بیرجند/

طرح غربالگری اضطراب کودکان در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: امسال نیز در سطح استان طرح غربالگری اضطراب کودکان مهدکودک اجرا می‌شود و پیش‌بینی بر این است که طرح پیشگیری از معلولیت دوران سالمندی در سال بعد در سطح استان اجرا شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،شهرام شیخانی، اظهار کرد: در عملکرد سال گذشته و به صورت کلی اجرای طرح‌های پیشگیری در شهرستان طبس رضایت‌بخش بوده است.

وی افزود: در برخی از طرح‌ها مثل پیشگیری از اعتیاد، مشاوره روانشناختی و مشاوره ژنتیک با چالش‌هایی مانند کمبود پرسنل تخصصی روبه رو بوده‌ایم.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در طبس از سال گذشته طرح پایلوت مشاوره روانشناختی در ارتباط با متقاضیان طلاق اجرا می‌شود و از بین هشت استان، خراسان جنوبی جزو این استان‌ها بود که دو نفر از  استان به تهران اعزام شدند و در دوره آموزشی یک نفر از طبس و  یک نفر از بیرجند قبول شده‌اند و به دادگستری معرفی می‌شوند که طبس در این طرح ملی مشارکت داشته است.

شیخانی ادامه داد: هر طرحی که در دیگر شهرستان‌های استان اجرا شود در طبس نیز اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال نیز در سطح استان طرح غربالگری اضطراب کودکان مهد کودک اجرا می‌شود و پیش‌بینی بر این است که طرح پیشگیری از معلولیت دوران سالمندی در سال بعد در سطح استان اجرا شود که پایلوت در بیرجند و چند منطقه دیگر در حال اجرا است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: طبس از خط تلفن 1480 بهره‌مند شده است و مردم می‌توانند در ارتباط با مشاوره روانشناختی به صورت فردی، خانوادگی، کودک و نوجوان، مسائل جنسی و اعتیاد بهره‌مند شوند.

شیخانی در ارتباط با بحث اعتیاد در طبس گفت: بحث درمان اعتیاد در طبس و مراکز سرپایی و مراکز اقامتی میان مدت و کمپ‌ها وضعیت خوبی دارد.

وی افزود: در حیطه پیشگیری مشکلاتی وجود داشت و برخی مؤسسات با کمبود نیرو تخصصی مواجه بودند پیش‌بینی شده است از ابتدای مهر ماه به مدت دو ماه دوره پودمانی دانشگاهی ویژه تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد اجرا شود که امید است در سه ماهه پایانی سال با تربیت این نیروها طرح و برنامه پیشگیری از اعتیاد تعهد جدی پیدا کند.

این مسئول در بحث اعتبار پرداختی به طبس گفت: در حیطه مشاوره روانشناختی در سال قبل 4 میلیون ریال یارانه به طبس اختصاص داده شده بود که سه ماهه نخست امسال این میزان پنج برابر شده و 20 میلیون ریال برای مشاوره روانشناختی پرداخت شده است.

شیخانی در ارتباط با راه‌اندازی پایگاه‌های سلامت اجتماعی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این پایگاه‌ها کمک به ارتقاء سلامت مردم و رفع دغدغه‌هایی است که ممکن است بروز پیدا کند و مردم دسترسی به مقامات دولتی نداشته باشند که معمولا در حاشیه شهرها و مکان‌های آسیب‌خیز تاسیس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله این پایگاه‌ها نسبت به شناسایی وضعیت محله و با توجه به فراخوان و نیازسنجی از خود مردم نسبت به حل مشکلات آنان اقدام می‌کنند و هر نوع خدمتی که کمک کند مردم از سلامت روان برخوردار شوند انجام می‌گیرد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: طبس هم از نعمت پایگاه سلامت بهره‌مند است و امیدواریم نسبت به گسترش فعالیت‌های پایگاه‌ها گام بیشتری برداشته شود و امیدوارم با توجه به جمعیت طبس استفاده بیشتری صورت پذیرد تا بتوان به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدامات مناسبی داشته باشیم.

انتهای پیام/م
برچسب ها: بیرجند ، اضطراب ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.