هواوی Kirin 920 هشت هسته‌ای، دوربین 13 مگاپیکسل در پشت و 5 مگاپیکسل در جلو، اندروید 4.4 و رابط کاربری Emotion UI 3.0 از دیگر مشخصات پرچمدار آینده هواوی هستند.


فناوری جدید صفحه نمایش برای حل ضعف بینایی بدون نیاز به عینک و لنز!
فارنت/ اکثر انسان‌ها در برهه‌ای از زندگی به عینک یا لنز برای بهبود بینایی نیازمند می‌شوند که این وسایل از قرن سیزدهم میلادی پا به زندگی انسان گذاشته‌اند. همان‌طور که روزانه بسیاری از انسان‌ها به صفحات نمایش دستگاه‌های دیجیتالی و کامپیوترها خیره می‌شوند، نیاز به تصحیح بینایی با عینک و لنز هم افزایش می‌یابد.

خوشبختانه محققان دانشگاه برکلی و MIT با معرفی فنّاوری جدیدی در صفحات نمایش به کمک انسان می‌آیند که این صفحات نمایش می‌توانند به‌طور خودکار خود را با چشمان ضعیف افراد تطبیق بدهند تا کاربر تصاویر را بدون نیاز به عینک و لنز به‌طور دقیق مشاهده کنند.

این صفحات می‌توانند در هر وسیله‌ی دیجیتالی مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوترهای شخصی و یا هر وسیله‌ای که دارای صفحه‌نمایش است به کار گرفته شوند. شاید روزی برسد که انسان دیگر نیازی به استفاده از این ابزار تصحیح بینایی پیدا نکند و بتواند به‌راحتی به کارهای روزانه‌اش برسد.



صفحات تصحیح کننده‌ی بینایی چه چیزی هستند؟

غالب اوقات نقص‌های موجود در بینایی براثر ناتوانی چشم در متمرکز شدن روی یک جسم در فاصله‌ای معین رخ می‌دهد که نتیجه‌ی این امر تار شدن تصویر و از شکل طبیعی افتادن آن می‌شود. کاری که عینک‌ها و لنزها انجام می‌دهند این است که به تصحیح این نواقص می‌پردازند تا فرد تصویر درستی را ببیند.

علاوه بر یک فیلتر نوری که در اولین لایه‌ی صفحه قرار دارد، نرم‌افزار مورداستفاده از الگوریتمی بهره می‌برد که بسته به نمره‌ی چشم کاربر اقدام به تغییر تصویر می‌کند تا چیزی که کاربر ببیند تصویری صاف باشد. دقت کنید که تصویری که یک فرد با چشم سالم روی صفحه می‌بیند الزاماً تصویری صاف نیست و ممکن است از چشم او تصویر تار باشد. در این فرایند تصحیح تصویر، هنگامی‌که نور هر پیکسل از حفره‌های روی فیلتر نوری عبور می‌کند، هم‌زمان هم الگوریتم استفاده‌شده اقدام به اعمال تغییراتی در نور عبوری از این حفره‌ها می‌کند و تجمیع پرتوهای نوری که به شبکیه‌ی کاربر می‌رسند باعث می‌شود تصویر برای وی شفاف و واضح باشد.

این الگوریتم که در دانشگاه برکلی تولید شده با تنظیم شدت پرتوهای خروجی اقدام به بهینه‌سازی تصویر برای چشم کاربر می‌کند. برایان بارسکی، پروفسور علوم کامپیوتر و علم بینایی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا می‌گوید:
    تکنیک مورداستفاده‌ی ما تصویر را تار و غیرواضح می‌کند و این تصویر فقط برای فردی که مشکلات بینایی دارد واضح دیده می‌شود و فردی که چشم سالمی دارد تصویر را بد می‌بیند.

در حال حاضر این صفحات نمی‌توانند به‌طور هم‌زمان به‌وسیله‌ی چند نفر با گستره‌های بینایی متفاوت مورداستفاده قرار بگیرند. این عمل درست همانند استفاده از عینک دیگران است که باعث می‌شود نتوانید به‌خوبی اطراف را ببینید. البته بنا بر گفته‌ی رامش راسکار، پروفسوری در MIT Media Lab که در این پروژه نقش داشته، صفحاتی که رزولوشن بالایی دارند می‌توانند هم‌زمان مورداستفاده‌ی بیش از یک نفر قرار بگیرند.

چه زمانی شاهد تجاری شدن این صفحات خواهیم بود؟
خبر خوب درباره‌ی این موضوع این است که این صفحات نیاز به سخت‌افزار جدیدی ندارند و با فنّاوری فعلی قابل ساخت هستند. گروه محققان دانشگاه برکلی با استفاده از یک آی‌پاد تاچ و یک فیلتر اکریلیکی چسبانده شده روی صفحه توانستند به خواسته‌ی خود دست پیدا eyeglassdisplay-prototypeکنند. این فیلتر دارای هزاران حفره‌ی موردنیاز برای عبور پرتوهای نور است.

سامسونگ، ال‌جی و چند غول بزرگ دیگر دنیای فنّاوری در حال خرج میلیون‌ها دلار پول برای تحقیق و توسعه‌ی صفحات نمایش هستند و مدتی پیش بود که ویدئویی از صفحه‌ی منعطف تولیدشده به‌وسیله‌ی ال‌جی تماشا کردیم. شاید تا چند سال آینده شاهد ورود این صفحات نمایش مصحح بینایی به بازار باشیم.

هنوز موانعی برای این کار وجود دارد مانند همان چیزی که اشاره کردیم؛ یعنی نبود قابلیت مشاهده‌ی هم‌زمان تصویر به‌وسیله‌ی چند کاربر. مانع دیگر این است که در حال حاضر و با فنّاوری فعلی کاربر نباید تغییر مکان بدهد و از یک زاویه‌ی ثابت به تصویر نگاه کند و در غیر این صورت عمل تصحیح به‌درستی صورت نخواهد گرفت. امیدواریم این موانع هم از سر راه برداشته شوند تا هر چه زودتر شاهد ورود این صفحات نمایش خاص به بازار باشیم.


مایکروسافت به دنبال تغییر نام مرورگر اینترنت اکسپلورر است
دیجیاتو/ اینترنت اکسپلورر بخاطر مشکلات امنیتی و نرم افزاری نسخه های پیشینش چندان خوشنام نبوده و نیست. و این مشکلات حتی در مواردی اعتبار مایکروسافت را هم خدشه دارد کرده. این نکات می توانند علل مثبتی برای تغییر نام و برند این مرورگر قدیمی باشند.

بر اساس گزارش Net Applications، مرورگر Internet Explorer بیش از ۵۸ درصد بازار مرورگرها را در دست دارد. این بیش از سه برابر میزان بازار گوگل کروم است که در جایگاه دوم قرار دارد. اما عوامل بالقوه ای که باعث شده احتمال تغییر نام اینترنت اکسپلورر بالا رود، پاسخ مهندسان اینترنت اکسپلورر در مایکروسافت به سوالی در یکی از تالارهای سایت ردیت بوده است. پاسخی که Jonathan Sampson به کاربری به نام asianorange و در یک AMA داده است.
(AMA مختصر شده Ask Me Anything است که شرکت ها و افراد مشهور برای پاسخگویی به عموم کاربران در آن شرکت می کنند.)



asianorange در این AMA سوال کرده: «آیا هیچگاه به تغییر نام Internet Explorer فکر کرده اید؟»

و جاناتان سامسون از مهندسان مایکروسافت در پاسخ به او گفته:
«در رابطه با این مساله به صورت خصوصی پیگیری هایی انجام شده. من به یاد می آورم بحث ویژه ای در قالب یک سری ایمیل با افراد زیادی در این رابطه انجام شده بود. ایده های بسیاری هم در خصوص تغییر این نام انجام شده که تا به امروز به نتیجه نرسیده اند.»

در ادامه این بحث، کاربر مذکور در خصوص دلایل باقی ماندن نام اینترنت اکسپلورر پس از مباحثه ایمیلی مربوطه پرسیده که جاناتان سامسون در مورد آن گفته:
«من به یاد می آورم که بحث تا همین چند هفته پیش هم ادامه داشت. کسی چه‌میداند، شاید در آینده نزدیک دوباره مطرح و اجرا شود.»

و با این حساب به نظر میرسد مایکروسافت تغییر مرورگرش را از چرخه مباحث مطروحه در شرکت حذف نکرده است.



مایکروسافت پیش از این بارها مشکلات امنیتی مرورگرش را بهبود بخشیده است. برای مثال این شرکت پشتیبانی از نسخه های قدیمی را متوقف کرده. در ژانویه ۲۰۱۶ مایکروسافت، اینترنت اکسپلورر ۹ را برای ویندوز ویستا و ویندوز سرور ۲۰۰۸ SP2 و اینترنت اکسپلورر ۱۰ را برای ویندوز سرور ۲۰۱۲ و اینترنت اکسپلورر ۱۱ را برای ویندوز ۷ SP1 و ویندوز سرور ۲۰۰۸ R2 SP1 و همچنین ویندوز ۸٫۱ و ویندوز سرور ۲۰۱۲ R2 متوقف می کند.

همچنین در این مباحثه از تیم اینترنت اکسپلورر در خصوص عرضه این مرورگر برای iOS و Android هم سوال شده که پاسخ داده اند: «در حال حاضر برنامه ای جهت عرضه این مرورگر برای iOS و اندروید در دست انجام نیست.» اما به نظر می رسد این مساله عملی شود چرا که مایکروسافت در اوایل سال جاری آفیس را -پس از مدت ها- برای آیپد عرضه کرده است.

در سال ۲۰۰۳، اینترنت اکسپلورر بیش از ۹۵ درصد بازار مرورگرها را در دست داشت. علت هم عرضه اینترنت اکسپلورر به عنوان مرورگر پیش فرض سیستم عامل ویندوز بود. اما با توجه به شکاف زمانی بزرگی که بین به روز رسانی نسخه ۶ به ۷ اینترنت اکسپلورر وجود داشت، موزیلا توانست با عرضه فایرفاکس در سال ۲۰۰۴، بخشی بازار مرورگرها را از ان خود کند. با این حال امروز کماکان اینترنت اکسپلورر بیشترین میزان کاربران را در میان مرورگرهای دیگر دارد. اما محبوبیت آن با توجه به مرورگرهای فایرفاکس، گوگل کروم، سافاری و اُپرا کمتر شده است.

سامسون در این باره ادامه می دهد: «این اصلا حس خوبی نیست؛ خصوصا که اینترنت اکسپلورر جدید نسبت به نسخه های اولیه بسیار بهبود یافته و عملکردش بسیار متفاوت و بهتر از گذشته است. ما از شانس مان در رابطه با عملکرد بهتر آگاهیم و می دانیم بازگرداندن هر کاربری که از اینترنت اکسپلورر برای دانلود یک مرورگر دیگر استفاده می کند بسیار سخت است.»


گوگل مپ تمام جابجایی های ما را دنبال و ثبت می کند
دیجیاتو/ گوگل از طریق گوگل مپ و تلفن همراه اندرویدی ما، تمام نقاطی که میرویم را دنبال کرده و با نقاطی روی نقشه ثبت می کند. اگر به دنبال نقشه ای از جابجایی های خود هستید به این لینک مراجعه کرده و با حسابی که روی تلفن اندرویدی تان ثبت کرده اید، در آن لاگین کنید. در این صورت چنانچه تنظیمات مربوطه بر روی گوشی و حساب گوگل تان روشن باشد، بر روی نقشه مکان هایی که طی یک تا سی روز اخیر رفته اید قابل مشاهده خواهد بود.

ماهیت تنظیمات حریم خصوصی هر چقدر هم پیچیده و محدود کننده باشد، باز هم امکان ثبت و ضبط داده های ما در جایی وجود دارد. الیزابت فلاکس که این مساله را بررسی کرده در این باره در پستی نوشته که بدون توجه به مساله حریم شخصی و بر خلاف آنچه در ذهنمان در خصوص جاهایی که می رویم ثبت می شود، این نقشه دو بعدی گوگل دید جالبی در خصوص جابجایی هامان به ما میدهد.



برای مثال او وضعیت خودش را که ساکن ملبورن استرالیاست مثال زده. در رابطه با الیزابت، او متوجه شده که طی یک ماه، در منطقه بسیار کوچکی جابجا شده است و البته نقاطی روی نقشه برای او ثبت شده اند که رفتن به آنجا را اصلا به یاد ندارد.به عنوان مثال او مطمئن نیست که طی یک ماه اخیر به خیابان Wood در شمال ملبورن رفته باشد در حالیکه این اطلاعات برای او توسط گوگل ثبت شده است.

با این توضیحات به نظر میرسد علاوه بر نگرانی هایی که در خصوص حریم خصوصی در مکان هایی که روزانه مرور می کنیم، فعلا امکان اشتباه این سیستم ثبت اطلاعات مکانی گوگل وجود دارد.

به هر حال مساله حریم خصوصی در رابطه با این رفتارهای گوگل و البته اپل -که بیشترین میزان کاربران سیستم عامل های موبایل را در اختیار دارند- همواره وجود خواهد داشت. با این وجود می توانیم با خاموش کردن بخش Location Service در تلفن اندرویدی مان امکان ثبت این اطلاعات را متوقف کنیم. هر چند که این اطلاعات -حداقل ظاهرا- به صورت خصوصی ثبت می شوند.


جان مک آفی می گوید از گوگل استفاده نکنید
دیجیاتو/ جان مک آفی بنیانگذار برند و کمپانی مک آفی که زمینه ی اصلی فعالیتش ارائه نرم افزارهای آنتی ویرس و راهکارهای امنیتی است به عموم مردم توصیه نموده تا در استفاده از گوگل احتیاط و یا دست از استفاده از این موتور جستجو بکشند.

مک آفی پس از مدت ها و به صورت غیر منتظره در کنفرانس امنیتی Defcon حضور یافت و در طی یک سخنرانی کوتاه در همین رابطه به حاضرین گفت: گوگل تلاش می کند این ذهینت را در ما پدید بیاورد که اگر چیزی برای مخفی کردن نداریم، نباید نگرانی حریم خصوصی خود و آگاهی دیگران از جریانات مرتبط به آن باشیم.



او در ادامه می افزاید اگر همه ی افراد از همه ی جزئیات زندگی سایرین آگاه شوند، آنگاه چه بر سر رفتارها و روابط انسانی خواهد آمد؟ این مسئله یی است که باید به آن بیاندیشیم زیرا همه ی ما مسائل خصوصی داریم که نمی خواهیم سایرین از آن آگاه شوند. سرکشی دیگران در زندگی شما آزادیتان را از بین خواهد برد، آزادی همه ی چیزی است که من دارم و به آن می اندیشم.

البته صحبت های مک آفی در این زمینه تازگی ندارد و پیش از این نیز گستردگی سرویس های گوگل و تسلط آن بر دیتای کاربران، و احتمال سو استفاده از آنها توسط این کمپانی یکی از بحث های جدی مطرح شده توسط کارشناسان امنیتی بوده است.

اندکی قبل مشخص گردید گوگل به بررسی خودکار تصاویر ارسالی توسط سرویس جیمیل جهت شناسایی موارد مرتبط به کودک آزاری می پردازد، و حتی در یک مورد خاص با شناسایی چنین عملی از جانب یکی از کاربران اقدام به دخالت خود سر و معرفی مجرم به مقامات قضایی نمود. برخی بر این باورند اگرچه اقدام گوگل در مبارزه با جرم مفید و موثر بوده است ولی ذات آن با رعایت حریم خصوصی کاربران در تضاد است.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار