معاون تحقيقات و فن آوری وزارت بهداشت اعلام کرد:

آمارهای مربوط به سونامی سرطان در ایران صحت ندارد/ 50 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است

ملک زاده گفت: 50 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است. اجرای برنامه استاندارد ثبت سرطان جمعيتی در تهران و 10 استان کشور جزو اولويت های مهم وزارت بهداشت است تا بتوانيم برنامه های کنترل سرطان در کشور را ارتقاء دهيم.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ دکتر رضا ملک زاده ضمن ارائه گزارشی از آمار انواع سرطان ها در ایران اعلام کرد: يکي از مهمترين موضوعات مهم در مورد بروز سرطان اين است که با افزايش سن متوسط جامعه، کنترل بيماريهای واگير، و افزايش عوامل خطر سرطان ها ميزان بروز سرطان در تمام دنيا در حال افزايش است.

معاون تحقيقات و فن آوري وزارت بهداشت همچنین گفت: البته اين افزايش در کشورهای در حال توسعه به مراتب بيشتر است. به طوری که در برآوردهای صورت گرفته در 20 سال آينده باید منتظر افزایش 80 درصدی رشد سرطان در کشورهای در حال توسعه باشیم.

وی با بیان این که کشور ما هم جزو همين کشورهاست، بر ضرورت برنامه ريزی لازم برای مقابله با این وضعیت تاکید کرد.

ملک زاده همچنین گفت: متاسفانه سرطان در بيماران در کشورهای در حال توسعه معمولا دير تشخيص داده می‌شود برای همین ميزان مرگ و مير بالاتر است.

 
آمارهای مربوط به سونامی سرطان در ایران صحت ندارد

به گفته معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت در سالهاي اخير اخبار و گزارشهاي متعددي مبني بر اينکه سونامی سرطان در کشور در حال رخ دادن است، منجر به نگرانی های مردم شده در حالی که آمارهاي موجود صحت اين موضوع را تاييد نمي کند.

ملک زاده خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهاي معتبر، ميزان بروز سرطان در ايران کمتر از کشورهاي دیگر است و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني، ميزان بروز سرطان در کشور ما بطور متوسط 134.7 نفر در هر 100 هزار نفر گزارش شده است.

وی با بیان این که بر اساس اين آمار سالانه 85 هزار نفر از مردم کشور ما به سرطان مبتلا مي شوند، اعلام کرد: حدود 55 هزار نفر به دليل سرطان جان خود را از دست مي دهند.

 
ضرورت ارائه دستورالعمل های بومی برای کنترل سرطان

ملک زاده اظهار کرد: شايعترين سرطان ها در مردان ايراني سرطان معده، و در زنان ايراني سرطان سینه، است. اين آمار نشان می دهد که الگوي بروز سرطان در کشور ما با ساير کشورها تفاوت دارد و لازم است دستورالعمل ها و برنامه ريزي هایی بصورت کاملا بومی در این زمینه ارائه شود.

وی با تاکید بر این که ضروری است برنامه ثبت سرطان ارتقاء ياید و  آمارهاي دقيق و صحيح از وضعيت سرطان در کشور منتشر گردد، تصریح کرد: خوشبختانه، پيشرفت تحقيقات سرطان در دنيا و کشور ما باعث شده است که اطلاعات در مورد سرطان و روشهای کنترل آن افزايش يابد. به طوری که بر اساس فعاليتهای صورت گرفته توسط وزارت بهداشت و مراکز تحقيقاتي کشور، اولويتهای کنترل سرطان مشخص شده و بر اساس اولويتهای تعيين شده اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

 عزم وزارت بهداشت برای توسعه برنامه های پیشگیری و درمان سرطان

 معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: 50 درصد از سرطان ها قابل پيشگيری  هستند و از طرفي 50درصد بيمارانی که به اين بيماری مبتلا می‌شوند، قابل درمان هستند.

وی با اشاره به این که وزارت بهداشت مصمم است برنامه‌های پيشگيری و درمان سرطان در کشور را توسعه دهد، افزود: در اين برنامه تلاش خواهد شد از سرطان تا حد امکان پيشگيری کنيم، درمان های لازم را ارائه داده و مراقبت های ضروری را در اختيار تمام بيماران قرار دهیم.

ملک زاده در پایان گفت: همچنين اجرای برنامه استاندارد ثبت سرطان جمعيتی در تهران و 10 استان کشور جزو اولويت های مهم اين وزارتخانه است تا ضمن ارائه آمارهای دقيق در مورد سرطان بتوانيم با ارزيابی روند رشد بيماری و مرگ و مير ناشی از آن و همچنين توسعه تحقيقات سرطان، برنامه های کنترل سرطان  در کشور را ارتقاء دهيم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۱۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
متاسفانه همین طور است خدا کنه بچه های اونایی که پاازیت پخش می کنند بگیرند تا بفهمند با جان وسلامتی مردم بازی نکنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
در خانواده بنده 3نفر سرطانی وجود دارد این که دروغ نیست البته خدا را شکر یکی خوش خیم بوده که خوب شده دونفر دیگر یکی بچه 7ساله است ویکی هم بزرگسال که در حال درمان می باشند کلا خانواده را در گیر کرده واز حالت عادی خارج شدیم جالب است بدانید ما در شهرستانی هستیم که هیچگونه امکانی برای در مان وجود ندارد باید هرهفته 200 کیلومتر رفت برگشت به مرکز استان انجام بدهیم خدا خیر شما بدهد در شهرستان های کوچک هم امکاناتی برای شیمی درمانی قائل بشوید که ما این قدر زجر نکشیم محمد از تویسرکان
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۵:۲۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
باید پارازیت رو حدف کنید تابشدت کاهش بیایید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۵:۲۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
دست بردارید این همه سرطان به خاطر این رفتارهای غیرانسانی شرکتهای مواد غذایی است و بس!!!!!!یک نگاه به گذشته داشته باشید کدامین مریضیها و این اسمهای خاص و سرطان به این شکل هر روز مردم را از پا در می آورد !! امروزه هر ساعت آمار سکته و سرطان رو به افزایش است خداوکیلی دست بردارید
آخرین اخبار