المانیتور

تلاش اتحادیه اروپا برای همراه کردن کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای ایران/ تهدید به آغاز تعامل یکجانبه با ایران

مقامات اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا کنگره آمریکا را با روند توافق هسته‌ای با ایران تا تاریخ ضرب‌الاجل تعیین‌شده همراه کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری المانیتور در گزارشی در این زمینه مدعی شده است: مقامات سفارت سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در تلاش هستند تا کنگره را با روند دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تا تاریخ 24 نوامبر همراه کنند. 

بر اساس این گزارش، منابع آگاه در کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که مقامات سفارت این سه کشور در واشنگتن، در حال انجام مذاکرات صریح با مقامات کنگره آمریکا هستند و با آنان درباره دستیابی به توافقی که همه طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای را راضی کند، گفتگو می‌کنند؛ این در حالی است که به نظر نمی‌رسد این اقدام با همکاری دولت آمریکا در حال انجام باشد. 

در عین حال در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده است: به نظر می‌رسد مقامات این سه کشور درباره این مسئله که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران می‌تواند به ائتلاف بین‌المللی که تاکنون در روند اعمال تحریم‌ علیه ایران به خوبی عمل کرده ضربه وارد کند، با باراک اوباما کاملا هم نظرند. در شرایطی که تلاش‌های اخیر در مسیری قرار گرفته است که در صورت تمدید توافق هسته‌ای موقت که احتمال آن بسیار بالاست، گزینه‌های دیگری غیر از تحریم مطرح شود. 

این گزارش در ادامه می‌افزاید: برخی منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده‌اند که مقامات اتحادیه اروپا به کنگره هشدار داده‌اند که در صورت مقصر شناخته شدن کنگره در به شکست کشیده شدن مذاکرات هسته‌ای، اتحادیه اروپا به طور یکجانبه تعامل خود با ایران را از سر خواهد گرفت و این در شرایطی است که بر اساس تحلیل‌های انجام شده توسط شورای روابط ایران و آمریکا، اتحادیه اروپا نسبت به آمریکا آسیب بیشتری از تحریم‌های ایران دیده است. 

اگرچه برخی دیگر درباره اینکه اتحادیه اروپا خطر انداختن آمریکا به یک مسیر بد را در ازای از سرگیری روابط تجاری با ایران بپذیرد، ابراز تردید کرده‌اند و معتقدند که کشورهای اروپایی با نظر کنگره مبنی بر اینکه تشدید تحریم‌ها تنها راه امتیاز گرفتن از ایران و ایجاد یک توافق خوب است، موافقند.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: رابرت منندز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و چند سناتور دیگر برای تصویب لایحه‌ای مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت عدم وجود نشانه‌ای برای ایجاد یک توافق خوب که جلوی برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد، تلاش می‌کنند. تلاشی که مورد حمایت آیپک قرار گرفته و حتی اعضای آیپک برای جلب نظر کشورهای اروپایی در این مورد نیز تلاش می‌کنند.





انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار