شیرابه دفن پسماند شهری کهریزک تهران حاوی غلظت بالایی از فلزات سنگین است

مقاله دانشجوی واحد علوم و تحقیقات در کنفرانس بین المللی مدیریت و تکنولوژی مواد زائد جامد در ایالات متحده امریکا به صورت سخنرانی ارائه و در مجله «Journal of Solid Waste Technology and Management» به چاپ خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، کنفرانس بین المللی مدیریت و تکنولوژی مواد زائد جامد هر ساله با حضور جمع کثیری از محققان، فرهیختگان، مدیران محیط زیست جهان در ایالات متحده امریکا برگزار می‌شود. همچنین دوره سی‌ام این کنفرانس در بهار سال ۹۴ در شهر فیلادلفیا ایالت پنسیلوانیا در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه Widener امریکا برگزار خواهد شد. 

کاوه خیرخواه رحیم آباد دانشجوی کار‌شناسی ارشد مهندسی محیط زیست واحد علوم و تحقیقات به مقاله خود با عنوان «ارزیابی و حذف فلزات سنگین منگنز، کروم و مس از شیرابه اماکن دفن پسماند شهری توسط فرآیندهای الکتروشیمیائی و استفاده از خاک پوششی همراه با آهک» اشاره کرد و افزود: دفن بهداشتی، یک روش قابل قبول و مطمئن برای دفع مواد زاید جامد شهری است. برنامه‌ریزی‌، طراحی، آماده‌سازی و هدایت صحیح عملیات و رعایت اصول مهندسی از مشخصه‌های دفن بهداشتی می‌باشد. 

وی با بیان این مطلب که دفن زباله یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین شیوه‌های برخورد با زباله است که در حال حاضر نیز در بیشتر کشورهای جهان معمول‌ترین روش برای حل مشکل زباله است، ادامه داد: یک مکان دفن زباله که به خوبی ساخته و اداره شود می‌تواند شیوه‌ای بهداشتی و در عین حال ارزان برای حل مشکل زباله باشد. اما در صورتی که این کار با رعایت اصول همراه نباشد، چنین مکانی برای محیط زیست بسیار خطرناک خواهد بود. 

خیرخواه افزود: شیرابه حاصل از دفن پسماندهای شهری یکی از آلوده‌ترین پساب‌ها است که می‌تواند موجب آلودگی محیط زیست به ویژه منابع آب سطحی و زیرزمینی شود. تصفیه شیرابه به ویژه در مناطقی که دفن پسماند به صورت بهداشتی انجام نمی‌شود، مشکلات بسیاری به همراه دارد. 

این محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه برحسب سن، شیرابه را به دو دسته جوان و کهنه تقسیم می‌کنند، تصریح کرد: شیرابه جوان متعلق به زمین دفن با عمر کمتر از ۱ تا ۲ سال و شیرابه کهنه متعلق به زمین دفن با عمر بیش از ۵ تا ۱۰ سال است. هرچند در نمونه‌های مورد استفاده در مطالعه موردی سایت دفن پسماند کهریزک، شیرابه قدیمی بار آلودگی بالاتری نسبت به شیرابه‌های تازه در‌‌ همان زمین دفن داشت. 

وی افزود: نمونه شیرابه مورد استفاده از دریاچه شیرابه زمین دفن پسماند شهری کهریزک تهران در شش نوبت برداشته شد. نمونه‌ها در ظرف‌های پلاستیکی ۵ لیتری جمع آوری و در شرایط استاندارد به آزمایشگاه منتقل و در دمای ۴ درجه سانتی گراد نگهداری شد و سریعاً میزان COD آن مورد آنالیز pH، فلزات سنگین (منگنز، کروم و مس)، هدایت الکتریکی قرار می‌گرفت. 

 خیرخواه اضافه کرد: شیرابه محل دفن بهداشتی مواد زائد جامد حاوی غلظت بالایی از فلزات سنگین هستند که بدون تصفیه درمحیط زیست تخلیه می‌شوند، دراین تحقیق از فرآیند ترسیب الکتروشیمیایی برای حذف فلزات سنگین از شیرابه محل دفن استفاده شده است. به دلیل سیال بودن اگر شیرابه بدون هیچ گونه تصفیه‌ای در محیط‌‌ رها شود باعث آلودگی آب‌های سطحی، زیرزمینی و خاک می‌شود. لذا قبل از دفع در محیط زیست تا رسیدن به استاندارد تخلیه می‌بایست تصفیه شود. 

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد که فرایند الکتروکواگولاسیون با دارا بودن مزایایی چون سازگاری با محیط زیست و بازده مناسب می‌تواند به عنوان یک روش مناسب در حذف فلزات سنگین از شیرابه معرفی گردد و برای تصفیه شیرابه مرکز دفن شهر کهریزک با وجود غلظت‌های بالای COD، مواد سمی که اثر بازدارندگی بر فعالیت بیولوژیکی میکروارگانیزم‌ها می‌گذارد به عنوان یک روش مطلوب مطرح می‌شود. 

مقاله «ارزیابی و حذف فلزات سنگین منگنز، کروم و مس از شیرابه اماکن دفن پسماند شهری توسط فرآیندهای الکتروشیمیائی و استفاده از خاک پوششی همراه با آهک (مطالعه موردی: مرکز دفن پسماند کهریزک)» با همکاری کاوه خیرخواه رحیم آباد دانشجوی کار‌شناسی ارشد مهندسی محیط زیست دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات و رقیه گونه فراهانی کار‌شناس بهداشت محیط تهیه و تدوین شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار