قدومی:

مقاومت مقابل چهارمین ارتش جهان به پیروزی رسید/ بازسازی غزه به هفت میلیارد دلار هزینه نیاز دارد

نماینده جنبش حماس در تهران گفت:‌ در حال حاضر بازسازی غزه علاوه بر اینکه نیازمند دوره زمان 15 تا 20 ساله است به هفت میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "خالد قدومی" در سخنانی در نشست بررسی جنگ غزه با اشاره به توافق میان جنبش‌های فتح و حماس بر سر تشکیل دولت وفاق ملی گفت: توافق فتح و حماس به دلیل مسائلی از قبیل بحران موجود در غزه و تحریم آنکه موجب بحران شدید مالی آن شد، همچنین روشن نبودن چشم انداز سازش انجام شد. البته باید گفت در این میان چالش‌های اقتصادی نه تنها پیش روی غزه بلکه پیش روی تشکیلات خودگردان نیز قرار گرفت چراکه رژیم صهیونیستی با پرداخت مالیات سالانه به تشکیلات خودگردان مخالفت و علاوه برآن به دلیل آشتی‌اش با حماس مجازات‌های بیشتری را نیز برای آن در نظر گرفته بود.

وی افزود: از جمله مسائل دیگری که موجب به بن‌بست کشیده شدن این دولت شد مخالفت مردم کرانه باختری با مسئله سازش بود. کلیه این عوامل باعث شد تا تشکیلات خودگردان به سمت آشتی حرکت کند که به تبع آن این آشتی موجب تشکیل کابینه رامی حمدالله شد.

نماینده جنبش حماس در ادامه به بحث ربوده شدن سه شهرک‌نشین یهودی اشاره کرد و افزود: ‌ به دنبال این حادثه محمود عباس در اجلاس اتحادیه عرب این حادثه را محکوم و اعلام کرد که به سمت هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی پیش خواهد رفت و درواقع به محض برخورد با اولین بحران باید گفت که فروپاشی دولت وفاق ملی رقم خورد. همچنین در جریان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه شکاف‌هایی در موضع‌گیری‌های طرفین و تعهدات تشکیلات خودگردان ایجاد شد. در هفته اول این حملات، این موضع گیری کم‌رنگ بود و اهالی غزه از بودجه‌ای که به آن‌ها در بیمارستان‌ها اختصاص یافته بود گله‌مند بودند. همچنین رامی حمد الله با وجود وعده‌های زیادش برای بازدید از غزه، هنوز بازدیدی از آن نداشته و شرایط امنیتی را بهانه قرار می‌دهد.

وی افزود: بعد از هفته اول تجاوزات، فشارهای مردمی در قدس و کرانه باختری و نوار غزه در راستای حمایت از مقاومت موجب تغییر لحن تشکیلات خودگردان و محمود عباس شد به گونه‌ای که وی غزه را منطقه‌ای آسیب زده توصیف کرد و بودجه اندکی که درواقع برای هر نفر ۹ دلار بود اختصاص داد. درست است که لحن دولت در این بخش تغییر یافت اما عملا تغییری نیافت.

نماینده جنبش حماس مدعی شد: تنها کاری که تشکیلات خودگردان به عنوان شریک در دولت انجام داد این بود که در صدد آشتی بین حماس و قاهره برآید و از این رو تلاش کرد تا به حماس هشدار دهد که به سمت اخوان المسلمین نرود و در امور داخلی مصر دخالت نکند و در واقع تحریکات منفی علیه مردم غزه از اینجا آغاز شد.

قدومی در ادامه به بحران کارکنان دولت، پرداخت حقوق آن‌ها، فقدان وجود برنامه سیاسی، ‌ بی‌حل ماندن پرونده‌های امنیتی، ‌ بازسازی ساختار ساف (سازمان آزادی بخش فلسطین) به عنوان مشکلات موجود یاد کرد و افزود: در حال حاضر چالش‌های متعددی در مقابل دولت وفاق ملی قرار دارد و ما در حماس معتقدیم که این دولت با وحدت محقق می‌شود.

وی افزود: ما ابومازن را مسئول اتمام این آشتی می‌دانیم البته در صورتی که هم سطح با پیروزی در غزه باشد. همچنین برنامه‌های ما تحقق آشتی ملی و مشارکتی حقیقی است و امیدواریم که به تنش‌های حزبی برنگردیم.

نماینده جنبش حماس در ادامه سخنانش به بررسی وضعیت معیشتی مردم غزه پرداخت و تصریح کرد: ‌ در حال حاضر بازسازی غزه علاوه بر اینکه نیازمند دوره زمان ۱۵ تا ۲۰ ساله است به هفت میلیارد دلار هزینه نیازدارد.

وی همچنین به مشکلات موجود در اداره گذرگاه رفح و تخریب نیروگاه‌های برق در جنگ غزه، پرداخت و از حقوق‌ها و ماهیگیری مردم غزه به عنوان مشکلات موجود در وضعیت معیشتی مردم یاد کرد.

قدومی در ادامه به بحث چالش‌های امنیتی بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: جنگ اخیر علیه غزه در واقع سلسله برنامه‌هایی علیه مقاومت و اسلام سیاسی بود. چالش‌های امنیتی موجود را نیز می‌توان به دودسته داخلی و خارجی تقسیم‌بندی کرد که در بخش داخلی شامل بازداشت اعضای مقاومت در کرانه باختری از سوی تشکیلات خودگردان و در بحث خارجی می‌توان به حملات رژیم صهیونیستی علیه مناطق الف و ب، نفوذ دیجیتال رژیم صهیونیستی در غزه و پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آن اشاره کرد.

قدومی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از اقدامات انجام شده از سوی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه از بین بردن مقاومت بود که به فضل خدا نیروهای مقاومت توانستند در مقابل چهارمین ارتش جهان به پیروزی دست یابند. همچنین در پایان باید گفت ما نیازمند یک برنامه سیاسی برای احیای اندیشه مقاومت با روشی جدید هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار