اصفهان/

عمر مفید کاشی های روی گنبد مسجد امام در شرایط کنونی 20 الی 30 سال است

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: عمر مفید هر کاشی با توجه به شرایط آب و هوایی در شرایط کنونی 20 سال و نهایتا 30 سال است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان "ناصر طاهری" افزود: شرایط جوی و نوسانات محیطی همانند بارانهای اسیدی ناشی از آلودگی هوا ، آفتاب و شرایط آب و هوایی عمر کاشی ها را بر روی بناهای تاریخی کوتاه کرده است .

وی اظهار داشت : با توجه به اینکه مصالحی که برای نصب کاشیها به کار می رود گچ می باشد و گچ نیز به سرعت فرسوده می گردد ، گنبدهایی که دارای کاشی می باشند هر چند سال یکبار نیاز به باز سازی دارند.

وی خاطر نشان کرد: کار عملیاتی مرمت و بازسازی گنبد مسجد امام در سه بخش طرح برداری ، آماده سازی کار در کارگاه زیر شبستان و انتقال کار به محل اصلی گنبد صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کار بازسازی کاشیهای گنبد آغاز شده است ولی با توجه به اینکه این کار نیاز به دقت در ارتفاع دارد و پیچیدگی های خاص خودش را خواهد داشت باید بخش به بخش و با توجه به شرایط آب و هوایی صورت گیرد که زمان بر است .

طاهری افزود: کاشیهای موجود بر روی بنا لایه تزئینی بنا را تشکیل می دهد و ارتباط ساختاری با اصل و سازه اصلی گنبد ندارد .

وی با اشاره به اینکه حفاظت اصل بنا در اولویت اول قرار دارد افزود: لایه های تزئینی بنا که قدمت چندانی ندارد در اولویت دوم می باشد.

وی به زمان بر بودن کار بازسازی کاشی های گنبد اشاره کرد و افزود: با توجه به مسوولیتهای های خاص بنا به دلیل ثبت جهانی بودن و حساسیت کار استاد کار در ارتفاع بالا و دقت در حمل و نقل مصالح این کار نیازمند زمان و دقت فراوانی است .

به گفته وی ، این گنبد دارای 16 ترک است که با توجه به زمان بر بودن کار آماده سازی کاشیها و با متناسب با شرایط آب و هوایی سالانه دو الی سه ترک کار بازسازی آن انجام می شود.

وی یاد آورشد: با توجه به اینکه این بنا از مجموعه میدان امام (ره) است که به ثبت جهانی رسیده است اعتبارات آن از محل مربوط به پایگاه جهانی در حوزه معاونت میراث فرهنگی استفاده می شود.

انتهای پیام
برچسب ها: اصفهان ، کاشی ، گنبد ، مسجد ، امام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.