مشهد؛

پایان مرمت آسبادهاي نشتیفان خواف بزرگترين مجموعه خشت وچوبي کشور

آسبادهای نشتیفان خواف از آثار ملی با 400 میلیون ریال هزینه از اعتبارات کشوری مرمت شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خواف گفت: مرمت آسبادهای بزرگترین مجموعه خشت وچوبی کشور از شهریور امسال آغاز شد و هم اکنون با 400 میلیون ریال هزینه از محل اعتبارات ملی به پایان رسیده است.
علی محمدی افزود: این عملیات مرمت شامل استحکام بخشی بنا، احیای پوشش سقف، کاهگل کشی بدنه، تعویض چرخ و پرها، ساخت و مرمت ورودیهای آسبادها و ساماندهی مسیر ورودی و دفع آبهای سطحی اطراف بنا است .
وی گفت: آسبادها که نماد تکنولوژی سنتی مردم این سرزمین در ایران و جهان است، با وزش بادهای 120 روزه سیستان برای خرد کردن غلات دارای اهمیت فراوان است .
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خواف افزود: ساختمان آسبادها از2 قسمت آس خانه که محل آرد کردن و قرار گیری سنگ های آسباد است و قسمت چرخ و پره در پشت بام آس خانه تشکیل شده و مهمترین اجزای آسبادها شامل پل، پره، تبدیل، باهو و خرپل بیشتر از چوب است .
علی محمدی گفت: ساخت آسبادها با مصالح بومی و از خشت و گل و چوب از خود منطقه تامین شده و حتی سنگ آسیاب ها از کوههای اطراف نشتیفان تامین و به مناطق دیگر نیز صادر میشده است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: مشهد ، مرمت ، آسباد ، نشتیفان ، خواف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.