معاون وزیر نفت:

کاهش قیمت نفت زودگذر است / بازار قیر باید یکپارچه شود

معظمی گفت: کاهش قیمت فعلی نفت در بازارهای جهانی مقطعی و زودگذر است و باید وزارت نفت و جمهوری اسلامی ایران تلاش خود را برای متنوع‌سازی صادرات افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ منصور معظمی معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و هیدروکربوری در همایش نخستین کنفرانس بین‌المللی قیر پاسارگاد اظهار داشت: سیاست اصلی که وزات نفت در این بخش دنبال می‌کند این است که تولید و صادرات خود را افزایش دهد. ما به دنبال این هستیم افزایش تولید 740 هزار بشکه‌ای را در آینده‌ای نزدیک به 4 میلیون و 300 هزار  بشکه برسانیم و در این زمینه کارهای مهمی در حال انجام است که به تصویب شورای اقتصاد رسیده و این برنامه تقدیم مجلس شده تا بر اساس آن زمان‌بندی مورد نظر را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه تولید گاز کشور تا پایان سال جاری 100 میلیون مترمکعب به ظرفیت فعلی اضافه خواهد شد گفت: به طور یقین صنایع در سال جاری می‌توانند با آرامش به تولید خود ادامه دهند و مشکلات سال گذشته را امسال صنایع نخواهند داشت.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: سال آینده‌ تعهدی که وزارت نفت دارد افزایش 100 میلیون مترمکعب دیگر است که در اواسط سال آینده با افزایش تولید گاز طبیعی برنامه صادراتی را دنبال خواهیم کرد و در حال حاضر ایران قرارداد صادراتی را با کشورهای عراق، عمان و ترکیه دارد که هم‌اکنون صادرات گاز به کشور ترکیه و عراق در حال انجام است.

معظمی تصریح کرد: در زمستان امسال صنایع کشور مشکل کمبود گاز نخواهند داشت و در سال جاری در بخش تولید با افزایش مواجه بودیم.

وی ادامه داد: این روزها ما شاهد کاهش قابل توجه قیمت نفت خام در بازارهای جهانی هستیم که به طور یقین آثارش را در اقتصاد جهانی و کشورهای اوپک می‌بینیم.

معاون وزیر نفت گفت: فکر می‌کنم کاهش قیمت نفت هم‌اکنون مقطعی و زودگذر باشد و یک دوره زمانی است که به زودی برطرف خواهد شد، از همین رو وزارت نفت و جمهوری اسلامی ایران باید تلاش خود را معطوف به متنو‌ع‌سازی صادرات کنند.

معظمی با اشاره به اینکه در شش ماهه سال جاری صادرات انواع فرآورده‌های نفتی علی‌رغم فشارها و تهدیدات 5 درصد افزایش داشته است گفت: در این مدت زمانی 60 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید کشور اضافه شد.

وی همچنین اظهار کرد: بسیار خوشبین هستیم و فکر می‌کنم دولت با پشتوانه خرد و عقل گرایی و تعهداتی که به ملت داده می‌تواند مشکلات را حل کند و این آهنگ مشکلات ارتباط به همگامی و مدیریت دولت و مسئولان دارد.

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و هیدروکربوری تأکید کرد: ظرفیت یک میلیون و 80  هزار بشکه در روز طبق برنامه وزارت نفت به سه میلیون بشکه در طی 4 سال آینده برسد به طوری که سال آینده فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار سرویس می‌شود که در این فاز 120 هزار بشکه در روز به تولید اضافه می‌شود.

گفتنی است، این پالایشگاه در سه مرحله 360 هزار بشکه‌ای در حال احداث است که هم‌اکنون 74 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران به عنوان تولیدکننده قیر ظرفیت‌های بسیار مناسبی در میان کشورهای منطقه دارد گفت: باید شرکت‌های قیر با همدیگر یکپارچه شده و بازار صادراتی را توسعه دهند.

معظمی اظهار کرد: هم‌اکنون 50 شرکت در تولید قیر فعالیت دارد که در صورت ادغام و یکپارچه شدن می‌توانند علاوه بر اینکه بازارهای صادراتی را در دست گیرند، به افزایش تولید کشور کمک کرده و زمینه رقابت سالم را فراهم کنند.

وی افزود: ایجاد یک  مرکز تحقیقاتی برای کمک به کسانی که در این بازار کار می‌کنند ضروری است و توجهات لازم را می‌طلبد چرا که ما در مقوله پژوهش و فناوری کمتر توجه کرده‌ایم.

وی گفت: ما به لحاظ مصرف بی‌رویه قیر در کشور بر اساس مصوبه مجلس در سال جاری اجازه دادیم که 600 هزار تن در اختیار وزارت نفت و راه و شهرسازی قرار بگیرد که در این زمینه قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم و از این تعداد 450 هزار تن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

معظمی تأکید کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نفت، وزارت اقتصاد و معاونت برنامه‌ریزی انجام شده که در سقف 900 میلیارد تومان قیر علاوه بر بند "ق" تبصره 2 در اختیار وزارت راه قرار گیرد.

وی یادآور شد: رقابت در یک اقتصاد آزاد بسیار ارزشمند و کاری پسندیده است. رمز بقا و موفقیت در این زمینه باید بر اساس یک رقابت برد-برد باشد نه اینکه طرف مقابل را از بین ببریم و توصیه این است که اصول قوانین و مقررات را در رقابت رعایت نماییم که در این صورت باید بازار قیر در کشور یکپارچه شود نه پراکنده.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، قیر ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار