سردار زمانیان تشریح کرد

کشف 5 هزار 559 میلیارد کالای قاچاق در 4 ماه نخست امسال/ دستگیری 32 هزار قاچاقچی در سراسر کشور

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی از رشد 68 درصد کشفیات کالای قاچاق و کشف 5 هزار 559 میلیارد ریال کالای قاچاق در 4 ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، سردار فتح اله زمانیان رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی در نشست خبری با اشاره به عملکرد پلیس در  حوزه کشف کالای قاچاق گفت: قاچاق به عنوان یک پدیده و معضل اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی است و دولت هم طی سالهای گذشته اقداماتی در این خصوص انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی دربخش مقابله‌ای با آن برخوردمی کند گفت: متاسفانه مشکل این است که قاچاق رامعضل اقتصادی می دانند در حالی که مشکل اقتصادی تنها لایه رویین آن محسوب می شود واین معضل در حوزه ازبین بردن اشتغال و واردات مشروبات الکلی و اقلام ضد فرهنگی تأثیرات همه جانبه دارد.

وی افزود: نیروی انتظامی در حوزه مقابله اقداماتی را در سال گذشته انجام داده واین اقدامات را با اهدافی برای سال جاری نیز ترسیم کرده است.

زمانیان مبارزه با قاچاق و اقلام ممنوعه و ضد فرهنگی و درکنار آن داروها و کالاهای دخانی را از اولویت‌های برنامه‌ای نیروی انتظامی برشمرد و گفت:‌همچنین بحث اطلاعاتی نیز درجهت شناسایی باندهای قاچاق جزو برنامه‌های ما است چرا که رسیدن به یک نتیجه مطلوب نیازمند ریشه یابی است.

ما به دنبال این هستیم که به صورت جریانی عمل کنیم و باندهای پشت پرده قاچاق را شناسایی کنیم . امسال نیز به دنبال پرونده‌هایی بودیم که ارزش ریالی آنها بالای پنج میلیارد ریال است.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی توسعه وارتقای سطح آموزش، همکاری و تعامل بین استانها و توسعه روابط گیری با سایر دستگاه‌ها را از دیگر اهداف این مجموعه برشمرد.

وی با اشاره به  اینکه در حوزه مقابله با قاچاق 14 مرحله طرحهای مختلف داریم که تا پایان سال اجرا خواهد شد بیان داشت: بیشتر این طرحها شامل کالاهای ممنوعه که جایگاه خاصی دارند ، قاچاق فرآورده‌های نفتی و مواد محترقه است و البته به واسطه نوع و جغرافیای جرم برنامه های منطقه‌ای نیز در دستور کار داریم.

زمانیان تصریح کرد: 4 مرحله طرح در خصوص پیگیری و کنترل اعمال و رفتار مجرمین ، 4 مرحله دوره و کارگاه آموزشی در سطح استانی داریم و اقداماتی درجهت پیگیری موضوع قانون مبارزه با قاچاق در 4 ماهه اولیه سال انجام دادیم که درحال اجراست.

همچنین تاکنون یک مرحله طرح کنترل مجرمین حرفه ای و هماهنگی با گمرک در رابطه با راه اندازی سامانه پیامکی کنترل ترانزیت کالا را داشته‌ایم.

*کشف کالای قاچاق به ارزش 559 میلیارد تومان

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی در ادامه ب با اشاره به رشد 68 درصدی کشف کالای قاچاق در 4 ماه نخست سال نسبت به سال گذشته گفت: در حوزه اجرایی ارزش ریالی کشفیات کالای قاچاق 5 هزار و 559 میلیارد ریال است که این رقم نتیجه 29 هزار و 600 پرونده در مراکز مختلف انتظامی در سراسر کشور رسیدگی شده است که 95 پرونده ارزش بالای 5 میلیارد ریال ، 472 پرونده از یک تا 50 میلیارد ریال و سایر پرونده‌ها از یک تا 100 میلیون تومان ارزش ریالی داشته‌اند و 32 هزار نفر نیز در این زمینه دستگیر شده اند.

زمانیان به رشد 20 درصدی کشفیات سوخت اشاره کرد و گفت : 30 میلیون لیتر سوخت که بیشتر در مناطق جنوبی و غربی قاچاق می‌شد کشف و سه هزار و 917 نفر نیز در این زمینه دستگیر شدند.

وی در این خصوص افزود: عوامل مختلفی در قاچاق سوخت دخیل هستند که یکی از این دلایل اختلاف قیمت سوخت با سایر مرزها است.
زمانیان از کشف 70 میلیون قلم انواع داروی قاچاق خبر داد که کشف این مورد بیش از 300 درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص سیگار نیز افزود: در 4 ماه نخست سال 134 میلیون نخ سیگار کشف شد که 16 درصد افزایش داشته و 996 نفر در این حوزه دستگیر شدند.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی در پایان  خاطر نشان کرد: در گذشته قاچاق فقط یک تخلف محسوب می شد و فرد متخلف با پرداخت جریمه تخلف خود را جبران می کرد اما هم اکنون قاچاق کالا و ارز جرم محسوب می شود و اگر کسی در این زمینه دستگیر شود از مجازات قانون جدید نخواهد گریخت.

انتهای پیام/

برچسب ها: حوزه ، مقابله ، اقدامات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار