رئیس دانشگاه آزاد:

تغییرات دانشگاه آزاد در راستای شایسته سالاری است/کار با افرادی که شایستگی ندارند مانند شنا کردن در قیر است

میرزاده گفت: انتصابات دانشگاه آزاد بر اساس شایسته سالاری صورت می‌گیرد اینکه افراد با هم همسو باشند، کار کردن با افرادی که همسویی کاری ندارند مثل شنا کردن در قیر است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در نشست خبری که در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد تهران مرکز برگزار شد طی سخنرانی گفت: در سال جدید 12 هزار دانشجوی جدید در این دانشگاه پذیرش شدند که 2 هزار دانشجوی دکتری حرفه‌ای، 220 دانشجوی کارشناسی ارشد و 250 هزار دانشجوی کاردانی و کارشناسی بوده اند، چنانچه دانشگاه آزاد راه توسعه کیفی خود را از طریق توسعه محصولات تکمیلی پیدا کرده چنانچه طرح تجمیع و بومی گزینی که در این دانشگاه بی سابقه بوده است، هم اکنون سرعت گرفته است. 
 
وی در خصوص تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد افزود: محور توسعه تبادل علم و دانش است که در تمام دنیا  در حال انجام است و البته محیط دانشگاه باید یک محیط شاداب باشد، در این راستا از همه تشکل‌های سیاسی این دانشگاه که در چار چوب قانون فعالیت دارند حمایت می‌شود اما کسانی که غیر از چار‌چوب قانون فعالیتی دارند جامعه دانشگاهی در مقابل آنها می ایستد. 
 
میرزاده در خصوص تمرکز زدایی جهت نظارت فعالیت دانشگاههای آزاد در شهرستانها اظهار داشت: ساز و کار قانونی برای بحث تمرکز زدایی فراهم است. چنانچه در 31 استان هیئت‌هایی فعالیت‌ دارند و تمام تلاش را در جهت افزایش ساز و کار فراهم می کنند.

در ادامه واشکانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد در خصوص بحث رکورد پژوهشی تصریح کرد: رویکرد ما برای طرح پژوهشی تمرکز بر روی طرح های پژوهشی برون دانشگاهی است که هم اکنون در حال افزایش میزان ارتباط با صنعت هستیم. 
 
وی افزود: در بلند مدت در حال انجام طرح آئین‌نامه جامع و حق جذب اساتید بر اساس یک عملکرد پژوهشی هستیم که امیدواریم این امر محقق شود. 
 
میرزاده در ادامه گفت: در اغلب کشورهای پیشرفته میزان وابستگی دانشگاهها به شهریه کمتر از 25 درصد است و بیشتر هزینه ها از طریق ارائه پژوهش به صنعت تامین می‌شود، چنانچه در این راستا از مهرماه 92 ساز و کار اقتصاد دانش بنیان فراهم شده و هم اکنون 50 مرکز رشد تاسیس شده است. 
 
وی تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال 96 وابستگی به امر شهریه را تا 40 درصد کم کنیم چنانچه امسال نیز موظف هستیم که 12 درصد هزینه دانشگاه از طریق شرکت های دانش بنیان تامین کنیم. 
 
در ادامه طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در خصوص کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد افزود: در گذشته از این ظرفیت به درستی استفاده نمی‌شد اما پس از ابلاغ آئین نامه که به دانشگاهها در خصوص کرسی‌های آزاد اندیشی شکل گرفت حتی‌المقدور این امکان برای تمامی دانشگاهیان جهت بهره‌مندی از امکانات فراهم شده است. 

میرزاده در ادامه در خصوص بحث بورسیه مسئله‌دار اظهار داشت: متاسفانه بدون اینکه بخواهیم کنکاش کنیم چند مورد از واحدهای دانشگاهی اعلام کردند که جهت ثبت‌نام دانشجویان سوابق آنها مورد بررسی قرار گرفته که البته این امر از سوی مسئولان مورد بررسی قرار گرفت. 

در ادامه علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در رابطه با بحث بورسیه مسئله ‌دار اظهار داشت: ما در بخش سنجش و پذیرش چند اصل داریم که اگر این اصول رعایت نشود فعالیت غیر قانونی است از جمله این اصول می‌توان به شفاق بودن شرایط پذیرش و شانس برابر و یکسان برای تمام افراد و صدور سند پذیرش برای دانشجو است که اگر خارج از این موارد باشد آن امر مورد بررسی قرار می‌گیرد چنانچه در این میان برخی موارد ثبت شده بود که بدون رعایت موارد و قوانین افراد وارد دانشگاه شدند و به دلیل نقص در سیستم احراز هویت ثبت صورت نگرفته بود بنابراین این افراد اجازه ادامه تحصیل را نداشته‌اند که در این میان از ذکر نام آنها معذور هستیم. 

وی در ادامه به فراخوان دکتری پژوهش محور اشاره کرد و  گفت: سه شنبه 8 مهرماه فراخوان دکتری پژوهش محور آغاز می‌شود که مجموعه پذیرش دکتری تخصصی 12 هزار نفر است. 

در ادامه مسعود کاردار معاون دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: بر اساس افزایش شهریه دانشگاه آزاد نسبت به مصوبه وزارت علوم این دانشگاه هم اکنون در سال 100 میلیون زیان دیده است چنانچه 436 میلیارد تومان برای ورودیهای سال 93 تا خروج این دانشجویان از دانشگاه زیان دیده‌ایم. 

وی به وام 10 میلیونی ازدواج اشاره کرد و گفت: کلیه دانشجویان که از 6 شهریور 93 ازدواج کردند می‌توانند از وام 10 میلیون تومانی ازدواج بهره‌مند شوند چنانچه اگر زوجه آنها هم در دانشگاه آزاد تحصیل کند می‌توانند از وام 20 میلیون تومانی استفاده کنند. 

در ادامه ابریشمی‌نیا معاون مالی دانشگاه آزاد گفت: طی انعقاد 3 قرارداد با بانکهای مختلف مقرر شده وام تحصیلی کم بهره به اساتید کارکنان و دانشجویان تعلق گیرد. 

میرزاده در ادامه به نسبت استاد به دانشجویان در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: نسبت  استاد به دانشجویان در دانشگاههای دولتی ایران 1 به 33 و در دانشگاه آزاد 1 به 49 است و ای در حالیست که مقرر شده در سال 93، 33هزار عضو هیئت علمی جدید، سال 94 این تعداد به 38 هزار، سال 95 به 42 هزار و سال 96 به 47 هزار عضو هیئت علمی جدید برسد یعنی تعداد استاد به دانشجو در سال 96، 1 به 35 شود. 

میرزاده در خصوص شعبه‌های دانشگاه آزاد در سایر کشورها تصریح کرد: در تلاش هستیم تا شعبه‌های دانشگاه آزاد در تاجیکستان، عمان و اوگاندا شکل گیرد. 

وی در پایان در خصوص انتصابات دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: در دانشگاه آزاد شورای انتصابات وجود دارد چنانچه بحث مدیریت بحث اصلی است که افراد باید همسو باشند، همسوی  سیاسی مطرح نیست همسویی همکاری مطرح است تا فردی پاکدامن، عالم که ضرورت دانشگاه آزاد را بداند فعالیت کند بنابراین انتصابات بر اساس شایسته‌سالاری است بنابراین افرادی که همسوی‌کاری ندارند مثل شنا کردن در قیر است. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار