رصد رسانه های کاغذی؛

ترجمه متن پیام"هیات منا الذله "/مانع اصلی توافق و سناریوهای بعد از توافق

ملت ایران امسال عاشورایی ترین 13 آیان را رقم زدند .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، گردهمآیی هیئات عزاداری امسال به یک همایش پر شور ضد آمریکایی تبدیل شد ف  تا جایی که در   متن  قطعنامه راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان مقابل لانه جاسوسی آمریکا اعلام شد : "مرگ بر آمریکا" ترجمه پیام راهبردی و جاودانه "هیهات منا الذله" حسینی است . دو روزنامه مهم کشور دقیقا همین پیام را تیتر یک خود کردند  و روزنامه های دیگر صبح امروز نیز تیترهایی با مضامین عاشورایی برگزیدند .

ترس دشمنان از عاشورا ، موضوع مشترک سرمقاله دو روزنامه اصولگرا شد .

«باید هم از عاشورا بترسند!»

روزنامه کیهان در این باره نوشت :


... اگر بپذیریم که عاشورا یک فرهنگ است نه یک قطعه تاریخی مطلق، نباید تردید کرد که از سوی مغرضان، معاندان و کینه‌توزان، در معرض تحریف و دست‌اندازی است و تاریخ به ما نشان می‌دهد که تلاش‌های زیادی در این راه صورت پذیرفته است. فراموش نکنیم که این تلاش‌ها، چیزی بجز سعی و کوششی است که از سوی حکام ظالم برای جدایی مردم از امام حسین(ع) و فراموش کردن آن رخداد عظیم است. در این تلاش‌ها، به ظاهر نهضت امام حسین(ع) نفی و انکار نمی‌شود، جلوی زیارت و اقامه عزا هم گرفته نمی‌شود اما تلاش می‌شود تا کارکرد اصلی انسان‌ساز آن خنثی و بی‌اثر شود و از آن پوسته‌ای بی‌حاصل و حداکثر مراسمی بی‌محتوا و بی‌ثمر باقی بماند.
دو انگیزه مهم و اساسی، عامل تلاش برای تحریف این رخداد عظیم الهی است. نخست ضدیت و عناد با اصل فرهنگ عاشورا که نماد آن حاکمان جائر و ظالم در طول تاریخ بوده و هستند. کسانی که بیم آن دارند عاشورای الهام‌بخش، توده‌های مردم مظلوم را بر علیه ظلم و جور آنها بشوراند و پادشاهی‌شان را براندازد. این دسته وقتی نمی‌توانند عاشورا را به طور کلی از صحنه زندگی و باور مردم حذف کنند، می‌کوشند آن رویداد عظیم را در حد یک سوگواره بدون محتوا تقلیل دهند تا خطری برای آنها نداشته باشد.

اما انگیزه دوم- که این روزها بیشتر دیده می‌شود- توجیه رفتار و اعمال خلاف موازین یک قوم یا گروه است. در این روش، تحریفگران به خوبی می‌دانند حرکات و رفتارشان کمترین نسبتی با آن قیام الهی ندارد و به جای تلاش برای اصلاح و تعالی خود و پشت کردن به منافع زودگذر دنیا، سعی در مصادره و تفسیر آن قیام نورانی می‌کنند! سخنانی را به امام حسین(ع) نسبت می‌دهند که ساحت مقدس حضرتش از آن بری است! دلایلی را برای قیام و حرکت حضرت بیان می‌کنند که صرفا و منحصرا به درد همان لحظه تاریخی می‌خورد و عملا در هیچ برهه دیگری از تاریخ کاربرد و فایده‌ای ندارد! و در نتیجه می‌کوشند عاشورا را به حرکتی یک‌بار مصرف تبدیل کنند که دیگر عصر و وقت آن گذشته و کسی نباید به فکر تکرار و احیای آن باشد! این تحریف البته با ظاهری تعظیم‌گر به ساحت شهیدان کربلا و سید و سالار آنان انجام می‌شود تا حساسیتی را برنیانگیزد!

الف: ادعای عاشقانه بودن حرکت امام حسین(ع) با هدف نفی عاقلانه بودن آن! و این در حالی است که «عشق» مبنای عاقلانه دارد و بدون درک عاقلانه جاذبه‌های معشوق، عشق واقعی به آن بی‌مفهوم و نشدنی است.

ب: برخی نیز اصرار داشته‌اند قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام را به عنوان یک «الگوی» غیرقابل تکرار معرفی کنند که تاریخ مصرف آن منحصر به همان زمان وقوع بوده است. در این دیدگاه به تصریح و گاه به تلویح قیام عاشورا بیرون از دایره «عقل»! ارزیابی می‌شود!  و البته برای آن که این جسارت به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) آشکار نباشد، پوشش به ظاهر محترمانه «عشق» را بر آن می‌گذارند! گویی عاشقان همه بیرون از دایره عقل حرکت می‌کنند! القاکنندگان این دیدگاه، برای اثبات نظر انحرافی خود به روش امامان معصوم(ع) بعد از امام حسین علیه السلام استناد می‌کنند و روش و منش آن بزرگواران را اجتناب از قیام و به تعبیر عوامانه خود که نشانه ناآشنایی آنان با مفهوم «عقل» است، عاقلانه! معرفی می‌کنند!

تحریفگران در حالی این ادعا را مطرح می‌کنند که ائمه پس از امام حسین(ع) یکی پس از دیگری به گواهی مسلمات و محکمات تاریخی تنها و تنها بدین علت روشی جز روش عاشورایی سیدالشهدا(ع) را انتخاب کردند که یار و یاوری چون 72 تن اصحاب فداکار آن حضرت نداشتند و اگر داشتند، لحظه‌ای در قیام و خروج بر حاکمان ظالم تردید نمی‌کردند. به عنوان نمونه می‌توان به روایت مشهور و صحیحی درباره حضرت امام صادق(ع) استناد کرد آنگاه که «یکی از محبین آن حضرت با ادعای اینکه نیمی از مردم و حتی بیشتر از آن، یار فداکار و منتظر فرمان قیام هستند، به آن حضرت برای برپایی نهضتی عظیم اصرار کرد. حضرت در پاسخ وی تاکید فرمودند که بیش از 16 یا 17 یار پا به رکاب برای قیام ندارند.
 نوع دیگری از این تحریف‌ها، تخفیف و کوچک شمردن این فرهنگ رهایی‌بخش و حیات‌آفرین به فرهنگی برای تخدیر جامعه و خالی کردن آن از روح حماسی و نجات‌بخشی آن است. با آنکه قیام عاشورا، قله بلندمرتبه و رفیع شجاعت، نترسیدن، تسلیم نشدن و سازش‌ناپذیری در برابر ظالمان و کافران است و پرچم بلندمرتبه و رفیع عزت نفس و رادمردی و پایمردی در راه عقیده و آرمان است. تحریفگران با همه وجود کوشیده‌اند آن را از این محتوای عظیم و نجات‌بخش خالی کنند. آنها با تأسی و تمسک مزورانه به فضلیت بی‌نظیر و بی‌بدیل گریه و بکاء بر سیدالشهدا(ع) ناجوانمردانه می‌کوشند این فضیلت را تنها ثمر آن قیام دانسته و روح آزادیخواهی و نجات‌بخشی را از آن بگیرند! اما چون جرات انکار صریح آن را ندارند، مزورانه وجه حماسی و سیاسی عاشورا را به مصلح و محی‌الدین اعصار، امام راحل عظیم‌الشأن منصوب می‌کنند و ادعا می‌کنند این امام خمینی(ره) بود که وجه حماسی به واقعه عاشورا بخشید و از آن برای پیشبرد انقلاب بهره برد! آنها حتی امام(ره) را هم توبه کرده از انتخاب آن راه معرفی می‌کنند و مدعی می‌شوند که او، اوایل عارفی مبارزه‌جو بود اما در اواخر عمرش، همچون امامان معصوم پس از سیدالشهدا(ع)، راه عقلانیت در پیش گرفت و تفقه را بر عرفان ترجیح داد!
و در خاتمه باید یادآور شد که آنچه دشمنان خارجی و جریانات منحرف و آلوده داخلی را به تحریف قیام عاشورا وادار کرده و می‌کند، نقش عظیم وگسترده آن در جهان کنونی است که همه جا عرصه را بر دیکتاتورهای دست‌نشانده و قدرت‌های استکباری تنگ کرده است.


«وحشت تکفیری‌ها از عاشورا»


حمایت هم به ترس گروههای تروریستی و تکفیری از عاشورا  پرداخته و نوشته است :  این روزها و در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) در سراسر جهان اسلام همه مسلمان اعم از شیعه و سنی یاد و خاطره آن قیام تاریخی را گرامی می‌دارند و برای این واقعه عظیم، مجالس و مراسمات با شکوهی را ترتیب می دهند. در این بین ما شاهد تحرکاتی بسیار مشکوک در سرکوب بی‌سابقه عزاداری سید الشهدا (ع) در بعضی کشورها از جمله، عربستان، بحرین، کشمیر هند و نیجریه هستیم و بعضی خبرهای ناگوار درباره اعلام روز عاشورا به عنوان روز شادی توسط تروریست های تکفیری به گوش می‌رسد. اگر بخواهیم قطعات این پازل نه چندان ناآشنا را در کنار یکدیگر قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که پس از موفقیت انقلاب اسلامی در مبارزه با جهان استکبار و رژیم صهیونیستی، طرح آمریکا و متحدینش برای مقابله با انقلاب اسلامی، از تقابل رویارو به جنگ نیابتی تغییر شکل پیدا کرده است. به خصوص در دو سال اخیر شاهد این معنا هستیم که جنگی نیابتی از سوی سعودی ها و مرتجعین دیگر منطقه با حمایت کشورهای عربی و برخی از رژیم های وابسته، به نیابت از آمریکا و اسرائیل علیه انقلاب اسلامی و تفکر آن شکل گرفته است. در واقع آنچه که امروز در سوریه شاهدیم، آنچه که در عراق نظاره گریم، آنچه که در تهاجم نیروهای تکفیری به لبنان و مناطق شیعه نشین آن و نیز سرکوب هایی که در ایام اخیر در بحرین، در حمله به حسینیه عزاداران در عربستان اتفاق افتاد، در واقع یک جنگ نیابتی است. از آنجا که صهیونیست ها و آمریکا، نه امکان تهاجم به انقلاب اسلامی و هواداران تفکرش و نه توان ضربه زدن مستقیم به آن را دارند و از سوی دیگر لطمات زیادی از تفکر شیعی و دوستداران آن در سراسر دنیا خورده اند، این ماموریت را به وهابیون، دولت سعودی و کشورهای مرتجع منطقه واگذار نمودند تا هزینه های کمتری را متحمل شوند. آنان هم عملاً چشم بسته با پول، امکانات و نیروی انسانی خود به جای آمریکا و اسرائیل علیه انقلاب اسلامی و تفکر اسلام ناب وارد یک جنگ تروریستی تمام عیار شدند. این جنگ نیابتی یاد شده به این شکل انجام می شود که به جای حضور مستقیم نظامی دشمن برای مقابله با سربازان انقلاب اسلامی و تفکر ناب شیعی و تحمل هزینه ها و خسارات از سوی آنان، انتقال هزینه ها و خسارات سرسام آور آن به بخش های دیگر جهان اسلام برنامه ریزی شده است. سعودی ها و وابستگان فکری آنان یعنی تکفیری ها و وهابیون که می توانستند و می توانند بخش مهمی از جهان اسلامی باشند، متاسفانه با این تفکر انحرافی، به یک بخش فاسد و منحرف از آن تبدیل شده اند و بدون آینده نگری درباره هزینه های، فکری، مادی، انسانی و اقتصادی آن، با حاتم بخشی آن را صرف جنگ و دشمنی علیه اسلام ناب  می نمایند. باید توجه داشت آنچه برای جدی تر جلوه دادن این نبرد نیابتی از اهمیت بالا و شایان توجهی برخوردار است، صف بندی ها و تحریک احساسات مذهبی می باشد.

هنگامی که عده ای با حمایت دولت سعودی به حسینیه شیعیان آنهم در هنگام عزاداری روز عاشورا حمله می کنند و تعدادی را شهید می نمایند، یا هنگامی که دولت آل خلیفه رسماً شیعیان را سرکوب می کند و این عمل به نوعی توسط دولت های مرتجع منطقه تکرار می شود، متذکر این نکته می شویم که قرار است به قدری گستاخی ها بالا گرفته و تشدید شوند تا شیعیان ناگزیر به پاسخ خشونت آمیز گردند.

 ورود شیعیان به این ورطه هولناک که متاسفانه در گذشته به وسیله عناصر خودسر، نفوذی و یا معتقدین ساده لوح در مقابل تعدی ها و خشونت های طرف مقابل انجام شده است، عملاً این جنگ را بین بخش های مختلف جهان اسلام به جنگی مغلوبه بدل نمود و در نتیجه صهیونیست ها و آمریکا می توانند با خیالی آسوده و در کمال امنیت این نبرد درونی و خانگی را مشاهده و از اینکه مسلمانان یکدیگر را با هزینه و نیروی داخلی به دست خود به قتل رسانده و جهان اسلام را به سمت استهلاک و فرسایش سوق می دهند، احساس رضایت کنند. نمونه بارز این خوشحالی و مسرت را در سخنان «بنیامین نتانیاهو» می توان دید؛ آنجا که آمریکا را از جنگ علیه داعش برحذر داشت و تصریح کرد هر آنچه از مسلمانان شیعه و سنی در این جنگ کشته شوند به نفع ماست و برای هر دو طرف آرزوی موفقیت کامل نمود!این اتفاق، بسیار گزینه مطلوبی است و به همین دلیل آنان به دولت سعودی و تفکر وهابیت، این دستور صریح را داده اند که هر قدر ممکن است باید به مقدسات شیعه برای دریافت پاسخ خشونت آمیز آنان و شعله ور کردن جنگ داخلی در جهان اسلام توهین کرد. در چنین شرایطی است که همه مسلمانان به خصوص شیعیان، مسئولیت جدی و سنگینی بر عهده دارند و آن عبارتست از حفظ هوشیاری کامل و اجتناب از گرفتاری در گرداب جنگ داخلی جهان اسلام. همه مسلمانان و به خصوص شیعیان باید این سخن گوهربار رهبر معظم انقلاب را همواره باید به یاد داشته باشند که فرمودند: «هرکسی به اسلام پایبند است و حاکمیت قرآن را قبول دارد چه شیعه باشد چه سنی، باید آگاه باشد که سیاست‌های آمریکایی – صهیونیستی، دشمن واقعی و اصلی اسلام و مسلمانان است» و دشمن اصلی را کماکان صهیونیسم جهانی و آمریکا بدانند.


طبیعتا هرچه به روزهای پایانی مهلت اعلام شده برای رسیدن به توافق هسته ای نزدیک تر می شویم ، موضع گیری های هسته ای جریانهای مختلف دخیل در این مذاکرات اهمیت بیشتری پیدا می کند .


ظريف: بد عهدي آمريکا مانع توافق هسته اي است

روزنامه خراسان با اشاره به مصاحبه وزیر خارجه کشورمان و  شبکه سی سی تی وی چین در باره روند مذاکرات از دید دو طرف  نوشت : در حالي که سلطان نشين عمان هفته آينده، ميزبان وزراي خارجه ايران، آمريکا و کاترين اشتون در روزهاي 18 و 19 آبان (9 و 10 نوامبر) خواهد بود تا به گفته برخي منابع خبري شايدگره مذاکرات در روزهاي پاياني ضرب الاجل 24 نوامبر (3 آذر) در مسقط باز شود، سيدعباس عراقچي عضو ارشد تيم هسته اي کشورمان اعلام کردکه نهمين دور از مذاکرات با کشورهاي ۱+ ۵ نيزسه شنبه هفته آينده ۲۰ آبان (پس از مذاکرات 3جانبه 2روزه) در همين شهر، برگزار مي شود.همزمان محمد جواد ظريف نيز تاکيد کرده که بدعهدي آمريکا مانع توافق هسته اي است. به گزارش خراسان،سيد عباس عراقچي در جمع خبرنگاران تصريح کرد که ما در تقويم کاري خود 18 تا 24 نوامبر (27 آبان تا 3 آذر ) را خالي گذاشته ايم. اين در حالي است که به گزارش تسنيم،به نقل از ايتارتاس، سخنگوي کاترين اشتون تاکيد کرد که دور جديد مذاکرات 1+5 (27 آبان) در شهر وين آغاز خواهد شد.اتحاديه اروپا پيشتر نيز در صفحه توئيتري خود خبر از برگزاري نشست هسته اي در 27 آبان داده بود. وزارت خارجه آمريکا نيز اين خبر را تأييد کرده بود.مقامات ارشدکشورمان تاکنون از تأييد مذاکرات در 27آبان در وين اجتناب ورزيده و اعلام کرده اند که تاريخ و مکان دقيق اين مذاکرات هنوز مشخص نشده است.يک عضو تيم هسته اي که خبرگزاري ايرنا نامش را ذکر نکرده است، با تاکيد بر اينکه هنوز درمورد زمان و مکان دور بعدي مذاکرات (پس از مسقط) توافقي نشده است گفت: «درنشست يک روزه مسقط در ۲۰ آبان در باره زمان و مکان دور بعدي مذاکرات با گروه 1+5 گفت وگو و توافق مي شود».در اين ميان،به گزارش تسنيم، محمدجواد ظريف، در مصاحبه با شبکه سي سي تي وي چين در پاسخ به سؤالي درباره موانع پيشِ روي دستيابي به توافق از جمله اعتماد دوجانبه گفت: «مردم ايران به آمريکا اعتمادي ندارند، زيرا آمريکا سابقه خوبي در پايبندي به تعهداتش ندارد، اين يکي از موانع [دستيابي به توافق] است». به گزارش ايسنا وي همچنين درديدار وزيرخارجه نروژ در تهران تاکيد کرد: در صورتي که حقوق هسته اي ايران به رسميت شناخته شود ، ايران آماده توافق است. همزمان،به گزارش فارس،«آمانو»مدير کل آژانس روز دوشنبه در نشست مجمع عمومي سازمان ملل بار ديگر به تکرار ادعاهاي خود در مورد برنامه هسته اي ايران پرداخت و خواستار اجراي کامل اقدامات عملي مورد توافق دوجانبه شد. به نوشته خبرگزاري شينهوا، آمانو گفت: ايران اغلب اقدامات عملي مورد توافق ذيل چارچوب را اجرا کرده است، اما نه همه آن ها را. وي همچنين با بيان اينکه آژانس همچنان در حال بررسي عدم انحراف برنامه هسته اي ايران است، گفت: آژانس نمي تواند با اطمينان عنوان کند که تمامي مواد هسته اي موجود در ايران، در راستاي اهداف صلح آميز به کار گرفته شده اند.از سوي ديگر،به گزارش فارس،«وندي شرمن» که سرپرستي تيم آمريکا در مذاکرات هسته اي را بر عهده دارد، روز دوشنبه به عنوان قائم مقام موقت وزارت خارجه آمريکا معرفي شد.قائم مقام پيشين وزارت خارجه آمريکا، «بيل برنز» ديپلمات کهنه کار اين کشور بود که هفته گذشته از اين سمت بازنشسته شد اما بي بي سي گزارش داد که وي قرار است همچنان در مذاکرات به عنوان کارشناس حضور داشته باشد.

در اين بين،به گزارش خانه ملت،علي لاريجاني رئيس مجلس با بيان اينکه مسئله هسته اي از طريق مذاکرات در مسير روشني قرار گرفته و در درون مذاکرات نگاه ها به هم نزديک شده است افزود:اگر عقلانيت در کشورهاي 1+5 وجود داشته باشد مي توان به تفاهم دست يافت.

 همچنين دکتر روحاني رئيس جمهور نيز روز يکشنبه در ديدار وزيرخارجه نروژ گفت : جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات خود جدي است رييس جمهورتاکيد کرد: اميدوارم در موضوع هسته اي به همان اهدافي که اعلام کرده ايم يعني نتيجه برد - برد که به نفع طرفين خواهد بود ، برسيم.وي تصريح کرد : اگر طرف هاي مذاکره کننده هسته اي اراده جدي داشته باشند ، در زمان باقيمانده مي توانيم به توافق کلي در همه زمينه ها دست پيدا کنيم.



سناريوهاي بعد از توافق

در عین حال روزنامه ابتکار پا را  یک قدم فراتر نهاده و به  فضای بعد از توافق هسته ای پرداخته است .درحالي که ضرب الاجل تعيين شده در توافق ژنو براي برداشتن تحريم ها و رسيدن به توافق نهايي در حال به پايان رسيدن است، نتيجه مذاکرات چند ماه گذشته و روزهاي منتهي به پايان مهلت مقرر در کانون تفسيرها و گمانه زني هاي تحليل گران و رسانه هاي بين‌المللي واقع شده است.تحليل گران سناريوهاي مختلفي را براي روزهاي پس از توافق نهايي در نظر گرفته اند که يکي از آن ها آينده روابط ايران و آمريکاست. موضوعي که اگرچه مربوط به دوکشور يکي در قاره کهن آسيا و ديگري در قاره جوان امريکاست، اما بدون ترديد بخش اعظمي از جهان سياسي و ديپلماسي را درگير خود ساخته است. از همين منظر است که تحليل گران بخشي از نتايج اين توافق را به وضعيت مناسبات اين دوکشور که در سه دهه گذشته همواره رابطه خصم آلودي با هم داشته اند، ربط داده اند.النهار در تحليلي که ديپلماسي ايراني منتشر کرده، در اين ارتباط آورده است: در بيست و چهارم نوامبر(27 آبان) ماراتون مذاکرات ايران با 1+5 آغاز مي‌شود، مذاکراتي که دو طرف تصميم مي‌گيرند که آيا مي‌توانند به اختلافات خود بر سر برنامه هسته اي ايران پايان دهند يا خير. همه نشانه ها حاکي از آن است که ايراني ها، اقلا جناح حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران، عجله دارند که به پروتکلي بر سر توافق هسته اي دست يابند و تحريم هاي اقتصادي که چالش هاي بزرگي براي ايران به وجود آورده است، فورا رفع شوند. تهران مخفي نمي‌کند که رفع تدريجي تحريم ها را رد مي‌کند و مي‌خواهد که تحريم ها به يک باره لغو شوند. در مقابل رئيس جمهوري امريکا، باراک اوباما نيز مخفي نمي‌کند که ماموريت خود را در کاخ سفيد به رسيدن به توافق نهايي بر سر برنامه هسته اي ايران متمرکز کرده و انتظار دارد که اين توافق بابي مهم در ايجاد تحولي تاريخي در روابط تهران و واشنگتن بگشايد، همان طور که در زمان ريچارد نيکسون، رئيس جمهوري اسبق امريکا تحولي تاريخي در روابط واشنگتن و پکن به وجود آمد که اين تحول با تدبير هنري کسينجر، وزير امور خارجه وقت ايالات متحده حاصل شد.تحول در روابط امريکا – چين به اندازه اي گسترش يافت که اکنون مي‌بينيم دو طرف در مرحله اي از شراکت اقتصادي گسترده به سر مي‌برند. کما اين که تنش هاي موجود ميان دو کشور نيز فروکش کرده اند.بر کسي پوشيده نيست که باراک اوباما، رئيس جمهوري امريکا در بعد سياست خارجي در بسياري مناطق شکست خورده است و اکنون فقط اميدش را به توافق بر سر برنامه هسته اي ايران بسته است تا بتواند بابي تازه در روابط با ايران بگشايد. اين نظري است که بسياري از تحليلگران و ناظران به آن معتقدند. اگر اوباما به انتظاراتش در اين زمينه برسد و همان طور که تيمش اصرار دارند، بتواند اين تحول را ايجاد کند، آن گاه اين احتمال وجود دارد که ايران در آينده به متحدي براي امريکا تبديل شود و نوعي از پيمان استراتژيک و شراکت ميان دو کشور همانند قبل از انقلاب به وجود آيد. البته اين بار با ايران انقلابي و حکومتي از نوع ديني حاکم بر آن.اگر به گزارش ها توجه کنيم در مي‌يابيم که ما در برابر دو طرفي هستيم که هر کدام به دلايل خاص خود به دنبال رسيدن به توافق هسته اي است، و آغاز مذاکرات جديد بر سر روابط دو جانبه به ويژه در مورد منطقه خاورميانه، که ايران تلاش دارد امريکا را وادار کند که به نقش مرکزي آن اعتراف کند، کليد خواهد خورد.
اين فرصت همچنان به قوت خود باقي است، حتي مي‌توان گفت موضوعات مختلفي بر روي ميز مذاکرات کشورهاي درگير منطقه اي و همچنين اروپايي ها قرار دارد که منتظرند بعد از توافق نهايي بر سر آنها با ايران وارد گفتگو شوند.
در حالي که ايران در بعد منطقه اي و ديپلماتيک روز به روز پيشرفت مي‌کند و مي‌رود تا به دستاوردهاي بزرگي دست يابد، ديگر قدرت هاي منطقه اي از جمله عربستان و ترکيه در وضعيتي هستند که حسادت کسي را بر نمي‌انگيزند. آنها به ويژه از اين که امريکايي ها و ايراني ها به سمت بهبود روابط حرکت کنند و روابطي بسيار نزديک را با يکديگر پايه ريزي کنند، بسيار نگران هستنند و تا کنون نتوانسته اند در اين رابطه شکافي ايجاد کنند.
اين در حالي است که هر دوي آنها همچنان نتوانسته اند روابط خود را به تهران بهبود بخشند و روابط جدي و عميقي را با آن بنا کنند، آنها در پرونده هاي مختلف در راس آنها پرونده سوريه با ايران اختلاف هاي سنگيني دارند.
شکي نيست که اختلاف ها بر سر مصر نيز جدي است، اما در زماني که کاخ سفيد به رياست باراک اوباما مي‌رفت تا تحولي در روابط بين‌المللي ايجاد کند، آيا قدرت هاي بزرگ منطقه اي مثل عربستان و ترکيه و مصر فکر مي‌کردند که به ابزاري براي تشکيل محوري براي رويارويي با خطري بزرگ تر براي خود يعني افزايش نفوذ و قدرت گرفتن ايران رو به رو شوند؟


تـاکيد طرفـين مذاکـره بـر تفاهـم


در عین حال روزنامه مردمسالاری هم نوشت : وزير امور خارجه کشورمان به مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 اشاره کرد و افزود: در صورتي که حقوق هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران به رسميت شناخته شود آماده توافق هستيم .

به گزارش اداره کل ديپلماسي رسانه‌اي وزارت امور خارجه، محمد جواد ظريف در ديدار با بورگه برنده وزير امور خارجه نروژ در خصوص مذاکرات هسته‌اي بين گروه1+5 تاکيد کرد: در صورتي که حقوق هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران به رسميت شناخته شود‌، ايران آماده توافق است. وزير امور خارجه کشورمان در خصوص تحولات منطقه بر ضرورت همفکري و تعامل کشورهاي منطقه براي غلبه بر بحران‌هاي موجود بويژه در عراق و سوريه تاکيد کرد. بورگه برنده نيز در اين ديدار با اشاره به مذاکرات جاري هسته‌اي بين گروه 1+5 و کشورمان ابراز اميدواري کرد اين مذاکرات به توافق جامع و نهائي منجر شود. وي تصريح کرد: اين توافق شرايط جديدي را در مناسبات بين اتحاديه اروپا و جمهوري اسلامي ايران ايجاد خواهد کرد. بورگه برنده افزود: با توجه به شرايط عراق و سوريه‌، همکاري‌هاي منطقه‌اي براي غلبه بر مشکلات اجتناب‌ناپذير است .

همچنين يک عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران گفت که در نشست يک روزه مسقط که قرار است روز سه‌شنبه (20آبان) برگزار شود،درباره زمان و مکان دور بعدي مذاکرات با 1+5 گفت‌و‌گو و توافق مي‌کنيم. اين عضوتيم مذاکره‌کننده هسته‌اي کشورمان درگفت وگوبا ايرنا در واکنش به انتشار اخباري مبني بر برگزاري دور بعدي مذاکرات ايران و 1+5 در تاريخ 18 نوامبر اظهار داشت: روزهاي يکشنبه و دوشنبه هفته آينده ( 9 و 10نوامبر) نشست سه‌جانبه بين ظريف،کري و اشتون در مسقط پايتخت عمان برگزار مي‌شود و قرار است روز سه شنبه (20آبان ماه/11 نوامبر) نيز مذاکرات ايران و 1+ 5 نيز در مسقط برگزار شود. وي بابيان اينکه هنوز زمان و مکان دور بعدي مذاکرات موردتوافق قرارنگرفته است‌، افزود: در نشست مسقط درباره دور بعدي مذاکرات ايران و 1+5 گفت‌و‌گو و توافق خواهيم کرد.

اين عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي همچنين تاکيد کرد:البته طبيعي است که در روزهاي منتهي به 24 نوامبر جلسات ما با 1+5 و مباحث مورد بحث جدي تر و دشوارتر خواهد شد. از سوي ديگر سخنگوي رييس جديد سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام کرده بود که ايران و 1+5 دور جديد مذاکرات درباره برنامه هسته‌اي ايران در وين را روز 18 نوامبر (27 آبان) آغاز مي‌کنند.

سيدعباس عراقچي عضو ارشدتيم مذاکره‌کننده هسته‌اي نيز ضمن اعلام برگزاري نشست سه‌جانبه در مسقط عمان گفته بودکه در نشست سه جانبه ظريف کري و اشتون طرفين درباره موضوعات غني‌سازي و تحريم‌ها با يکديگر بحث و گفت‌و‌گو مي‌کنند.

وي همچنين افزوده بود:مذاکرات ايران و1+‌5 نيز در روز سوم مذاکرات سه‌جانبه يعني سه‌شنبه هفته آينده (20آبان ماه- 11 نوامبر) در مسقط برگزار مي‌شود.

پيش از اين ظريف، کري و اشتون در روزهاي 22 تا 24 مهرماه با يکديگر ديدار سه‌جانبه داشتند و درباره موضوعات اختلافي يعني ميزان غني‌سازي اورانيوم ايران، نحوه لغو (برداشتن) تحريم‌ها و مدت زمان توافق مذاکره کردند. تا 24 نوامبر که زمان پاياني توافق تمديد شده ژنو است، نزديک به 20 روز باقي مانده است وبه اين ترتيب مذاکرات در مرحله بسيار حساسي قرار دارد. اين در حالي است که جان کري وزير امور خارجه آمريکا با بيان اين که مذاکرات هسته‌اي پيچيده و دشوار است اما به ثمربخش بودن مذاکرات با ايران اميدوار است. به گزارش ايرنا، خبرگزاري‌هاي غربي اعلام کردند که وزير امور خارجه آمريکا در مصاحبه اي اختصاصي که از شبکه تلويزيوني بلومبرگ پخش شده گفته است که هنوز شکاف‌هاي نسبتا عميقي در مورد مسائل مختلف وجود دارد.

کري هشدار داده است که ايران نمي‌تواند از مسائلي مانند همکاري با ائتلاف تحت رهبري آمريکا براي مقابله با گروه دولت اسلامي (داعش)،براي امتيازگيري در مذاکرات اتمي استفاده کند.

وي همچنين تاکيد کرده است که توافق احتمالي بايد تمام راه‌هاي ساخت بمب هسته‌اي از طريق فعاليت‌ها در تاسيسات غني‌سازي اورانيوم نطنز، سايت غني‌سازي فردو، راکتور آب سنگين اراک و هرگونه مرکز سري ديگر را بگيرد. اين اظهارات در حالي بيان مي‌شود که ايران بر صلح آميز و شفاف بودن برنامه هسته‌اي خود تاکيد دارد و اتهامات آمريکا و متحدانش مبني بر تلاش براي دستيابي به سلاح هسته‌اي را رد مي‌کند.

ميزان ظرفيت غني‌سازي و تعداد سانتريفيوژهاي ايران به همراه زمان بندي رفع تحريم‌ها و بازگشت پرونده از شوراي امنيت به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌از جمله موارد اصلي اختلاف در مذاکرات است.

در اين رابطه، يک عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران، ادعاي برخي رسانه‌هاي غربي مبني بر توافق ايران و آمريکا بر سر چهار هزار سانتريفيوژ براي سه تا پنج سال و اين که تهران به 9400 سانتريفيوژ رضايت داده را تکذيب کرده است. مجيد تخت روانچي عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي نيز پيش تر اعلام کرده بود که ايران لغو تدريجي تحريم‌ها و نيز غني‌سازي دکوري را نمي‌پذيرد. همچنين به نقل يک مقام ايراني گزارش شده که هنوز قطعي نيست در 18 نوامبر (27 آبان ماه) دور بعدي مذاکرات ايران و 1+5 برگزار شود.

همزمان، علي‌اکبر ولايتي رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: ما مي‌خواهيم موضوع هسته‌اي پايان يابد و توافقي مثل آنچه که در ژنو سال گذشته صورت گرفت را شاهد باشيم اما اين توافق بايد منافع ايران را تامين کند.

وي گفت: براساس توافق ژنو ايران به تمام تعهداتش مثل هميشه عمل کرد اما آن‌ها و به ويژه آمريکايي‌ها که هر از گاهي اظهارنظرهايي خارج از قاعده دارند و اعتراض برخي کشورهاي بي‌طرف را برانگيخته‌اند.

اين مشاور رهبر ايران مي‌افزايد: نظر ما اين است هرچه زود تر مذاکرات هسته‌اي به نتيجه برسد اما هيچگاه ايران از مذاکرات روي برگردان نبوده است.











































برچسب ها: عاشورا ، ظریف ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.