سرپرست مرکز اطلاعات و مدارک علمی پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران:

دسترسی به اطلاعات پایان‌نامه‌ها با سامانه پیشینه پژوهش فراهم شد

درودی گفت: ‌برای هدفمند‌سازی و افزایش کارایی و اثربخشی پژوهش‌ها، سامانه پیشینه پژوهش را با پشتوانه متن کامل و در حال افزایش ۳۰۰ هزار عنوان از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها راه‌اندازی نمود.

فریبرز درودی سرپرست مرکز اطلاعات ومدارک علمی پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: ‌سامانه پیشینه پژوهش با هدف آگاهی جامعه علمی از پیشینه پایان‌نامه‌ها و رسانه‌ها و بررسی یکتا بودن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در ایرانداک به بهره‌برداری رسید. 

وی افزود: از آنجا که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایرانداک) متولی ثبت، سازماندهی و اشاعۀ اطلاعات علم و فناوری کشور استو از دیرباز مرکز اصلی دریافت نسخه‌ای از پایان‌نامه‌ها و ارائة خدمات اطلاعاتی از پایان‌نامه‌ها به جامعه علمی کشور بوده، با راه‌اندازی این سامانه گام مهمی را در جهت جلوگیری از انجام پژوهش تکراری توسط دانشجویان، پژوهشگران و دانشگاهیان برداشته است. 

درودی تصریح کرد: در این سامانه، با دریافت عنوان و کلید‌واژه‌های پژوهش از کاربر، با جست‌وجوی کار‌شناسان آموزش‌دیده در پایگاه اطلاعات گنج، اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های انجام شده به آگاهی کاربر می‌رسد. چنانچه برای کاربست این سامانه، کاربران می‌توانند با مراجعه به پایگاه پیشینه به آدرس pishineh. irandoc. ac. ir درخواست خود را ثبت نموده و نتیجة بررسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای کاربر و نیز همة کسانی که کاربر بخواهد، فرستاده می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از رونمایی سامانه، دانشگاه‌های کشور، جهت بررسی وجود یا عدم وجود پیشینه موضوعات پیشنهادیه (پروپوزال) پایان‌نامه و یا رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به منظور جلوگیری از دوباره‌کاری‌ و تکرار موضوعات‌ و عنوان‌های مشابه، با پژوهشگاه مکاتبه می‌کردند و پژوهشگاه‌ پس از بررسی منابع موجود، نتیجه را به دانشگاه مربوطه اعلام می‌کرد و پس از آن دانشگاه با توجه به سیاست‌های خود درباره تصویب پروپوزال تصمیم نهایی را گرفته و به دانشجو اعلام می‌کرد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار