زاکانی در موافقت با استیضاح وزیر علوم:

حامیان وزیر علوم در روز رای اعتماد، امروز راهی جز استیضاح نیافتند/ عدم توجه فرجی‌دانا به نامه وزیر اطلاعات

نماینده مردم تهران گفت: امروز این مطلب شامل حال ما در مجلس و دوستان خوبمان در دولت و همه مخاطبین و ناظرین این جلسه می‌باشد ما متاسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نداشتیم تا با بیان ایرادات اساسی و بسیار مهم بخش حیاتی دولت جلوی آسیب‌پذیری انقلاب اسلامی، ایران عزیز، دانشگاه‌ها و مردم خوبمان را بگیریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علیرضا زاکانی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه علنی امروز چهارشنبه 29 مرداد در موافقت با استیضاح وزیر علوم گفت: یکی از سنت‌های الهی امتحان و آزمون برای رشد انسان‌ها و افتراق بین راستگویان از دیگران است این که خداوند بزرگ فرمود همه مورد ابتلا و‌ آزمون قرار خواهند گرفت و به قول و ادعا بسنده نمی‌شود.  
 
* راهی جز استیضاح وزیر علوم نداشتیم

وی گفت: امروز این مطلب شامل حال ما در مجلس و دوستان خوبمان در دولت و همه مخاطبین و ناظرین این جلسه می‌باشد ما متاسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نداشتیم تا با بیان ایرادات اساسی و بسیار مهم بخش حیاتی دولت جلوی آسیب‌پذیری انقلاب اسلامی، ایران عزیز، دانشگاه‌ها و مردم خوبمان را بگیریم.  
 
نماینده تهران تصریح کرد: امروز فوریت اساسی در کشور عرصه اقتصادی و اولویت آن حوزه فرهنگی است و آموزش عالی کشور به عنوان بخش پیشران در حوزه فرهنگ در حوزه اقتصاد و شکل دهنده اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی مصون از تهدید بیگانگان و بدخواهان مردم شریف ایران اسلامی است.  
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: امروز باید کمر همت بست و از جمله موانع بالفعل و بالقوه راه عبور پیروزمدانه جنگ اقتصادی با دشمن را فراهم نمود و از آسیب‌ها و رخنه‌های موجود و آینده کاست آموزش عالی کشور دارای ویژگی دو چندان و حساسیت بالا می‌باشد.
 
وی خطاب به نمایندگان مجلس و اعضای دولت اظهار داشت: امروز روز امتحان ماست برای این که معلوم شود تربیت ما اسلامی، انقلابی و سیاسی درست است و یا تربیت جناحی، فرقه‌ای و باندی داریم توجه به حال مردم می‌کنیم و یا توجه به منافع جناح و حزب خودمان داریم.

زاکانی ادامه داد: عمدتا حامیان جدی دکتر فرجی‌دانا برای دریافت رای اعتماد در مجلس در سال گذشته بودند و امروز برای اصلاح جهت‌گیری نادرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری راهی جز استیضاح نیافتند.
 
* چرا استیضاح؟

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بیان داشت: سوال‌های اساسی این است چرا استیضاح! آیا راهی برای رفع اشکال نبود به راستی استیضاح کنندگان چه رفتاری را با وزیر علوم داشتند و چه پاسخی دریافت نمودند چرا استیضاح؟
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: علت اساسی قانون شکنی، التهاب آفرینی، فعال کردن همه گسل‌های قومی، منطقه‌ای و قبیله‌ای و سیاسی و گروه‌گرایی و باند بازی به جای توجه به تولید علم و انسان سازی در دانشگاه‌ها و اهتمام به ایجاد آرامش برای هر چه فعال نمودن محیط‌های علمی است.
 
وی نمونه‌های از این سرفصل‌ها اشاره کرد و گفت: به کارگیری برخی مسئولان وزارتخانه و دانشگاه‌ها بدون رعایت ماده 7 قانون حراست مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام و دریافت نظر وزارت اطلاعات از طریق حراست وزارت خانه و دانشگاه‌ها برای منصوب نمودن افراد در جایگاه‌های مدیریتی بود. ممکن است آقای وزیر با دریافت اخیر استعلام خود را تابع قانون معرفی نماید لذا باید سوال کرد چرا بعد از یک سال استعلام دریافت کردید و بدتر آن که چرا بعد از پیگیری نمایندگان و طرح استیضاح به این وظیفه قانونی خود عمل نمودید.
 
زاکانی ادامه داد: وزیر اطلاعات در دوره آقای روحانی و در همین دولت طی نامه‌ای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد دارای سوابق معلوم و ارتباط با گروه‌های مهارب و آشوب گر توسط وزارت علوم دانشگاه آزاد اسلامی اعتراض نمود.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: در جلسه‌ای که در حضور ریاست مجلس در 16 تیرتشکیل شد وزیر علوم با فرافکنی بیان داشتند که دانشگاه آزاد اساسا پاسخگو به وزارتخانه نیست و کارش جداست و در واقع رویه و مرام خود را عمل می‌نماید.  
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی اعلامی وزارت اطلاعات کار نداشتیم بلکه اعتراض ما این بود چرا که وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی به توجه به ارسال نامه از وزارت اطلاعات اقدام به جذب عناصر بی‌صلاحیت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نموده است و اصرار ما تاکید بر قانون بود چرا که افراد حق ورود به دانشگاه‌ها را برابر مصوبات گذشته تا وقتی که وزارت اطلاعات دوباره اعلام نماید و در تجدیدنظر خویش صلاحیت این افراد را تایید نماید نداشته و ندارند.
 
*منطق ما حکومتداری درست و با قاعده است
 
وی بیان داشت: منطق ما حکومتداری درست و با قاعده است و نه سلیقگی و بی‌ضابطه اداره کردن کشور است در این خصوص وزیر به نامه 126 نفری اعلامی از سوی وزیر اطلاعات عمل نکرد و اخیرا به نامه‌ای که مجددا امسال زده شده بود عمل نمود.
 
زاکانی گفت: مسائل دیگر ما ا عتراض به این بود که در انتخاب روسای دانشگاه‌ها و هیئت‌های جذب اساتید در دانشگاه‌ها همین رفتار سلیقگی و بی‌قانونی علی رغم اعتراض نمایندگان شورای انقلاب فرهنگی حتی رئیس‌جمهور تکرار شد.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر  اظهار داشت: طبق آیین نامه انتخاب روسای دانشگاه‌ها این انتخاب با معرفی وزیر علوم و انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد وزیر به بهانه نظرخواهی از اساتید و دانشگاهیان اقدام به اعزام هیئت‌های سه نفره به دانشگاه‌ها گرفت که در بسیاری از دانشگاه‌ها این هیئت‌ها منشا التهاب آفرینی و درگیری شدند.

*ما طرفدار آزادی هستیم اما فرق سیاسی‌کاری با آزادی را می‌دانیم

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار داشت: انتخاب گزینشی افراد به بهانه نظرخواهی از اساتید هم آرامش دانشگاه‌ها را برهم زدند و هم شورای انقلاب فرهنگی را تحت فشار قرار دادند این در حالی است که با اعتراض مکرر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاکید ریاست جمهوری بر توقف رویه خود ایشان با تغییر صورت نظرخواهی بدون این که هیچ تغییری در فعالیت ایشان داشته باشد و به کام گروه‌های خاص و آزمون پس داده افراطی گذشته تغییرات خود خواسته خویش را با فشار بر شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال نمودند.
 
وی ادامه داد: در خصوص هیئت‌های جذب رویه مجزا از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را به بهانه اظهارنظر گروه‌های تخصصی در دانشگاه‌ها دنبال نمودند که مورد اعتراض اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است .
 
وی در ادامه گفت: اولا نظرخواهی از اساتید و گروه‌ها مهم است اما شیوه آقای وزیر غلط می‌باشد و منجر به التهاب آفرینی در دانشگاه‌ها و سرمایه سوزی خواهد شد ثانیا چه کسی بر شیوه آقای وزیر نظارت می‌کند تا به اسم اساتید دانشگاه‌ها به کام گروه‌های فرصت طلب نیفتیم و ثالثا این رویه‌ای که به طور تلویحی و تصریحی خلاف مقررات می‌باشد تا وقتی مصوبات قانونی توسط مصوبات قانونی دیگر تغییر نیافته است قابل انجام نمی‌باشد.
 
زاکانی اظهار داشت: چرا آقای وزیر بر تصمیمات غیرقانونی خویش تاکید می‌ورزد نکته بعد التهاب آفرینی و فعال کردن گسل‌های امنیتی قومی مذهبی و قبیله‌ای و سیاسی در دانشگاه‌ها از دلایل دیگر معترضین به رویه وزیر علوم می‌باشد مجوز دادن به نشریات تجزیه طلب منحرف و فتنه‌گر از یک سو و فعال نمودن تشکل‌هایی که تجربه انحرافات و آشوب گری آن‌ها در اواخر دهه 70 ودهه 80 مشاهده شده است از این دست می‌باشد.  
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بیان داشت: نشریاتی که با پول با هدایت و امکانات خارج دانشگاه به نام دانشجویان مجوز از زیرمجموعه آقای دکتر فرجی‌دانا گرفتند و درخواست تجزیه ایران عزیز را دارند و با دعوت به آشوب و التهاب در دانشگاه‌ها و یا دعوت به بی‌اخلاقی می‌دهند آیا این نشریات دانشجویی است که با این کیفیت چاپ شده‌اند و در آن مبانی دین مبین اسلام و تمامیت ارضی ایران و وحدت ایران زیر سوال رفته است و درخواست تجزیه ایران شده است البته بعد از اعتراض نمایندگان آقای وزیر دستورالعمل محرمانه‌ای برای جلوگیری از این مجوزها دادند که محرمانه بودن این دستورالعمل مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت و آن را علنی نمودند و تکمله آن را ارسال نمودند، ولی نبود اراده اصلاح و رویه غلط حاکم بر وزارتخانه در این بخش هم به بهانه ضرورت آزادی دردانشگاه‌ها موجب این رفتارهای ناصواب و مغایر با اصل اسلام و تمامیت ایران شده است.
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: این‌جا به صراحت می‌گوییم پرچم آزادی خواهی و آزاد اندیشی و اصرار بر سیاسی بودن دانشگاه‌ها به روایت تاریخ در دست رهبر معظم انقلاب است تا این که در گذشته عده‌ای می‌خواستند با تهدید آزادی تحکم به ما در زمان دانشجویی بودنمان دانشگاه‌ها را غیرسیاسی کنند.
 
وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه خدا لعنت کند کسانی که دانشگاه‌ها را غیرسیاسی کنند ادامه داد: ما فرزندان انقلاب آزادی و توسعه آن هستیم حتی در سخت‌ترین شرایط در فتنه سال 88 به لطف الهی دانشگاه به دانشگاه می‌گشتیم و با برگزاری تریبون‌های آزاد و مطالبه مناظره با مدعیان دروغین تقلب در انتخابات را می‌نمودیم ولی هیچ کدام از آنان حاضر به مناظره در مقابل دانشجویان نبودند و دلایل مستدل و منطقی نداشتند و حاضر به مناظره نبودند.
 
زاکانی بیان داشت: ما طرفدار آزادی هستیم اما فرق سیاسی‌کاری با آزادی را می‌دانیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بیان داشت: بازگشت عناصر مشکل‌دار از جمله دارای مشکلات اخلاقی به دانشگاه‌ها می‌باشد که مورد اعتراض استیضاح کنندگان بود.
 
* دغدغه وزارتخانه برای اصلاح دانشگاه چیست؟

وی ادامه داد: یادم است دانشجویان و اساتید یکی از دانشگاه‌ها به بنده مراجعه نمودند و با ارائه طومارهای متعدد به بیان تلخ خودکشی سه نفر از دانشجویان به واسطه جنایت‌های یکی از به اصطلاح اساتید بودند این استاد بی‌اخلاق از دانشگاه اخراج شده بود ولی در دوره فرجی‌دانا به دانشگاه دعوت و دستور داده شده بود برای ایشان کلاس گذاشته شود با اعتراض به سوال بنده فرجی‌دانا دستور دادند تا درس ایشان لغو گردد ولی ایشان با حضور در دانشگاه و تهدید دانشجویان مسیر گذشته را ادامه می‌داد مجدد بنده اعتراض نمودم این اعتراض سبب شد از ورود ایشان به دانشگاه جلوگیری کنند اما هم چنان اتاق ایشان پابرجاست و ایشان از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند این اعتراض ما بود ولی دغدغه وزارتخانه برای اصلاح دانشگاه چیست؟
 
* وزارت علوم دغدغه اصلاح در دانشگاه‌ها را ندارد

زاکانی تاکید کرد: اساتید به اصطلاح اخراجی به دانشگاه برگشتند تا بلای جان دانشجویان معصوم دانشگاه ما شوند اگر ما متوجه نشدیم و اعتراض نکردیم الان این افراد در دانشگاه حضور دارند اسنادش در دست بنده است این اسنادی است که همین افراد به واسطه مسائل اخلاقی و یا سایر مسائل اخراج شدند مجدد به دانشگاه بازگشتند و آن یک نفر اعتراض کردیم اخراجش کردند اشکال ما به همین رویه‌ای است که وزارت علوم دغدغه اصلاح در دانشگاه‌ها را ندارد.
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار داشت:دلایل وزارت علوم آرای دیوان عدالت است اما با توجه به اشکالات شکل دیوان عدالت اداری برای ارجاع پرونده به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات هم عرض و یا بررسی پرونده در هیئت جذب متاسفانه این افراد مجددا با ابلاغ وزارت علوم بدون طی نمودن نکات بیان شده در بیان دیوان عدالت اداری به دانشگاه‌ها برگشتند.  
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر افزود: اعتراض دیگر ما از رویه دبیرخانه در به کارگیری عناصر آشوب‌گر و فتنه‌گر بود وزیر در جلسات مکرر اعلام می‌داشتد که هیچ فتنه‌گری را دردانشگاه به کار نگرفته‌اند و از ما می‌خواستند نام افراد را ببریم صحبت نمایندگان مجلس این بود که همین سیاست‌ها را که در جلسات می‌گویید اعلام کنید فتنه‌گر نیز از منظر نمایندگان کسی بود که سخنرانی مقام معظم رهبری در 29 خرداد سال 88 در آشوب‌گری شرکت یا دعوت به آشوب‌گری کرده باشد اما وزیر از اعلام این سیاست خودداری کرد تا جایی که الان در وزارتخانه یا در برخی دانشگاه‌ها کسانی مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیم را گرفتند که از عناصر آشوب‌گر و فتنه‌گر می‌باشند.
 
وی تصریح کرد: دغدغه دیگر ما انسداد در تولید علم و کند شدن روند رو به رشد آموزش و پرورش و توسعه دانش در کشور بود که مستقیما در آینده درخشان ایران و حرکت در مسیر تمدن اسلامی تاثیرگذار خواهد بود و امروز نیز پایه‌های اقتصاد مقاومتی را لرزاند و با ایجاد زمینه التهاب، رکود قهقرای علمی را سبب شد.  
 
زاکانی گفت: مخالفت ما با کارهای غیرقانونی، غیراخلاقی، سبک، مجرمانه و سیاسی‌کاری‌هایی مثل بورس بود والا ما و دوستانمان هیچ اطلاعی از رویه قانونی بورس نداشته و نداریم به نظرم بخش زیادی از وزرای محترم و ریاست جمهوری از این موهبت الهی بهره بردند که بهره‌ای مطلوب است لذا بورس شدن شیوه قانونی است و اشکال ما این بود که شورای عالی بورس در دوره گذشته با تمهیدات قانونی عده‌ای را بورس کرده است و وزارت علوم حق لغو کردن قریب به 3هزار و 500 نفرنخبگان کشور را ندارند و یا ایجاد تشویش برای آن‌ها جایز نیست.
 
* مسئولان وزارت علوم با بی‌تدبیری آبروی نخبگان کشور را بردند

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بیان داشت: احتمال خلاف است لذا باید کمیته‌ای را تشکیل دهند و با رسیدگی به تخلفات با تخلفات برخورد کنند و مجلس هم از آن‌ها حمایت خواهد کرد اما معاونین و مسئولان وزارت علوم با بی‌تدبیری آبروی نخبگان کشور را بردند و حتی رسانه‌های وابسته با تبانی با برخی مسئولان وزارت علوم اسامی این عزیزان را رسانه‌ای کردند در منطق آبرو و ارض مفسدان اقتصادی قاچاقچیان محفوظ باشد باشد اما آبروی نخبگان و فرهیختگان کشور ارزشی ندارد.  
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر  تاکید داشت: آن چه برای ما درد آور است مواجهه منطقی و قانونی با وزیر علوم از جانب نمایندگان است ولی لجاجت وزیر علوم مشکلات را تشدید کرده است آیا معاون آموزشی گذاشتن دولت که با مخالفت نمایندگان مواجه شد و رای اعتماد نگرفت و یا مشاور عالی نمودن فرد دیگری که مجلس مخالفت خویش را با معرفی ایشان به عنوان وزیر علوم اظهار داشت نشان از بی‌تدبیری است یا حکایت از لجبازی دارد؟  
 
وی خطاب به مردم اظهار داشت: رفتارهای مجلس کاملا قانونی و خیرخواهانه بود ما چگونه رفتار کردیم؟ از یک هفته بعد از رای اعتماد با شروع انتصابات دکتر فرجی‌دانا حداد عادل ابوترابی‌ با ایشان جلسه گذاشتند و اصلاح مسیر را درخواست نمودند.
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد: نکات فوق الذکر و سایر نکات را در جلسات متعدد کمیسیون آموزش به وی تذکر دادند نمایندگان قبل از سال به واسطه نامه وزارت اطلاعات از رویه قانونی جذب عناصر بی‌صلاحیت در دانشگاه‌ها جلسه‌ای در دفتر ریاست مجلس تشکیل شد و درخواست اصلاح رویه توسط ریاست محترم طی دو هفته گردید که باز ایشان این اصلاحات را انجام ندادند.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: از وزیر سوال شد و مجلس کارت زرد به ایشان داد ولی راه ناصواب اصلاح نشد جلسات متعددی با حضور مشاور آقای روحانی وزیر علوم معاون پارلمانی دولت و نمایندگان معترض به رویه غلط وزارت علوم در حضور ریاست مجلس، نواب مجلس، روسای فراکسیون‌های مجلس و ریاست کمیسیون آموزش مجلس تشکیل شد اما راه نادرست در کمال تحیر ادامه یافت یک ماه فرصت داده شد ولی کاری معلوم و امیدوار کننده انجام نشد لذا ما مجبور به استیضاح شدیم.
 
* تهمت سیاسی بودن به نمایندگان و مجلس زدند

زاکانی گفت: وزیر با عمل نکردن به وعده‌ها لجبازی نمودند و بر رویه‌های غلط خود تاکید نمودند تهمت سیاسی بودن به نمایندگان و مجلس زدند، تهدید به استمرار مسیر طی شده تاکنون برای آینده نمودند به اصطلاح با افشاگری غیراخلاقی و مجرمانه خودشان درباره بورس‌ها خواستند مجلس و نمایندگان را تحت فشار قرار دهند دنبال تجمیع نمایندگان بودند بنده یازده سال در مجلس هستم در هیچ استیضاحی به اندازه این استیضاح نمایندگان تحت فشار قرار نگرفتند معامله‌گری معنایش چیست؟ همه شروع به وعده دادن کردن چرا؟ مگر پاسخگویی ایجاد زمینه روشن شدن اذهان عمومی نیاز به این مقدمات دارد؟  

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بیان داشت: جوسازی و توهین کردند، استهزا و مسخره نمودند و مردم و نمایندگان مجلس را به استهزا گرفتند و در نهایت وزیر علوم ما را متهم به سهم خواهی کردند، در ماه رمضان وزیر علوم بیان داشت که اگر من همه دانشکده می‌دادم رشوه می‌دادم نمایندگان با من کاری نداشتند جناب آقای وزیر بنده و امثال بنده چیزی جز خیرخواهی چیزی خواستیم؟ خواهش می‌کنم لطفا پشت تریبون بیان کنید.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: اسف‌بارتر این که حمایت همه ضد انقلاب و رسانه‌های خارجی از وزیر محترم و اتهامات اخیر روز افزون مجلس در این رسانه‌ها چیزی است که بسیار آزاردهنده است جناب آقای وزیر نباید راهی که رفته‌اید تامل کنید و فکر کنید که چه طور دشمنان انقلاب را شاد نمودید و دوستان انقلاب را نگران باید از گذشته عبرت گرفت.  

انتهای پیام/
برچسب ها: صحن ، علنی ، استیضاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار