در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

الصعدی: انصارالله از رهنمودهای امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بهره گرفت/اسداللهی: وقایع یمن شکست سیاست‌های عربستان و قطر + فیلم و تصاویر

"آخرین تحولات" یمن شب گذشته با حضور مسعود اسداللهی کار‌شناس ارشد مسائل غرب آسیا و حسن الصعدی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن از صعده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "آخرین تحولات" یمن شب گذشته با حضور مسعود اسداللهی کار‌شناس ارشد مسائل غرب آسیا و حسن الصعدی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن از صعده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
حسن الصعدی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون آخرین تحولات یمن با بیان اینکه رهبر انصارالله از قیام مردمی اعلام حمایت کرده است، گفت:  نیروهای ارتش نفوذ زیادی در دولت داشته و به دنبال خرابکاری هستند؛ اما تیپ زرهی یکم در اختیار مردم قرار گرفته است و محسن احمر فرار کرده و به نقطه نامعلومی رفته است.  
 
وی با اشاره به گفته‌های یکی از افسران تحصن کننده در نزدیک ساختمان نخست وزیری ادامه داد: این افسر تحصن کننده گفته بود که مواظب شیطنت‌ها و خرابکاری‌های نفوذکننده تکفیری- تخریبی باشید که در میان ارتش حضور دارند.  
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با اشاره به اینکه تکفیری‌ها اعلام ولایت داعشی‌ها را قبول کرده‌اند، تصریح کرد: تکفیری‌های تخریبی نمی‌خواهند جایی آباد باشد، بلکه آن‌ها به دنبال ویرانی و خرابکاری هستند.  
 
الصعدی با اشاره به اینکه آن‌ها فقط به دنبال خرابکاری و مخالف خواسته‌های مشروع و قانونی مردم هستند، ادامه داد: تکفیری‌های تخریبی درصددند تا خودشان زمام امور را بدست بگیرند.  
 
وی با بیان اینکه این گروهک به دنبال اصلاح و آبادانی نیست، اظهار داشت: آن‌ها شعارهای دروغینی را سر می‌دهند.  
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه گروه‌های تکفیری- تخریبی داعشی در رادیو و تلویزیون نفوذ پیدا کرده‌اند، گفت: آن‌ها از طریق رادیو و تلویزیون شروع به صحبت‌هایی کردند که درصدد بودند در میان مردم مطالب مورد نظر خود را بگویند.  
 
الصعدی با بیان اینکه انصارالله باید شروع به کار می‌کرد و مانع خرابکاری خرابکاران می‌شد، افزود: ما باید جلوی فتنه‌ها را می‌گرفتیم، بنابراین به ساختمان رادیو رفتیم و آن‌ها را دستگیر کردیم، به گونه‌ای که حتی کوچک‌ترین آسیبی به آن‌ها وارد نکردیم.  
 
وی با اشاره به اینکه این افراد خرابکار را تحویل دولت داده‌ایم، اظهار داشت: کشورهای همسایه فقط درصدد فرافکنی هستند و می‌خواهند انصارالله را به زیر سوال ببرند.  
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن ادامه داد: انصارالله می‌توانست بسیاری از نهاد‌ها و موسسات را به راحتی در اختیار بگیرد اما نخواست این کار را انجام دهد زیرا معقتد بود که باید مردم دست به کار شوند.  
 
الصعدی با اشاره به اینکه برخی از نیروهای ارتش اعلام کردند که با مردم و خواسته‌های مردمی هستند گفت: ما نمی‌توانستیم دست بسته بنشینیم و در برابر فریاد ناله‌های مردمی که از ما کمک می‌خواستند هیچ گونه عکس العملی نداشته باشیم.  
 
وی با اشاره به اینکه مردم از آن‌ها درخواست کمک کردند تا آن‌ها را از دست داعش نجات دهیم، افزود: انصارالله بادولت توافقاتی را انجام داده است.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهم‌ترین مفاد توافق انصارالله و دولت چیست، گفت: توافقی که میان انصارالله و دولت صورت گرفته است تماما خواسته‌های مردمی بوده است، به گونه‌ای که این خواسته‌های مردمی در قالب سه توافق مطرح شده است.  
 
الصعدی با اشاره به اینکه کاهش قیمت سوخت حامل‌های آن، کنار رفتن و استعفای حکومت ملی و گفتگوی ملی سه خواسته انصارالله از دولت است ادامه داد: این خواسته‌ها باید گام به گام و طبق جدول زمانی خاص اجرا شود.  
 
* ضرورت تشکیل حکومت وحدت ملی
 
وی با بیان اینکه باید حکومت وحدت ملی تشکیل شود، اضافه کرد: باید همه جریان‌ها، موسسات و نهادهای حکومتی در کارهای اجرایی دست به دست هم دهند و  تمام بندهای امضاء شده به درستی به جلو پیش برود.  
 
الصعدی با اشاره به اینکه این توافقنامه باید تضمینی برای خواسته‌های مردمی و قانونی باشد افزود: باید در حکومت جدید افراد شایسته‌ای بر روی کار بیایند نه اینکه براساس فامیل بازی حکومت تشکیل شود.  
 
وی با بیان اینکه باید بر امور به خوبی نظارت کرد، گفت: حکومت فعلی فاسد و همیشه درصدد است تا خواسته‌های مردمی را دور بزند، به گونه‌ای که آن‌ها همیشه درصدد بودند آمپول مسکنی بزنند و سپس شروع به خرابکاری کنند.  
 
* حکومت فعلی باید تغییر یابد
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با اشاره به اینکه بدون گفتگوی ملی نمی‌توان به سراغ گام دیگر رفت افزود: این حکومت باید تغییر یابد، زیرا حکومت فاسد و نالایق است.  
 
الصعدی با اشاره به کاهش قیمت سوخت به عنوان یکی از مفاد توافقنامه دولت انصارالله افزود: توافق شده است تا شیب قیمت‌ها به صورت نزولی و ملایم در نظر گرفته شود به طوری که باید قیمت سوخت از ۲۵۰۰ ریال کمتر شود تا مردم عادی بتوانند از سوخت استفاده کنند.  
 
وی با تاکید بر اینکه اوضاع اقتصادی بحرانی است، خاطرنشان کرد: بسیاری از خانواده‌ها زیر خط فقر و گرسنگی هستند، به طوری که هیچ کس به فکر آن‌ها نیست.  
 
* نخست وزیر باید فردی شایسته باشد
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا نخست وزیر یمن استعفا داده است، گفت: ما می‌خواستیم این حکومت کنار برود و نخست وزیر هم باید استعفا می‌داد، چرا که شخص رئیس و تابع دستوراتی از آنسوی مرز‌ها بود.  
 
الصعدی با اشاره به اینکه نخست وزیر دستش به فساد اداری و خون مردم بیگناه آغشته بود، گفت: باید فرد شایسته‌ای به عنوان نخست وزیر انتخاب شود، زیرا محمد سالم نمی‌توانست نخست وزیر باشد، به گونه‌ای که این فرد در حکومت هیچ کاره بود.  
 
وی با اشاره به اینکه نخست وزیر باید مسئولیت پذیر باشد ادامه داد: این فرد فقط کسی بود که فرامین را دریافت می‌کرد.  
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با اشاره به فساد بروکراسی اداری ادامه داد: نخست وزیر همیشه تابع گروهک‌های تروریستی بود به گونه‌ای که هرچه از سوی اربابانش گفته می‌شد را اجرا می‌کرد.  
 
الصعدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا عده‌ای خرابکار درصدد سرکوب جنبش انصارالله بودند، افزود: ما خداوند را شاکر هستیم که توانستیم تاکنون موفق عمل کنیم.  

* انصارالله از رهنمودهای امام خمینی و انقلاب اسلامی بهره گرفت
 
وی با اشاره به اینکه جنبش انصارالله از رهنمودهای امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی به خوبی استفاده کرده است، اضافه کرد: ما با گزینه مقاومت موافق هستیم.  
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) در کالبد جهان اسلام دمیده است، گفت: جنبش انصارالله از مکتب اهل بیت (ع) بهره می‌برد، زیرا راه قرآن کریم و آموزه‌های اسلام و اهل بیت را باید سرچشمه و الگوی خود قرار دهیم.  
 
الصعدی با اشاره به اینکه ما مخالف سرافکندگی در برابر شرارت و شیطان‌های مادی و معنوی هستیم، گفت: بعضی از گروهک‌ها به ما تهمت خرابکاری می‌زنند، به گونه‌ای که آن‌ها دارای افکار منجمدی هستند که هیچ جایگاهی ندارد.  
 
وی با بیان اینکه ما با ظالم در همه دوره‌ها جنگیده‌ایم گفت: ما طرف مظلوم هستیم و با ظالم مخالفت می‌کنیم به گونه‌ای که با همه ظالمین در دنیا می‌جنگیم.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با تاکید بر اینکه ما باید آزاد باشیم و مستضعفان را از دست استکبار جهانی نجات دهیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه یمنی‌ها در کشور خودشان هیچ عزتی نداشتند، به گونه‌ای که رژیم آل سعود هم نمی‌خواست ما سربلند باشیم.  
 
الصعدی با اشاره به اینکه رژیم ال سعود درصدد بود تا بر ما آقایی کند، گفت: آن‌ها ما را به چشم یک مستخدم می‌نگریستند
 
وی با تاکید بر اینکه تاریخ عرب را یمنی‌ها ساخته‌اند، ادامه داد: آل سعود درصدد بود تا به ما مذهب وهابی بدهد، این در حالی است که وهابیت با جهان عرب چکار دارد؟  
 
* آرایش سیاسی و نظامی یمن با ایران، لبنان و فلسطین یکی است
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با اشاره به اینکه ما مخالف کج فکری‌ها هستیم گفت: آرایش سیاسی نظامی ما با ایران اسلامی، مقاومت اسلامی فلسطین و حزب الله لبنان یکی است.  
 
الصعدی با بیان اینکه ما حامی مقاومت هستیم، گفت: هر ملتی که خواستار زندگی ازادانه باشد ما با آن‌ها موافقت می‌کنیم، زیرا ما به دنبال زندگی ذلت آمیز نیستیم.  
 
وی با اشاره به اینکه رژیم آل سعود و هم پیمانانش درصدد هستند تا ریشه ادبیات ما را بخشکانند ادامه داد: ما مقاوم هستیم و ایستادگی می‌کنیم به طوری که خداوند ما را در این راه کمک خواهد کرد.  
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه القاعده، آمریکا و آل سعود دیگر نمی‌توانند بازیگر اصلی در منطقه باشند گفت: ما به اهداف خود می‌رسیم و یا اینکه شهید می‌شویم که این به معنی برد است.  
 
الصعدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد پس از توافق شاهد استمرار دیکتاتوری نباشیم افزود: عده‌ای موج سواری کردند و انقلاب یمن را به عقب انداختند.  
 
وی با اشاره به اینکه جنبش انصارالله یمن قیام کرد و مردم نیز به سراغ آن‌ها آمدند افزود: انصارالله توانایی می‌دانی دارد، زیرا دلاورمردانی دارد که می‌توانند حرف خودشان را به راحتی بزنند.  
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با اشاره به اینکه تضمین خود ما هستیم زیرا ما نمی‌توانیم آن‌ها را قبول کنیم، بیان کرد: این حکومت فاسد به محض اینکه فرصتی پیدا کند کسانی را که وابسته به داعش هستند را بر روی کار می‌آورند.  
 
* طرح خلیج به معنی دور زدن انقلاب یمن و خواسته‌های مردمی است
 
الصعدی طرح خلیجی مطرح شده از سوی حکومت را تماما به معنای دورزدن انقلاب یمن و خواسته‌های مردمی دانست و عنوان کرد: آن‌ها به دنبال باز گرداندن اسدالله صالح و دار و دسته خودشان نیز هستند.  
 
وی با بیان اینکه آن‌ها می‌خواستند انقلاب یمن را به انقلاب مادی تبدیل کنند، افزود: مردم به دنبال پول و مادیات نیستند، بلکه مردم از وضعیتی که عبدالله صالح به وجود آورده است، خسته شده‌اند.  
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با تاکید بر اینکه همه باید در حکومت آینده مشارکت داشته باشند، ادامه داد: یمن برای همه مردم این کشور است، به طوری که گروهی خاص نمی‌توانند در این کشور تک روی کنند.  
 
الصعدی گفت: ما همیشه اعلام کردیم که به فکر حزب خود نیستیم، بلکه به دنبال کمک به همه مردم یمن هستیم، اما این در حالی است که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در آسمان‌های یمن جولان می‌دهد و زن و بچه‌های ما را می‌کشند.  
 
وی با اشاره به اینکه آیا این حکومت ورشکسته و فاسد نیست، گفت: این حکومت نمی‌تواند از ملت خود دفاع کند.  
 
* انصارالله راه انقلابیون را ادامه می‌دهند
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن افزود: ما راه انقلابیون را ادامه خواهیم داد، زیرا ما به دنبال فساد اداری نیستیم، بلکه می‌خواهیم نخبگان آزاد و شایسته بر روی کار بیایند.  
 
الصعدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جنابعالی آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: انصارالله ثابت کرده است که توانایی کنترل تمامی مراکز دولتی را دارد.  
 
وی با تاکید بر اینکه انقلاب ما واقعی است، افزود: تمامی حکومت‌های برسر کار آمده تاکنون ناکارآمد بوده‌اند، بنابراین دیگر نمی‌توانیم تحمل کنیم.  
 
* انصارالله سوپاپ اطمینانی برای پیروزی انقلاب یمن است
 
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: انصارالله با همه مردم می‌تواند سوپاپ اطمینانی برای پیروزی انقلاب یمن باشد.  
 
الصعدی با تاکید بر اینکه دیگر دور زدن خواسته‌های یمن را قبول نخواهیم کرد، ادامه داد: دخالت‌های خارجی را نیز قبول نمی‌کنیم زیرا مردم به این آگاهی رسیده‌اند که باید با عزت زندگی کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه ما هیچ خطری برای هیچ کسی نداریم، گفت: آن‌ها درصدد هستند تا حوثی هراسی به راه بیندازند.  
 
مسعود اسداللهی کار‌شناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه تحولات یمن چه تاثیری بر سایر پرونده‌های منطقه غرب آسیا بر جای خواهد گذاشت، گفت: جنبش انصارالله یمن به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است، به گونه‌ای که توانست دولت فاسدی را که نتیجه توافق قطری_ سعودی بود را سرنگون کند.  
 
وی با اشاره به تحولات درونی یمن افزود: جنبش انصارالله ناکامی بزرگی را برای عربستان و قطر رقم زده است.  
 
کار‌شناس ارشد غرب آسیا با اشاره به ناکامی عربستان و قطر در سوریه و عراق ادامه داد: آن‌ها جنگ بسیار ویرانگری را در سوریه به راه انداختند، البته با این هدف که به سرعت نظام سوریه را سرنگون کنند.  
 
مسعود اسداللهی با بیان اینکه قطر، عربستان و ترکیه محور اصلی این جریان هستند، گفت: غربی‌ها هم به آن‌ها کمک کرده‌اند.  
 
وی خاطرنشان کرد: پس از سه، چهارسال مشاهده می‌کنیم که معارضه سوریه به شدت تضعیف شده و نظام سوریه به شدت در حال پیشروی است.

کار‌شناس ارشد غرب آسیا با اشاره به اینکه عربستان و قطر بدنبال سرنگون کردن نظام سیاسی عراق هستند، ادامه داد: آن‌ها در چند ماه اخیر تلاش کردند تا از طریق داعش به اهداف خود برسند.  
 
* وقایع یمن شکست دیگری برای سیاست‌های عربستان و قطر است
 
مسعود اسداللهی با اشاره به اینکه داعش در حال عقب نشینی است، به گونه‌ای که دولت عراق موفق شد بسیاری از مناطق را پس بگیرد، تصریح کرد: عربستان و قطر در یمن این شکست را متحمل شدند و این مسئله نشان می‌دهد که سیاست‌های عربستان و قطر ارتجاعی و عقب مانده است که با منطق بشری و خواسته ملت‌ها تطابق ندارد.  
 
وی با تاکید بر اینکه وقایع یمن شکست دیگری برای عربستان و قطر است افزود: عربستانی‌ها در یمن اولا گروه‌های سلفی ایجاد و ثانیا با پول‌های فراوان تلاش کردند تا مذهب سلفی‌گری و وهابیت را رواج دهند.  
 
کار‌شناس ارشد غرب آسیا با اشاره به اینکه هدف مشترک آن‌ها منزوی و نابودکردن انصارالله بود ادامه داد: حوادث نشان داد که به علت تشکیل جنبش مقاومتی اصیل این هدف محقق نشده است.  
 
مسعود اسداللهی با اشاره به اینکه عربستان و قطر در یمن همانند سوریه کنار یکدیگر قرار گرفتند، گفت: نیرویی در یمن به نام حوثی به وجود آمده که پایگاه قوی دارد، به طوری که این گروه قرابت فکری بسیار زیادی با انقلاب اسلامی ایران دارد.  
 
وی با تاکید بر اینکه حوثی‌ها تحت تاثیر دیدگاه‌های امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند، ادامه داد: عربستان و قطر به دنبال منزوی کردن حوثی‌ها بودند.  
 
کار‌شناس ارشد غرب آسیا با اشاره به شعارهای حوثی‌ها ادامه داد: این گروه شعارهای ضد آمریکایی سر می‌دهند، به طوریکه مبارزه با فساد دولت را خواستار هستند.  
 
اسداللهی با اشاره به اینکه، دولت از طریق طرح خلیجی اقدام به تقسیم قدرت میان احزاب سنتی شد گفت: آن‌ها قدرت را مثل یک گوسفند میان خود تقسیم و با وزارتانه‌ها به عنوان غنیمت برخورد کردند.  
 
این کار‌شناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه، فساد در یمن بسیار گسترش یافته است ادامه داد: قدرت القاعده در یمن روز به روز ییش‌تر می‌شود به طوریکه القاعده در جنوب یمن حاکم شده است.  
 
وی با اشاره به اینکه، القاعده به ارتش یمن حمله کرده است افزود: دولت یمن قادر به دفاع از خود نیست.  

* ارتش یمن از ارتش ملی به ارتش جناحی تبدیل شده است

اسداللهی با بیان اینکه ارتش یمن از ارتش ملی به ارتش جناحی تبدیل شده است، اظهار داشت: لشکر‌ها و تیپ‌ها به جناح‌های مختلفی تبدیل شده است.  
 
این کار‌شناس ارشد مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه اگر حوثی‌ها اقداماتی را انجام نمی‌دادند یمن از دست رفته بود گفت: ملت یمن در کنار جنبش مقاومت قرار گرفته است.  
 
وی با اشاره به اینکه، حوثی‌ها از درایت بسیار زیادی برخوردار هستند افزود: آن‌ها خواستار مشارکت همه گروه‌ها هستند.  
 
وی با اشاره به اینکه، مردم یمن اتهامات وارد شده به حوثی‌ها را قبول ندارند ادامه داد: امیدواریم تاثیرات پیروزی یمن را در کل منطقه شاهد باشیم زیرا محور ارتجاع در حال محاصره است.  

* خواسته انصارالله خواسته مردم یمن است
 
 اسداللهی با بیان اینکه، انصارالله گروه بسیار پاکی است که هیچ اتهامی به آن وارد نیست افزود: خواسته انصارالله خواسته مردم یمن است.  
 
این کار‌شناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به بحران امنیتی، اقتصادی و سیاسی یمن افزود: قرار بود دولت وحدت ملی شکل بگیرد اما این امر با دخالت‌های عربستان و قطرانجام نشد.  
 
* گستره تحولات فرا‌تر از یمن خواهد رفت

اسداللهی وقایع امروز یمن را نقطه عطفی در تاریخ این کشور برشمرد و گفت: گستره این تحولات فرا‌تر از یمن خواهد رفت.  
 
وی با اشاره به ویژگی‌های جغرافیایی-سیاسی و تاریخی یمن افزود: ‌ عربستان نمی‌خواهد تا رقیبی در منطقه اعم از یمن یا اعضای شورای همکاری خلیج فارس داشته باشد.  
 
اسداللهی دولت ساقط شده یمن را برخاسته از توافق‌های قوای سعودی و قطری دانست و گفت: پس از سوریه و عراق، یمن ناکامی بزرگ دیگری برای عربستان و قطر است.  

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
برچسب ها: دفتر ، سیاسی ، جنبش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار