باشگاه خبرنگاران بررسی کرد؛

موسیقی‌های ماندگار دهه هفتاد و هشتاد سینمای دفاع مقدس

در سی سال گذشته آثار زیادی در سینمای دفاع مقدس ساخته شده که همیشه به کارگردانان و بازیگران آن اهمیت داده می شد اما این بار علاوه بر این دو گروه، می خواهیم به آهنگسازان سینمای جنگ که تک به تک افرادی تاثیرگذار بر روند فیلم های سینمایی بوده اند نگاهی بیندازیم.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ در سی سال گذشته آثار زیادی در سینمای دفاع مقدس ساخته شده که همیشه به کارگردانان و بازیگران آن اهمیت داده می شد اما این بار علاوه بر این دو گروه، می خواهیم به آهنگسازان سینمای جنگ که تک به تک افرادی تاثیرگذار بر روند فیلم های سینمایی بوده اند نگاهی بیندازیم.

1373

فیلم "حمله به اچ 3" جز اولین فیلم های این سال است که "شهریار بحرانی" درباره ی دفاع مقدس ساخته که در آن "جعفر دهقان"، "محمد کاسبی"، "حسین یاری" و "فرامرز شهنی" بازی کردند.

آهنگسازی "حمله به اچ 3" را "مجید انتظامی" و ضبط موسیقی برعهده ی "ناصر فرهودی"، "رحیم ناحی" و "محسن گلپر" بود.

"خط آتش" جز معدود فیلم هایی بود که در آن دوره از کارگردانی مشترک بهره برد که در آن "فرید سجادی حسینی" و "علی سجادی حسینی" کارگردانی را برعهده داشتند.

در "خط آتش" "احمد نجفی"، "داوود رشیدی"، "حسین ملاقاسمی"، "جمشید جهان زاده"، "نادیا دلدارگلچین"، "علیرضا رئیسیان" و "رضا راد" بازی کرده و "محمدرضا علیقلی" در منصب آهنگساز در کنار گروه حضور داشت.

"نادر مقدس" با فیلم "دشت ارغوانی" نیز به سراغ فیلمی با این مضمون رفته که در آن "محسن احمدی"، "ژاله صامتی" و "شهرام زرگر" بازی کردند.

"فریدون شهبازیان" باحضور در "دشت ارغوانی" نیز اولین کارهای دفاع مقدسی خود را ساخت.

"مسعود جعفری جوزانی" و "مجید انتظامی" در این سال به سراغ "دل و دشنه" اثر ماندگاری دیگری رفته که روح هشت ساله ی جنگ را به دوش می کشد.



در این فیلم "ساغر باصری"، "شهرام زرگر"، "محمد متوسلانی"، "فردوس کاویانی" و "منوچهر آذر" به ایفای نقش پرداختند.

"داریوش فرهنگ"، "راه افتخار" را براساس یک داستان واقعی درباره‌ی سه پالایشگاه بزرگ نفتی در طول جنگ تحمیلی ایران و عراق به تصویر می کشد و "مجید انتظامی" پای ثابت موسیقی فیلم های دفاع مقدسی نیز در این فیلم حضور دارد.

در "راه افتخار" هنرمندانی چون "جمشید مشایخی"، "داوود رشیدی"، "بیژن امکانیان"، "مهدی میامی"، "بهزاد فراهانی"، "آزیتا حاجیان" و "حسین محب اهری" به ایفای نقش پرداختند.

"عزیزالله حمیدنژاد" با "ستارگان خاک" به تبعات پس از جنگ می پردازد.

در این فیلم "مهدی قلی پور"، محمدکمالی"، "ناصر ندافیان" و "مهدی فقیه" بازی کرده و "سیدمحمد میرزمانی" آهنگسازی آن را برعهده داشت.

در سال 73 بود که درویش یکی از مهمترین فیلم های دفاع مقدسی خود را باعنوان "کیمیا" ساخته که در آن "خسرو شیکیبایی"، "بیتا فرهی" و "رضا کیانیان" به هنرنمایی پرداختند.

موسیقی "کیمیا" را "احمد پژمان" ساخت.

1374

"محسن محسنی نسب"، "اعاده امنیت" را در این سال باحضور "جهانبخش سلطانی"، "حسین یاری" و "حسن عباسی" ساخت که "ناصر چشم آذر" آهنگسازی آن را انجام داد.

"ابراهیم حاتمی کیا" مرد پرکار این سال با دو فیلم "برج مینو" و "بوی پیراهن یوسف" پرده ی سینماهای ایران را به تسخیر خود درآورد که در "برج مینو" "علیرضا کهن دیری" و در "بوی پیراهن یوسف" "مجید انتظامی" به عنوان آهنگساز حضور داشتند که موسیقی فیلم "بوی پیراهن یوسف" یکی از ماندگارترین موسیقی های سینمای ایران است.



"نیکی کریمی" و "علی نصیریان" بازیگر مشترک دو فیلم حاتمی کیا بودند.

"پاتک" دیگر فیلم این سال است که "علی اصغر شادروان" آن را به تصویر درآورد و در آن "حسین گیل"، "رضا صفایی پور"، "علی توکل نیا"، "مریلا زارعی" و "فتحعلی اویسی" بازی کردند.

آهنگسازی "پاتک" را "سعید انصاری" انجام داد.

"دکل" جز آن فیلم هایی است که در خاطر علاقه مندان به این سبک سینمایی همیشه جزء چند فیلم برتر است که "عبدالحسین برزیده" آن را ساخته و "محمدرضا علیقلی" آهنگسازی آن را انجام داده و در آن "رضا ایرامنش"، "مهدی قلی پور" و "نیلوفر محمودی" بازی کرده اند.



"رسول ملاقلی پور" نیز سال 74 را برای خود یکی از پرکارتین سال های سینمایی دانست و در رقابت با حاتمی کیا دو فیلم "سفر به چزابه" و "نجات یافتگان" را اکران کرد که موسیقی دو فیلم از ماندگارتین آثار سینمای ایران است که "سفر به چزابه" "پیروز ارجمند" رئیس دفتر موسیقی وقت و "نجات یافتگان" را "محمدرضا علیقلی" یار دیرین سینمای ملاقلی پور ساختند.

در "سفر به چزابه" "مسعود کرامتی"، "فرهاد اصلانی"، "حبیب دهقان نسب" و "رضا خندان" بازی کرده و در "نجات یافتگان" "عاطفه رضوی"، "علی یعقوب زاده" و "جمشید اسماعیل خانی" به ایفای نقش پرداختند که دو اثر تا به امروز جز ماندگاران هستند.

"تورج منصوری" فیلمبردار مطرح سینمای ایران در تجربه ی کارگردانی خود به سراغ فیلم "فرار مرگبار" با بازی "داریوش ارجمند"، "فریبرز عرب نیا" و "ژاله صامتی" می رود که موسیقی آن را "بهرام سعیدی" آهنگسازی کرد.

"حسن ساجدی" "فرمان آتش" را به آهنگسازی "همایون عطارودی" در این سال ساخت که در آن "رضا آقاربی"، "شاهین جعفری" و "منصور سهراب پور" بازی کردند.

"گارد ویژه" اثر "پرویز صبری" دیگر فیلمی است که با این مضمون در سال 74 تولید شده که در آن "ایلوش خوشابه"، "کامران باختر"، "علی ثابت" و "امین حیایی" بازی کردند.

"آندره آرزومانیان" فقید آهنگسازی این فیلم را انجام داد.

و در انتهای این سال تمامی تصورات از سینمای تراژدی و درام جنگ با کمدی فاخر "کماب تبریزی" با عنوان "لیلی با من است" شکسته شد که "بهنام ابطحی" آهنگسازی این فیلم را انجام داده و در آن "پرویز پرستویی"، "محمود عزیزی" و "شهره لرستانی" بازی کردند.

1375

"رضا قهرمانی" و "ارابه ی مرگ" جز اولین آثار این سال است که "کامبیز روشن روان" آهنگسازی آن را انجام داد و "بیژن کامکار" خواننده ی آن بود.

در "ارابه ی مرگ" "فرامرز قریبیان"، "شهرام زرگر" و "جمشید جهان زاده" بازی کردند.

"سجده برآب" جز دیگر آثار سینمای دفاع مقدس این سال است که "حمید خیرالدین" آن را ساخته و "محمدرضا علیقلی" آهنگسازی این فیلم را انجام داده است.

در این فیلم "علی دهکردی"، "پریوش نظریه" و "غلامرضا علی اکبری" باز کردند.

"احمدرضا درویش" با فیلم "سرزمین خورشید" فصل جدیدی را در سینمای ساده و معمولی جنگ باز کرد و ساختار اینگونه از فیلم ها را به سمت آثار فاخر و قابل پرداهت برد به گونه ای که این فیلم را یکی از بهترین و به نظر نگارنده بهترین فیلم آن سال می دانند و جز آثار قابل بحث تاریخ سینمای دفاع مقدس است.

"بابک بیات" موزیسین شهیر موسیقی آهنگسازی آن را انجام داده و مجموعه ای از بهترین های سینمای ایران چون "خسرو شکیبایی"، "گلچهره سجادیه"، "سعید پورصمیمی"، "محمود پاک نیت" و "اصغر نقی زاده" در این فیلم بازی کردند.

و حال نوبت به موج جدیدی از علاقه مندان به سینمای دفاع مقدس است که با ساخت آثار خود سالن های سینمایی را تسخیر کنند که از جمله ی آنان باید به "سعید سهیلی زاده" با فیلم "مردی شبیه باران" اشاره کرد که استاد "بابک بیات" در این سال دومین اثر موسیقایی خود را در این ژانر برای این فیلم ساخت.

در "مردی شبیه باران" "ابوالفضل پورعرب" و "حسین انصاری" بازی کردند.

1376

و حال در این سال تمامی قاعده ها در سینمای دفاع مقدس ایران با فیلم "آژانس شیشه ای" به هم می ریزد و حتی قهرمان ها رنگ عوض می کنند و "مجید انتظامی" چنان موسیقی برای این فیلم می سازد که پس از گذشت سالیان سال هنوز در ذهن ها جاری است.



و "پرویز پرستویی"، "حبیب رضایی"، "رضا کیانیان"، "اصغر نقی زاده"، "بیتا بادران"، "محمد حاتمی"، "قاسم زارع" و "بهناز توکلی" و حتی جوانی چون "بهروز شعیبی" تمام آنچه که از بازیگری می دانند را روی دایره میریزند و خود را جز بهترین های تاریخ سینمای ایران ثابت می کنند.

در ادامه نوبت به "ایرج قادری" می رسد تا دراین باره فیلم بسازد به همین خاطر "پنجه در خاک" را راهی سینماها می کند که "فریبرز لاچینی" با همکاری "علیرضا لاچینی" و "مرتضی شفی" موسیقی این فیلمی بر روی شعری از "پرویز صبری" می سازند که در آن "بهزاد جهانبخش"، "افسانه بایگان" و "اکبر عبدی" بازی می کنند.

"حماسه 2519" را در این سال "کامران ملکی" با بازی "احمد دلیریان"، "غلامرضا خدادادی" و "اصغر رضوانی" ساخت که "فریبرز لاچینی" آهنگسازی آن را برعهده داشت.

"جمشید حیدری" نیز "حماسه قهرمانان" را با بازی "ابوالفضل پورعرب"، "حسن جوهرچی"، "مهدی فقیه" و "حبیب دهقان نسب ساخت" که موسیقی این فیلم را نیز "فریبرز لاچینی" سخته است.

"جمال شورجه" با فیلم "خلبان" به سراغ قسمتی از زندگی شهید "عباس دوران" می رود که از بازیگران آن باید به "علی دهکردی"، "جعفر دهقان" و "نگین صدق گویا" اشاره کرد.

"محمدرضا علیقلی" نیز در خلبان آهنگسازی را برعهده دارد.

"اکبر حر" در "شمارش معکوس" به گوشه ای از جان فشانی های سربازان غواص ایرانی می پردازد که نقش ها آن ها را "حسن عباسی"، محمد برسوزیان" و "حبیب الله اللهیاری" بازی می کنند و "کامبیز روشن روان" آهنگسازی این فیلم را انجام می دهد.

"فرار بزرگ" ساخته ی "ناصر محمدی" دیگر اثر سینمایی با این مضمون است که "بهرام سعیدی" آهنگسازی آن را انجام می دهد و "حسین گیل"، "جلال پیشواییان" و "شهرام پوراسد" در آن هنرنمایی می کنند.

و حال "یاس های وحشی" که در دوره ی اکران خود طرفداران بسیاری را به سینماها کشاند.

"محمدرضا علیقلی" آهنگسازی فیلم "محسن محسنی نسب" را انجام داد و "جعفر دهقان"، "احمد میررفیعی"، "سحر طلوعی"، "حسین پاکدل" و "سیدجواد هاشمی" در آن بازی کردند.

1377

"عبدالحسین برزیده" به همراه "محمدرضا علیقلی" دوباره به سراغ سینمای جنگ می روند و فیلم "پرواز خاموش" را در این سال با بازی "حسین یاری"، "بهمن دان" و "مجید مشیری" می سازند.

"محمدرضا علیقلی" به ادامه ی آهنسازی خود درباره ی جنگ ادامه می دهد اما این بار با "ابراهیم حاتمی کیا" و "روبان قرمز" که بازهم یک گروه خوش نام چون "پرویز پرستویی"، "رضا کیانیان" و "آزیتا حاجیان" در کنار آقا ابراهیم به هنرنمایی می پردازند.

"کمال تبریزی" نیز در این سال با "شیدا" شیدایی می کند و صاحب نوای این اثر را به نام "بابک بیات" می نویسد.


در "شیدا" "لیلا حاتمی"، "پارسا پیروزفر"، "محمدرضا شریفی نیا"، "بهزاد فراهانی"، "نادیا دلدار گلچین"، "کمند امیرسلیمانی"، "جمشید اسماعیل خانی"، "گوهر خیراندیش" و "اکرم محمدی" بازی می کنند.

"مجروح جنگی" "اصغر نصیری" اثری است که "فریبرز لاچینی" در آن به عنوان آهنگساز حضور دارند و هنرمندانی چون "عبدالرضا آشتیانی"، "رسول توکلی" و "سیدمحسن خرم دره" در آن بازی می کنند.

"سعید سهیلی" در ادامه فیلم "مردی از جنس شیشه" این بار به سراغ "مردی از جنس بلور" می رود که این فیلم در دوره ی اکران خود حواشی را دربرداشت.

آهنگسازی "مردی از جنس بلور" را "کامبیز روشن روان" با صدای "فریدون زندی" ساخت که "قاسم عابدین" ضبط موسیقی را در این فیلم انجام داد.

بازیگران فیلم "مردی از جنس بلور" "ابوالفضل پورعرب"، "مهتاب کرامتی"، "اصغر نقی زاده"، "علی اسیوند" و "سحر زکریا" بودند.

"رسول ملاقلی پور" با "هیوا" درامی به شدت تاثبرگذار را بر پرده های سینما برد که نقش به سزای موسیقی "فریدون شهبازیان" در موفقیت فیلم غیرقابل انکار است.

در این فیلم "گلچهره سجادیه"، "جمشید هاشم پور"، "آتیلا پسیانی"، "فرهاد قائمیان" و "آناهیتا نعمتی" هنرنمایی کردند.

1378

"احمد مرادپور" با فیلم "رنجر" به سینماهای سراسر ایران می آید که آهنگسازی آن را "سعید انصاری" انجام داده و "جمشید هاشم پور"، "محمود لیاقت" و "احمد راد" در آن بازی کردند.

درویش نیز ترجیح داده با "متولد ماه مهر" به جامعه برگردد اما گویی که دل وی آران نگرفته و بازهم در بخش های انتهایی فیلم به مناطق جنگی که خانه ی خود می داند بازمی گردد.

"محمدرضا علیقلی" یکی از تاثیرگذارترین آهنگسازی های خود را برای این فیلم انجام می دهد و "محمدرضا فروتن" و "میترا حجار" این فیلم را سکوی پرتاب خود برای بازیگر شدن می کنند.

1379

"حمید فرخ نژاد" در اولین تجربه ی کارگردانی خود به دلیل اقلیم به سراغ جنگ رفته و فیلم "سفر سرخ" را به آهنگسازی "پیروز ارجمند" می سازد که در آن "حبیب دهقان نسب"، "برزو ارجمند" و "احمد کاوری" بازی می کنند.

"اصغر نصیری" نیز با "لوکوموتیوران" به سراغ سینمای جنگ رفته و "هومن فرشیدمهر" نیز آهنگسازی آن را انجام می دهد.

در "لوکوموتیوران" "میرمحمد تجدد"، "محمد جوزانی" و "هوشنگ منصور خاکی" هنرنمایی کردند.

1380

"ابراهیم حاتمی کیا" این بار با شاهکار دیگری سینماها که هیچ قلب هوادارانش را تسخیر می کند.

"ارتفاع پست" که حاتمی کیا در کنار "اصغر فرهادی" نوشت و "محمدرضا علیقلی" آهنگسازی آن را انجام داد به حال روز جنگزده ای می پردازد که از شهر خود خسته است و هوای مهاجرت دارد.


در "ارتفاع پست" "حمید فرخ نژاد"، "لیلا حاتمی"، "گوهر خیراندیش"، "محمدعلی اینانلو"، "شهرام قائدی"، "امیرکاوه آهنین جان"، "امیرآقایی" و "رضا شفیعی جم" هرکدام به تنهایی بهترین بازی خود را انجام دادند.

"رسول ملاقلی پور" بیانیه ای دیگر را باعنوان" قارچ سمی" با بازی درخشان "جمشید هاشم پور"، "میترا حجار"، "فرهاد قائمیان"، "رویا تیموریان"، "انوشیروان ارجمند"، "امیر جعفری" و "آتنه فقیه نصیری" صادر می کند که "ناصر چشم آذر" با کمک "شیرین احمدلو" موسیقی این بیانیه را می نوازند.

1381

در سال 81 تنها اثر را باید "دیوانه ای از قفس پرید" دانست که آن هم مستقیم به موضوع جنگ نمی پردازد و تنها درامی است که شخصیت اصلی آن یک جانباز است.

این فیلم را "احمدرضا معتمدی" کارگردانی کرده و موسیقی آن را "مجید انتظامی" ساخته و "عزت الله انتظامی"، "پرویز پرستویی"، "علی نصیریان"، "نیکی کریمی"، "علی اسیوند" و "رضا سعیدی" در آن بازی می کنند.

1382

در سال 82 درام ضدجنگ "عزیزالله حمیدنژاد" موجب توجه سینمادوستان و منتقدان سینما به این کارگردان شد. این فیلم همان "اشک سرما" با بازی "پارسا پیروزفر" است.

"سعید انصاری" آهنگسازی این فیلم را انجام داد.

دیگر اثر قابل توجه این سال سه گانه ی "خداحافظ رفیق" اثر "بهزاد بهزادپور" بود که به شدت مورد توجه هنردوستان قرار گرفت.

"سعید شعبانی نژاد" آهنگساز آن نیز بسیار تقدیر شد.

"دوئل" پرهزینه ترین فیلم سینمای ایران تا آن دوران را "احمدرضا درویش" به افتخار و احترام جان فشانی همسنگرانش ساخت که در آن "پژمان بازغی"، "سعید راد"، "پریوش نظریه"، "انوشیروان ارجمند"، "پرویز پرستویی"، "هدیه تهرانی" و "کامبیز دیرباز" بازی کرده و "مجید انتظامی" در کنار صدای "سودابه شمس"، "علی تفرشی"، "گلنوش انتظامی"، "شهرام رکوعی" و "مریم ابراهیم پور" آهنگسازی این فیلم را انجام داد.

در ادامه ی این سال یک سه گانه ی دیگری باعنوان "روایت سه گانه" توسط "پرویز شیخ طادی" باعنوان "یک آرزوی کوچک" به آهنگسازی "علیرضا حقوقی"، "عبدالحسین برزیده" "شوخی های خدا" به آهنگسازی "سعید انصاری" و شاهکار "رخشان بنی اعتماد" با عنوان "ننه گیلانه" ساخته شد.

"رسول ملاقلی پور" با "مزرعه ی پدری" بازهم به سراغ سینمای جنگ می رود و این بار "پیمان یزدانیان" آهنگساز آینده دار و خوش ذوق جوان را درکنار خود به عنوان موزیسین فیلم می پذیرد.

در "مزرعه ی پدری" "جمشید هاشم پور"، "مهدی احمدی" و "آتنه فقیه نصیری" بازی می کنند.

"جمال شورجه" نیز با فیلم "وعده ی دیدار" به سراغ جنگ و تبعات پس از آن می رود.

آهنگسازی این فیلم را "فرهاد فخرالدینی" استاد بزرگ موسیقی ایران انجام داده و در آن هنرمندانی چون "سعید نیک پور"، "پروانه معصومی" و "الهام حمیدی" بازی می کنند.

1383

"سیدرحیم حسینی" با "پیک نیک در میدان جنگ" به سراغ سینمای کمدی در جنگ می رود که در آن "علی صادقی"، "قاسم زارع" و "علی اسیوند" بازی می کند. "ستار اورکی" آهنگسازی این فیلم را انجام داده است.

"کاظم معصومی" نیز با فیلم "طبل بزرگ زیر پای چپ من" به سراغ سینمای جنگ می رود. در این فیلم که "حسین محجوب"، "حمید فرخ نژاد" و "بابک حمیدیان" بازی می کنند "مجید انتظامی" را به عنوان آهنگساز در کنار خود دارند.

1384

"حاتمی کیا" به همراه "محمدرضا علیقلی" با فیلم "به نام پدر" مانیفستی را بر علیه جنگ می دهد که دامن خود وی را گرفته است.


در این فیلم "پرویز پرستویی"، "مهتاب نصیرپور"، "کامبیز دیرباز"، "مهرداد ضیایی"، "میرطاهر مظلومی" و "شبنم مقدمی" بازی می کنند.

و حال "انسیه شاه محمدی" به یکی معدود بانوی سنمای ایران به سراغ سینمای دفاع مقدس با فیلم "شب بخیر فرمانده" با بازی "لادن مستوفی"، "عصمت رضاپور" و "محمد مختاری" می رود.

"سعید انصاری" به عنوان آهنگساز در کنار عوامل این فیلم حضور دارد.

1385

"کیومرث پوراحمد" کارگردان سینمای کودک این بار پس از گذشت سالیان به سراغ سینمای جنگ می رود و با فیلم "اتوبوس شب" می آید که در آن هنرمندانی چون "محمدرضا فروتن"، "خسرو شکیبایی"، "مهرداد صدیقیان" و "الناز شاکردوست" بازی کردند.


آهنگسازی "اتوبوس شب" را "فردین خلعتبری" انجام داد.

و حال نوبت "اخراجی ها"، "فریدون شهبازیان" و "محمد اصفهانی" می افتد که در دوره ی سینمایی خود جز پرطرفدارتین فیلم ها بود و موسیقی آن هنوز هم که هنوزه زنگ خیلی موبایل ها است.


در این فیلم که "مسعود ده نمکی" به عنوان اولین تجربه ی کارگردانی به سراغ آن رفت "اکبر عبدی"، "کامبیز دیرباز"، "محمدرضا شریفی نیا"، "قاسم زارع"، "علی اسیوند"، "مریلا زارعی"، "نگار فروزنده"، "لیلا بلوکات" و "سپند امیرسلیمانی" بازی می کردند.

در این سال نیز "مازیار میری" با "پاداش سکوت" به سراغ سینمای جنگ رفت که موسیقی آن را "پیمان یزدانیان" ساخت.

در "پاداش سکوت" "پرویز پرستویی"، "جعفر والی"، "آتیلا پسیانی"، "پریوش نظریه"، "مهتاب کرامتی"، "فرهاد اصلانی"، "سیما تیرانداز" و "شبنم مقدمی" هنرنمایی کردند.

"دست های خالی" ساخته ی دیگر "ابوالقاسم طالبی" است که مورد توجه سینما دوستان قرار گرفت که "کامبیز روشن روان" آهنگساز آن بود.

در این فیلم "مسعود رایگان"، "خسرو شکیبایی"، "مریلا زارعی"، "فاطمه گودرزی" و "اصغر نقی زاده" هنرنمایی کردند.

و "روز سوم" اثر تحسین شده "محمدحسین لطیفی" که جایزه ها را در جشنواره ی فیلم فجر درو کرد و "علیرضا کهن دیری" آهنگسازی آن را انجام داد.

"پوریا پورسرخ"، "باران کوثری"، "حامد بهداد"، "برزو ارجمند" و "مجید یاسر" از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

"سعید سهیلی" با "سنگ، کاغذ، قیچی" داستان فیلم را به یک آسایشگاه مجروحین جنگ می برد و حتی در این درام اجتماعی نیز جنبازان و شهدا را فراموش نمی کند.

"ستار اورکی" به عنوان آهنگساز و "امین حیایی"، "شهرام حقیقت دوست"، "اندیشه فولادوند"، "نیلوفر خوش خلق" و "جمشید هاشم پور" بازیگران این فیلم بودند.

و "رسول ملاقلی پور" آخرین پلان های سینمایی خود را با "میم مثل مادر" به تصویر کشید و به سراغ میمی رفت که مرگ را برایش به ارمغان آورد.

آخرین اثر ملاقلی پور تحسین های فراوانی را دربرداشت و موسیقی "آریا عظیمی نژاد" یکی از ماندگارترین آثار موسیقایی سینما شد.

"حسین یاری"، "شراره دولت آبادی"، "سحر دولتشاهی"، "امیرحسین صدیق" و "جمشید هاشم پور" از بازیگران این فیلم بودند.

1386

"روی خط صفر" را "آرش قادری" به عنوان اولین فیلم های این سال کارگردانی کرده که نقش اول آن را "رویا تیموریان" بازی می کند و در کنار وی "سلیمه رنگزن" و "نوید ابتدایی" حضور دارند.

"فردین خلعتبری" آهنگسازی آن را انجام داده است.


"شهاب ملت خواه" با داستان "شب حورا" به دنبال قصه ی همسر مفقودالاثری می رود که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند.

در این فیلم "فاطمه گودرزی"، "حدیث میرامینی" و "حدیث فولادوند" بازی و آهنگسازی آن را "ستار اورکی" انجام داده است.

1387

"جواد اردکانی" با ساخت "به کبودی یاس" به سراغ زندگی شهید برونسی می رود که داستان های زیادی از این شهیدی عزیز به امروزه ما انتقال پیدا کرده است. "محمد تقی نژاد"، "علی بکانیان" و "حسن چودن" از باریگران این فیلم هستند که "کامبیز روشن روان" آهنگسازی آن را انجام داده است.

دیگر فیلم این سال "نفوذی" اثر دو کارگردان جوان به نام های "احمد کاوری" و "مهدی فیوضی" است که باتوجه به داستان جذالیت ها و چالش هایی را در برداشت. در این فیلم "امیرجعفری"، "نسرین مقانلو"، "رامین راستاد"، "محمد کاسبی"، "امیر دلاوری" و "جمشید هاشم پور" بازی می کنند که "آریا عظیمی نژاد" آهنگسازی آن را انجام داده است.

1388

در این سال اتفاق خاصی در سینما نمی افتد و اثری معمولی چون "بیداری رویاها" به کارگردانی "محمدعلی باشه آهنگر" و بازی "امین حیایی"، "هنگامه قاضیانی" و "حمید فرخ نژاد" و آهنگسازی "آریا عظیمی نژاد" اکران می شود.

"زمهریر" اثر پر سر و صدای "علی روئین تن" که تا به حال رنگ اکران را ندیده و ما را از شنیدن جدیدترین آهنگ های "مجید انتظامی" محروم داشته است.

در "زمهریر" "افسانه بایگان"، "بیتا بادران"، "امین تارخ"، "محسن تنابنده"، "محمود پاک نیت"، "ابوالفضل پورعرب"، "وحید جلیلوند"، "داوود رشیدی" و "رضا رویگری" بازی می کنند.

1389

ده نمکی با ساخت "اخراجی های 3" و آهنگسازی "بهنام ابطحی" پرونده ی این فیلم را هم بست که در آن بازیگرانی چون "امین حیایی"، "اکبر عبدی"، "محمدرضا شریفی نیا"، "حسام نواب صفوی" و "رضا رویگری" بازی می کردند.

1392

امیر توسلی آهنگساز خوش ذوق و بااستعداد ما با ساخت موسیقی فیلم "معراجی ها" به کارگردانی "مسعود ده نمکی" خود کار کاملا در این ژانر از موسیقی هم ثابت کرده است.

در "معراجی ها" "محمدرضا شریفی نیا"، "اکبر عبدی"، "مهرداد ضیایی"، "مهران رجبی"، "برزو ارجمند" و "اصغر نقی زاده" بازی می کنند.


گزارش از مهدی خان‌محمدی



انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار