اردبیل/

عسل سبلان درمانی برای بیماریهاست

عسل ،ماده غذايي بسيار غني و انرژي بخشي است که حدود80 درصد از قندهاي ساده يا مونوساکاريدها ساخته شده و هر100 گرم آن 320 کالري ايجاد مي کند اين مونو ساکاريدها بسرعت جذب مي شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ خواص فيزيکي عسل ، اثر ضد باکتريايي دارد و از زمانهاي قديم انسانها از خاصيت ضد ميکروبي عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتي هاي پوستي از قبيل زخمها و سوختگي ها به کار برده اند و يکي از بهترين پانسمانها محسوب ميشود.همچنين ، عسل را در درمان بيماري هاي دستگاه تنفسي و عفونت هاي ناحيه حلق به کار مي برند و خاصيت ضدباکتريايي آن موجب اثربخشي عسل مي شود و خاصيت ضد التهابي آن نيز مشاهده شده که به هيگروسکوپيک بودن آن نسبت داده شده است.

عسل علاوه براينكه يك غذاي كامل است يك اكسير پر انرژي نيز ميباشد به طوري كه ساليان سال به عنوان دارو براي درمان بيماريها مورد استفاده قرارگرفته است مصرف عسل در عرض چند دقيقه به شخص نيرو ميدهد وتحمل بافتي و قدرت ترميم آنرا افزايش مي دهد بنابراين ورزشكاران بايد عسل مصرف كنند .

بنا به تحقيقات به عمل آمده عسل حاوي 80 ماده مفيد براي انسان مي باشد و لازم به ذكر است كه در دنيا هيچ ماده غذايي به اندازه آن نيروي كهربايي ندارد.

ابو علي سينا دركتاب قانون خود دهها نسخه بر پايه عسل وموم ذكر نموده است او مي نويسد مصرف متـناوب عسل درهنگام زياد شدن بلغم ، بدن را تقويت و نيرو را زياد و اشتها را بازمي كند ؛ به عقيده وي عسل جواني را جاودان مي سازد وحافظه را نيرو بخشيده و گذشته را در خاطر زنده ميكند ، انديشه را پاك ، زبان را مي گشايد ودرد را ريشه كن ميكند.

در كتب پزشكي آمده عسل درروغن مالي زخمهاي چركي ، براي درمان بسيار مفيد بوده ، با مرهم گذاري تاريكي ديد را كاهش داده و بهترين درمان اختلالات دهان است در زياد شدن ادرار مؤثر است ، دردهاي شكم و سرفه را كاهش مي دهد ، گزيدگي مار ، دردهاي دستگاه تنفس وهر درد مفصلي را تسكين ميدهد . خستگي عمومي واحساس سرما را رفع ومقاومت بدن را افزايش ميدهد.

گفتني است ، عسل به عنوان دارو هيچ اثر سوء، عارضه يا بيماري را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسيت هاي محدودي را به وجود بياورد، بنا بر اين در حالت آلرژي ، امراض عفوني ، سل ، امراض رواني ، بيماري هاي کبد و معده ، امراض غدد فوق کليه ، نارسايي قلب و عروق ، ناراحتي هاي عصبي ، امراض خوني و ضعف شديد، بايد از تجويز زهر زنبور عسل خودداري کرد

عسل براي سلامتي جسم انسان بسيار سودمند است، به گونه‌اي كه مصرف روزانه عسل سلامتي جسم را به همراه خواهد داشت.



عسل داراي رنگ‌هاي مختلفي از زرد تا قهوه‌اي تيره است كه اين تنوع رنگ بستگي به نوع شهدي دارد كه زنبور از آن استفاده مي‌كند.

سالانه 25 درصد عسل تولیدی کشور دراستان اردبیل عمل‌آوری و فرآوری می‌شود،این استان سالانه بیش از 5 هزار و400 تن عسل تولید می‌کند و بیش از 3 هزار و 500 نفر نیز در این صنعت بهصورت مستقیم مشغول فعالیت هستند.

عسل سبلان به علت تنوع پوشش گیاهی و گلهایی مثل گون،آویشن و بابونه موجود در دامنه سبلان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. عسل بنا به خاصیت شفا بخشی که دارد دستگاه گوارش را ضدعفونی کرده و باعث التیام زخم معده می‌شود، همچنین در درمان بیماریهای چون عصبی، قلبی، استخوانی،کل استان اردبیل از میان 32 استان کشور رتبه سوم را درزمینه تولید عسل دارد و5 درصد عسل تولیدی کشور از زنبورستانهای این استان استحصال می‌شود.از تعداد 118هزار و900 کندوی عسل در استان 114 هزار کندوی پیشرفته و4 هزار و900 کندوی بومی وجود دارد.از هرکندوی بومی در استان 7 کیلوگرم و ازهرکندوی پیشرفته 3 / 18 کیلوگرم عسل استحصال می‌شود.سالانه 4 هزار و668 تن اعلام می‌کند و می‌افزاید: بیش از 3 هزار نفر در اردبیل در این حرفه فعالیت می‌کنند که از این تعداد 2 هزار و 500 نفر زنبوردار هستند.قیمت عسل در اردبیل به تناسب خلوص آن کیلویی 5 الی 30 هزار تومان است که در صورت خلوص100 درصدی قیمت آن تا 80 هزار تومان می‌رسد.یوی و رماتیسم بسیار مفید است.

عسل به علت دارا بودن اسید فرمیک دردهای روده را به خوبی تسکین داده و همچنین به جهت وجود اسانسهای فرار ( عطرگیاهان مختلف ) نارسایی های ناگوار روده را برطرف مکند ؛ بنابراین توسیه میشود تمام افراد در هر سنی مصرف عسل به صورت شربت با افزودن مقداری عرقیات گیاهی مثل آویشن (کاکوتی ) ، شاه اسپرهم، ویا آبلیمورا در رژیم غذائی هفتگی خود داشته باشند.مصرف روزانه عسل به طبیعی بودن خواب کمک میکند سر درد را کاهش داده و حالت ناتوانی و عصبی را در افرادی که عدم تعادل عصبی دارند، کاهش میدهد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل می گوید: حدود 118 هزار کندوی عسل در این استان وجود دارد که از این تعداد 114 هزار کندو مدرن است .
سروری افزود : این استان در تعداد کندو رتبه پنجم کشوری و با تولید سالانه 4 هزار و 600 تن عسل از نظر میزان تولید در کشور رتبه چهارم را دارد .

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت اردبیل همچنین در مورد خرید عسل با موم گفت:ضریب بهداشتی بودن شهد عسل پایین است و مصرف کنندگان بهتر است آن را با موم آن خریداری کنند.

یوسف بابایی افزود:با اینکه شهدهای سالم نیز از عسل تولید می شود؛ولی استحصال شهد عسل در بسیاری موارد در اثر دادن حرارت زیاد به عسل های داخل موم انجام می شود که این حرارت زیاد باعث فعل وانفعالاتی در شهد شده و ممکن است خطراتی برای سلامتی انسان داشته باشد.

وی گفت:شهد های تقلبی عسل با جوشاندن شکر و اضافه کردن کمی عسل و یا اسانس عسل نیز تولید می شود که این نوع شهدهم برای سلامت انسان مضر است.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت اردبیل همچنین افزود:افرادی که به خرید عسل مبادرت می ورزند؛بهتر است عسل را در داخل موم که به طور طبیعی توسط زنبور تولید می شود،خریداری كنند.

بابایی با بیان فواید عسل برای سلامتی انسان خاطرنشان کرد:مصرف روزانه یک قاشق عسل طبیعی برای سلامتی انسان بسیارمفید است و در بسیاری مواقع عسل طبیعی می تواند برای درمان برخی از بیماریها موثر افتد.

وی گفت:همچنین به افراد توصیه می شود از خرید عسل های رنگی و دارای طعم های مختلف نیز جدا پرهیز نمایند.با توجه به قابلیت‌های استان اردبیل در تولیدعسل خالص سبلان،این منطقه به عنوان قطب عسل‌ در کشور معرفی شده است.عسل به عنوان یک درمان حقیقی در برخی بیماری‌ها است و بر اساس روایات اسلامی ودینی و در کنار آن مبنای علمی و منطقی عسل علاوه بر خاصیت فراوان تغذیه‌ای وارزش غذایی دارای خواص متعدد درمانی و دارویی است.

رئیس انجمن زنبور داران کشور همچنین در جلسه بررسی وضعیت تولید عسل در اردبیل، تصریح کرد: توسعه تعامل صنایع مرتبط با زنبورداری و تولید عسل از جمله نیازهای احیای این صنعت است.

وی با تاکید به ضرورت توجه دستگاه‌های متولی به درآمدزایی ناشی از زنبورداری، افزود: در کشورهایی که فاقد این موهبت الهی هستند حتی دانشکده زنبور عسل ایجاد شده است و این درحالی است که با وجود اینکه این منطقه از قطب‌های تولید عسل کشور است، اقتصاد عسل معنای حقیقی خود را نیافته است.

به گفته بیگناه، استعداد تولید عسل در اردبیل شاخص بوده و عسل سبلان جزو نمونه‌های کیفی عسل در سطح دنیا است و در حال حاضر بازارهای کشورهای همسایه نسبت به خرید این محصول ایرانی علاقه‌مندند.

وی افزود: ضرورت‌های توسعه تولید عسل ایجاب می‌کند که مقداری موم به کشور وارد شود. اجرای این مهم زمینه احیای صنعت زنبورداری را فراهم می‌کند.

رئیس انجمن زنبور داران کشور معتقد است، کسب موفقیت در حوزه تولید عسل با ایجاد رشته‌های دانشگاهی و ورود علم روز به مباحث زنبورداری میسر خواهد بود. اجرای این مهم می‌تواند تولید عسل را از شیوه سنتی خارج کرده و به صنعت قوام یافته‌ای تبدیل کند.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اردبیل ، عسل ، سبلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.