آیا مردگان در عالم برزخ از خانواده خود مطلعند؟

روح انسان‌ها پس از مرگ می‌توانند از مسائل دنیا آگاهی پیدا کنند و تا حدودی از احوال خانواده خود آگاه شوند.در کتاب کافی در سرفصلی با نام «أَنَّ الْمَیِّتَ یَزُورُ أَهْلَه‏،» روایاتی در این موضوع وجود دارد که برای نمونه چند روایت را بیان می‌کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،به نقل از کردستان وب: از ديدگاه قرآن و روايات، برزخ و قبر يک چيز است که گاهي از آن به عالم قبر و گاهي از آن به عالم برزخ ياد مي شود. برزخ در لغت یعنی چیزی که حایل بین چیزی و چیز دیگر باشد. ازاين رو به جهاني که ميان دنيا و آخرت واقع مي شود برزخ اطلاق مي گردد؛ چنان که در آیاتی از قران، برزخ بيانگر فاصله ميان دو درياست. برزخ در اصطلاح حکمت : به همان عالم مثال اطلاق می شود ، زیرا عالم مثال حد فاصل بین عالم عقل و عالم ماده است.و در اصطلاح شریعت : فاصله میان مرگ تا قیامت کبری را گویند.برزخ قيام و زندگي جديد و جهاني نو است؛خواه گودالي از گودال‎هاي دوزخ باشد، يا باغي از باغ‎هاي بهشت. پس برزخ معبر و دالان ورودي به قيامت و حشر اکبر است و انسان در ادامه ی مسير زندگي دنيا وارد جهان برزخ مي شود، که سراسر آگاهي و حيات است «النّاس نيام فإذا ماتوا انتبهوا»

قرآن کريم در آياتي از جهان برزخ خبر داده است؛ مانند:
۱ـ «... و من ورائهم برزخ إلي يوم يبعثون :واز پس انان برزخی است ، تا روزی که مبعوث شوند.« این آیه حكايت مى‏كند كه ، بعد از مردن تا قيامت حالتى وجود دارد كه آن حالت ،حائل و فاصله ميان زندگى اين دنيا و قیامت است.

۲-النّار يُعرضُون عليها غدوّاً وعشيّا پیامبر اسلام صلوات الله علیه فرمودند: هرگاه يکي از شما از دنيا برود، اگر از اهل بهشت باشد از بهشت، و اگر از اهل آتش باشد از جهنّم هر صبح و شام جايگاهش به او عرضه مي شودو به او گفته مي شود: اين موقف معين، جايگاه توست وقتي در قيامت خداوند تو را مبعوث کرد، به اين جا منتقل مي شوي «امام صادق علیه السلام نیز در تفسير آيه مزبور فرمودەاند: اين رخداد پيش از قيامت است؛ زيرا در قيامت صبح و شام نيست. پس اگر کافران هر صبح و شام معذّب مي شوند معلوم مي شود در برزخ و پيش از قيامت است.»

۳- خداوند متعال درباره ی بت پرستان زمان حضرت نوح علیه السلام مي فرمايد: «مما خطیئاتهم اغرقوا فادخلواناراً؛ بر اثر خطا کاري‎ها غرق شدند و به مجرد غرق شدن، به آتش وارد شدند.» البتّه اين سخن غير از تشريفات فقهي مانند لزوم غسل دادن، حنوط ، کفن کردن ،نماز خواندن و خاک سپاري و نيز نماز لیلة الدّفن است. مفسران، اين آتش را همانند آتشي که در آيه بعد مطرح است، برزخي مي دانند و اين گونه از آتش‎ها در درون آب هم موجود است؛ زيرا مربوط به خود شخص تبه کار است. اگر میّت را دفن نکنند نيز برزخ و سؤال و جواب قبر دارد. از اين رو برزخ را قیامت صغری مي نامند.

 

تفاوت برزخ وقیامت
تفاوت برزخ با قيامت در جهات گوناگوني است كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم :

الف) قيامت(قیامت کبری) بعد از منقضي شدن اين دنيا است , در حالي كه برزخ(قیامت صغری) با مردن افراد آغاز مي شود.
ب) در عالم برزخ روح با بدن مثالی (اجساد لطيف ) همراه است كه نه به كلي مجرد است و نه مادي محض ؛ بلكه داراي يك نوع تجرد برزخي است به این معنی که عالم مثال ، هم خصوصیاتی از عالم ماده را دارد ، مثل شکل و رنگ و مقدار و هم خصوصیاتی از عالم عقل و مجردات تام را، مثل ثبات و تغییر ناپذیری وزوال ناپذیری و تقید ناپذیری . بدين صورت به حيات خود ادامه مي دهد,در حالي كه در قيامت روح با بدن جسماني همراه است كه نظير همين بدن مادي دنيوي است.

ج) نعمت هاي بهشتي در قيامت به مراتب از نعمت هاي برزخي والاتر است ; هم چنان كه عذاب دوزخي از عذاب برزخي بسي سخت تر است ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل مي كند كه فرمودند: مومنان در حالي كه در عالم برزخ برخوردار از نعمت اند, پيوسته مي گويند: «ربنا اقم لنا الساعه وانجز لنا ما وعدتنا; پروردگارا قيامت را برپا كن و وعده هاي خود را درباره ی ما محقق ساز.»و برعكس مشرکان در حالي كه در برزخ معذبند پيوسته مي گويند:«ربنا لاتقم لنا الساعه ولا تنجزلنا ماوعدتنا؛ پروردگارا قيامت را برپا مساز و وعده هاي خود را درباره ی ما محقق نفرما.»

بدن برزخی
بسيارى از حقايق هستى و خصوصا حقايقى كه در ماوراء جهان طبيعت وجود دارد، براى ما مجهول است. البته اين ندانستن، بيشتر در كم و كيف و چگونگى آن حقايق است ولى اصل آن حقايق را عقل و وحى در جاى خود اثبات كرده‏اند و ما نسبت به آن آگاهى داريم .بنا بر این سنخيت و چگونگى بدن‏هاى برزخى براى ما به صورت كامل و دقيق روشن نيست ولى در عين حال از مجموعه آيات و روايات و تحليل‏هاى عقلى مى‏توان دورنمايى از كم و كيف بدن برزخى را تصوير كرد.ابتدا نکاتی مقد ما تی مطرح می شود :

الف) در تمام عوالم هستى (عالم مادى، برزخ و قيامت) انسان داراى بدن است و در هيچ عالمى بى ‏بدن نيست؛ به دليل اين كه روح حقيقتى است عين تعلق به بدن و در متن و ذات روح، تعلق به بدن خوابيده است. از اين رو، ممكن نيست كه روح باشد و بدنى در كار نباشد. پس اگر انسان در عالم طبيعت، برزخ و قيامت، داراى روح است - كه هست - واجد بدن نيز خواهد بود.

ب) هر يك از عوالم هستی داراى نظام، احكام، آثار و قوانين مخصوص به خود است يعنى، در عالم طبیعت قوانينى حاكم است غير از سننى كه بر عالم برزخ حكم ‏فرماست و در عالم برزخ، نظامى وجود دارد كه در عالم قيامت وجود ندارد و در عالم قيامت، آثارى است كه در دو عالم برزخ و طبيعت نيست. از اين رو، بدنى كه در عالم طبيعت است هم سنخ با قوانين حاكم بر اين دنيا است و اين بدن غير از بدن برزخى است. بدن برزخى، هم سنخ با احكام و آثار عالم برزخ است. هم‏چنين بدن در قيامت غير از بدن برزخى و بدن مادى است و بدنى است كه هم سنخ با سنن ويژه عالم قيامت و آماده پذيرش آن قوانين مخصوص است. مثلاً بدن قيامتى، بدنى است كه در عين سوختن مدام، از بين نمى ‏رود؛ يا مثلاً بدن قيامتى يك فرد بهشتى، به صورتى ساخته شده است كه در عين خوردن و آشاميدن، نيازى به تخليه مواد تغذيه شده از بدن ندارد. بنابراين نبايد تصور كرد كه بدن مادى، برزخى و قيامتى يكسان هستند.

 

در جاى خود مستدل شده است كه عالم تجرد و قيامت، عالم بالاتر و نزديك ‏تر به مبدأ متعال است و از اين رو موجودات آن از مراتب وجودى بالاتر و كامل‏ترى برخوردارند. قبل از آن (يعنى در مرتبه فروتر) عالم مثال و برزخ است كه مترتب بر عالم تجرد و متأخر از آن است. عالم آخر، عالم جسم و جسمانيات و يا نظام مادى است كه دورترين عالم از مبدأ متعال است. از اين رو، موجودات آن نيز از مراتب ضعيف ‏تر و ناقص ‏ترى برخوردارند. بنابراين، موجودات عالم برزخ از موجودات عالم مادى، كامل ‏تر ولى نسبت به موجودات عالم قيامت و تجرّد، ناقص‏ ترند.بنا براین با توجه به مطالب فوق، در وجود بدن برزخی شکی نیست.بحث در کیفیت آن است. بدن برزخى از آن جا كه از بدن مادى بالاتر است، از سنخ ماده و جسم طبيعى نيست كه احكام ماده بر آن غالب باشد. ولى از آن جا كه از بدن قيامتى پايين ‏تر است، واجد برخى لوازم ماده چون، شكل، اندازه و مقدار مى‏باشد.روايات نيز به صراحت بيانگر اين حقيقتند كه بدن برزخى، شبيه بدن دنيوى است.امام صادق علیه السلام مى‏فرمايد: «ارواح مؤمنان (در برزخ) در بدن‏هايى شبيه بدن‏هاى دنيوى آنان است.» و در جمله اى ديگر مى‏فرمايد: «ارواح انسان‏ها (در برزخ) به صورت جسدهاى دنيوى‏اند.»  لکن هر چند بدن برزخى بالاتر و كامل‏تر از بدن مادى است، در عين حال، از بدن قيامتى ناقص ‏تر است. امام صادق علیه السلام فرمودند: «بدن‏هايى شبيه بدن‏هاى دنيوى» يا «در صورت جسدهاى دنيوى» كه بيانگر شباهت، است نه يكسان بودن. شبيه آن است چون شكل، مقدار و اندازه دارد، و هر فرد مرده‏اى، مرده ی ديگر رادراين قالب، مشاهده كرده، او را مى‏شناسد.

ارواح برزخی و دیداربا خانواده

 

 روح انسان‌ها پس از مرگ می‌توانند از مسائل دنیا آگاهی پیدا کنند و تا حدودی از احوال خانواده خود آگاه شوند.در کتاب کافی در سرفصلی با نام «أَنَّ الْمَیِّتَ یَزُورُ أَهْلَه‏،» روایاتی در این موضوع وجود دارد که برای نمونه چند روایت را بیان می‌کنیم براساس روايات و همچنين با توجه به ارتباط نسبى كه بدن برزخى با بدن مادى پنهان در زير خاك دارد ارواح انسانى در برزخ، براساس منزلت و فضايلى كه در دنيا داشته‏اند، امور دنيوى را درك كرده، حتى به خانواده خود سر مى‏زنند و آنها را زيارت مى ‏كنند. اين امر مى‏تواند در هر زمانى و براى هر فردى باشد ولى روز جمعه كمترين و مشخص ‏ترين زمانى است كه در روايات وجود دارد. در اين جا به ذكر دو روايت بسنده مى ‏كنيم:

۱- «اسحق ‌بن عمار از امام کاظم علیه السلام پرسيد: آيا مؤمن خانواده خويش را زيارت مى ‏كند؟ فرمود: آرى. گفتم: چقدر؟ فرمود: بر حسب فضايلشان. پاره ‏اى از آنان هر روز و پاره‏اى هر سه روز، خانواده خود را زيارت مى ‏كنند. اسحق بن عمار مى ‏گويد: در اثناى كلام حضرت، دريافتم كه مى‏فرمود: كم‏ترين آنان هر جمعه (خانواده خود را زيارت مى ‏كنند) پس گفتم: در چه ساعتى؟ فرمود: هنگام زوال خورشيد، يا مثل آن، پس خداوند فرشته‌ اى را با او روانه مى‏ كند تا چيزهايى را به او نشان دهد كه شاد شود و از وى چيزهايى را بپوشاند كه او را غمگين سازد.»

۲.امام صادق علیه السلام فرمود: «به درستى كه مؤمن خانواده خويش را زیارت مى ‏كند. پس آنچه را دوست دارد، مى ‏بيند و آنچه را ناخوشايند دارد از او پوشيده مى‏شودو به درستى كه کافر خانواده خويش را زيارت مى‏كند. پس مى‏بيند آنچه ناخوشايند اوست و از او پوشيده مى ‏شود آنچه را دوست دارد. امام علیه السلام فرمود:« پاره‏اى از ايشان هر جمعه زيارت مى ‏كنند و پاره‏اى بر حسب عمل خود، زيارت مى ‏كنند.»

3. همچنین از امام صادق(ع) نقل شده است روز جمعه که می‌شود یا روز عید، خداوند به نگهبان جهنم می‌فرماید به ارواح مؤمنان اعلام کند که خداوند به شما اجازه داده است تا به دیدار خانواده و دوستان خود در دنیا بروید.

4.در مورد چگونگی این دیدار راوی از امام هفتم پرسید که مرده در چه صورتى و شکلی نزد خانواده خود می‌آید؟ فرمود: در صورت پرنده لطیفى بر دیوارهاشان می‌نشیند و به آنها سرکشى می‌کند، اگر خوش باشند شاد می‌شود، و اگر بدشان ببیند و نیازمند، اندوهناک و غمگین می‌شود. همچنین از امام کاظم(ع) نقل شده است به مرده به صورت گنجشک یا کوچک‌تر به دیدارشان می‌آید: «قَالَ فِی صُورَةِ الْعُصْفُورِ أَوْ أَصْغَرَ مِنْ ذَلِکَ»

فرجام سخن:

تكامل علمي در عالم برزخ هست؛ چرا که براي انسان خيلي از معارف در برزخ روشن شده و بدانها عالِم مي‌شود، اما تكامل عملي در برزخ وجود ندارد؛ يعني كسي كه در اينجا كافر بود، آنجا نمی‌تواند ايمان بياورد؛ زیرا ایمان از مصادیق اراده و عمل است و در عالم برزخ عمل نیست، همان طوری که نماز و روزه و احسان و اعمال دیگر نیست.به عبارت دیگر، ایمان، مرتبط باعقل عملي، اراده، عزم، نيّت و تصميم است و در آنجا انسان دیگر چنین قدرتی ندارد؛ زیرا بر اساس روایات، عقل عملي یعنی«مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ» آن چیزی است که بندگی و کسب بهشت شود که همان اعمالی چون ایمان و دیگر اعمال صالح است. (الاصول من الکافی، ج1، ص11، ط اسلامی) وقتی آدمی از دنیا رفت دیگر جائی برای عمل یعنی ایمان آوری و دیگر اعمال صالح نیست.  به تعبیر روایات : «الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لاَ حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لاَ عَمَل؛ دنیا جای عمل است نه حساب وقیامت جای حساب است، نه عمل» (الاصول من الکافی، الشيخ الکلينی، ج8، ص58، ط اسلامی).

هر کسی در عالم برزخ از آثار اعمالی که گذاشته بهره مند خواهد شد، همان طوری که از اصل عمل بهره‌مند می‌شود. پس اگر حسنات جاری و باقیات صالحاتی داشت ،به عنوان اعمال خودش در برزخ بهره مند می‌شود. خداوند می‌فرماید: نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ؛ یعنی فرستاده‌های علمی و عملی را با آثار آن می‌نویسیم. (یس، آیه 12) نظير سنت‌هایی که از خود به جا می‌گذارد، حالا بد و یا خوب به نامش ثبت می‌شود و آثارش برای او در برزخ است. یعنی از مصادیق آثار همان «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً و مّن سن سُنَّةً سَیئَةً» است که در روایات بیان شده است. (الاصول من الکافی، ج5، ص9، ط اسلامی) پس این دسته آثارنیز از اعمال خود انسان است نه اینکه در برزخ، اعمالی را انجام می‌دهد.

منابع:
-مجلسی،محمد باقر،بحارالانوار،ج۶،ص ۲۷۵.
-الطبرسی،الشيخ أبي علي الفضل بن الحسن،ج۸،ص۸۱۸.
-الحویزی،الشیخ عبد علی ابن جمعة العروسی،تفسیر نور الثقلین،موسسه ی اسماعیلیان،قم،ج۳،ص۵۵۳.    .
-کلینی محمد بن ابراهيم، كافى، به تصحيح على‏اكبر غفارى، ج ۳، كتاب الجنائز،ص ۲۳۰، روايت اوّل.

برچسب ها: مردگان ، عالم ، برزخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ارمغان
۰۸:۰۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
از همه عزیزان میخوام لطفا برای مادر من هم دعا کنید که ان شاءالله روحش شاد باشه ایشون همه هستی رو مدیونشم، من هر چی دارم رو مدیون مهربونی هاشم و قدران زحماتش نتونستم باشم و حالا من موندم حسرت دیدار دوباره اش و جگر سوخته ام امیدوارم بتونم دوباره باهاش در دنیای دیگر تا ابد جاودانه زندگی کنم. برای شادی روح همه مادران مهربان فاتحه ای قرائت بفرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام می خواستم درمورد وضعیت مرده سوالی بپرسم
Iran (Islamic Republic of)
سعید یوسفی از خرم آباد
۲۳:۲۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
سلام حدود دوساله از مرگ پدرم که جانباز بود میگذره خداشاهده خیلی داغونم همش جلوی چشامه بیشتر اوقات نیاد به خوابم کاش بیشتر قدرشو میدونستم تورو خدا برای پدرم دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه فرج پور
۱۱:۲۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
سلام من نزدیک به سه ساله که برادرعزیزموازدست دادم برادرم ۲۲سالش بودتوسانحه تصادف ازدستش دادم همون یه برادرروداشتم همیشه دلتنگش هستم یعنی میبینه که من چقدربراش اشک میریزم ودلتنگشم یعنی میتونم تواون دنیا ببینمش من ازدیدنش سیرنشده بودم که ازدستش دادم برای شادی روحش لطفا دعاکنید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۹:۳۵ ۱۳ تير ۱۳۹۸
برای شادی روح همه رفتگان به ویژه مادران آسمانی و مادر من حقیر بخوانیم فاتحه مع الصلوات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
با سلام.منم پدرمو الان نزدیک دوسال هست از دست دادم،جاش توخونه خیلی خالیه،همش گریه میکنم،تو شوک از دست دادنش هنوز هستیم.خیلی اذیت شد.نمیتونم به هیچ صورتی آروم بشم،توحین ازدست دادن پدرم اتفاقات ناگهانی زیادی افتاد برام.روحیه ام خیلی خرابه گاهی وقتا فکر خودکشی میزنه به سرم.چیکارکنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
خدا همه رفتگان رو رحمت کنه و روحشون در ارامش باشه برای مادر منم دعا کنید تازه از دستشون دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
من آماده ام همین الان بمیرم مرگ ترس نداره
Iran (Islamic Republic of)
ﺣﻤﻴﺪ
۱۲:۲۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
ﻣﻦ ﺩﻳﺮﻭﺯ ﺑﺎﺑﺎﻣﻮ اﺯﺩﺳﺖ ﺩاﺩﻡ ﺑﺎﺑﺎﻡ 40 ﺳﺎﻝ ﺩاﺷﺖ ﺭﻧﺞ ﻣﻴﻜﺸﻳﺪ و ﺳﺮﻃﺎﻥ ﭘﺎﻧﻜﺮاﺱ ﮔﺮﻓﺘﺶ .ﺩﻗﻴﻘﺎ ﺗﻮ ﺭﻭﺯ ﺗﻮﻟﺪﻡ اﺯ ﺩﺳﺘﺶ ﺩاﺩﻡ. ﻭﻟﻲ اﮔﺮ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻴﻤﻮﻧﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺯﺟﺮ ﻣﻴﻜﺸﻴﺪ.ﺧﺪا ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﺩ ﻫﻤﻪ ﺭﻓﺘﮕﺎﻥ ﺭا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
روحشون شاد باشه
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۱۰:۱۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
روحش شاد خدا صبر بده بهتون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۲ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
خدا همه اموات و بابای خوب شما را بیامرزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام منم پدرم سرطان پانکراس داشت و از دست دادمش میشه ی شرح بدید از روزگاری که بهش گذشت لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
برادر وخواهرم هر کسی که کسی رااز دست دداده به یک شکل می تواند اروم بشه فقط یک راه داره اینکه فقط نماز بخواند برای انرزی کرفتن از جانب خدا جونکه همهی انرزی منفی ما از طریق سجدهکردن کذاشتن بیشانی به مهر تخلیه میشودولی با دقت اگه شک داری امتحان کن
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۴:۴۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۷
باسلام من مادرمو خیلی دوست داشتم همیشه هرجا میرفت یار همراه هش بودم اما یع بار بخاطر شانس بد غفلت کردم با او همراه نشدم وتصادف کرد همش خودم سرزنش میکنم بیش از حد فکر میکنم وظیفمو کامل نکردم چکار کنم قلبم درد میکند
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۴:۴۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۷
باسلام من مادرمو خیلی دوست داشتم همیشه هرجا میرفت یار همراه هش بودم اما یع بار بخاطر شانس بد غفلت کردم با او همراه نشدم وتصادف کرد همش خودم سرزنش میکنم بیش از حد فکر میکنم وظیفمو کامل نکردم چکار کنم قلبم درد میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
سلام
روحش شاد باشه ، این طرز فکر اشتباست
با یک دوست یا یک مشاور درد و دل کنید و خودتون رو خالی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۸:۱۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۷
خدا همه رفتگان رو بیامرزه.واسه پدر مرحوم منم دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۸:۱۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۷
خدا همه رفتگان رو بیامرزه.واسه پدر مرحوم منم دعا کنید
Indonesia
ناشناس
۰۶:۴۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
دیدار مردگان با خانواده محال واقع بشه، چون قران اون محال اعلام میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
خیلی خوب بود ...مچکرم اگه میشه درمورد قبض روح هم مطلب بذارید مردن چجوریه؟دوست داریم بیشتر بدونیم
ممنونم.....
Iran (Islamic Republic of)
نیوشا
۰۱:۱۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
سلام من پدر مهربان ودلسوز خودمو الان 5ماهه ازدست دادم .دلم خیلی واسش تنگه ..عزیز دلم بود .خدا همه روبیامرزه .وبعد هم پدر دوست داشتنی منو روحشان شاد .صلوات واسه همه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
خدا ایشون و همه گذشتگان رو بیامرزه و همه ما رو چه در دنیا و در آخرت مورد رحمت خود قرار دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
سلام من تازه ۱۳ روزه که بابامو بر اثر یه حادثه از دست دادم دارم عذاب میکشم وابسته بابام بودم برام باور کردنی نیست من فقط ۱۶ سالمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
سلام، خدا رحمت کنه ، به خدا توکل کنید ، خدا همراهمونه همیشه اگر مام به یادش باشیم به آرامش می رسیم چراکه همه جا هست و حضور داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
همش آدم رو بترسونین
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۰۰:۲۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
من به اخرت ایمان کامل دارم خیلی دوست دارم درمورده اخرت بدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
سلام.مرسی بابت مطلبتون.عالی بود.از خدا میخوام ک تا الان هرچی گناه کردم ببخشه.دیگه هم گناه نمیکنم.ایشالا خداگناهان همه مردم رو ببخشه از سرتقسیراتشون بگزره.الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
همیشه آرزو می کردم زودتر از پدر ومادرم بمیرم ولی پدر عزیزم و از دست دادم یک سال است که چهره ی مهربونش ندیدم کاش می مردم اون روز را نمی دیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
سلام ، نگذارید غم های دنیایی در ذهنتون نقش ببنده ، دنیا اصلا ارزشش رو نداره ،
خدا خیلی بزرگه توکل به عظمت و مهربانی بی نهایتش ،
خدای مهربون همه گذشتگان رو مورد رحمت و مغفرت خودش قرار بده ، الهی آمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
حنانه
۱۸:۵۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
سلام برای منم دعا کنید اروم شم پدرمو خیلی دوست داشتم و مرگ ناگهانی اومد سراغش پدرم مومن بود و نماز خون ومن روزه دار و مهربون هر کی متنو خوند براش فاتحه ای هم بخونه برای منم و دلم هم دعا کنه تا اروم شم بابام دنیام بود
Iran (Islamic Republic of)
جمشید آئینه
۱۶:۴۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
متاسفانه پسر 5 ساله دختر 16 ساله وهمسرم رادرحادٹه آتش سوزی اتوبوس سنندج2هفته قبل ازدست دادم .نمیتونم خودم را کنترل کنم زیاد گریه وزاری میکنم آیا گناه نیست.باتوجه به حادٹه دلخراش وضغیت روحیشان درعالم برزخ در چه حالی است.
درضمن اگه میشه هرکس میخونه جهت شادی ارواحشون فاتحه ای بفرستد . ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
روحشون شاد
United States of America
سرابی
۰۲:۴۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
داداش گلم نمیخوام کلیشه ای حرف بزنم میدونم سخته وحشتناکه ولی گذر زمان همه چیزو حل میکنه در ضمن من شنیدم هر کی دلخراش از دنیا بره مانند غرق شدن امرزیده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
خدارحمتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۲۳:۱۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
در سختیها یاد کن امام حسین وحضرت زینب را آرامش بخش هست
Iran (Islamic Republic of)
حسین ق
۲۲:۲۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
سلام وعرض خسته نباشید.من مادرم از دست دادم دو روز پیش فقط خدا می دونه من دوست الان من پیش مادرم بکشم برام دعا کنید هرچه زودتر برم پیش مادرم ترو خدا برام دعا کنید برم پیش مادر :تاریخ فوت مادرم ۹۷/۴/۲۹ برام دعا هرچه زودتر برم مادر البته با عمال خوب.ممنون تمام بچه ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
عالی بیشتر ازمردگان بگید 16 سال داغداربرادرم پدرم هستم دلم اتیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
سلام امروز بیست روزه که پسر یک ساله ام رو از دست دادم ، نگرانش هستم،خدا کمکم کنه.
Iran (Islamic Republic of)
عهدیه
۲۳:۴۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
من ازمردن می ترسم
Iran (Islamic Republic of)
علی ایزانلو
۲۰:۰۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بسیار عالی دوستان فقط اعمال انسان است که به درد ادمها میخورد
سعی کنیم بنده خوب خدا باشیم
البته از دست سرنوشت هیچ راه فراری نیست و بهتر است خود را به دست تقدیر بسپاریم
امروز اومدم مشهد زیارت آقا
اسلام علیک یا علی ابن موسی (ع)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید من پدرمو ازدست دادم خیلی دوسش داشتمو دارم میخواستم بپرسم این نذرو احسان هایی که ما واسه مرده ها خیرات میکنیم از گناهاشون کم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
شهربانو
۰۷:۵۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
امروز حدود چهار ماه پدرم بخاطر نداری سکته کرد بقدری تو فشار عصبی حستم هیچ جور دلم اروم نمیشه از خدا صبر زینبی مخام اگر بدونم جاش اونجا راحت شاید یکم اروم بشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
سلام برای شادی روح همه مادران عزیز ومهربانی که از دنیا رفتند صلوات بفرستید با قرائت فاتحه من چهل روزه مادرم را از دست دادم خیلی دلتنگشم خدا روحشان را شاد وهمنشین حضرت فاطمه قرار بدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
خسته نباشید خیلی عالی بود امیدوارم بیدار بشم و بیدار بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
انشأالله.خواستن توانستنه
Afghanistan
کوشا
۱۷:۱۲ ۱۳ دی ۱۳۹۶
واقعاًممنون خیلی خوب بود
Afghanistan
کوشا
۱۷:۱۲ ۱۳ دی ۱۳۹۶
واقعاًممنون خیلی خوب بود
Afghanistan
کوشا
۱۷:۱۲ ۱۳ دی ۱۳۹۶
واقعاًممنون خیلی خوب بود
Afghanistan
کوشا
۱۷:۱۲ ۱۳ دی ۱۳۹۶
واقعاًممنون خیلی خوب بود
Afghanistan
کوشا
۱۷:۱۲ ۱۳ دی ۱۳۹۶
واقعاًممنون خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۶
ممنون و سپاسپگذارم خدا خیرتون بده
و بدرستی میگن که امام حسین علیه السلام مانند یک کشتی نجات است برای تمامی انسانها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۶
س‌خسته‌نباشید‌وقتی‌اینارامیخونم‌اروم‌میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
سلام خیلی ممنون بابت مطالبتون ولی من یه جایی خوندم که روح نمیتونه به شکل پرنده بیاد به خانوادش سر بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۶
باسلام خدمت همه عزیزان ان شاالله آخر وعاقبت بخیر شویم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۳۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
من مادر امروز ۱۸روز از دنیا رفته خیلی خیلی دلتنگشم هرکاری میکنم اروم بشم نمیتونم مادرم خیلی مهربون بود میخوام بدونم تاکی دربرزخ میونه ایا نماز نذری که بدیم بهش میرسه براش دعا کنید انشاالله همنشبن حضرت فاطمه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
خدا رحمتشون کنه انشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
خوب بود
Netherlands
ناشناس
۱۵:۱۲ ۳۰ تير ۱۳۹۶
سلام . کسی که میمیرد ازاین دنیا خبردارد
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۰۰:۰۰ ۲۲ تير ۱۳۹۶
بسیار ممنون از اینکه در گرفتن پاسخ سوالها یاریمان میکنید خداوند یاریتان کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۱ تير ۱۳۹۶
عالی.
Iran (Islamic Republic of)
بنده ی کوچک خدا
۲۰:۲۱ ۰۶ تير ۱۳۹۶
مطالب جالبی بود! سپاسگزارم برای افزایش اگاهی ام
Iran (Islamic Republic of)
رضا جوان
۰۰:۵۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
بسیار عالی بود
بعضی مطالب رو برای اولین بار بود که خوندم جالب بود
با تشکر
Netherlands
علی
۰۴:۲۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۶
ایاکسی که ازدنیا میره دوستان خودرامیبینه ؟
Iran (Islamic Republic of)
گنه کار
۱۵:۴۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
باسلام اجر شما با خدای سبحان به امید امرزش الهی برای همه بندگان خداو همنشینی با همه انبیا و اوصیا ع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
آیا انسان در برزخ مانند انسان درخواب است انسان در خواب مقصدمنضمی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
شایونی
۲۲:۵۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
مرسی خداونداموات شماوهمه مومنان رابیامرزد،اجرکم عندالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
جواب سوالم را دادید بسیار متشکرم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
خدایا به همه مارحم کن، امین
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۹:۲۶ ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
باسلام وخسته نباشید خدمت شما.خیلی مطالب خوبی بود.من باخواندن این مطلب کمی آرام شدم،چون پارسال عزیزی رواز دست دادم که خیلی دوست داشتم بدانم آیا او مارا میبیند،الان خوشحالم با اینکه ما اورا نمیبینیم ولی او مارا میبیند.خدایا شکرت التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۹:۲۶ ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
باسلام وخسته نباشید خدمت شما.خیلی مطالب خوبی بود.من باخواندن این مطلب کمی آرام شدم،چون پارسال عزیزی رواز دست دادم که خیلی دوست داشتم بدانم آیا او مارا میبیند،الان خوشحالم با اینکه ما اورا نمیبینیم ولی او مارا میبیند.خدایا شکرت التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
خیلی عالى و کامل بود خدا خیرتون بده
Australia
محمدرضا برنا
۰۶:۳۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
ممنون و سپاسپگذارم خدا خیرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
گناهکار
۰۰:۵۱ ۰۸ دی ۱۳۹۵
راستش نمیدونم چطور آدمی هستم، سعی کردم خوب باشم،
امیدوارم بنده خوبی باشم
امشب بدجوری دلم گرفته بود، توی سرما زدم بیرون، زن و بچم گفتن نرو ولی نمیتونستم خونه بشینم
نمیدونم چی شد بی اختیار به فکر برزخ افتادم، به فکر مردن و روز قیامت
حس غریبی داشتم، برگشتم خونه و توی نت در مورد برزخ جستجو کردم
خدا به همه ما رحم کند و گناهان ما را ببخشد
نمیدونم چرا با خوندن مطلبتون اون سرگشتگی و دل گرفتگی خارج شدم
امیدورام خدا از سر تقصیراتم بگذرد
برای سلامتی و ظهور آا امام زمان صلوات میفرستم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
محمود. قنبرابادی
۰۰:۵۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
سلام بسیار عالی بود یاد لحظات کوتاهی که از جسم خود خارج شده بودم و از ان عالم به جسم بی روح خود می نگریستم افتادم
Iran (Islamic Republic of)
ف ح یاسوج
۰۰:۴۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۵
سلام در مورد عالم برزخ بیشتر و دقیق تر و کاملتر بنویسید خیلی تشنه آگاهی در این مسائل هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ف ح یاسوج
۰۰:۴۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۵
سلام در مورد عالم برزخ بیشتر و دقیق تر و کاملتر بنویسید خیلی تشنه آگاهی در این مسائل هستیم
Iran (Islamic Republic of)
صادقی
۲۳:۴۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۵
لطفا اسم نویسنده را هم بنویسید .
Iran (Islamic Republic of)
زهراباقری
۰۱:۲۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
خیلی عالی و کامل بود.من مطالب رو پراکنده در جاهای مختلف خونده بودم اما این مطلب خیلی جامع و خوب بود،تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
خسته نباشید خیلی عالی بود امیدوارم بیدار بشم و بیدار بشیم
Canada
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
عالی
Canada
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
مادرم چند روزه به خاطر خطای پزشکی در یکی از بیمارستانهای اهواز فوت کرده ،خیلی زن مومن ومهربانی بود ،از مرگش خیلی داغونم طوری که آرزویی جز مرگ ندارم کاش میشد یک بار دیگه ببینمش.یعنی اون هر هفته منو میبینه؟
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۰:۵۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
کتاب سفر روح را حتما بخوانید نویسنده مایکل نیوتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۷ تير ۱۳۹۵
بسیاز زیبابودلطفا بیشتر توضیح دهید ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۲۴ تير ۱۳۹۵
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۲۴ تير ۱۳۹۵
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
بسیارعالی بود دستتان درد نکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ممنون. مفید بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
بسیارزیبا وآموزنده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
بسیارزیبا وآموزنده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
مرسی استفاده کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۵ دی ۱۳۹۴
ضمن عرض سلام و خسته نباشید . بسیار مسائل خوب و آموزنده ای بود .
ممنون و سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۳ آذر ۱۳۹۴
بسیار عالی بود خیلی از سوال های منو جواب داد امیدوارم همه ما با محمدص وال محمدص محشور شویم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۳ آبان ۱۳۹۴
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۴
جالب بود
یه سوال در عالم برزخ شخص افرادی که از این دنیا رفته اند را هم میبیند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۴
جالب بود
یه سوال در عالم برزخ شخص افرادی که از این دنیا رفته اند را هم میبیند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
عالی بود
Germany
شیما
۱۳:۰۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
عالی بود
اگر مطالب بیشتری در خصوص عالم پس از مرگ در اختیار قرار دهید که عالی تر هم میشه
خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
نام دیگر حضرت مهدی (ع) حضرت محمد (ص) است.
روح القدس در قرآن هم به معنی جبرئیل آمده است وهم به معنی حضرت عیسی مسیح (ع) .
امام حسین (ع) به عنوان اولین رجعت کننده 14 سال پس از ظهور حضرت مهدی را غسل می دهند.حالا راس بیشترین درصد هم عقل وهم هوش مرتبط بانماد باطن اسماء الحسنی ذات دورگه چه کسی است .
(خانواده حکمت = محدوده هوش سیستم اختراعات باطنی =نژاد مخالف فامیل حکمت)
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۹:۳۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
خیلی قشنگ بود
Iran (Islamic Republic of)
فتح ا،،
۲۲:۵۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
روح القدس فرشته بزرگ الهی است جبرییل نیست یه فرشته مقرب الهی است خدایا همه ما را غریق رحمتت بگردان ادمی دمی غرور دارد ولی ناتوان است برای تمامی رفتگان صلوات بفرستید چون دیگه دستشون از این عالم کوتاه شده ولی خودمون هنوز زنده ایم دستمون باز خدایا گناها نمون را ببخش
آخرین اخبار