با هدف توسعه ميدان‌هاي نفتي

همكاري مشترك ايران و آذربايجان در درياي خزر آغاز شد

پژوهشگاه صنعت نفت و مركز تحقيقات نفت آذربايجان( موسسه سوكار)، با هدف توسعه ميدان‌هاي نفتي، بهبود برداشت از ذخاير و فعاليت‌هاي زيست محيطي، تفاهم‌نامه همكاري امضاء كردند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، اميرعباس حسيني؛ معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت با اعلام اين خبر افزود: مركز تحقيقات نفت آذربايجان با 80 سال تجربه در حوزه استخراج دريايي با تمركز بر درياي خزر فعاليت مي‌كند.

وي موضوع اين تفاهم‌نامه را در حوزه بالادستي تمركز بر مخازن درياچه خزر دانست و افزود: البته به دليل دغدغه مشترك طرفين نسبت به حفظ محيط زيست و به ويژه آلودگي‌هاي درياچه خزر، انجام فعاليت‌هاي زيست محيطي نيز از اهم موضوعات مورد توافق است.

معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت، محصور بودن درياچه خزر و نداشتن ارتباط با آب‌هاي آزاد را از جمله عواملي دانست كه ضرورت توجه به مسايل زيست محيطي را دوچندان مي‌كند؛ از اين رو ارايه فناوري پاك سازي زيستي خاك‌هاي آلوده از سوي پژوهشگاه به آذربايجاني بسيار مثمر ثمر است.

وي افزود: موسسه سوكار در سال‌هاي اخير با شتاب دهي فعاليت‌ها در حوزه نانو سعي در صنعتي‌سازي محصولات دارد و در اين راستا بسيار علاقه‌مند است از تجربيات گروه توسعه فناوري نانو پژوهشگاه صنعت نفت در تجاري‌سازي محصولات خود بهره گيرد.

حسيني با توضيح اينكه همسايگان ايران براي تامين انرژي در حوزه درياچه خزر برنامه‌هاي زيادي دارند گفت: اين تفاهم‌نامه مي تواند به مثابه آغازي براي فعاليت‌هاي ايران در درياي خزر تلقي شود و زمينه تبادل اطلاعات و دانش‌ها را بين همسايگان فراهم كند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.