باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

سود میلیاردی واردکنندگان خودرو / چرا با وجود تعرفه بالا واردات خودرو کاهش نیافت؟

اگر تعرفه واردات خودرو در جهت حمایت از تولید داخل وضع شده، پس چرا با وجود تعرفه بالای واردات و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی همچنان واردات خودرو هر روز افزایش می‌یابد؟ آیا سود واردات خودرو آنقدر زیاد است که همچنان واردکنندگان علاقمند به انجام آن هستند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، از سال 83 تردد خودروهای وارداتی در کشور با آزادسازی واردات خودرو آغاز شد اما در چند سال گذشته تردد این خودروها در کشور افزایش چشمگیری یافته است.

این در حالیست که خودروهای وارداتی به کشور با تعرفه بالا وارد می‌شوند و با قیمتی چند برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده داخلی می‌رسد.

در این بین تنها سود در جیب وارد کنندگان خودرو می‌رود چرا که با واردات خودرو و سپس احتساب سود، برخی خودروها را با چند برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسانند.

حال باید دید اگر تعرفه واردات خودرو در جهت حمایت از تولید داخل وضع شده پس چرا با وجود تعرفه بالای واردات خودرو و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی همچنان واردات خودرو هر روز افزایش می‌یابد؟ آیا سود واردات خودرو آنقدر زیاد است که همچنان واردکنندگان علاقمند به انجام آن هستند؟

* رقم ناچیز واردات در برابر تولید داخل

در مقایسه واردات خودرو با تولید خودرو در کشور این امر مشهود است که واردات خودرو در برابر تولید داخل در پنج ماهه نخست سال جاری ناچیز است.

ولی الله افخمی راد رییس سازمان توسعه و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به میزان تولید خودرو داخلی در کشور گفت: در 5 ماهه سال جاری بیش از 410 هزار خودرو در کشور تولید شده است.

وی افزود: مقایسه آمار واردات خودرو در برابر تولید داخلی نشان می‌دهد که واردات تهدیدی برای تولید داخل نیست و حتی می‌تواند موجب ایجاد فضای رقابتی و بهبود کیفیت خودرو داخلی و همچنین موجب تنظیم قیمت شود.

* تولید 65 هزار خودرو در یک ماه

بر اساس این گزارش، در مرداد ماه سال جاری تولید خودروهای سواری با رشدی معادل 70.8 درصدی نسبت به مردادماه سال گذشته مواجه شده و به 65 هزار و 478 دستگاه رسیده است.

تولید انواع خودروهای سواری در مردادماه امسال به این شرح است: "پراید نسیم و صبا" 14 هزار و 727 دستگاه، "پژو 405" به تعداد 7 هزار و 703 دستگاه، "پژو پارس" به تعداد 9 هزار و 440 دستگاه، "سمند" 6 هزار و 146 دستگاه، "پژو 206" به تعداد 6 هزار و 817 دستگاه، "تندر90" به تعداد یک هزار و 600 دستگاه و "تیبا" به تعداد 6 هزار و 211 دستگاه و "MVM" به تعداد 3 هزار و 967 دستگاه تولید شده است.

همچنین در این مدت تولید سایر خودروهای سواری؛ "پراید نسیم و صبای دوگانه سوز" به تعداد 3 هزار و 541 دستگاه، "رانا" به تعداد 3 هزار و 541 دستگاه، "محصولات رنو" به تعداد 604 دستگاه تولید شده است.

در مردادماه امسال وانت 9هزار و 915 دستگاه، کامیون 717 دستگاه، اتوبوس 22 دستگاه و مینی بوس 7 دستگاه تولید شد.

* واردات 9 هزار خودرو در مرداد ماه

این گزارش می‌افزاید: تنها در مرداد ماه 9 هزار و 852 خودرو به ارزش 181 میلیون و 453 هزار و 462 دلار به کشور وارد شد.

این میزان واردات از نظر تعداد 126 درصد و از نظر ارزش 109.39 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین در پنج ماهه نخست سال جاری 43 هزار و 986 خودرو به ارزش 865 میلیون و 159 هزار و 762 دلار به کشور وارد شد.

این میزان واردات از نظرتعداد 157 درصد و از نظر ارزش 143.07 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رقم واردات 43 هزار خودرو در پنج ماهه نخست سال در برابر تولید 410 هزار خودرو در مدت یاد شده در کشور کاملا ناچیز است.

* تعرفه 40 تا 55 درصدی واردات خودرو

سید عباس حسینی مدیرکل دفتر مقرات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تعرفه واردات خودروهای سواری در سال 93، 40 درصد تعیین شده است.

وی افزود: البته برای برخی خودروها این تعرفه واردات تا 55 درصد هم می‌رسد.

اما نکته ای که قابل تامل است این امر است که چرا با وجود تعرفه نسبتا بالا  و افزایش تولید داخل در حالیکه به طور منطقی واردات خودرو باید کاهش بیابد اما شاهد افزایش 157 درصدی تعداد واردات خودرو هستیم ؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دایی
۲۱:۱۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
اقا تعرفه ها بره بالا بهتره چون هر کسی چندتا گوسفند داشته فروخته اومده یه ماشین مدل بالا گرفته و پرستیژ اونهائی که دارا بودن رو خدشه دار کردن
من دارم پولشو میدم بیشتر هم میدم که هم کمک درامد کشوری بشه هم امنیت جانم و هم ارزش زمانم و هم پرستیژم و تفاوتم با اونی که از ماهیت خودش خبر نداره مشخص بشه
اما بهتره بهتون برنخوره چون واسه من همه عزیزین بهتره زیاد به این مسائل گیر ندین و سعی کنید با دل خوش و بزرگ به خواسته هاتون برسید و واسه خودتون ارزش قائل بشید
United States of America
مهدی
۲۰:۰۲ ۲۲ شهريور ۱۳۹۳
سلام . شما چرا اینقدر به واردات خودرو های لوکس گیر دارید آقا دارن میخوان سوار شن ،شما برید ببینید چرا خودرو سازهای به اصطلاح ملی خودمون تبدیل شدن به بزرگترین وارد کننده خودرو ،اونهم از نوع بی کیفیت چینی، نمونش همین سایپا با شعار در اندیشه متفاوت داره خودرو چینی وارد می کنه .خوب اگه اینجوریه واردات رو آزاد کنید تا منه کارمند هم بتونم خودرو مناسب پولم و با کیفیت سوار شم و گرنه اونکه پولداره نوش جونش بزا ماشین دو ملیاردی سوار شه، شما بیاین یه چوبی به لونه زنبور کنید همین خودرو سازهای خودمون رو زیر سوال ببرید که چرا دارن خودرو چینی وارد میکنن عوض تولید.
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
بهمن زیارتی
۱۶:۳۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
اخه چرا مردم یه پژویی را سوار بشن با قیمت 30 میلیون که یکسال بعد تعمییر کامل میخاد کدوم ماشین در دنیا هست که 5 ماهه واشر سرسیلند می زنه و یکساله سیلندرش می ترکه و باید تعمیر کامل بشه
من پیشنهاد میکنم ایران خودرو و سایپا ماشینهاشون را از چین وارد کنن و اندکی ارزان تر به ما بدهند
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۶:۳۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
..پاسخ سوال آخر شما واضح هست. اولا لطفا پاسخ بدید معیار افزایش تعرفه واردات خودرو چیست؟ متناسب با تولیدات داخلیست؟ متناسب با سود و ضررهای واردکنندگان هست؟قطعا اگر قرار بر ایجاد حاشیه امن جهت تقویت محصولات تولیدی و داخلی بود، نه تنها باید شاهد ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی میبودیم،بلکه به تبع آن،با افزایش تقاضا و ورود سود کلان به جیب تولید کننگان، دیگر مجالی برای خودنمایی خودروهای وارداتی(چه پر مصرف چه کم مصرف) وجود نداشت. اما زمانی که انسان متوجه احتکار خودرو های تولیدی آن هم به صورت چند هزارتایی میشود، واقعا امیدی به ایجاد بازار رقابتی و یا حتی کاهش واردات وجود نخواهد داشت.
یازهرا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۲۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
سلام ب نظر شما منی ک پول دارم ب جای ماشین با کیفیت برم پراید سوارشم خوبه و خودمو ب کشتن بدم بابا واردات ماشینو آزاد کنید ب نفع خودتونه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۱۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
خودرو خارجی کلاس خیابان ها رو میبره بالا حالا میخوایم نزارن وارد بشه که پراید کلاس خيابانارو ببره بالا
Iran (Islamic Republic of)
مازنی
۱۲:۴۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
تا زمانی که فنچ رو رنگ میکنن بجای قناری همینه مردم جونشونو از سر راه نیاوردن با اون قیمت کزایی شون
United States of America
رضا
۱۲:۱۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
بذارین وارد کنن 20میلیون پول مفت برا پراید میدیم مگه ارزش داره ملت هم پولشو دارن هم جونشونو دوست دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
عده ای هرروز وضعشان بهتر وبقیه بدبخت میشوند این دلیل افزایش واردات خودرو گران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
اگر همین واردات هم قطع بشه که خوردرو ساز داخلی ماشین1میلیونی را 500میلیون تحویل مردم میده
Netherlands
محمد
۱۰:۵۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
زمانی که واردکنندگان پول ازمردم بگیرندویک ماه بعدخودروبدن همش میشه سود،چراکه هیچ سرمایه ای برای این کارنگذاشته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
تنها خودرو ساز کشور سایپا هست، تحریم ها و کاهش تیراژ نشون داد ایران خودرو مونتاژ کننده هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
اقا مشکلی دارید مردم ماشین خوب سوار شن پول خودشونه حتما باید گاری های 1990 رو سوار بشن و جونشون رو از دست بدن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
کیفیت و تنوع وکلاس خودروهای وارداتی سبب افزایش تقاضا شده
United States of America
عطا
۰۹:۲۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
با سلام تعرفه خودرو نسبت به سالهاي گذشته كاهش پيدا كرده در حالي كه خودروي تا 2000 سي سي 45 درصد و بين 2000 تا 2500 سي سي 55 درصد در حاليكه سالهاي قبل 90 درصد و 75 درصد كاهش پيدا كرد پس تعرفه خودرو بالا نيست
آخرین اخبار