طیب نیا در مصاحبه با شبکه سي سي تي وي چين

مدیریت کار آمد تحریم ها را نا کار آمد کرد

شبکه سي سي تي وي چين در حاشيه اجلاس پاييزه بانک جهاني و صندوق بين المللي پول در گفتگويي با علي طيب نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي کشورمان به بررسي وضع اقتصاد ايران، تحولات بين المللي و روابط ايران و چين پرداخت.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از شبکه اخبار اقتصادي و داريي(شادا)، طيب نيا در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه چيني در آمريکا ،  تحولات اخير اقتصاد ايران و به ويژه کاهش تورم 40 درصدي به حدود 20 درصد،سياست هاي دولت تدبير و اميد را براي مقابله با چالشهاي اقتصادي تشريح کرد.

طيب نيا گفت: وقتي دولت جديد در سال گذشته روي کار آمد به دليل مشکلات ساختاري اقتصادي و تصميمات نامناسب، نرخ تورم 40 درصد و همراه با رکود بود و ابتدا دلايل بروز تورم و رکود شديد تحليل و منشا آن مشخص شد.

وي افزود: برغم وجود تحريم ها و در سايه تصميم هاي مناسب و بويژه انضباط پولي و مالي دولت، تورم تحت کنترل در آمد و با سياست بهبود محيط کسب و کار، تقويت بخش خصوصي، کاهش هزينه هاي دولت، افزايش درامدهاي غير نفتي و تلاش براي رفع مشکل نقدينگي بنگاههاي خصوصي، نرخ رشد در فصل اول سالجاري به مثبت 4،6 درصد رسيده است .

طيب نيا درباره نسبت کاهش تحريم ها و موفقيت بدست آمده نيز به آثار منفي تحريمها بر اقشار کم درآمد جامعه اشاره کرد و افزود: تأثير لغو موقت برخي تحريمها آنقدر قابل ملاحظه نبوده است.

وي در ادامه گفت: رمز موفقيت ما در مقابله با تحريمهاي ظالمانه غرب، اعمال مديريت کارآمد اقتصاد است که تجربه يکسال گذشته نشان داد غرب نمي تواند نيات سياسي خود را از طريق تحريم اقتصادي بر کشور تحميل کند.

وزير اقتصاد در پاسخ به پرسش ناتان کينگ، خبرنگار شبکه چيني سي سي تي  افزود: براي کاهش تاثير تحريمها بر اقشار آسيب پذير، دولت سياستها و تصميم هاي جدي گرفت و تلاش شد با طرح هاي عمده، امنيت غذايي و سلامت و بهداشت جامعه ارتقاء يابد.

وزير اقتصاد کشورمان در پاسخ به پرسشي در خصوص نقش رفع تحريمها بر اقتصاد کشور تاکيد کرد : برنامه دولت اين است که اشتباهات گذشته تکرار نشود و درآمدهاي نفتي براي بودجه دولت و هزينه هاي جاري هزينه نشود.

وي افزود: تصميم داريم که با اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي ، وابستگي اقتصاد کشور به درآمد نفت و آسيب پذيري درمقابل تنشها و شوک خارجي براي هميشه ريشه کن کنيم.

وزير اقتصاد در پاسخ به اينکه چه صنايعي در ايران در شرايط رفع تحريم موجب جذب سرمايه گذاري خارجي خواهد شد نيز گفت: اقتصاد ايران مزيت هاي بسياري براي جذب سرمايه گذاري خارجي دارد.

وي افزود: شاهد علاقمندي سرمايه گذاران خارجي از کشورهاي مختلف براي ورود به اقتصاد ايران هستيم و در اين حوزه، صنايع مرتبط با نفت و گاز با هدف صادرات محصولات گازي، نفتي و پتروشيمي بجاي مواد خام در اولويت خواهند بود.

طيب نيا در ارتباط با نقش داعش و تروريسم در بي ثباتي اقتصاد اعلام کرد آثار خشونت و افراط گرايي محدود به منطقه نخواهد بود و اطمينان داريم تروريسم بالاخره روزي دامن کشورهاي حامي و تسليح کننده را خواهد گرفت. ايران جدي ترين مقابله با داعش در منطقه را داشته است و اگر اقدامات موثر ايران نبود اکنون داعش مناطق وسيعتري را به اشغال خود در آورده بود.

وي همچنين ضمن اعلام اينکه بنا داريم با همه کشورهاي دنيا روابط دوستانه داشته باشيم به نقش و جايگاه کشور چين در گذشته و حال اشاره کرد و افزود: تصميم داريم در دوران جديد روابط ايران و جهان، توجه ويژه اي به همکاري با چين در حوزه اقتصاد داشته باشيم.
انتهای پیام/
برچسب ها: مدیریت ، تحریم ، تحولات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار