الدستور:

کاخ سفید در اندیشه عبور از سد کنگره و در آستانه توافق با ایران است/ این توافق، مشکلات منطقه را حل خواهد کرد

روزنامه الدستور نوشت: توافق هسته‌ای میان ایران و غرب، که نزدیک به نظر می‌رسد، بحرانهای منطقه را حل خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الدستور چاپ اردن در مقاله امروز خود در اینترنت تحت عنوان "آیا مسقط2،  زمینه ساز قرارداد بزرگ است" به قلم "عریب الرنتاوی" نوشت آمریکائیها و ایرانیها دوباره به مسقط باز می گردند ولی این بار در سطوح عالی رتبه و به صورت علنی  و با مشارکت اروپائی که آن هم در سطوح عالی رتبه  است . مذاکرات میان جان کری ، ظریف و اشتون ، قبل از دور جدید مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک صورت می گیرد و هدف از این مذاکرات رسیدن به توافق با فرا رسیدن آخرین هفته این ماه است. واشنگتن دراین راستا عجله دارد و می خواهد اکنون به توافق با ایران برسد. البته این تنها علت عجله آمریکائیها برای دست یابی به توافق با ایران نیست. واشنگتن متوجه شده است که تحریم ایران نمی تواند کمکی به حل  درگیریهای منطقه کند و ایرانی باید به عنوان بخشی از راه حل مشکلات منطقه نگریسته شود.

به عقیده نویسنده،  شاید قدرت گرفتن داعش و گروههای وابسته به آن انگیزه ای برای نزدیک شدن دو طرف ( آمریکا و ایران ) به یکدیگر شده است و واشنگتن و غرب متوجه خطر ترویستها در ساحل شرقی مدیترانه و ورود هزاران جنگجوی غربی شده اند. به نظر می رسد دو طرف به این نتیجه رسیده اند که سی سال اختلاف و جنگ با معادله "بازنده و برنده" خاتمه نخواهد یافت و اکنون دو طرف به دنبال یافتن راه حلی هستند که در آن نه برنده باشد و نه بازنده و یا هردو به معادله "برنده – برنده" دست یابند.

نویسنده می افزاید اگر دستیابی به توافقی تمام عیار و نهائی مشکل است ولی احتمال رسیدن به توافق مرحله ای وجود دارد . دراین راستا واشنگتن خود را برای سناریوئی از این نوع آماده کرده است و کاخ سفید در اندیشه عبور از سد کنگره  است که اکثریت آن جمهوریخواهها هستند و اوباما ممکن است از اختیارات ریاست جمهوری خود استفاده کند تا این توافق(مرحله ای)  و لغو مجازاتها بدون رجوع به کنگره محقق شود. 

نویسنده با اشاره به انتشار دهها گزارش و مقاله ای که درباره اختیاراتی است که رئیس جمهوری آمریکا می تواند با کنگره و یا بدون کنگره صورت دهد می افزاید اینها به این معنی است که لحظه دست یابی به توافق با ایران در راه است. به همین خاطر ما در انتظار فصل جدیدی از روابط قدرتهای منطقه ای و بین المللی هستیم و این فصل از زمانی آغاز می شود که توافق میان تهران و غرب صورت گیرد. بازتابهای این توافق در پرونده های منطقه و در مقدمه آنها سوریه نمود خواهد یافت.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار