نقدی بر نمایندگان خاموش باشگاه ها در جلسه لیگ؛

اپیدمی تصمیمات یک روزه برای لیگ بسکتبال

سوپرلیگ بسکتبال ایران به یکی از آزمایش پذیرترین لیگ های دنیا تبدیل شده است. اوضاع در جلسات لیگ به شکلی است که در ظرف یک ساعت از دل یک سوپرلیگ، دو لیگ استخراج می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ در لیگ های معتبر بسکتبال دنیا برای هر تصمیم کوچکی مدت ها بررسی شده و پس از به نتیجه رسیدن هم حداقل یک یا دو سال تا اجرایی کردن تصمیم جدید فاصله می افتد.

در مقابل لیگ بسکتبال ایران این قابلیت انعطافی را دارد که ظرف چند ساعت از یک لیگ به دو لیگ تبدیل می شود، تعداد مراحل آن زیاد یا کم شده و ورود بازیکن خارجی را با بلند کردن دست نمایندگان باشگاه ها ممنوع اعلام می کنند. همچنین تصمیمات مختلفی برای اجرای فوری در دو هفته آینده مورد تصویب قرار می گیرد.

خبر خوش برای مسئولان فدراسیون این است که این بار نوک پیکان انتقادات به سمت نمایندگان باشگاه ها است.

روند تصمیمات جدید چگونه است؟

شاید نحوه تصمیم گیری ها در جلسات هماهنگی لیگ بسکتبال برای غایبان در جلسه چندان واضح و روشن نباشد.

روند این جلسات معمولا به این شکل است: مربیان و سرپرستانی که عموما در طول فصل از مسائل مختلف برگزاری انتقاد می کنند، در جلسات ابتدایی لیگ هم حضور داشته و برای تمام تصمیمات دست خود را به نشانه رای موافق بالا می برند.

روال جلسات لیگ هم به این شکل است که صدای نیمی از حاضران تا پایان جلسه به گوش سایرین نمی رسد، چند نماینده از باشگاه ها نیز بحث های متفرقه ای را مطرح می کنند و در مورد مسائل بزرگتر تنها دو یا سه نفر نظر می دهند.

تردستی نمایندگان باشگاه ها!

تصمیم جدید در مورد تبدیل سوپرلیگ به دو بخش ملی و حرفه ای هم در هر دو حالت خوب یا بد، ظرف تنها دو ساعت گرفته شده است. تصور ماجرا به این شکل راحت تر خواهد بود که نمایندگان 9 باشگاه با فکر لیگ دو مرحله ای که امتیازات مرحله اول در مرحله دوم هم قابل احتساب است وارد جلسه شدند، تصمیمی که مشکلات لیگ سال قبل را حل می کرد و بیشترین تناسب را با شرایط فعلی بسکتبال و زمان مورد نیاز برای تیم ملی داشت.

همین نمایندگان به مدت یک ساعت کمترین بحث و تبادل نظر را داشتند و در حال مرور برنامه های 8 تیمی، 9 تیمی و 10 تیمی بودند که یکباره به این تصمیم رسیدند تا برای مرحله اول لیگ جام جداگانه ای در نظر گرفته شود، بازیکن خارجی در این مرحله ممنوع و مرحله جداگانه ای با بازیکن خارجی برگزار شود که این مرحله هم دور مقدماتی رفت و برگشتی خود را با مراحل حذفی و فینال جداگانه داشته باشد.

در این میان به صورت خودجوش 2 نام جداگانه هم با عنوان لیگ ملی و حرفه ای برای این دو مرحله برگزیده شد.

به این شکل سوپرلیگ بسکتبال ایران در یک جلسه به دو لیگ کاملا مجزا تبدیل شد.

تکرار تصمیم گیری عجولانه

نیت پشت این تصمیم را هم که به فال نیک بگیریم، شکل تصمیم گیری های فوری که سال قبل هم باعث آسیب زدن به لیگ با یک مرحله ی کسالت بار شد، این بار هم جای خطای خود را دارد.
 
در شرایطی که سال قبل تیم زنجان در مرحله پلی آف از لیگ کنار کشید، گویا نمایندگان حاضر در جلسه به فکر مرحله دوم و احتمال کنار کشیدن تیم های ضعیف تر نبودند. زرق و برق یک جام دیگر با بازیکنان داخلی هم بیشتر از فکر تصمیمات اصولی و کارشناسی شده برای لیگی بود که میلیاردها تومان سرمایه صرف آن می شود.

عاقبت این لیگ با فرمت جدید به چه شکل خواهد بود؟ نمایندگان باشگاه هایی که با مسئولیت تصمیم گیری در مورد لیگ وارد جلسه شدند باید در پایان فصل پاسخگوی آن باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار