مربیان والیبال ایتالیا:

با دو اصل اساسی در لهستان می‌توان به پیروزی رسید/ پروژه‌های بلندمدت ایران در کوتاهترین زمان به ثمر نشست

مربیان بزرگ والیبال ایتالیا، جلوگیری از ارتکاب اشتباه و همچنین نحوه زدن سرویس را 2 اصل اساسی و مهم برای رسیدن به پیروزی در رقابت‌های جام جهانی لهستان می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، مربیان بزرگ والیبال ایتالیا که از جمله آن‌ها می‌توان به لورنزتی، دجورجی و مونتانیانی نخستین موارد تکنیکی را برای رسیدن به موفقیت در مسابقات جهانی لهستان اینطور تشریح کرده و به آتزوری‌ها گوشزد کردند: 

لوزنرتی سرمربی تیم والیبال مودنا در این رابطه گفت: به نظر من اجتناب از خطا و همچنین زدن سرویس خوب و درست دو عامل اساسی برای رسیدن به موفقیت در لهستان است. واقعیت این است توانایی بدنی در والیبال همه چیز نیست و در شرایط فعلی در اولویت دوم قرار دارد.

با توجه به مطالعاتی که انجام داده‌ام معتقدم که تمرکز بر روی تاکتیک تیمی و در ادامه دقت در زدن سرویس‌های درست و اجتناب از اشتباه می‌تواند زمینه را برای موفقیت تیم‌های حاضر علی‌الخصوص آتزوری‌ها بخوبی فراهم کند. هنوز مدت زمان زیادی از رقابت‌های جام جهانی لهستان نگذشته و رقابت‌ها همچنان در مرحله نخست در حال پیگیری است.

برگزاری این مسابقات با فرمول جدید، شرایطی را فراهم کرده است تا تیم‌ها به مدت طولانی‌تری در رقابت‌های جام جهانی لهستان حضور داشته باشند و این چیزی است که بسیاری از تیم‌ها از جمله تیم ملی والیبال ایتالیا به آن عادت ندارند و برای اینکه بتوان با اعتماد به نفس همیشگی در مسابقات پیش رفت، باید کفش‌هایی پولادین بر پا کرده و با یقین و اعتماد مسابقات را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت.

فکر می‌کنم تکنیک جدیدی که در این جام جهانی شاهد آن هستیم به بحث سرویس مربوط می‌شود. سرویس پرشی در این دوره از رقابت‌ها نقش اساسی را در پیروزی تیم‌ها ایفا می‌کنند و در این میان والیبالیست‌هایی که موفق به زدن سرویس بهتر شوند نتیجه بهتری هم بالطبع در مقایسه با حریف کسب می‌کنند. البته نمی‌توان از کنار ویژگی‌های خاص توپ میکاسا هم برای زدن این نوع سرویس به راحتی گذشت.

نسبت به سه سال گذشته زمانیکه در ایتالیا توپ" مولتن" استفاده می‌شد، شکل سرویس پرشی با آنچه که در حال حاضر از میکاسا می‌بینیم کاملا متفاوت بود و همین مسئله اهمیت خاص سرویس پرشی را در جام جهانی 2014 لهستان با استفاده از این توپ پررنگ‌تر می‌کند.

"فردیناندو جورجی" سرمربی تیم والیبال والنتینا هم با تایید حرف‌های سرمربی "مودنا" خاطرنشان کرد: سرویسی که از آن نتوان بهره‌برداری تاکتیکی کرد، بدترین سرویس بوده و کارایی لازم را نخواهد داشت. یک والیبالیست دقیق، توپ خود را برای زدن سرویس پرشی با ارتفاع بسیار بالا پرتاب کرده و با این انتخاب به نتایج بسیار عالی هم دست پیدا می‌کنند. دریافت کنندگان معمولا آمادگی لازم و کافی برای مقابله با اینگونه ضربات را ندارند زیرا برای مقابله با این نوع سرویس بازیکنان احتیاج به پریدن داشته و با استفاده از پرش باید از این توپ و دفاع کنند و ما معمولا کسانیکه را که توانایی دفاع چنین ضربات سهمگین و سنگینی را داشته باشند در تیم‌ها نمی‌بینیم و درست به همین علت است که بخش اعظم تمرینات تیم‌ها متمرکز به روی زدن چنین ضرباتی شده است.

بطور کلی برای اینکه بتوان در مواجهه با یک سرویس پرشی موفق عمل کرد به یک توان تکنیکی بسیار خوب نیازمند است و بسیاری از بازیکنان حاضر در این دوره از رقابت‌های جام جهانی از کمبود این توانایی رنج می‌برند؛ در این میان بازیکنانی که قصد پاس دادن توپی که توسط سرویس پرشی از حریف دریافت کرده است را دارند باید در ابتدا توانایی تغییر دادن سیستم مسابقه را داشته و با پیدا کردن راه حل مناسب به ایجاد تحول در بازی به نفع تیمشان کمک کنند.

"پائولو  مونتانیاتی" که به تازگی بعد از تجربه‌ای که در والیبال ژاپن داشته است کار خود را به عنون سرمربی در تیم "چیتا دی‌کستلو" از سرگرفته است هم در ادامه افزود: اشتباه در زدن سرویس را می‌توان هدیه‌ای ارزشمند برای حریف قلمداد کرد.

طبق آمار و ارقام بدست آمده در پانزده درصد از مواردی که بازیکنانی یک تیم سرویس‌های خود را به بیرون از زمین پرتاپ کرده و یا توپشان به تور برخورده کرده است، آن ست را از دست داده و نتیجه به حریف واگذار کرده‌اند و این نکته‌ای کاملا قابل توجه است.

در این دوره از رقابت‌های جام جهانی من مدیریتی متفاوت از بازیکنان حاضر در تیم‌ها دیده‌ام که اگر در زدن ضربه‌ پرشی به نتیجه لازم نرسیدند به دنبال راه حل دیگر رفته‌ که می‌توان به راه حل تاکتیکی و یا تغییر منطقه زمین اشاره کرد ولی باز هم تمام شرایط وابسته به والیبالیست خارق‌العاده‌ای است که موفق به زدن سرویس خوب خواهد شد.

"لورنزتی" سرمربی تیم ولیبال "مودنا" هم در ادامه در رابطه با اهمیت دفاع در این دوره از رقابت‌های جام جهانی گفت: دریافت اول معمولا تحت تاثیر توانایی‌های تکنیکی و فردی قرار دارد ولی در بازی‌های جام جهانی لهستان این مسئله برجسته نبوده و دفاع به شیوه‌ای کاملا متفاوت است و فرایند دفاع خیلی طولانی‌تر می‌باشد.

به عنوان مثال در بازی 2 تیم ایران و آمریکا مسافت پیموده شده برای دفاع توپ بسیار زیاد بوده و تبادل توپ دائما در عرض تور انجام می‌شد.
 
"فردیناندو جورجی" سرمربی تیم والیبال والنتینا هم به طرح‌های بلند مدت ایران که در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه نشسته و توانسته ایران را در عرصه بین‌المللی بسیار موفق جلوه دهد اشاره کرد و گفت: "سعید معروف" پاسور تیم ملی والیبال ایران پاسور خارق‌العاده‌ای است که شرایط را برای حمله کردن تیمش بخوبی فراهم کرده و موفق به تغییر دادن جریلان بازی می‌شود.

اگر بخواهیم به مدت طولانی در جام جهانی لهستان حضور داشته باشیم نمی‌توانیم بدون تغییر پیش رفته و هیچ تغییری از اولین مسابقه تا آخرین مسابقه ایجاد نکنیم. قطعا اگر چنین شیوه‌ای را در پیش بگیریم موفق نخواهیم شد. ما احتیاج داریم که خود را در شرایط مختلف هماهنگ کرده و با تفاوت‌های فردی بازیکنان در رقابت‌های مختلف کنار بیاییم در عین حال باید تمرکز لازم را روی بازیکنانی با ویژگی‌های خاص را داشته باشیم. به نظرم در شرایط فعلی داشتن یک آبشارزن باتکنیک و قدرتمند بهترین فرمول ممکن برای رسیدن به موفقیت باشد.

"مونتانیاتی" سرمربی تیم "چیتا دی‌کستلو" هم در پایان تاکید کرد وقتی تیمی در فشار بسیار بالای مسابقات قرار دارد، این فشار بر روی بازیکنان تأثیر گذاشته و اگر در بهترین و بالاترین شرایط ممکن نتوان بازی کرد بدون در نظر گرفتن شرایط حریف خیلی سریع باید تاوان پس داده و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: مریبان ، والیبال ، ایتالیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار