در نشست رسانه‌ای جشنواره مقاومت مطرح شد:

مقاومت با فرهنگ همراه است/ کشورهای حامی مقاومت علی‌رغم فاصله مکانی با هم متحدند

نشست رسانه‌ای سومین روز سیزدهمین جشنواره مقاومت درحالی برگزار شد نمایندگان رسانه‌ای کشورهای آمریکای لاتین و خاورمیانه از مقاومت تعرف‌های مشترکی داشتند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران نشست رسانه‌ای نماینده‌های رسانه های خارجی در ایران با حضور 4 مهمان خارجی از کشورهای لبنان، سوریه، کوبا و ونزوئلا و اصحاب رسانه در سینما فلسطین برگزار شد.

مجری برنامه پس از خیر مقدم به مهمانان و اصحاب رسانه بیان کرد: این 4 مهمان نماینده رسانه هایی هستند که بر خلاف جریان قالب رسانه‌های غربی که به آنها جریان‌های ابر رسانه‌ای می‌گوییم حرکت می‌کنند و در زمینه مقاومت با رسانه‌های ایران هم‌سو هستند.

وی با معرفی مهمانان برنامه شروع کرد.

"والدو رامیز" مدیر برنامه‌ریزی شبکه "تله‌سور" از کشور ونزوئلا بیان کرد: وی برای این رسانه در کشور کاراکاس  در آمریکای لاتین اطلاع رسانی می‌کنند. 
 
وی افزود: این رسانه برای کشورهای آمریکای لاتین خبرها را پوشش می‌دهد.

رامیز در ادامه گفت: تصمیم و هدف ما بیان حقایق و مطالبی است که بقیه‌شبکه ها به آن نمی‌پردازند و باید یادآور شوم که شبکه رسانه‌ای ما با دو سیگنال در حال پخش است. یکی به زیان اسپانیایی که 24 ساعته است و یکی دیگر به زیان انگلیسی که 12 ساعته اخبار را پخش می‌کند.

البته درصدد هستیم که سیگنال انگلیسی را به 24 ساعت برسانیم. در حال حاضر سیگنال (ورد کست) را در آمریکای مرکزی ، جنوبی و اروپا قابل پوشش کرده‌ایم و نمایندگی رسانه را در آمریکای لاتین،‌چین، مصر و روسیه داریم.

وی همچنین افزود: برنامه ما اساسا و صد در صد خبری نیست. ما در میان بخش‌های خبری بخش های مستند نیز داریم. در بخش مستند شبکه ما مستنداتی پخش می‌شود که واقعیات را از دیدگاه ما، مردم و فرهنگ کشور ما پخش می کند، برخلاف رسانه های دیگر که اخبار و واقعیات را از زبان خودشان پخش می کنند.

شبکه "تله سور" نه تنها در کشور دفتر رسمی دارد بلکه در کشورهای دیگر نیز نمایندگانی برای بازتاب حقیقی واقعیات داریم.

رامیز همچنین اظهار داشت: چیزی که باید درک کنیم این است که با وجود تفاوت فرهنگی مشترکات را پیدا کنیم، مسائلی که ما را با هم متحد می کند مختلف است که یکی از آنها بحث مقاومت است.

وی خاطر نشان کرد: بحث مقاومت بیشتر فرهنگی است و برای اولین بار و در این جا عنوان می کنم که با اینکه در ونزوئلا زندگی و کار می کنم اما کوبایی هستم.

در کوبا شخصی به نام "خوزه مارتین " وجود دارد که سمبل مقاومت است. وی سخنی گفته که فراتر از بحث ملی‌گرایی است. وی بیان کرده است: "ما باید اول  آدم های با فرهنگی باشیم تا بتوانیم آزاد باشیم" و باید گفت منظور وی این است که اول باید خودمان را پیدا کنیم و بعد به مسائل دیگر بپبردازم،  باید ببینیم که ما چه هستیم و هویت ما چیست.

من وقتی از موزه تهران بازدید کردم فهمیدم که مردم ایران از چه جایی هستند.

رامیز همچنین بیان کرد: باید این نکته را هم درنظر بگیریم که جنگ ها نمادین نیستند.  

این جنگ‌ها سعی دارند نمادها و سنبل ها را بشکنند و عموما این جنگ‌ها در رسانه‌ها وجود دارد.  

به نظر من اینگونه می‌آید که بمب‌ها وقتی می‌افتند که نمادها افتاده‌اند. باید دید مقاومت فرهنگی تا چه حد موثر است.

رامیز در ادامه عنوان کرد: بنا بر این چیزی که مهم است بحث رسانه هاست که چگونه مبارزه می کنند. اینگونه به نظر می آید که مقاومت آمریکای لاتین با مقاومت در خاورمیانه متفاوت است اما اینگونه نیست. کشورهای مقاومت فاصله‌ی مکانی دارند اما فاصله‌ی سیاسی ندارند. آنها با هم متحد هستند.

وی در پایان گفت: شبکه "تله سور" علاقمند به پیگیری واقعیات است و با وجود اینکه دولت ها می خواهند استقلال مقاومت را شکست دهند "تله سور" با حضور در سوریه و دیدار با بشار اسد واقعیات را نشان داد و ما باید این واقعیات را به مردم آمریکای لاتین نشان دهیم.

در واقع قصد ما نشان دادن شبکه‌ها و رسانه هایی است که همگی جزو مقاومت هستند.

"دیوید باتیستا" معاون وزیر تلویزیون کوبا نماینده رسانه دوم بود که بیان کرد: قبل از هر چیز از مسئولین و برگزار کنندگان سیزدهیمن جشنواره مقاومت تشکر می‌کنم.

وی افزود: من از کشوری می‌آیم که 12 میلیون جمعیت دارد و به شکل جزیره است و از لحاظ بین‌المللی نیز سمبل مذهب و مقاومت محسوب می‌شود.

باتیستا در ادامه گفت: بیشتر از 50 سال است که تحت محاصره آمریکا قرار گرفته‌ایم و این مساله 1000 میلیارد دلار به کشور ما خسارت وارد کرده و به تمام بخش های اقتصادی ما ضرر زده است که حتی تلویزیون کوبا نماد و نشانه مقاومت مردم کوبا به حساب می‌رود.

وی در ادامه اظهار داشت: حتما شما می‌دانید که کوبا به شکل جزیره‌ای طولانی و طویل است و دقیقا در ورودی خلیج مکزیک قرار دارد و در 160 کیلومتری آمریکا است.

 معاون وزیر تلویزیون کوبا افزود: یک شبکه‌ی عظیمی از تلویزیون کوبا تمام منطقه را فرا گرفته است. ما 8 کانال دولتی و ملی و یک کانال بین المللی داریم که نحوه مقاومت مردم کوبا را برای 100 کشور نمایش می‌دهد.

همچنین 2 کانال آموزشی برای دانش‌آموزان و دانش‌جویان راه اندازی کرده‌ایم. تلویزیون کوبا 2 کانال دیجیتالی برای موسیقی و کودکان دارد.

وی در ادامه گفت: ما 16 کانال استانی داریم که هر کدام برنامه خاص استان خود را پخش می‌کند. به هر حال مسئولیت و هدف کانال های تلویزیونی ما پخش برنامه‌ای است که منافع مردم کوبا را تامین کنند و آن را به نمایش بگذارند، مقاومت کوبا در مقابل استعمار فرهنگی که از سمت شمال صادر می‌شود ایستاده است. 

 باتیستا همچنین خاطرنشان کرد: من در نظراتم با رامیز شریک هستم. من هفته گذشته به ایران رسیدم و گرمای دوستی مردم ایران را دریافت کردم.

مردم ایران بسیار مهمان‌نوازند و جوانانی که ما را در بازدیدها و اماکن مختلف همراهی کردند این ویژگی را نشان دادند. باید بگویم که ما هم در کوبا مهمان نواز هستیم. من به خاطر دعوت کشور ایران تشکر می کنم، بخاطر اینکه توانستم فرهنگ مردم ایران را بشناسم.

وی در ادامه یادآور شد: همانطور که رامیز توضیح داد باید گفت که مقاومت با فرهنگ همراه است.

من این فرصت را غنیمت می شمارم که سلام مردم کوبا را به مردم ایران برسانم.

ابراهیم فرحات" مدیر "شبکه المنار" لبنان با بیان اینکه این شبکه برای بار اول در لبنان و در دهه‌ی نود تاسیس شد و از سال 2000 از طریق کانالها ی ماهواره پخش می‌شود گفت: این شبکه در اروپا و در کشورهای خاورمیانه در حال پخش است.

وی افزود: بعنوان شبکه مقاومت در ابتدا و سپس بعنوان مقاومت و آزادی فعالیت شبکه ادامه داشت و در حال حاضر بعنوان مقاومت و مسائل فلسطین  در حال پخش است.

فرحات در ادامه یادآور شد در سال 2006 اسرائیل به ساختمان این شبکه حمله کرد اما همچنان این شبکه بعنوان مدرسه‌ای رسانه‌ای و مرکز اطلاع رسانی به فعالیت خود ادامه می دهد، و از همان سال این شبکه به مسائل فلسطین تخصیص یافت و صداقت وظیفه این شبکه بوده و هست.

مدیر شبکه المنار لبنان خاطرنشان کرد: 80 درصد از مفاهیم رسانه های عربی متعلق به غرب است.

باید بگویم که شبکه المنار نیز مانند شبکه های دیگر عربی و رسانه های دیگر گرایش خود را دارد اما خصوصیت و ویژگی کشورهای مختلف را رعایت می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌ها ی چشمگیر این شبکه درمورد بحران سوریه بوده است که هدف از این بحران توطئه علیه سوریه بود که ما این مسائل را بخوبی نشان دادیم.

فرحات در ادامه گفت: از ویژگی های اصلی این شبکه صداقت و پایبندی است به واقعیت که در عراق و سوریه آن را بخوبی نشان داده است.

وی در پایان گفت: بسیاری از شبکه‌های عربی سعی می کردند ق1ضیه فلسطین را نشان ندهند اما المنار بخوبی آنها را نشان داد.

امروزه اوضاع کشورهای عربی تغییر کرده، با نشان دادن واقعیات از شبکه المنار بینندگان این شبکه زیاد و شبکه‌های دیگر کم شد. واقع گرایی در مورد مسائل سوریه یکی از خصوصیات شبکه المنار است.

"غسان کلاس" رایزن فرهنگی سابق سوریه در ایران بیان کرد: در مورد مقاومت باید بگویم که یکی از محورهای اساسی زندگی انسانهاست و تا زمانی که زندگی می کنیم درگیری بین خیر و شر و حق و باطل وجود دارد که حق و خیر می توانند شر را نابود و زیر پا له کنند.

وی در ادامه گفت: وظیفه فرهنگی رسانه فقط در خبررسانی خلاصه نمی‌شود بلکه نشان دادن مقاومت در برابر ظلم از وظایف رسانه هاست.

وی در ادامه گفت: مقاومت در نوآوری و هنر بعنوان یکی از ویژگی‌های اصلی آن جلوه گر است. ما مقاومت را در هنرهای تجسمی می توانیم به شکل نمایش‌نامه و فیلمنامه و شعر و رمان بیان کنیم.

کلاس در ادامه گفت: برخی از کشورها را می‌بینیم که به موضوع مقاومت اهمیت می دهند چون یکی از محورهای اصلی زندگی بشر است و باید گفت نقش ایران، لبنان، سوریه و کشورهای آمریکای لاتین در حوزه مقاومت مشهود است.

وی همچنین افزود: مراکز و موزه‌های جمهوری اسلامی ایران نمایانگر مقاومت هستند. مساله مقاومت از عمق تاریخ نشات می‌گیرد. 

وی یادآور شد: وظیفه تمام انسانها این است که از سرزمین و وطن به هر شکل ممکن دفاع کنند علی رغم اینکه کشورهای استکبار جهانی می خواهند کشورهای در حال رشد را زیر پا له کنند و به زیر کشند اما کسانی که مقاومت می‌کنند طرح و ایده های ویژه دارند و ما بعنوان کشور اسلامی فعالیت ویژه داشته‌ایم، چه در زمینه انقلاب و چه در زمینه جنگ ایران و عراق. در قهرمانی های که عرب بر علیه استعمار غرب نشان داده است نمونه مقاومت مردم عرب است.

وی همچنین بیان کرد: استعمار غرب در کشورهای عربی 50 سال بوده که به 60 سال رسیده است و باید بگویم که اگر زمان و مکان تغییر کند آمریکا و غرب تغییر نمی‌کند اما ابزار تغییر می کنند. کشورهای عربی این موضوع را فهمیده‌اند و رسانه‌های مختلف را بوجود آورده‌اند.

وی در ادامه گفت:باید با تمرکز بر این جشنواره که در آن هستیم، مساله مقاومت را شفاف‌سازی کنیم و برای درک آن از موزه‌ دفاع مقدس شهر تهران باید بازدید کنید تا قهرمانی‌های شگفت را درک کنید.

رسانه‌ ما هزینه سنگینی را درمورد مسئله مقاومت پرداخته است و در تاریخ به جا می‌ماند. 

کلاس در پایان گفت: اگر نقش و اثر رسانه سوریه در میدان عمل ثابت نمی شد و واقعیات را بیان نمی کرد چرا باید مورد تحریم و فشار قرار بگیرد.
شبکه‌های المنار و العالم و مثال آنها واقعیات را نشان می دهند.

پایبندی و مقاومت در سوریه اتفاق افتاده و ادامه دارد و این از بحرانی است که از تونس به سوریه رسیده و نتیجه‌ای جز دو برابر شدن مقاومت نخواهد داشت.

ما در مورد آینده خوش‌بین هستیم، حق در پایان پیروز می‌شود، اما ظلم با بالهای شکسته نابود می‌شود.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار