فرماندار ویژه زابل خبر داد:

ورود 250 نفر شتر آلوده به "كرونا" از پاکستان به ایران/ شترهای آلوده در قرنطینه هستند

فرماندار زابل گفت: در 250 نفر از شتر های وارداتی به شهرستان زابل بیماری مِرس (ویروس کرونا) مشاهده شده است.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران؛ هوشنگ ناظری فرماندار ویژه زابل با اشاره به مشاهده بیماری مِرس (ویروس کرونا) بین شترهای وارداتی در قرنطینه‌های شهرستان زابل اظهار داشت: 250 نفر شتر مبتلا به ویروس کرونا که از کشور پاکستان وارد شهرستان زابل شده اند شناسایی و در سه نقطه این شهرستان قرنطینه شده اند که هنوز تصمیم نهایی برای انتقال آنها گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه 11 هزار نفر شتر بومی در منطقه سیستان وجود دارد، ادامه داد: از آنجایی که شتر های بومی استان هیچ ارتباطی با شتر های وارداتی نداشته اند و به محض ورود شتر های وارداتی و آزمایش توسط دامپزشکی به سرعت به قرنطینه ها منتقل شده اند با این حال نمونه هایی از شتر های منطقه به صورت راندومی مورد آزمایش قرار گرفته اند که تا کنون موردی گزارش نشده است.

ناظری با بیان اینکه تا کنون در بخش انسانی هیچ آلودگی گزارش نشده است، افزود: تا زمانی که این بیماری کنترل و دفع نشود، واردات و صادرات آن به داخل و خارج استان و همچنین کشتار آن باید ممنوع شود و در صورتی که به شکل قطعی این بیماری مشخص شود با هماهنگی مالکین دام های وارداتی و علوم پزشکی شتر ها را از بین می بریم.

فرماندار زابل تصریح کرد: ویروس مِرس بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق شتر و خفاش منتقل می شود و با توجه به نزدیکی ورود حجاج به منطقه، یک تیم از دانشگاه علوم پزشکی زابل که از آغاز سفر همراهشان بوده اند، در حال بررسی هستند که خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از بیماری کشنده مِرس در میان حجاج گزارش نشده است.

حفظ بهداشت شخصی بهترین راه پیشگیری از بیماری مرس کرونا

جواد اکبری زاده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زابل علائم این بیماری را تب ،سرفه ،تنگی نفس و ... اعلام کرد و گفت: البته گاهی ممکن است با علائم درگیری دستگاه گوارش علائم و یا درگیری کلیه نیز همراه شود.

وی در خصوص منشا شیوع این بیماری هم بیان کرد: حیواناتی مثل شتر و خفاش دارای این ویروس هستند.

اکبری زاده در خصوص راه های انتقال این بیماری اظهار داشت: تمامی ترشحات حیوان مبتلا حتی شیر آن حاوی ویروس است.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زابل راههای پیشگیری از این بیماری را به شرح ذیل اعلام کرد:

حفظ بهداشت شخصی

شستشوی مرتب دستها بعد از تماس با اشیاء

شستشوی مرتب دستها بعد از دستشویی و قبل از خوردن غذا

گرفتن دستمال جلوی مجاری تنفسی در حین سرفه و یا عطسه و انداختن آن در سطل دربسته

امتناع از خوردن مواد غذایی مشکوك و رعایت فاصله دو متری از افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری

منبع: عصر هامون

انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.