معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد

شکل‌گیری بانک اطلاعاتی نخبگان ایرانی در خارج / 9 هزار و 600 دانشجوی ایرانی در آمریکا تحصیل می‌کنند

ستاری گفت: با توجه به اینکه 9 هزار و 600 دانشجوی ایرانی در آمریکا در حال تحصیل هستند، بانک اطلاعاتی نخبگان ایرانی در خارج از کشور در حال شکل‌گیری است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست خبری هشتمین همایش سالانه نخبگان جوان و نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی نخبگان جوان که در سالن همایش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور طی سخنرانی گفت: اتفاقات زیادی در برخورد با استعدادهای برتر در حال انجام است و هدف اصلی بنیاد توانمندسازی استعدادهای برتر است که بتواند در جامعه تأثیرگذار باشند. 
 
وی در خصوص آئین‌نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان که از مهر ماه امسال اجرایی شده است، گفت: البته هم‌اکنون برخی از آئین‌نامه در حال تغییر است که از جمله این آئین‌نامه‌ها می‌توان به فعالیت‌های سربازی و آئین‌نامه‌های دانش آموختگان برتر چه در حوزه نخبگان علمی و چه سایر حوزه‌ها اشاره کرد. 
 
وی اظهار داشت: جهت‌گیری در فوق لیسانس دکتری در رابطه با توانمندسازی رخ داده است تا حدی که در حوزه‌ی نخبگان اتفاقات زیادی رخ داده است و امسال وزارت بهداشت برای 60 هزار نفر از نخبگان بورسیه تدارک خاص دیده است. 
 
ستاری در ادامه گفت: در رابطه با تسهیلات خاص باید بگویم که افرادی که در حوزه‌ی تجاری‌سازی وارد شده‌اند از تسهیلات خاص بهره‌مند می‌شوند تا حدی که مخترعان و نفرات برتر جشنواره‌ها که در اقتصاد دانش‌بنیان کشور تأثیرگذار باشند، می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند. 
 
وی در ادامه گفت:‌ هدف ما این نیست که ماهیانه به کسی حقوق بدهیم این است که افرادی که در کنکور برتر شوند باید تلاش کنند و زمانی که در کشور تأثیرگذار باشند می‌توانند در همکاری و فعالیت‌های علمی بین‌المللی حضور داشته باشند. 
 
ستاری گفت: در رابطه با تغییرات آئین‌نامه معافیت سربازی باید بگویم که این آئین‌نامه چون هنوز نهایی نشده است،‌ نمی‌توانم جزئیات آن را بیان کنم. البته قرار نیست کسی از کشور طلبکار باشد،‌ بلکه دانشجویان باید از خود بپرسند که برای کشور چه کار کردند. 
 
وی در رابطه با سیاست‌های ابلاغی رهبری و بحث استعدادهای درخشان و ظرفیت‌های علمی کشور در جذب محققان و نخبگان برتر اظهار داشت: برنامه مفصلی در معاونت در راستای تعامل با ایرانیان خارج از کشور داریم. چنان‌چه انجمن‌های خاصی در این حوزه فعالیت می‌کنند و مهم در این رابطه این است که شبکه ارتباطی ایجاد شود، تا اساتید دانشگاهی در بحث استاد مدعو بتوانند در سال 3 یا 4 بار برای تدریس به داخل بیایند. 
 
وی در ادامه گفت: هم‌اکنون 9 هزار و 600 دانشجوی ایرانی که 78 درصد آن‌ها در رشته‌های ریاضی، علوم پایه و مهندسی است در آمریکا مشغول به تحصیل هستند. 
 
ستاری با اشاره به خرید و فروش پایان‌نامه‌های دانشجویی اظهار داشت: در بحث خرید و فروش پایان‌نامه‌ها باید بگویم که آئین نامه‌های ما ضعف دارد و حتی در برخی موارد غلط است و باید اصلاح شود. 
 
وی در ادامه گفت: آئین‌نامه و نحوه ارزیابی باید تغییر کند و هم‌اکنون در آئین‌نامه‌ها بانک اطلاعاتی مناسبی از تعداد حضور دانشجویان در آمریکا و چه در اروپا در حال شکل‌گیری است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار