رییس کل سازمان امور مالیاتی خبر داد

رشد 48 درصدی درآمدهای مالیاتی نسبت به سال گذشته / حذف مالیات بر ارزش افزوده غیرممکن است

رییس کل سازمان امور مالیاتی گفت: درآمدهای مالیاتی در 5 ماه نخست امسال به 23 هزار میلیارد تومان رسید که نشان‌دهنده رشد 48 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عسکری معاون وزیر اقتصاد در نشست خبری به عملکرد مالیاتی در 5 ماه نخست امسال اشاره کرد و اظهار داشت: درآمدهای مالیاتی در این مدت به 23 هزار میلیارد تومان رسید که این رقم در سال گذشته 15 هزار و 600 میلیارد تومان بود.
 
وی افزود: این ارقام نشان‌دهنده رشد حدود 48 درصدی درآمدهای مالیاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
 
عسکری تصریح کرد: همچنین نسبت به بودجه مصوب، 93 درصد درآمدها تحقق یافته که هم رشد مناسبی در حوزه درآمدهای مالیاتی و هم تحقق مناسبی است.

* معوقات بنگاه‌های تولیدی در لیست مشکوک الوصولی بانک‌هاست
عسکری در خصوص معوقات بانک‌های تولیدی گفت: بانک‌ها این معوقات را در لیست مشکوک الوصولی خود قرار داده‌اند و نه در لیست مطالبات سوخت شده.
 
وی افزود: زمانی که مطالبه‌ای را بانک از طلبکار خود دارد و به هیچ عنوان نمی‌تواند آن را دریافت کند این مطالبه را در لیست مطالبات سوخت شده قرار می‌دهد اما مطالبات مشکوک الوصول به این مرحله نرسیده و امکان وصول آنها پیش‌بینی شده است.
 
عسکری ادامه داد: بنابراین ما این واحدها را به عنوان درآمد شناسایی کرده و اقدام به اخذ مالیات می‌کنیم مگر اینکه قانونی ما را از این امر منع کند وگرنه در شرایط فعلی امکان حذفش وجود ندارد.
 
* مالیات از بنگاه‌های تولیدی سودده اخذ می‌شود
 
وی تصریح کرد: در بخش تولید و بنگاه‌های اقتصادی، مالیات زمانی اخذ می‌کنیم که بنگاه به سود رسیده باشد.
 
وی افزود: زمانی که به ما محرز شود بنگاه تولیدی زیان‌ده شده مالیاتی از آن اخذ نمی‌کنیم.
 
وی تأکید کرد: بنابراین اگر رکود موجب زیان‌ده شدن تولید شود نظام مالیاتی دنبال اخذ مالیات نخواهد بود چرا که ما در صورت تشخیص سود مالیات اخذ می‌کنیم.
 
* تنها از 50 درصد ظرفیت‌های اقتصاد کشور به درستی مالیات می‌گیریم

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه بر اساس شاخص برابری قدرت خرید، ایران جزء‌ 20 کشور اقتصادی دنیا است گفت: بنابراین اقتصاد ایران یک اقتصاد بزرگ با ظرفیت‌های بسیار زیاد است و در این بین بسیاری از ظرفیت‌ها در اقتصاد ایران هنوز برای اخذ مالیات شناسایی نشده‌اند.
 
وی ادامه داد: اما آن بخش اقتصاد که فعالیت و مالیاتشان تشخیص داده شده فشاری را متحمل نشده‌اند بلکه این فشار به واحدهایی تحمیل شده که یا شناسایی جدید هستند و یا درآمد و فعالیت‌هایشان به تازگی در نظام مالیاتی شناسایی شده است.
 
وی تصریح کرد: هم اکنون از حدود 50 درصد ظرفیت اقتصاد به درستی مالیات می‌گیریم.
 
* رشد 34 درصدی مالیات اصناف

رییس کل سازمان امور مالیاتی در خصوص رشد مالیات اصناف گفت: متوسط مالیات‌های کشور در 5 ماهه نخست امسال 48 درصد رشد کرده در حالی که متوسط رشد مالیات اصناف با رشد 34 درصدی مواجه بوده است.
 
وی افزود: بنابراین این ارقام نشان می‌دهد مالیات اصناف نیز هنوز به متوسط کشور نرسیده است.
 
وی همچنین در ادامه با بیان اینکه در تصور اول این طور به نظر می‌رسد که تنها بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در بسته خروج غیرتورمی از رکود دیده شده‌اند گفت: اما در واقع این بسته تمام بخش‌های اقتصاد را در نظر می‌گیرد که البته  آن بخشی که فعالیت‌های بزرگتری دارند مورد توجه قرار گرفته است.
 
* ما خواستار تحرک بیشتر فروشندگان طلا و جواهر در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستیم

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به جلسه سازمان امور مالیاتی با اتحادیه طلا و جواهر در دو ماه قبل اظهار داشت: فرض ما این بود که طلافروشان در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تحرک بیشتری را نشان دهند اما باگذشت 2 ماه ما از این مسئله راضی نیستیم چرا که قرار بود به عنوان مثال اصلاحاتی در فاکتورها انجام گیرد که هنوز این موضوع عملیاتی نشده است.
 
وی تصریح کرد: البته اتحادیه طلا و جواهر بنا را بر افزایش همکاری با ما جهت اجرای این قانون گذاشته است که امیدواریم این نگاه به پیکره این اتحادیه منتقل شود.
 
* حذف قانون مالیات بر ارزش افزوده قابل تصور نیست

وی با تأکید بر اینکه حذف قانون بر مالیات ارزش افزوده را حتی نمی‌توان تصور کرد افزود: این قانون یک قانون معتبر و ابزار قوی در نظام مالیاتی است.
 
وی با بیان اینکه درآمد حاصل از این قانون عددی است که نمی‌توان از آن صرف نظر کرد گفت: امسال 23 هزار میلیارد تومان درآمد مالیات ارزش بر ارزش افزوده داشتیم بنابراین دلیلی برای حذف‌ آن وجود ندارد.  
 
* نحوه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه
 
عسکری با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه در لایحه اصلاح مالیات ذکر شده است گفت: مالیات بر عایدی سرمایه نسبت به املاکی است که قبلاً در اقتصاد تولید و عرضه شده‌اند و این مالیات مشمول عرضه‌های جدید نمی‌شود.
 
وی افزود: این مالیات در دنیا تا 70 درصد ارزش خالص است ولی در ایران از 3 درصد شروع شده و طی سالیان آتی به 28 درصد می‌رسد.
 
وی ادامه داد: التبه این موضوع هنوز به تصویب مجلس نرسیده و در صورت تصویب به عنوان پایه مالیاتی اخذ می‌شود.
 
* بررسی اصلاح قانون مالیات امروز در مجلس
 
معاون وزیر اقتصاد در ادامه به لزوم اصلاح قانون مالیات اشاره کرد و گفت: در دولت قبل این موضوع با یک فوریت تقدیم مجلس شد که بخشی از آن سال گذشته به تصویب رسید ولی 8 بند از آن به کمیسیون اقتصادی مجلس منتقل شد.
 
وی افزود: خوشبختانه در 5 ماه نخست امسال با رایزنی‌های انجام شده نتیجه کار کمیسیون در هفته قبل تقدیم صحن علنی شد که امروز در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.
 
* تدوین پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده
 
وی در ادامه تصریح کرد: بحث‌های کارشناسی تدوین پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده هفته پیش به اتمام رسید.
 
وی افزود: این پیش‌نویس در کارگروه تبیین و اصلاح مالیات بر ارزش افزوده تقدیم خواهد شد و امیدواریم هر چه سریعتر نهایی شده و از طرف دولت تقدیم مجلس شود.
 
* اخذ مالیات از موسسات غیرمجاز مالی
 
رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه موسسات غیرمجاز مالی یک معضل در اقتصاد کشور محسوب می‌شوند گفت: این مؤسسات فعالیت مالی می‌کنند اما نظام بانکداری نظارت دقیقی بر فعالیت آنان ندارد اما نظام بانکداری نظارت دقیقی بر فعالیت آنان ندارند اما سیاست‌های پولی و مالی  را تحت تأثیر خود را قرار می‌دهند.
 
وی افزود: اگر سقفی از بانک وام بگیرد هزینه این وام را به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی مورد پذیرش قرار می‌دهیم اما اگر همین شخص از یک مؤسسه بدون مجوز بانک مرکزی وام بگیرد هزینه مالی را به عنوان هزینه قابل قبول پذیرش نمی‌کنیم.
 
وی ادامه داد: به طور کلی هر کسی که در حوزه اقتصاد فعالیت کند و چه از بانک مرکزی مجوز داشته باشد و چه مجوز نداشته باشد ما موظف به اخذ مالیات از آنها هستیم.
 
وی تأکید کرد: این موسسات شاید از موسسات مرکزی تمکین نکنند اما از نظام مالیاتی باید تمکین کنند.
 
* سیستمی شدن پروژه فرار مالیاتی بعد از سال 95

وی افزود: پروژه انتخاب بر اساس ریسک را بعد از سال 95 به صورت سیستمی در می‌آوریم.
 
وی ادامه داد: هم اکنون پروژه جلوگیری از فرار مالیاتی به صورت سنتی انجام می‌شود.
 که با توجه به این که این پروژه جز طرح‌های جامع است از سال 95 این پروژه را به صورت سیستمی عمل خواهیم کرد.
 
وی همچنین در خصوص مالیات برخانه های خالی نیز گفت: مالیات بر خانه‌های در لایحه تقدیمی مجلس قبل از عید تصویب شد و ما منتظر ابلاغ آن هستیم.
 
* 6 تا 7 درصد مالیات کشور شامل مالیات حقوق بگیران می‌شود
 
وی با بیان اینکه حدود 6 تا 7 درصد مالیات کشور حقوق بگیران می‌دهد گفت بیش از 90 درصد مابقی را بخش‌های دیگر اقتصاد کشور پرداخت می‌کنند اما مالیات پرداختی حقوق بگیران در مقایسه با بخش‌های صنفی بیشتر است.

انتهای پیام/


برچسب ها: مالیات ، درآمد ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار